کد خبر 643348
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۳

دبیرکل آینده سازمان ملل متحد امروز در مصاحبه با شبکه فرانس 24، با بزرگوار خطاب کردن مردم سوریه، خواستار انجام تمامی اقدامات لازم در راستای تغییر وضعیت جنگی حاکم بر این کشور و سازش عوامل اصلی بحران سوریه برای پایان دادن به مناقشه جاری در این کشور شد.

به گزارش مشرق، «آنتونیو گوترش» دبیرکل جدید سازمان ملل متحد امروز شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه «فرانس 24» در اظهاراتی در خصوص حط مشی این سازمان اعلام کرد: «سوریه باید اولویت نخست همه ما باشد. در وهله نخست باید دِین به بزرگواری و سخاوت مردم سوریه پرداخت شود. زمانیکه پیش از آغاز بحران سوریه من کمیسر عالی امور پناهجویان بودم، طی یک برهه زمانی حدود دو میلیون پناهجوی عراقی در سوریه بودند. آنها به شیوه‌‌ای کاملا محترمانه مورد پذیرش مردم سوریه قرار گرفتند و آنچه باید به آن توجه داشته باشیم این است که این مردم سزاوار وضعیت کنونی نیستند.»

وی افزود: «مردم سوریه سزاوار اوضاع حاکم بر آنها نیستند بلکه شایسته همبستگی جامعه بین‌المللی هستند. برای پایان دادن به جنگ و مناقشه جاری در این کشور باید هر آنچه مقدور است انجام داد. بدیهیست که دبیرکل سازمان ملل قادر به توقف جنگ نیست و ارتشی برای اقدام در این شرایط ندارد. اما آنچه دبیرکل سازمان ملل می‌تواند انجام دهد این است که با قاطعیت، شکیبایی و اراده بالا برای انجام تلاش‌های لازم کاری بکند که عوامل اصلی این بحران بتوانند به این درک برسند که برای پایان دادن به جنگ باید در کنار یکدیگر قرار گیرند.»

دبیرکل جدید سازمان ملل در ادامه خاطرنشان کرد: «این کار کار آسانی نیست اما من امیدوارم مه عوامل اصلی این مناقشه بتوانند تهدیدی را که بحران سوریه برای جامعه بین‌الملل ایجاد می‌کند، درک کنند. سازمان ملل نمی‌تواند جانشین و جایگزین کشورهای عضو آن شود اما لازم است که این سازمان با حفظ اقتدار  قادر به اعمال نفوذ واقعی در صحنه‌‌ها و زمینه‌های مختلف باشد.»

گوترش در عین حال تصریح کرد: «اصلاح سازمان ملل اقدامی ضروریست و لازمه آن بازسازی این سازمان و برجسته سازی معایب و نقص‌های آن بمنظور تضمین این موضوع است که اقتدار آن قادر به تغییر اوضاع در صحنه‌های مختلف است. این اصلاح هم‌اکنون در جریان است تا این سازمان بتواند مؤثرتر از حال حاضر عمل کند.»

آنتونیو گوترش سیاستمدار پرتغالی چند روز پیش به شکل رسمی به‌عنوان جانشین بان‌کی‌مون انتخاب شد و باید از ماه ژانویه آینده کار خود را به‌ عنوان دبیر کل جدید این سازمان آغاز کند.

آقای گوترش پیش از این دبیر کل حزب سوسیالیست پرتغال بوده و سابقه نخست‌وزیری این کشور طی سال‌های 1995 تا 2002 دارد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس