کد خبر 628021
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲

افزون بر استقرار سامانه های جنگی آمریکا در شرق اروپا به عنوان پدافند موشکی نزدیک روسیه، این کشور اکنون در برابر برنامه استقرار سامانه موشکی تاد در مرزهای آسیایی خود قرار گرفته و در این زمینه با چین نیز نگرانی مشترک دارد.

 به گزارش مشرق، روسیه که پیشتر اصلی ترین تهدید غرب را در ناحیه مرزهای آبی اروپایی (دریای بالتیک و سیاه) و همچنین در بخش خاکی لتونی، استونی، گرجستان و کمی دورتر لیتوانی، مولداوی، اوکراین و همچنین رومانی و لهستان میزبان های سامانه دفاع موشکی آمریکا می دید، اکنون در برابر برنامه قطعی شده استقرار سامانه جنگی تاد قرار گرفته است.

آمریکا و کره جنوبی اعلام کرده اند که برای نصب این سامانه در 300 کیلومتری جنوب شرق سئول پایتخت این کشور توافق کرده اند که با مخالفت جدی چین نیز مواجه شده است، زیرا مرزهای این کشور را نیز در خطر قرار داده است.

بر پایه گزارش های انتشار یافته برد، سامانه موشکی ساخته شده در شرکت آمریکایی لاکهید مارتین که ارزش آن 6/ 885 میلیون دلار برآورد شده است، افزون بر پوشش کره شمالی، سرزمین چین و حتی بخش هایی از روسیه را شامل می شود.

سامانه موشکی تاد که برای رهگیری موشک های بالستیک در ارتفاع بالا طراحی شده، قادر است اشیا را در فاصله دو هزار کیلومتری ردیابی کند و هدف قرار دهد.

مسکو و پکن معتقدند که واشنگتن با بزرگنمایی تهدیدهای پیونگ یانگ و استفاده از توان نظامی خود در کره جنوبی قصد دارد، علیه نفوذ چین و روسیه در منطقه بهره ببرد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در انتقاد از واشنگتن، برنامه های کره شمالی را برای دستیابی به موقعیت اتمی و همچنین و اکنش های نظامی آمریکا به این اقدام های پیونگ یانگ را غیرقابل قبول خوانده است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز تاکید کرده است: مسکو واکنش نامتناسب آمریکا به تهدید کره شمالی را با استقرار سامانه موشکی در کره جنوبی نمی پذیرد. نباید از اقدام های پیونگ یانگ به عنوان بهانه گسترش نامتناسب نیروی نظامی در آسیا و اقیانوس آرام استفاده کرد و منظور تدارکات نظامی آمریکا است که گام های نامتناسبی با ریسک ناشی از اقدام های کره شمالی بر می دارد.

لاوروف ادامه داد: مسکو در این زمینه نیاز به تعهدهای حقوقی دارد که سامانه موشکی آمریکا علیه روسیه هدف گیری نمی شود.

بنا به اعلام لاوروف، آمریکا همانند برنامه استقرار سامانه موشکی در شرق اروپا، به مسکو اعلام می کند این تسلیحات علیه روسیه هدف گیری نشده است، ولی ما ارزیابی دیگری داریم و اگر تهدیدی نیست، باید تعهدهای حقوقی لازم داده شود.

اما نگرانی های روسیه و چین می تواند بسیار گسترده تر از برنامه استقرار سامانه تاد باشد، زیرا حدود 35 هزار نظامی هوایی، دریایی و زمینی آمریکا در چندین مرکز اصلی و فرعی به عنوان پایگاه مستقل یا مشترک در کره جنوبی حضور دارند که از پیشرفته ترین تسلیحات و سامانه های موشکی برخوردارند.

از سوی دیگر، روسیه تقریبا هم مرز دریایی کره شمالی است و چین نیز با داشتن مرز خاکی همین خطر را از ناحیه گسترش نفوذ نظامی آمریکا احساس می کند و نمی تواند همزمان با ادامه تهدیدهای نظامی واشنگتن در دریاهای اطراف خود، استقرار موشک های تاد را هم بپذیرد و بر همین اساس اعلام کرده اتخاذ تدابیر فوری را در دستور کار دارد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس