آخرین نظرسنجی که در مورد میزان شکاف اجتماعی و اعتماد مردم به حاکمیت ایالات متحده آمریکا صورت گرفته نشان از عدم اعتماد عمومی مردم آمریکا به نظام سیاسی این کشور دارد.

 به گزارش مشرق، به نقل از روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست، اگر شک و تردیدی هم تا کنون وجود داشت اکنون دیگر کاملا مشخص است که انتخابات کنونی آمریکا فراتر از انتخابات یک رئیس جمهور است. ارزش های تشکیل دهنده دموکراسی آمریکایی در حال نابودی هستند. تعداد زیادی از مردم آمریکا اعتقاد خود را به دموکراسی از دست داده اند و مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری این کشور را نپذیرفته اند.

نتایجی یک پژوهش که بین روزهای 4 تا 8 اکتبر انجام شده نشان می دهد بیش از سه هزار نفر از مشارکت کنندگان در این نظرسنجی یعنی حدود 40 درصد آن ها گفته اند که: «اعتمادم را به دموکراسی در آمریکا از دست داده ام.»

6 درصد دیگر نیز بر این موضوع تاکید کرده اند که هرگز اعتقادی به این دموکراسی و نظام سیاسی آمریکا نداشته اند. در مجموع حدود نیمی از مردم (52 درصد) هنوز به نظام سیاسی و دموکراسی آمریکایی اعتقاد دارند. این نظرسنجی پیش از انتشار ویدئوی «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه انتخابات آمریکا و صحبت های رکیک او در مورد زنان صورت گرفته است.

از هر 10 رای دهنده 6 نفر از آنان از نامزد حزب دموکرات آمریکا یعنی «هیلاری کلینتون» حمایت می کنند و اعلام کرده اند که به دموکراسی آمریکایی معتقدند. در مقابل 4 نفر از از میان همان 10 نفر از نامزد جمهوریخواه آمریکا «دونالد ترامپ» حمایت می کنند. اکثر حامیان ترامپ بر این باورند که اعتماد خود را در مورد دموکراسی آمریکایی از دست داده اند و اعتقادی هم به سازو کار بنیادین حکومت داری در آمریکا ندارند.

یکی از نشانه های اعتماد و اعتقاد به دموکراسی پذیرش شکست نامزد مطلوب خود در انتخابات و پذیرش نتیجه حاصل از آن است. دموکراسی به انتخاب رهبران خاص محدود نمی شود بلکه مفهمومی است شامل میزان قدرت شهروندان برای انتخاب همه رهبران جامعه خود. اما در این انتخابات می توانیم به راحتی متوجه شویم که برخی از رای دهندگان تمایلی به پذیرش شکست نامزد دلخواه خود و مشروعیت نامزد رقیب در صورت پیروزی در انتخابات را ندارند.

از رای دهندگان این نظرسنجی پرسیده شد که اگر در انتخابات شکست بخورند و نامزد دلخواه آن ها پیروز نشود آیا نتیجه انتخابات را خواهند پذیرفت؟

تنها 31 درصد از آنان به این سوال پاسخ مثبت دادند و نتیجه این انتخابات را مشروع دانستند. حدود 28 درصد نیز اعلام کردند که احتمال دارد تا نتیجه شکست نامزد دلخواه خود را بپذیرند و احتمال عدم پذیرش نتیجه انتخابات هم وجود دارد.

باز هم هواداران ترامپ گفتند که آن ها مشروعیت کلینتون را در صورت پیروزی قبول نخواهند کرد و آن را زیر سوال خواهند برد. اما میزان چشم گیری از رای دهندگان این نظرسنجی که شامل هواداران هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه بودند و نشان دهنده ده ها میلیون نفر از مردم آمریکا هستند بر این موضوع تاکید کرده اند که در صورت عدم پیروزی نامزد دلخواهشان در انتخابات مشروعیت انتخابات را نخواهند پذیرفت و آن را زیر سوال خواهند برد.

مشکل خیلی بزرگ تر از آن چه به نظر می رسد است. موضوع اعتماد اجتماعی مردم به حکومت است که ساختاری برای حمایت از دموکراسی به شما می رود و متاسفانه در آمریکا این ساختار در حال زوال و نابودی است.

عدم اعتماد مردم آمریکا به دموکراسی در این کشور نشان دهنده کاهش اعتماد به قوانین و نهاد های دولتی سراسر این کشور است.

نظرسنجی های موسسه معتبر گالوپ طی 40 سال اخیر نیز هم از عدم اعتماد عمومی مردم آمریکا به موسسات دولتی و نهادهای حقوقی این کشور خبر می دهند. تنها 9 درصد آمریکایی گفته اند که هنوز هم به نهادهای دولتی این کشور اعتماد دارند.

البته مشکل به همین جا ختم نمی شود و مشکلی بزرگ تر نیز در جامعه آمریکا قابل مشاهده است: "مردم آمریکا به یکدیگر هم اعتماد ندارند."

طبق نظرسنجی که انجام شده است تنها 31 درصد از مردم آمریکا گفته اند که "می توان به اکثر مردم اعتماد کرد" در حالی که 67 درصد دیگر گفته اند که "باید در ارتباط با دیگران بسیار محتاط بود."

نکته نگران کننده دیگر این است که 79 درصد از جوان ترین رای دهندگان این نظرسنجی که سن شان بین 18 تا 24 سال است گفته اند که باید مراقب رفتار و ارتباط خود با دیگران باشند.

این شاخص های اجتماعی که به اعتماد عمومی مردم باز می گردد طی دهه های اخیر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شده است. نتایج این گونه نظرسنجی ها و شاخص های اجتماعی، کشور ایالات متحده آمریکا را در وضعیت مطلوبی میان دموکراسی های پیشرفته نشان نمی دهد.

حدود 80 درصد رای دهنگان این نظرسنجی نیز بر این باورند که آمریکا نسبت به گذشته بسیار شکننده شده است طوری که میزان شکاف اجتماعی در جامعه آمریکا نسبته به گذشته رشد شدیدی داشته و این امر در سال های پیش رو نیز تشدید خواهد شد.

انتخابات به نوبه خود موجب ترمیم و التیام زخم ها و مشکلات نخواهد شد. می توان اینطور فکر کرد که انتخابات مانند رفراندومی به سبک سیاسی و یا چشم اندازی از یک دولت است. زمانی که میزان بالایی از جمعیت یک کشور حتی تمایلی به مشروعیت بخشیدن به پرسیدن یک سوال ندارند چگونه می توان از آن ها انتظار داشت که پاسخ آن سوال را بپذیرند؟!

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس