یک ایمیل اخیرا منتشر شده از کلینتون در ویکی لیکس به تاریخ سپتامبر 2012، تایید می‌کند که داعش دارای پشتیبانی مستقیم دولتی است و این پشتیبانی از جانب دو متحد اصلی آمریکا در منطقه انجام می‌شود.

سرویس جهان مشرق - ایمیل جدیدا منتشر شده ای از هیلاری کلینتون، از پشتیبانی مستقیم دو متحد آمریکا از داعش خبر می دهد.

یک ایمیل اخیرا منتشر شده در ویکی لیکس، که در قالب مجموعه ایمیل های هک شده کمپین هیلاری کلینتون منتشر می شود، تایید می کند که داعش دارای پشتیبانی مستقیم دولتی است و این پشتیبانی از جانب دو متحد اصلی آمریکا در منطقه انجام می شود.

ایمیل سال 2012 کلینتون از پشتیبانی مستقیم عربستان و قطر از داعش خبر می داد 

تحلیل گران امنیتی مدت ها بود که داعش را یک بازیگر منطقه ای بدون وابستگی دولتی در نظر می گرفته اند که از تشکیلات القاعده در عراق سر بر آورده است. ولی یک ایمیل که توسط شخص هیلاری به تاریخ 27 سپتامبر 2014 ارسال شده نشان می دهد که ماجرا فراتر از این حرف هاست.

این ایمیل نسبتا طولانی شامل ارزیابی اجمالی از طرح های پیشنهادی برای خط مشی آمریکا در عراق و سوریه است. این طرح ها عمدتا مبتنی بر چیزی است که به عنوان منابع اطلاعاتی غرب و آمریکایی از آن نام برده می شود. بیشترِ محتوای این سند درباره راهبردهای مربوط به «مهار داعش» در غرب آسیاست.

ایمیل سال 2012 کلینتون از پشتیبانی مستقیم عربستان و قطر از داعش خبر می داد 

اما قطعه ای از ایمیل به صراحت «عربستان» و «قطر» را پشتیبانان مستقیم داعش معرفی می کند:

ما باید دارایی های دیپلماتیک و اطلاعات عمدتا سنتی خود را برای فشار بر دولت های قطر و عربستان سعودی به کار بگیریم، که پشتیبانی مخفی مالی و لجیستیک برای داعش(در متن ISIL) و سایر گروه های سنی در منطقه فراهم می کنند....قطری ها و سعودی ها باید در موضع توازن خط مشی میان رقابت مستمر برای تسلط بر جهان سُنی و تبعات فشار جدی آمریکا قرار بگیرند(تاکید ها در خود متن ایمیل است).

کلینتون این ایمیل را در سپتامبر 2014 از ایمیل شخصی خود برای «جان پودستا» رییس کمپین انتخاباتی خود، فرستاده است، ولی محتوای نامه سبک و ادبیات «سیدنی بلومنتال» را دارد که از سال ها قبل مشاور اطلاعاتی کلینتون بوده است و کار تهیه بولتن های اطلاعات حساس را برای کلینتون، از زمان وزارت خارجه او، بر عهده داشته است. ظاهرا کلینتون چکیده هایی از همین بولتن ها را در این ایمیل ها برای پودستا کپی یا فوروارد می کرده است.

ایمیل سال 2012 کلینتون از پشتیبانی مستقیم عربستان و قطر از داعش خبر می داد 
سیدنی بلومنتال

هم آتش افروز و هم آتش نشان

مقاله ای که اخیرا در نیویورک تایمز منتشر شده (با عنوان «سعودی و افراط گرایی: هم آتش افروز و هم آتش نشان»، 25 آگوست 2016) از این عنوان برای سعودی استفاده کرده، چرا که این کشور سیاست سرسختانه سرکوب تروریست ها در داخل خاک خود و تبلیغ نسخه فوق رادیکال وهابیت در خارج را دنبال می کند.

 روابط سعودی با بریتانیا و آمریکا به دهه ها قبل باز می گردد. اصولا آل سعود تشکیل حکومت خود را تا حد زیادی به معامله با انگلستان بر علیه «شریف حسین»، حاکم وقت نجد و حجاز، مدیون بودند. از سوی دیگر، پیمان «نفت در برابر امنیت» بین ریاض و واشینگتن که سابقه آن به دوران ریاست جمهوری فرانکلین دی. روزولت می رسد، این دو کشور را به متحدان امنیتی یکدیگر تبدیل کرده است. این اتحاد فرادولتی است و هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات را در آمریکا در بر می‌گیرد. از همین رو هم هست که واشینگتن در برابر صدور عیان افراط گرایی و تاسیس و پشتیبانی از مساجد و سازمان‌ها و گروه‌های وهابی افراطی در سرتاسر دنیا، خود را به ندیدن می زند.

از 1979، غرب فعالانه از ظهور مجاهدین در آسیای مرکزی برای نبرد با نیروهای اتحاد شوروی حمایت می کرد. حمایت مالی این پروژه بر عهده ریاض بود. این دیگر نکته ناگفته ای نیست که القاعده از دل طرح های سیا و سعودی در افغانستان در دوران اشغال توسط شوروی، سر بیرون آورد. مورخان، مداخله سری آمریکا-انگلستان-سعودی در سوریه را، قرینه همان مداخلات دهه 1980 در افغانستان می دانند. همین اخیرا، عربستان بر سر یک قرارداد تسلیحاتی رکوردشکن با بریتانیا به توافق رسیده است.


ایمیل کلینتون، تاییدی بر تحلیل های اطلاعاتی موجود

غربی ها و سعودی ها در سوریه از ابتدای شروع بحران سوریه در 2011، و حتی قبل تر از آن،  حامی شورشیان مسلح جهادی برای سرنگونی دولت سوریه بودند. طبق اسنادی که ادوارد اسنودن، افشاگر بزرگ سیا، در اختیار روزنامه واشینگتن پست قرار داد، عملیات های سری سیا در سوریه سالانه حدود 1 میلیارد دلار هزینه دارد. برنامه های سری سیا که با کد «Timber Sycamore» شناخته می شود، شامل همکاری اطلاعاتی نزدیک سیا، MI6، سازمان جاسوسی عربستان، اردن، قطر و امارت برای سرنگونی دولت بشار اسد است.

به علاوه، یک گزارش اطلاعاتی آژانس اطلاعات دفاعی آمریکاDIA ، مربوط به 2012 (که در 2015 از طبقه بندی محرمانه خارج شد) پیش بینی کرده بود که «دولت اسلامی» (داعش) از دل برنامه های غربی-عربی برای سرنگونی دولت سوریه سر بر خواهد آورد. این گزارش به طور گسترده در جامعه اطلاعاتی آمریکا چرخید و قطعا کاخ سفید از آن مطلع بود. در این گزارش به طور ویژه از «غرب» و «کشورهای خلیج (فارس)» و ترکیه به عنوان حرکت دهندگان اولیه شورش جهادی در سوریه نام برده شده است.

ایمیل سال 2012 کلینتون از پشتیبانی مستقیم عربستان و قطر از داعش خبر می داد 

به اجمال باید گفت که تحلیل گران از مدت ها قبل به نقش سعودی در پشتیبانی غیرمستقیم از داعش اذعان داشتند، ولی ایمیل افشاء شده کلینتون، اولین سند اطلاعاتی درز کرده است که به صراحت از نقش مستقیم سعودی در پشتیبانی از داعش سخن می گوید.

اگر در غرب واقعا اراده ای برای مقابله با افراط گرایی و تروریزم وجود داشته باشد، همین یک ایمیل به تنهایی باید منجر به فشار رسانه ها و سیاستمداران غربی از جناح های مختلف، برای تغییر بنیادین اولویت های آمریکا و غرب در غرب آسیا شود.


منابع:
 
http://www.nytimes.com/2016/08/26/world/middleeast/saudi-arabia-islam.html?_r=1
 
 http://www.salon.com/2016/02/26/oil_for_security_ex_cia_director_michael_hayden_describes_cozy_u_s_relationship_with_saudi_dictatorship_in_new_book
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Timber_Sycamore
 
https://levantreport.com/2015/05/19/2012-defense-intelligence-agency-document-west-will-facilitate-rise-of-islamic-state-in-order-to-isolate-the-syrian-regime/
 
http://www.salon.com/2016/10/11/leaked-hillary-clinton-emails-show-u-s-allies-saudi-arabia-and-qatar-supported-isis/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    ننگ برسياستهاي كثيف آمريكا بهمراهي عربستان وقطركه جان صدهاهزارمسلمان را منطقه گرفت. چه كسي مسئول اين جنايات است؟
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    هیلاری رای میاره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس