یکی از شرکت‌کنندگان چهارمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی دفاع مقدس ضمن بیان اینکه انتخاب موضوع سمپوزیوم در قالب هایی مانند دفاع مقدس به جذب هنرمندان برای شرکت در فراخوان تاثیر دارد، اظهار کرد: سازمان زیباسازی بسترساز کارهای هنری در حوزه مجسمه‌سازی بوده و با برگزاری سمپوزیوم هایی با موضوعات مختلف این مساله را ثابت کرده است.

به گزارش مشرق، مرتضی شعبانی و در حاشیه چهارمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی دفاع مقدس با بیان اینکه این سمپوزیوم دومین فعالیت جدی در سمپوزیوم‌های شهرداری به شمار می‌رود، اظهار کرد: نخستین سمپوزیومی که شرکت کردم در مهرماه 1391 بود که مربوط به کار سنگ بود، اما در سایر سمپوزیوم‌ها هم از سال 88 با شهرداری همکاری کرده‌ام.

وی افزود: هر یک از سمپوزیوم‌ها با توجه به موادی که محور ساخت و خلق اثر قرار می‌گیرد، قابلیت‌های مربوط به خود را دارند اما به طور کلی هدف برگزاری تمام آنها به دلیل همکاری و تعامل و تبادل تجربه‌ای که صورت می‌گیرد، قابل قبول و مثبت ارزیابی می‌شوند.

شعبانی با اشاره به تفاوت سمپوزیوم سنگ و فلز گفت: سنگ این قابلیت را دارد که تمام مواد برای ساخت یک پیکره یا نماد، منسجم به هم باشند اما فلز به شکلی است که عناصر آن جدا از هم بوده و باید کنار هم قرار گیرند.

این شرکت‌کننده همچنین در خصوص اثری که در این سمپوزیوم خلق می‌کند، گفت: ماکت پیشنهادی من برگرفته از اشعار مولاناست که محتوا و معنای آن به نوعی با معنای دفاع مقدس گره خورده است.

وی در پاسخ به این سوال که انتخاب موضوعات از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تا چه حد می‌تواند در جلب هنرمندان و مجسمه‌سازان موثر باشد، خاطرنشان کرد: بدون شک موضوع بخشی از مساله برگزاری یک سمپوزیوم است و بخش دیگری از هدف در این گونه محافل، تبادل تجربه و هم خانواده شدن جامعه هنری مجسمه‌سازان در کنار یکدیگر است.

شعبانی اضافه کرد: از سویی هم، واحد کردن مواد ساخت آثار در سمپوزیوم‌ها به عنوان مثال فلز بودن یا سنگ بودن آنها، می‌تواند به حرفه‌ای‌تر شدن نگاه داوری و همچنین مردم کمک کند که این اتفاق در چند سمپوزیوم اخیر از سوی سازمان زیباسازی شهرداری به وضوح مشخص بوده است. نمونه آن را در سمپوزیوم سال 85 که در پارک چیتگر برگزار شد هم شاهد بودیم.

این هنرمند مجسمه ساز در پایان اظهارات خود، ضمن بیان اینکه سازمان زیباسازی، بسترساز کارهای هنری در حوزه مجسمه‌سازی به شمار می‌رود، با اشاره به یکی از مهمترین آثار شهری خود، تاکید کرد: مجمسه سرو کمان که با مواد فلز ساخته شده است، نمونه‌ای از کارهای شهری من است.

بر اساس این گزارش چهارمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی دفاع مقدس با حضور 10 شرکت‌کننده از تاریخ 20 شهریور ماه تا 7 مهر 1395 برگزار می‌شود.
 
منبع: سازمان زیباسازی شهرداری تهران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس