کد خبر 642989
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵

«فرانسوآ اولاند» رئیس جمهوری فرانسه در آستانه نشست لوزان بر مواضع پاریس مبنی بر راه حل سیاسی برای «خروج از بحران سوریه» تاکید کرد.

 به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، اولاند در بیانیه ای مطالبات فرانسه در مورد سوریه را «آتش بس، روانه شدن سریع کمک های بشردوستانه و مذاکرات سیاسی با هدف انتقال سیاسی» برشمرد و افزود: این تنها راه ایجاد ثبات و ریشه کنی دائم تهدید تروریستی در سوریه است.

اولاند با اشاره به بمباران های روسیه در حمایت از ارتش سوریه، گفت: راه حل نظامی به نفع بشار اسد به وخامت قطبی شدن و تقویت افراط گرایی در سوریه و منطقه می انجامد.

«ژان مارک ارو» وزیر امور خارجه فرانسه نیز اعلام کرد: ما بار دیگر با قاطعیت به مذاکره سیاسی برای صلح که تنها پیش شرط آن توقف بمباران است، فرا می خوانیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نشست امروز (شنبه) در لوزان با حضور وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا و بدون حضور فرانسه برگزار می شود. این نخستین تلاش برای آغاز مذاکره آمریکا و روسیه پس از تعلیق مذاکرات این دو قدرت در مورد سوریه است.

این نشست در حالی برگزار می شود که نیروهای سوریه به پیشروی در مناطق تحت تصرف شورشیان در شهر حلب با بمباران ناوگان سوری و متحد روس آن ادامه می دهند.

خبرگزاری فرانسه همچنین در خبر دیگری از حضور وزیر امور خارجه ایران در نشست لوزان خبر داد.

همزمان با افزایش تنش ها میان آمریکا و روسیه در سوریه و عملیات نیروهای دولتی دمشق برای بازپس گیری شهر حلب از تروریست ها، پاریس بارها این عملیات را «حملاتی تحمل ناپذیر» خواند و آن را محکوم کرد.

فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه از شامگاه روز اول مهرماه، در بیانیه ای از آغاز عملیات در محله های شرقی حلب خبر داد و از شهروندان سوری خواست از پایگاه ها و مواضع گروه های تروریستی فاصله بگیرند.

دستاوردهای ارتش سوریه و پیشروی هرچند کند در محله های شرقی و تنگ تر شدن محاصره تروریست های مورد حمایت کشورهای غربی- عربی و منطقه ای، سازمان ملل و همه حامیان تروریست ها را برای نجات آن ها به تکاپو انداخته است.

پس از آتش بس یک هفته ای که حاصل توافق آمریکا و روسیه بود و البته بارها از سوی تروریست ها نقض شد، آمریکا در پی تشدید اختلافاتش با روسیه درباره حلب اعلام کرد مذاکره با روسیه درمورد تلاش برای احیای آتش بس ناموفق در سوریه را به حال تعلیق درآورده و یک هسته نظامی مشترک برای هدف قرار دادن گروه های افراطی تشکیل داده است.

به دنبال اعلام تعلیق مذاکرات با روسیه در مساله سوریه از سوی امریکا، وزارت امور خارجه روسیه، واشنگتن را متهم کرد از تعهدات خود برای حل این مساله شانه خالی کرده است.

شهر حلب، دومین شهر بزرگ سوریه از سال 2012 به جبهه درگیری میان تروریست ها و ارتش سوریه تبدیل شده است. اکنون ارتش سوریه به کمک متحدانش قصد دارد به طور کامل این شهر را آزاد کند. آزادسازی این شهر مهم می تواند موازنه قدرت را به صورت گسترده ای به نفع حکومت سوریه تغییر دهد و تروریست ها را تا مرز ترکیه عقب براند.

حلب در 350 کیلومتری دمشق و در منطقه سوق الجیشی میان رود فرات و دریای مدیترانه قرار دارد، موقعیت منحصر به فردی که علاوه بر آنکه در زمان باستان به یکی از شهرهای مهم این دوران در جهان تبدیل شده بود، در حال حاضر نیز دومین شهر مهم سوریه است.

نزدیک به پنج سال از آغاز جنگ داخلی سوریه می گذرد و این جنگ اکنون ابعاد منطقه ای و بین المللی به خود گرفته است و تروریست هایی از کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای مختلف اروپایی در سوریه مشغول به جنگ هستند.

بنا بر آمارهای موثق موسسات آمارگیری غربی، آمریکا و کشورهای اروپایی مانند آلمان و انگلیس و همچنین برخی از کشورهای اروپای شرقی مانند کرواسی از تامین کنندگان اصلی تسلیحات تروریست هایی هستند که علیه دولت بشار اسد می جنگند.

برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و در صدر آنها، عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز از گروه های تروریستی که در سوریه می جنگند، حمایت مالی و تسلیحاتی می کنند.

روسیه و جمهوری اسلامی ایران از حامیان دولت قانونی بشار اسد هستند و تاکنون مذاکراتی که واشنگتن و مسکو برای برقراری صلح در سوریه انجام داده اند، به بن بست رسیده است. همچنین مذاکرات متعدد شورای امنیت در این خصوص بی نتیجه به پایان رسیده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس