نظر دیپلمات‌های میزبان غربی در خصوص مذاکرات لوزان و نتیجه‌اش برای مردم سوریه تفاوت چندانی با نظر روس‌های میهمان نداشت و آنها هم می‌گفتند که نباید انتظار خاصی از مذاکرات داشت.

به گزارش مشرق، مذاکرات 9 کشور تأثیرگذار در روند تحولات سوریه به منظور یافتن راه‌حلی برای بحران این کشور امروز در میان ناامیدی شروع شد.

آنطور که خبرگزاری رویترز پیش از پایان مذاکرات گزارش داده بود، 2 دیپلمات غربی که از روند مذاکرات اطلاع دارند، نسبت به رسیدن مذاکره‌کنندگان به نتیجه‌ای چشمگیر، ابراز تردید جدی کرده‌اند.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه هم امروز پیش از حضور در محل مذاکرات گفته بود که «انتظار خاصی از این گفت‌وگوها نمی‌رود.»

ایران، روسیه، عراق، ترکیه، اردن، مصر، عربستان و قطر در مذاکرات لوزان میهمان وزیر خارجه آمریکا هستند.

یکی از اعضای ارشد وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز ناامیدی از نتیجه‌بخش بودن مذاکرات لوزان گفته: «این (مذاکرات) هم مانند (دیگر اقدامات) سال‌های اخیر، روندی بسیار سخت خواهد بود.»

این مقام آمریکایی گفته که پس از قطع مذاکرات با روس‌ها در خصوص سوریه، آمریکا بر روی چندین گزینه متفاوت برای حل بحران سوریه کار کرده ولی از مذاکرات لوزان در بهترین حالت، نتیجه‌ای بیشتر از ایجاد یک ساختار خاورمیانه‌ای برای ادامه روند حل سیاسی بحران سوریه انتظار نمی‌رود.

یک دیپلمات غربی دیگر هم اظهارات مشابهی را در خصوص این مذاکرات مطرح کرده و علاوه بر محتوای مذاکرات، نحوه برگزاری آن و اعلام لیست نهایی مدعوین در آخرین لحظات را نشانه دیگری از محکوم به شکست بودن آن قلمداد کرده است.

وی گفته: «نسبت به مدت نیم‌روزه بودن این مذاکرات، انتظارات زیادی از آن می‌رود علی‌الخصوص وقتی که شرکت‌کنندگان، با نارضایتی از چارچوب مذاکرات وارد لوزان می‌شوند.»

منبع دیپلماتیک رویترز دستاورد چشمگیر را نیز تعریف کرده و گفته: «اگر چارچوب مذاکرات (برای همه طرفین) معتبر باشد، (جان) کری باید امشب از محل مذاکرات بیرون بیاید و بگوید که در خصوص حلب به نتیجه‌ای رسیده‌اند. آتش‌بس (نتیجه‌ای) معتبر خواهد بود.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس