کد خبر 630357
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۸

جولیانی که مشاور نزدیک ترامپ و یار همیشگی نامزد رسمی جمهور خواهان است، روز یکشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی، در توجیه اظهارنظر ترامپ مبنی بر «گرفتن نفت عراق به عنوان غنیمت جنگی»، این سخن را به زبان آورد.

سرویس جهان مشرق - شهردار پیشین نیویورک و متحد نزدیک ترامپ، «رودی جولیانی»، از شاخص ترین سیاستمداران حلقه نومحافظه کاران که معمولا پای ثابت گردهمایی سالانه سازمان منافقین در پاریس هم هست، معتقد است که " در جنگ همه چیز «مجاز» است."

جولیانی که مشاور نزدیک ترامپ و یار ثابت قدم نامزد رسمی جمهور خواهان است، روز یکشنبه در یک مصاحبه تلیوزیونی، در توجیه اظهارنظر ترامپ مبنی بر «گرفتن نفت عراق به عنوان غنیمت جنگی»، این سخن را به زبان آورد.

مشاور ارشد ترامپ: در جنگ همه چیز «مجاز» است! 

دانلد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر، روز چهارشنبه هفته گذشته در یک گردهمایی که توسط شبکه NBC برگزار شده بود، در اظهارنظری عجیب گفت که آمریکا باید «نفت عراق» را به عنوان بخشی از «غنایم جنگی» در اختیار بگیرد تا این گونه، نفت از دسترس داعش هم دور بماند:

" من همیشه گفته ام، نباید در عراق باشیم، ولی اگر قصد بیرون رفتن داریم، نفت را (در اختیار) بگیریم. اگر ما  نفت را در اختیار داشتیم، دیگر داعشی هم نیست، چون داعش با قدرت و ثروت ناشی از نفت به وجود آمد."

مشاور ارشد ترامپ: در جنگ همه چیز «مجاز» است! 

حال، جولیانی که تبدیل به یکی از نزدیک ترین مشاوران ترامپ شده، و او را «بدیل» ترامپ لقب داده اند، گویی قصد دارد در جنجال برانگیزی اصطلاحا از ترامپ کم نیاورد. او در مصاحبه روز یکشنبه با شبکه ABC، گفت که «گرفتن نفت عراق» دقیقا با نظرات قبلی ترامپ مبنی بر «اعلام پیروزی و خروج کامل از عراق» و «کاهش دخالت آمریکا در خارج از مرزها» مطابقت دارد:

" یک نیرویی را در آن جا باقی بگذارید و نفت را در اختیار بگیرید و مطمئن شوید که به شیوه درست توزیع می شود." «جرج استفانوپولوس»، مجری ABC از او پرسید: " اما این که قانونی نیست، هست؟" و جولیانی با خنده پاسخ داد:

" البته که قانونی است- جنگ است. تا زمانی که جنگ تمام نشده، همه چیز «مجاز» است."

مشاور ارشد ترامپ: در جنگ همه چیز «مجاز» است! 
جولیانی، جمهوری خواهِ جنگ طلب، در سال 2000 در یک مهمانی خصوصی این گونه در کنار ترامپ ظاهر شده بود! این ویدیو در زمان انتشار، بسیار جنجالی شده بود.

این اظهارات جولیانی نومحافظه کار، دقیقا پیرو شماری از نظرات قبلی ترامپ است که به شدت قواعد و قوانین پذیرفته شده بین المللی را به چالش می کشد.

ترامپ در ادامه اظهارات روز چهارشنبه خود در شبکه NBC گفت: " سابقا غنایم جنگی نصیب فاتحان می شد. حالا در عراق فاتحی نبود. باور کنید. فاتحی در عراق نبود ولی من همیشه گفته ام که نفت را بگیرید!"

او همچنین توصیه کرد که خانواده تروریست ها هم کشته شوند و همچنین دوباره «شکنجه» به کار گرفته شود؛ این در حالی است که این نوع سیاست ها در کنار «گرفتن نفت» یک کشور خارجی، به شدت ناقض معاهده ژنو است.

رودی جولیانی که خود سابقه «دادستانی» دارد و با برنامه «کاهش جرایم» دوبار توانست شهردار نیویورک شود، اعتقاد دارد که «غرق مصنوعی»waterboarding، شیوه ای که در زمان جرج بوش برای اعتراف گیری از مظنونین تروریزم در سیا بسیار رایج بود، مصداق شکنجه نیست: " بستگی به این دارد که چه طور انجام شود. به شرایط بستگی دارد و به این که چه کسی انجامش دهد." او این سخنان را در مصاحبه ای در 2007 به زبان آورده بود.

جولیانی در مصاحبه روز یکشنبه با ABC برای توجیه سخنان ترامپ گفت که نامزد جمهوری خواهان اصلا نگفت که نفت عراق را به عنوان «غنیمت جنگی» باید گرفت:

مشاور ارشد ترامپ: در جنگ همه چیز «مجاز» است! 

" او نگفته که ما الزاما باید نفت را برای خودمان برداریم. ما باید امنیت آن را تضمین کنیم تا تروریست ها به آن دست پیدا نکنند، پس ما می توانیم بر توزیع ان کنترل داشته باشیم."

جولیانی افزود که گروه دولت اسلامی(داعش) برای سرپا نگه داشتن خود از نفت عراق سود می برد، گرچه ریشه این گروه در سوریه است:

" اگر نفتی در آن جا نبود، دولت اسلامی هم وجود نداشت. پس وقتی ترامپ چیزی بر این مبنا می گوید که اوباما و هیلاری پایه گذاران داعش هستند، معنای تحت اللفظی این حرف مد نظر نیست."

البته، ترامپ در ماه گذشته وقتی در یک برنامه رادیویی با این پرسش مجری مواجه شد که آیا منظورش این است که سیاست های اوباما باعث به وجود امدن خلاء قدرتی در عراق شد که از دل آن داعش پدید آمد، با صراحت و تاکید گفت: " منظورم این بود که او(اوباما) داعش را به وجود آورد. منظورم این بود."

او بعدا در سخنرانی خود در جمع هواداران در ایالت پنسیلوانیا گفت که " من داشتم طعنه می زدم. البته اگر بخواهم با شما روراست باشم، خیلی هم طعنه نبود!"

البته رودی جولیانی در برنامه روز یکشنبه اذعان کرد که او هم تا پیش از خروج بخش عمده نیروهای آمریکایی، تحت برنامه زمان بندی دولت بوش که توسط اوباما ادامه داده شد، ظهور داعش را پیش بینی نمی کرد. او تاکید کرد:

" اگر قرار است که ما این قدر آدم در عراق از دست بدهیم، باید درباره چگونگی توزیع نفت حق اعمال نظر داشته باشیم."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    جنگ کردن با امریکا معقول تر از مذاکره کردن با آن است.دلیلش هم روشن است. امریکا در مذاکره خدعه میکند و عده ی جراری در داخل فریبش را میخورند .
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    در جنگ هم خدعه میکنه ما باید قوی باشیم چه در مذاکره چه در جنگ
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    این منش معاویه و یزیده که در جنگ همه چیز مجازه حتی آب بستن
  • اصلاحات ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    ترامپت برای مردم خیلی بهتر از تیم اوباماست . تحریم های زمان اوباما و دموکرات ها بی سابقه بود
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    یکی از یکی دیوانه تر ، اثری از منطق در حرفهایشان نیست مردم آمریکا دیگه چی هستند که این اراجیف بی سر و ته به آنها گفته میشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس