شهردار تهران از آمادگي كامل شهرداري براي حل مشكل آلودگي در صورت واگذاري مسئوليت اين امر از سوي دولت شد.

به گزارش سرویس جامعه مشرق؛ دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران صبح امروز طی سخنانی در آئین بهره برداری از 58 دستگاه واگن مترو، 24 دستگاه اتوبوس برقی و 50 دستگاه اتوبوس تک کابین که در محل کارخانه واگن سازی تهران برگزار شد، گفت: یک نمونه از فرهنگ جهادی و مجاهدت دوران دفاع مقدس همین تلاش کارگران در واگن سازی و ساخت مترو است چرا که امروز عزیزان به صورت تمام وقت در حوزه واگن سازی مشغول به کار هستند و بیش از 20 هزار نفر نیز شبانه روز در عمق زمین، در ساخت تونل ها هستند.
 
 با اشاره به عدم پرداخت سهم دولت از توسعه مترو طی هشت سال گذشته و همچنین عدم پرداخت سهم دولت در خرید اتوبوس های پایتخت از سال 89 تا کنون، ابراز داشت:  این اتفاق در شرایطی می افتد که طبق مصوبه مجلس 82 درصد تامین اتوبوس و 50 درصد هزینه های مترو بر عهده دولت است.
 
وی افزود: به جز این موارد پرداخت 1.2 میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برای مترو به قانون تبدیل شد اما باز هم تحقق پیدا نکرد. در شرایطی که ما با این مشکلات برای عدم پشتیبانی کافی در داخل روبرو بودیم، ما هم مثل بقیه مجموعه سازمان ها شامل تحریم بین المللی هستیم.
 
شهردار تهران تاکید کرد: انصاف قضیه این است که ما در مجموعه مترو و کارهای عمرانی شهرداری دو قفله هستیم و این مشکلات به صورت مضاعف پیش روی ما قرار دارد، اما آن فرهنگ و روحیه جهادی باعث شده است تا به کار خود ادامه دهیم، همچنین باوری داریم خداوند این اراده را در انسان ها قرارداده است که اگر با روحیه کار، تلاش، اخلاص توام با عقلانیت و رویکرد علمی، منطقی و همدلی تلاش کنند، همه مشکلات ما حل و فصل خواهد شد.
 
وی با اشاره به سختی های موجود در زمینه توسعه خطوط مترو شهر تهران، تصریح کرد: هم اکنون باید ماهیانه  
200 میلیارد تومان در مترو هزینه شود؛ در شرایطی که هیچ پولی از طرف دولت پرداخت نشده، این هزینه برای توسعه مترو تامین شده است.  این همان مصداق علمی حرکت دانش بنیان، اقتصاد مقاومتی، استفاده از ظرفیت های درونی، تکیه به نیروهای جوان و خلاق، تولید داخلی، سرمایه ایرانی، توان اقتصادی مردم عزیز ما است.
 
دکتر قالیباف خاطر نشان ساخت: این انصاف نیست که ما سرمایه های خودمان را به کار نگیریم و بعد دستمان را در مقابل کسانی دراز کنیم که اگر دشمن ما هم نباشند، بدون شک رقیب های جدی برای ما به شمار می روند و به دنبال منافع دنیوی خودشان هستند.
 
وی افزود: امروز اعتماد به نیروهای جوان و تحصیل کرده، سرمایه گذاران این مرز و بوم و فرصت دادن به نیروهای خلاق و جوان مترو را ساخته است نه پول و تخصیص اعتبار؛ این روحیه در درون خودش پول هم دارد اما تنبلی، بیکاری، بی حالی، حرف زدن به جای کار کردن و وعده و وعید دادن، بی تحرکی و اینکه حاضر نباشیم از وقت شخصی خودمان بزنیم و برای مردم بگذاریم، ما را به جایی نمی رساند.
 
شهردار تهران با تاکید بر پر کاری مدیران در حین خوب کار کردن آنها، گفت: امروز هشت ساعت کار مفید، حداقل کاری است که مدیران جمهوری اسلامی باید انجام دهند بلکه در این شرایط سختی که مردم در حداقل هستند،یک مدیر باید 15 – 16 ساعت در روز کار مفید انجام دهد؛ اگر اینگونه كار کردیم، می توانیم معضل بزرگ بیکاری را حل کنیم.
 
دکتر قالیباف با اشاره به رونق موجود در واگن سازی مترو تهران، گفت: غیر از کارخانه واگن سازی تهران چهار کارخانه واگن سازی دیگر در کشور داریم، آنها چه کار می کنند؟ این کارخانه می توانست مثل بقیه واگن سازی ها شود، همانطور که معتقدیم آن کارخانه ها هم می توانستند مثل واگن سازی تهران پر کار و پر تحرک شوند اما متاسفانه این باور، روحیه کار و تلاش وجود ندارد.
 
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود آلودگی هوا و آلودگی صوتی را مهم ترین چالش شهر تهران دانست و گفت: محوریت و مسئولیت حل آلودگی هوا به عهده دوستان ما در دولت است؛ آن ها هستند که باید بقیه دستگاه ها را هماهنگ کنند و ضمن مشخص کردن تکیف هر بخش، پشتیبانی لازم ر انجام دهند.
 
وی افزود: بعضا بحث بود با این مشکلات نمی شود آلوگی هوا را حل کرد؛ این درحالی است که آلودگی هوا قابل حل است و انقدر به سرعت می توان آن را حل کرد که مردم سال به سال سیر نزولی کاهش آلودگی در شهر را به صورت محسوس لمس کنند.
 
دکتر قالیباف یادآور شد: ما در گذشته عنوان کردیم اگر دوستان دولت تشخیصشان بر این شد که مسئولیت را به ما واگذار کنند، ما نیز آمادگی داریم که این مسئولیت را بپذیریم و پاسخگو باشیم؛ البته دوستان دولت از ما خواستند که طرحمان را ارایه دهیم چرا که بعضا می گفتند شهرداری طرح مدونی در این زمینه ندارد و تنها سخن می گوید.
 
وی ادامه داد: در جلسات کارشناسی که در حضور معاون اول ریاست جمهور و معاونت اجرایی برگزار شد، همه عزیزان دیدند که شهرداری تهران منطقی ترین و علمی ترین برنامه مشخص از بعد کمی و کیفی را در حوزه کاهش آلودگی هوا در اختیار دارد؛ همه این موضوع را تایید کردند اما امروز خودشان مسئولیت اجرای این را بر عهده گرفتند و ما هم خوشحال هستیم؛ اما این کار باید انجام شود و ببینیم آیا اتفاقی می افتد یا خیر؟
 
شهردار تهران توسعه حمی و نقل عمومی را اقدام ایجابی برای مقابله با آلودگی هوا دانست و عنوان داشت: ما باز به عنوان شهرداری کار را رها نکردیم چرا که فرهنگ جهادی این اجازه را  به ما نمی دهد. به نحوی که همین که امروز نزدیک به 100 کیلومتر مترو در دست ساخت داریم و این کار تا نیمه اول سال آینده به طور کامل به اتمام خواهد رسید، به این معنی آن است که ما مبارزه با آلودگی را در اولویت کار خود قرار داده ایم.
 
دکتر قالیباف تاکید کرد: امروز به کمک شما عزیزان در آغاز سال تحصیلی به میزان 300 هزار نفر در روز به ظرفیت حمل و نقل عمومی اضافه می کنیم که این به معنی کاهش آلودگی هوا است. در ادامه نیز ضروری است این قطاهار امروز با اولویت در خط 3 قرار گیرد چرا که سرفاصله ها زیاد است و عمدتا محرومان از جنوب شهر از آن استفاده می کنند. بسیاری از کارگران با استفاده از خط سه مترو با کمترین هزینه در شهر تردد می کنند؛ در غیر این صورت باید شب ها در کارگاه خود بخوابند تا هزینه تردد به جنوب شهر و حاشیه شهر را پرداخت نکنند که این سزاوار یک کارگز زحمت کش نیست, از این رو باید حتما سرفاصله ها را کاهش دهیم و عمدتا در پیک های صبح و غروب مترو، خدمات لازم را ارایه کنیم.
 
وی تاکید کرد: البته مردم عزیز ما می دانند که ما در خرید و تامین واگن دچار مشکلاتی هستیم؛ البته دولت قول داده است که هزار و 200 واگن را خریداری کند تا در بهره برداری از این سیستم استفاده لازم را داشته باشیم.
 
دکتر قالیباف با بیان اینکه «توسعه حمل و نقل عمومی خودش به بهترین شکل ممکن به معنی کاهش آلودگی هوا است» ابراز داست: اتوبوسهای برقی که امروز بهینه سازی و مدرن شده اند، نمونه ای از اقتصاد مقاومتی است. هم اکنون 60 دستگاه اتوبوس برقی را با این نوسازی و مدرن سازی وارد ناوگان کرده ایم که باعث کاهش آلودگی می شود . این نمونه ای از توجه به توان داخلی و مبارزه با آلودگی هوا و همچنین به معنی اقتصاد مقاومتی درون زا است.
 
شهردار تهران بر ضرورت انجام اقدامات سلبی برای کاهش آلودگی تاکید کرد و گفت: امروز حدود 300 هزار خودرو کاربراتی در شهر تهران تردد دارند که نزدیک به 40 درصد آلودگی شهر را تولید می کنند؛ البته نمی گوییم که به یکباره همه این خودروها از رده خارج شوند اما حداقل این خودروهای آلاینده می توانند از شهر تهران خارج شوند و این اقدام سلبی باید اتفاق بیفتد.
 
وی خاطر نشان ساخت: ممکن است در بحث موتور برقی مردم با همه تسهیلات و وام قرض الحسنه ای که در اختیار آنها قرار گرفته، توان خرید موتور برقی را نداشته باشند و این کار باید به تدریج اتفاق بیفتد اما امروز می توانیم تولید و استفاده از موتور سیکلت کاربراتی را در شهر تهران ممنوع کنیم چرا که هر موتور سیکلت به انداز 5 دستگاه پژو به شهر آلودگی تحمیل می کند.
 
دکتر قالیباف با تاکید بر این نکته که «امروز ارتقای کیفیت زندگی در شهر تهران در کنار حل آلودگی هوا به عنوان مهم ترین هدف مدیریت شهری به شمار می رود» اظهار کرد: امیدوارم در این مسیر همه مدست به دست هم دهیم؛ حال که دولت محترم مسئولیت اجرای کاهش آلودگی هوا را در تهران و کلانشهرها بر عهده گرفته است، ما هم در خدمت هستیم تا این معضل بزرگ را برطرف کنیم و مردم بتوانند زندگی بهتری را با سلامت و نشاط بیشتری داشته باشند.
 
وی عنوان داشت: اگر توسعه مترو، حمل و نقل عمومی، هوشمند سازی و استفاده بهینه اتوبوس رانی در کنار خطوط تندرو اتوبوس، توجه به سرمایه گذاری بخش خصوصی، حضور بانک ها خصوصا بانک شهر و تلاش شبانه روزی شما عزیزان و زحمت کشان در حوزه های عمرانی و زیر ساختی شهر نبود، امروز می توانیم تصور کنیم تهران چه وضعیتی داشت! اگر امروز این وضعیت در شهر وجود دارد، به برکت مجاهدت یکایک شما عزیزان است.     
 
وی در بخشی از سخنان خود ضمن تبریک عید غدیر خم، ابراز داشت: امیدوارم همه ما قدر شناس این روز بزرگ باشیم که نعمت الهی بر مردم جهان کامل شده و مسیر زندگی و حیات طیبه برای همه انسان ها روشن و شفاف شد.
 
شهردار تهران در آستانه هفته دفاع مقدس، یاد و خاطره تمامی شهدا و امام راحل (ره) را گرامی داشت و گفت: برای همه جانبازان عزیزی که سلامتی خودشان را آگاهانه، داوطلبانه و با اخلاص برای عزت و اقتدار کشور، مردم و انقلاب اسلامی گذاشتند، آرزوی سلامتی داریم.
 
وی گفت: امروز امنیت و اقتدار ما در گرو این فداکاری ها است، با همه نا امنی هایی که در منطقه خاورمیانه وجود دارد اگر این کشور بر بستر امنیت قرار دارد، به برکت مجاهدت بزرگ مردانی است که در آن مقطع مجاهدت کردند؛ همچنین این امنیت به برکت مدافعان حرمی است که امروز زندگی آرام خود را رها کرده و برای دفاع از مظلومان، اسلام و قرآن جان خودشان را تقدیم می کنند.
 
دکتر قالیباف ضمن تسلیت درگذشت چهار کارگر در حادثه مترو کیانشهر، ابراز داشت: انصافا آنها مجاهدان خاموشی هستند که کسی تلاش آنها را نمی بیند اما خداوند شاهد این تلاش ها است. بدون شک این کارگران نیز در پیشگاه خدا در آرامش هستند چرا که در راه خدمت به مردم تلاش کردند.
 
وی تاکید کرد: البته که این حادثه نادر باید از بعد فنی به صورت جدی بررسی شود. اگر چنین حوادث نادری ممکن است در کارهای بزرگ اتفاق بیفتد اما همیشه گفته ایم سرعت، دقت و صحت و همچنین ایمنی اساس کار ما است و باید به این موضوع توجه داشته باشیم
 
شهردار تهران عنوان کرد: امیدواریم نتیجه این بررسی آن باشد که در دستورالعمل ها، از حوادث پیش رو پیشگیری کنیم؛ چرا که در هر کارگاه و مجموعه ای حوادث وجود دارد، مهم آن است که دقت کنیم  این حوادث به حداقل ممکن و با کمترین خسارت برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • خوئیینی ها ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    ممنون و متشکر برای همین موقع ها گذاشتن دیگه. آفرین بر مدیر اجرایی عالی. درود بر تو
  • سید محمد ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    دیگر این بحثها را تمام کنید باید راه را برای تیم هاشمی رفسنجانی و نعمت زاده و فانی باز کرد. مدیریت اینها که بهتر و قوی تر و قدرتمندتر است
  • برادر ارتشی شما ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    مترو را تنها پول نساخته است بلکه مدیریت و استفاده از ظرفیت‌های داخلی صرف ساخت مترو شده است
  • یک اصلاح طلب ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    کار کردن فقط به پول نیست مردانگی میخواهد و برتری فکری و جهاد. من اصلاح طلب همستم اما دکتر قالیباف را بسیار قبول دارم
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    برو بابا مشرق. توهمک زددی به خدا. مرگ بر مشرق و مرگ بر همه مشرقی ها
  • موسوی ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    کار کردن اول اراده و خواست لازم داره. برای کسی که نخواد کار کنه بهانه زیاده. یک روز دولت «قبلی کرده»، یک روز «تحریم باید برداشته بشه که مشکل آب حل بشه»، یک روز تقصیر سپاه و ارتشه، یک روز تقصیر خود مردمه، یک روز تقصیر همه هست الا دولت پر مدعای پر از ذخیره نظام....!!!!
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    جوان ترین کشور دنیا با پیرترین مدیران اجرایی دنیا
  • یک اصلاح طلب ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    با احترام؛ شاید به درد مشاوره بخورند اما برای اجرا و کار اصلا. فقط جوان
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    بروبابا
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    مشرق؟؟؟؟ چی شده مگه؟
  • مجتبی ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    قالیباف نسبت به انتخابات 92 خیلی زرنگ تر شده و با دست پر اومده
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    حرص نخور...برا پوستت ضرر داره گله من
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    شهرداری منطقی‌ترین و علمی‌ترین برنامه را از بعد کمی و کیفی را در حوزه کاهش آلودگی هوا در اختیار دارد
  • ناشناس ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    دولت توان حل معضل آلودگی هوا را ندارد و باید اینکار را به مدیر جهادی دکتر قالیباف واگذار می کرد.
  • ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    تهران رو که ساخت انشا الله ایران رو هم میسازه
  • ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    احسنت
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    خخخخخخ
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    اینایی که گفتی مردانگی و برتری فکری و جهاد به نظر خودت در اصلاح طلبان اصلا وجود داره نه وجدانا وجود داره
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    مرگ بر خودت
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    درود بر قالیباف
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    با سلام الودگی هوا را با تولید ویا عدم تولید نمیتوان بر طرف کرد یایستی بطور گلی عمودی سازی لغو شود شهر های کوچک رونق یگیرند نه اینکه کشاورزی در روستا ها تعطیل شود بخاطر سنتی بودن وکشاورزان برای کار به شهرهای بزرگ مخصوصا تهران بیایند وشغل شریف کشاورزی ودام داری را را به شغلهای پست و واگذار کرده وماندگار شوند با کنفرانس وسمینار نمیتوان هوا را تمیز کرد حتی برای تهرا ن نمی دانم شاید انهم دلیل سیاسی داشته باشد شهر به این در اندشتی یک قبرستان دارد چرا تمام بیابانها مربوط به دولت است هرمنطقه شهر داری یک قبرستان میخواهد تمام ادارات برای کارمندان سرویس داشتند حال پار کینک تهیه دیده اند این خود بزرگترین وعامل اصلی ترافیک والودگی هواست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس