ایده فیلم معروف «ترمیناتور»، یعنی «خودآگاه» شدن یک شبکه دفاعی هوش مصنوعی موسوم به «اسکای نت» و اعلام جنگ آن به انسان‌ها، حالا دیگر چندان دور از ذهن و تخیلی نیست.

سرویس جهان مشرق - ایده فیلم معروف «ترمیناتور» (دوگانه ساخته جیمز کامرون با نقش آفرینی آرنولد شوارتسنگر)، یعنی «خودآگاه» self-aware شدن یک شبکه دفاعی هوش مصنوعی موسوم به «اسکای نت» و اعلام جنگ آن به انسان ها، حالا دیگر چندان دور از ذهن و تخیلی نیست. این مطلب را یک مقام نظامی ارشد پنتگون، وزارت دفاع آمریکا، بیان کرده است.

ژنرال ارشد پنتاگون: تا یک دهه‌ی دیگر «ترمیناتور» می سازیم 

به گفته ژنرال «پاول سِلوا» Paul Selva، معاون ستاد مشترک ارتش آمریکا، تحقق چنین ایده ای دیگر مربوط به آینده دور هم نیست: " یک دهه یا اندکی بیش تر با چنین قابلیتی فاصله داریم."

هر چه امکان تحقق این ایده پررنگ تر می شود، متفکران امور نظامی و اخلاق گرایان، بیشتر با این دغدغه کلنجار می روند که عملی شدن آن چه تبعاتی خواهد داشت. ولی با عمیق تر شدن این دغدغه، میزان تردیدها درباره میزان آزادی عملی که می توان به ماشین های هوشمند نظامی داد هم بیشتر می شود.

ژنرال ارشد پنتاگون: تا یک دهه‌ی دیگر «ترمیناتور» می سازیم 
ژنرال پاول سلوا

ژنرال سِلوا می گوید: ما باید بسیار محتاط باشیم که سیستم های (خودآگاهی) ابداع نکنیم که بتوانند به جای انسان تصمیم بگیرند که چه زمانی از زور و خشونت علیه دشمن استفاده شود....ما می توانیم به نحو خطرناکی به این «حد» نزدیک شویم و مدیون خود و مردم هستیم که برای مشخص و روشن نگه داشتن این حد تلاش کنیم."

او که روز دوشنبه در «مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی» سخنرانی می کرد، افزود: " ایده یک سیستم روبوتیک که بتواند خود درباره آسیب رساندن به دشمن تصمیم بگیرد، پیش چشم ماست. این نه خیلی محشر است، نه خیلی خوب، ولی پیش روی ما قرار دارد."

ژنرال ارشد پنتاگون: تا یک دهه‌ی دیگر «ترمیناتور» می سازیم 
BigDog: روبات سگ نمای ساخت شرکت Boston Dynamics

این مساله به معضلی برای مقامات ارشد پنتاگون تبدیل شده است که ان را «دوراهی ترمیناتور» نامیده اند.

مساله روسیه

یکی از پررنگ ترین استدلال هایی که در پنتاگون برای توجیه این ایده وجود دارد این است که که چون رقبای آمریکا، یعنی روسیه و چین قصد دارند این سیستم های خودآگاه و با سرعت عمل بالا را بسازند، پس شاید بهتر است که پنتاگون هم آن ها را طراحی کند، نه برای «استفاده»، که برای دانستن نحوه کار و نحوه مقابله با آن ها.

ژنرال ارشد پنتاگون: تا یک دهه‌ی دیگر «ترمیناتور» می سازیم 

مقامات پنتاگون می گویند که مقامات سیاسی نیازمند انتخاب های متنوع هستند و کار پنتاگون گذاشتن این انتخاب ها در دسترس آن هاست.

ماه گذشته، گزارشی از طرف «هیات علوم دفاعی» پنتاگون  منتشر شد که از پژوهشگران نظامی امریکا می خواست " به بهره برداری از خودآگاهی سیستم ها، شتاب ببخشند تا ایالات متحده در زمینه استفاده از ماشین های هوشمند این چنینی از رقبا جلوتر باشد."

ژنرال ارشد پنتاگون: تا یک دهه‌ی دیگر «ترمیناتور» می سازیم 
Taranis: پهپاد بمب افکن رادارگریز ساخت BAE Systems

انتشار این گزارش موجب نگرانی عمیق مخالفان سیستم های پهپادی خودآگاه شد. بسیاری از سازمان های غیردولتی خواستار ممنوعیت ساخت ماشین های آدم کشی شده اند که تصمیم گیری انسانی از چرخه عملکرد ان ها حذف شده است.

اما «کنترل انسانی محسوس» بر ماشین های هوشمند دقیقا چه گونه است؟

به نظر دکتر «پاول شار» Paul Scharre، مدیر پروژه آینده جنگ افزارها در «مرکز امنیت نوین آمریکا»، این مفهومی است که هنوز به خوبی توضیح داده نشده است:

ژنرال ارشد پنتاگون: تا یک دهه‌ی دیگر «ترمیناتور» می‌سازیم//آماده انتشار
 پاول شار

" روشن است که انسان نمی تواند تنها به روش فشار‌دادن چند دکمه در هدایت ماشین ها دخیل باشد، بلکه دخالت انسانی باید «شناختی» cognitive باشد."

شار به دو مورد «برادرکشی»fratricide   در 2003 اشاره می کند که سیستم های موشک پاتریوت دچار نقص در عملکرد شد و یک اف-16 آمریکایی و یک جنگنده تورنادوی بریتانیا را بر فراز عراق سرنگون کردند.

ژنرال ارشد پنتاگون: تا یک دهه‌ی دیگر «ترمیناتور» می سازیم 

" یکی از مشکلاتی که منجر به این برادرکشی شد، دخیل نبودن «داوری» انسانی در عملکرد سیستم دفاع هوایی بود. آن ها به یک سیستم خودکار اعتماد داشتند و در نتیجه بر آن نظارتی اعمال نمی کردند."

آدمیزاد «کُند» است

اما بخش بزگ تری از اصحاب پنتاگون در استدلال خود چندان در قید و بند تبعات اخلاقی آن نیستند و بیشتر به بعد نظامی - فنی نگاه می کنند. طبق استدلال آن ها، اگر دشمن قصد ساختن یک سیستم کارآمد کاملا خودآگاه را داشته باشد، چنین سیستمی سریع تر از سیستم آمریکایی واکنش نشان می دهد که درگیر «چک و بالانس» عامل انسانی است.

ژنرال ارشد پنتاگون: تا یک دهه‌ی دیگر «ترمیناتور» می سازیم 

مثلا «فرانک کِندال»، معاون وزیر دفاع در امور فراگیری، فناوری و لجیستیک، نظری مخالف ژنرال سیلوا دارد:

"حتی در یک نبرد متعارف، ما مواظبیم که غیرنظامیان کشته نشوند. من انتظار ندارم که رقبای ما این گونه مقید باشند و قطعا اگر شما این قیود را نداشته باشید، از مزیت تصمیم گیری سریع برخوردار هستید."

البته کندال عامدانه به این حقیقت اشاره نمی کند که همین حالا هم بیش از 60 درصد تلفات پهپادهای آمریکایی در غرب و جنوب آسیا غیرنظامیانی هستند که بدون برنامه و غیرهوشمند هدف قرار می گیرند."

او بر این باور است که اگر آمریکا خود را از توسعه سیستم های خودآگاه نظامی محروم کند، بسیار محتمل است که تفوق نظامی ان در دنیا به خطر بیافتد: " دیگران قرار نیست مثل ما خود را محدود کنند، و اگر ما این کار را نکنیم دچار ضرری اساسی خواهیم شد."

ژنرال ارشد پنتاگون: تا یک دهه‌ی دیگر «ترمیناتور» می سازیم 

ژنرال سلوا می گوید که ممنوعیت جهانی تسلیحات خودآگاه هم مشکل است: " بسیار محتمل است که نقض کنندگان این ممنوعیت هم زیاد باشند. مثلا به رغم این که ما تسلیحات شیمیایی و بیولوژیک را تایید نمی کنیم، اما می دانیم که برخی دولت ها و گروه های مسلح به دنبال کسب این قابلیت ها هستند."

او البته متذکر می شود که این مسایل او را به عنوان یک نظامی در وضعیت دشواری قرار می دهد: " شغل من به عنوان یک فرمانده نظامی مشاهده خشونت وصف ناپذیر علیه دشمن است... کار ما شکست دادن دشمن است."

حذف انسان ها از تصمیم اعمال خشونت، می تواند عواقب به شدت غیرمنتظره مثبت یا منفی داشته باشد. برای نمونه، در ماه مارچ، یک رایانه-بازیکن طراحی شده توسط گوگل به نام «DeepMind» موفق شد استاد اعظم یک بازی فکری معروف باستانی موسوم به «Go»  را شکست دهد.

ژنرال ارشد پنتاگون: تا یک دهه‌ی دیگر «ترمیناتور» می‌سازیم//آماده انتشار 
بازی «Go»

«لی سدول» کره ای که نابغه این بازی در دنیا محسوب می شود از این رایانه گوگل شکست خورد. حرکتی که این بازیکن رایانه ای برای شکست سدول انجام داد به قدری ماهرانه و هوشمندانه بود که مفسران بازی «گو» را انگشت به دهان کرد. حتی برخی از این مفسران حاضر به پذیرش چنین حرکتی از یک «هوش مصنوعی» نبودند و آن را یک حقه می دانستند، ولی درستی ماجرا اثبات شده است.

ژنرال ارشد پنتاگون: تا یک دهه‌ی دیگر «ترمیناتور» می‌سازیم//آماده انتشار 

دکتر «شار» می گوید: " مهم نیست که چه اندازه آزمایش روی این سیستم ها انجام بگیرد، وقتی آن ها را در محیط های دنیای واقعی به کار می گیریم موجب شگفتی ما می شوند. این حقیقت به ویژه در یک محیط رقابتی واقعی- که جنگ نمونه اعلای ان است- جلوه گر می شود که دشمنان تلاش خواهند کرد که ماشین هوشمند را هک، رمزگذاری و دستکاری کنند."

به باور شار، گاهی این غافلگیری ها خوب هستند، مانند نمونه بازی «گو» که توسط کارشناسان حرکت رایانه گوگل «زیبا و درخشان» وصف شد، که احتمال انجام ان توسط انسان یک در 10000 بود.

در موارد دیگر، این غافلگیری می تواند ناخوشایند و حتی تراژیک باشد، مانند سرنگونی جنگنده های خودی توسط سیستم دفاع موشکی پاتریوت بود. دکتر شار می گوید:

" ما به نقطه ای خواهیم رسید که باید تصمیم بگیریم که یا کنترل انسانی را در این سیستم ها به هر قیمت حفظ کنیم، حتی اگر شده فقط به عنوان «ایمنی سیستم» در زمانی که دچار نقص می شود، یا باید ریسک های به کارگیری ماشین های خودآگاه را قبول کنیم."

در نهایت، موافقان به کارگیری سیستم های کاملا خودآگاه نظامی استدلال می کنند که محاسن آن بر معایبش خواهد چربید. آن ها از سرعت تصمیم گیری در شرایط بحرانی با حذف عامل انسانی و همچنین مزایای «خودروهای هوشمند خودآگاه» در حفظ ایمنی سرنشینان به عنوان مصادیق استدلال خود نام می برند.

اما منتقدان این سوال را مطرح می کنند که از کجا معلوم که تعداد جان های انسانی که به واسطه کاربرد این سیستم ها حفظ می شوند، بر تعداد جان هایی که در صورت از کنترل خارج شدن این ماشین ها گرفته خواهد شد، بچربد؟

با همه این اوصاف، آقای شار بر این باور است که همین الان هم تغییرات مهمی در زمینه استفاده کنترل شده از این نوع ماشین ها در ذهنیت نیروهای نظامی ایجاد شده است: " ما هنوز انسان های تفنگ به دست را برای یافتن دشمن به صحنه اعزام می کنیم. چرا؟ من معتقدم که دیگر واقعا نیازی به این کار نیست. ولی(تداوم این روش) نشان از تحولی عظیم در ذهنیت(مقامات نظامی) است."

او در آخر بر عقیده خود پافشاری می کند:

" خودآگاهی سیستم های هوشمند در راه است. با شتابی فزاینده هم در راه است."

منبع: Christian Science Monitor

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    خود آگاهی سیستم ها به معنی واقعی کلمه رؤیایی بیش نیست، اگر هم کسی حرف از خود آگاهی می زند سهوا معنای دیگری اختیار کرده. ولی این که ماشین های ساخت بشر -بفهمند- که ماشین هستند هیهات!
  • ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    قبل اینکه بسازن باید مطمئن باشن که خودشون وجود دارن! :)
  • مهران ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    ای بابا ما فکر میکردیم 2 دهه پیش ترمیناتور ساختید آقای ژنرال!!! خوب هر وقت ساختید مطمئنا بیاید ببینیم چه غلطی میخواهید باهاش بکنید
  • ناشناس ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    داعش براتون ارزون تر تمام میشه!!!؟؟؟
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    اگر ما از درون واندیم امریکا هیچ غلط نمی کند
  • ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    فکر کنم بیشتر پیشرفتهایی که تو زمینه هوش مصنوعی در چند سال اخیر شده به خاطر ظهور شبکه های عصبی مصنوعی عمیق باشه ! برای پی بردن به قدرت این نوع شبکه عصبی هم یک جستجوی ساده در اینترنت لازمه .
  • ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    شاید بشر بتونه ربات های بسیار باهوش با استفاده از الگوریتم های پیچیده و هوش مصنوعی بسازه ولی مسلما هیچوقت به خودآگاهی نخواهند رسید.
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    استارتشو زدن من حاضرم شرط ببندم همین که اون بازی رو ساختن هم برنامه خودشونه
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    10 15 سال دیگه که ترمیناتور اومد بالا سرمون بهت میگم
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    یا ابالفضل کمکمون کن ترمیناتور؟؟؟ من که فرار میکنم اگه آرنولد بیاد
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    ژنرال عزيز ، شما بساز ما براتون هك ميكنيم و بر عليه خودتون استفاده ميكنيم (مثل پهباد RQ) !! در ضمن به قول دوستمون رو داعش و آل سعود كار كنيد ارزونتر براتون تموم ميشه !
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    استارتشو زدن من حاضرم شرط ببندم همین که اون بازی رو ساختن هم برنامه خودشونه
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    اصلا بعید نیس همین الانشم نساخته باشند همه کشور ها که دستاورد هاشون رو از زمان ماکت اعلام نمی کنند
  • kambiz ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    تا یک دهه اینده امریکایی وجود نخواهد داشت تجزیه میشه به چند تا کشور
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    ما از درون مواضب باشیم . ترمیناتور آمریکا داخل کشور هستند نیازی به چهارتا لوله و فنر نیست
  • احمد ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    چقدر اینها افتاده و خاکی هستند شما بیش از 1 دهه است که ترمیناتور راساخته اید تمام هواپیما های بدون سرنشین و ربات های زمینی شما همگی ترمیناتور هستند. از نظر توانمندی رباتی شما بیش از 50 سال از دنیا جلو هستید اما اینقدر خاکی هستید که این تجهیزات را در بوق و کرنا نمی کنید و تازه میگوییید 10 سال دیگر میسازیم
  • سناسیری ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    امریکا هیچ غلطی نمیکند.
  • یوسف بهلولی ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    خونه آخرش یه رباطه میاد ما رو میخواد بکشه ما هم که دستمون تو شکممون نیست میزنیم نفلش میکنیم تازه اون مثل آدم نیست هم گرونه هم سیستمهاش تبدیلش میکنن به خوراک جهت موشکهای ضد پالسهای الکترو مغناطیسی و از بین میره بعدشم هوش مصنوعی یا هر چیز دیگه هرگز نخواهد توانست به مخلوق خدا برتر بشه چون ما اشرف مخلوقاتیم و خلاقیتی داریم که هرگز هیچ ماشینی نخواهد داشت پس این قسم دروغها بیشتر جنبه اون جنگ ستارگان در جنگ سرد رو داره و ما اونی هستیم که از این میدون پیروز بیرون میاد و لشکر خدا همواره پیروزه .
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    چقدر اینها افتاده و خاکی هستند شما بیش از 1 دهه است که ترمیناتور راساخته اید تمام هواپیما های بدون سرنشین و ربات های زمینی شما همگی ترمیناتور هستند. از نظر توانمندی رباتی شما بیش از 50 سال از دنیا جلو هستید اما اینقدر خاکی هستید که این تجهیزات را در بوق و کرنا نمی کنید و تازه میگوییید 10 سال دیگر میسازیم
  • یوسف بهلولی ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    با سلام یارو یه چکش ساخته مدعیه باهاش کشتی حضرت نوح میسازه ! بابا ساخت کشتی حضرت نوح عمر نوح میخواد و خواست خدا که شما از هردو محرومی اخوی در ثانی ما هرچی بسازی پایه ایم یا مثلش رو میسازیم یا ضدش رو برو بساز!
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    نوار جعبه سیاه یکی از این ترمیناتورا 10 سال بعد: -کیمدی؟ -آرنولد دی؟ -نمه دئیرین؟ - دئیرم که اومدم همتونو بکشم.. درینه واکنااااا -رحم اله ! رحم اله ! -رحم اله یوخدی! .... بعضی وقتا یه جک هایی میگن این امریکایی ها... قضیه گنجشک و منار و ... میشه ! :)
  • احمد ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    هوشمندترین چیزی که ساختن آر کیو 170 بود که از دستشون در رفت به ایران پناه آورد!!
  • مغز فندقی ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    من میگم همین چن روزا اسراییلو و عربستانو نابود کنیم... چون روبات بسازن دیگه نمیشه میان مارو نابود میکنن
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    از 1905 تقریبا سال به سال فیلم های هالیوود را دیدم به جرات می گم اتفاقاتی که در دنیا رخ داده سال های قبل در تعداد زیادی فیلم و سریال ساخته شده بودند یعنی یکی از کارهای اصلی هالیوود آماده سازی ذهن های مردم دنیا برای رویداد در حال رخ دادنه ، 15 سال پیش گفتم ربات ها و ترمیناتورها واقعی می شن چون تاریخ 100 ساله هالیوود رو بررسی کرده بودم ، کشورهای هوشیار و 6 دنگ قطعا تمام فیلم ها و سریال های هالیوود را بررسی و تحلیل می کنند و در ادامه باز تحلیل جامع تر چند ساله . الان بگیم زامبی ، همه می خندن ولی ساخت این همه فیلم و سریال زامبی ، روز جهانی زامبی و ... صرفا برای تفریح و سرگرمی نیست مطمئن هستم روی این آلودگی دارن کار می کنن .
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    طرف فیلم زیاد نگاه میکرده! خیلی جدی نگیرین وقتی هم این دست فیلم ها ساخته میشد در فیلم صحبت از بیست سال بعد از زمان ساخت فیلم میشد که الان با گذشت سه دهه از ساخت این فیلم ها هنوز خبری از ترمیناتور نیست!!!
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    و مکروا و مکرالله ان الله خیر الماکرین
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    در دستاورد متقابل ما میتوانیم سریع تر از آنها بسازیم . این ایده چندان دور از ذهن نیست . و قتی کامپیوتر ابر به نوعی طراحی شده است که یک مغز مصنوعی با قابلیت یادگیری و تصمیم است ، سرعتی بالای بلادرنگ دارد خوب این مساله حتی از تمام بمب های اتم هم خطرناک تر است . هم هوش دارد و هم عقل مصنوعی ، سرعتی وحشتناک در تصمیم گیری . باید اطلاعات را روی هم ریخت ، مثلا 4 الی 7 کشور و بعد ماشین های قوی سریع و منعطف ساخت . فاجعه ای عظیم تر از آنچه در سوریه و عراق و ژاپن دیدیم در راه است .
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    دوستان، یک پز بوده من مهندس فناوری اطلاعات و نرم افزار هستم. قادر به تولید ترمیناتور تا سالهای بسیار دور نیستیم (اگه فرض کنیم اساسا میتونیم بسازیم!) از مشکلات انرژی و مشکلات مکانیکی (که حداقل قابل قیاس با انسان باشه) گرفته تا مشکلات هوشمندی و تصمیم گیری؛ بسیار راه درازی در پیش داریم. این حف ژنرال آمریکایی، بیشتر مثل ادعای کذب تبلیغاتی سفر به ماه در جنگ سرد است. از لحاظ هوش مصنوعی در حال حاضر میتونیم پیش بینی‌ها رو بر اساس دانسته‌های گذشته و با میزانی خطا انجام بدیم که به درد کمک به تصمیم گیری میخوره و نه خود تصمیم گیری و همچنین محاسبات سنگین و پیچیده رو بصورت دقیق انجام بدیم و اینها در کسری از ثانیه انجام میشه. اما وقتی دنیای واقعی رو بررسی کنید متوجه میشید که واقعیت هوش بسیار بسیار فراتر و پیچیده‌تر و ناشناخته‌تر از این موارد هست. حتی امروزه نمیتونیم حرکت دست جمعی ماهی‌ها و یا زنبورها رو بطور کامل و دقیق درک کنیم، چه برسه به انسان! امروزه از رفتار موجوداتی مثل ماهی و زنبور و مورچه فقط میتونیم الگو برداری کنیم و کارهایی انجام بدیم که همچنان با واقعیت این موجودات کوچولوی دارای نه چندان هوش، فاصله دارند. کاری که در واقعیت انجام میشه این هست که ماشین آلاتی که نیاز به یک سری کارهای خاص و تکراری دارند، به هوش مصنوعی مجهز میشوند. مثل سیستم موشکی و دفاعی و نشانه گیری و رهگیری و برخی کارهای پهپادها و امثالهم. در مورد پروژه گوگل که بیان شد، اساسا بر اساس یادگیری انجام میشه. اگر آموزشهای داده شده بر اساس مثلا ۱۰ استاد بزرگ باشه، همون ۱۰ استاد رو احتمالا میتونه شکست بده. (اگر اون اساتید کار غیر تکراری و خارج از انتظار انجام ندهند!) ممکنه ماشین گوگل با یک کودک بازی کنه و شکست بخوره! همینقدر بس که طبق بیان مقاله فوق، آزمایش واقعی موشکهای پاتریوت چنین خطاهای ساده‌ای رو مرتکب شدند. اون هم تنها برای شناسایی و تصمیم‌گیری برای حمله و نه عملکردهای گوناگون پیچیده یک انسان و تفکر پیچیده‌تر اون! به هر حال در زمینه هوش مصنوعی همین میزان کاری که میشه کرد، اگه بجا باشه، جنگ افزارها رو بسیار کاراتر خواهد کرد. اگر درست فهمیده باشم،‌ ایران هم کارهایی داره انجام میده.
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    :))
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    خیلی باحال گفتی... دلم درد گرفت :))
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    آخ سرم درد گرفت از بس خندیدم... دمت گرم XD
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    ناشناس ۰۹:۱۶ حرف سبحان رو نفهمیدی دادا وقتی میگه واندیم، هزارتا معنی حاصل میشه. یکیش حمایت از پیشرفت عملیه نه پلمپ تاسیسات، یکیش خودباوریه نه در به در دنبال غربیها راه افتادن، یکیش قوی شدنه نه ضعیف کردن نیروی نظامی و خود تحریمی، یکیش سعی برای بهبود مدیریته نه کشور رو ول کنی بری دنبال مذاکره و خرید هواپیما و خودرو و ... بله اگه مثل بعضی آقایون بشینی و منتظر بشی مشکلات خودش حل بشه (مثل جریان آتش سوزی در پالایشگاه در سال جاری) ، ترمیناتور که سهله داعشی‌ها میان تو کشورت.
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    یه زمان هم کسی باور نمیکرد ادم بتونه بره ماه ولی شد
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    اگه راحت جنگنده های پیشرفته رو می فروشن پس مطمئنا ضد اونو ساخته شده درحد انبوه دارن
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    ماشینی که به واسطه انسان ساخته می شه هم مخلوق خداست وامکان بوجود آمدنش هست
  • ستارفدوی ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    الحمدالله جمهوری اسلامی ایران در زمینه هرگونه تهدیدات نظامی اقدامات مقتضی را انجام میدهد.همانطور که مرکز مطالعات فوق سری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه تهدیدات هسته ای وبیولوژیکی اقدامات لازم را انجام داده وبرای حفاظت از جان هموطنان ما در شرایط اضطرار ،سریع السیر عمل خواهد کرد وهمانطوری که در زمینه هارپ اقدامات پیشگیرانه را انجام داده است طوری که خود آمریکاییها از نحوه دستیابی ایران به عملکرد این نوع حمله ونوع برنامه دفاعی ایران متعجب شده اند ،درزمینه این نوع تکنولوژی نیز حتماً مرکز مطالعاتی فوق سری سپاه ونیز مرکز مطالعات وتحقیقات راهبردی ودفاعی نیروهای مسلح اقدامات لازم راانجام خواهند داد ویقیناً با تولد این تکنولوژی ،تکنولوژی خنثی سازی آن در دستان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خواهد بود .شک نکنید.انشالله
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    این اتفاق بلاخره خواهد افتاد چه دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم خلقت انسان در بدنهای جدید ،پدید آمدن انسانهایی که بتوانند در شرایطی که انسانهای کنونی نمی توانند،زندگی کنند این باعث نابودی بشر نمی شود باعث جاودانگیش می شود
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    ایران هم تحت نظر دکتر سورنا ستاری فرزند شهید ستاری(فرمانده اسبق نیروی هوایی) مشغول ساخت هیومن (ربات انسان نما) هستش و پیشرفت های خوبی داشتیم . تو بحث پهپاد و زرهی های بی سرنشین هم گام های خوبی برداشته شده . جای تاسف داره که غرب از علم علیه بشریت استفاده می کنه ولی ما باید از علم برای دفاع از خودمان سریع عمل کنیم . امیدوارم با تغییر دولت ها پروژه ها به فراموشی سپرده نشوند
  • مهران ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    ای بابا ما فکر میکردیم 2 دهه پیش ترمیناتور ساختید آقای ژنرال!!! خوب هر وقت ساختید مطمئنا بیاید ببینیم چه غلطی میخواهید باهاش بکنید
  • میلیتاریست ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    یه تکاور صد تا ترمیناتور رو حریفه مطمئنا تنها برتری ترمیناتور به انسان تعداد استحه ها و قوی بودن دست و پا هست که یه تکاور برای نابود کردن ترمیناتور نیاز به اسنایپ یا نارنجک انداز و یا اسلحه هایی با کالیبر بالا دارد و مطمئنا در بحث هوش و چابکی و انسان بهتر است
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    ایول پس من بالاخره میتونم آرنولدو در آغوش بگیرم. آرنولد به ما حمله کن و منو بکش که شهادت توسط تو افتخاریست برای گاوچرون.
  • محمد ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    داشتن ترمیناتور برای هر ارتشی در اینده یک نیاز خواهد بود مثلا برای شناسایی یک منطقه یا حضور در مناطق الوده به مین حضور در نبردهای شهری ومقابله با تروریسم چقد میتواند از تلفات را کاهش دهد شما تصور کنید که وقتی تعدادی پهپاد در اسمان وتعدادی توپ دور برد با ترمیناتور شبکه شوند وقطعا ترمیناتور نقاط قوتی نسبت به انسان دارد که مهمترین آن دید در شب وروز ونیز کشف افراد از پشت موانع هدف گیری دقیق وخستگی ناپذیری یادمان نرود کشوری که در حال توسعه چنین پروژه ای است امریکاست ونه یک کشور عادی آنها توانستند بی 2 واف 35 رابسازند که از دید کشورهای جهان سومی امری غیر ممکن بود وهست ای کاش در وزارت دفاع ایران چنین طرحایی برای آینده باشد
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    دوستان عزیز شما به روایات اخر الزمان نگاه کنید توی احادیث و روایات داریم در وقت ظهور دو سوم مردم کره زمین می میرند خوب با جنگ افزار هسته ایی این اتفاق نمی افته برای اینکه کل زمین از هم متلاشی می شود اما با بیوتروریسم و حملات میکروبی و حتی جنگ افزار های رباتیک این اتفاق ممکنه بی افته
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    من که هنوز باور نمی کنم آدم به کره ماه رفته باشه. آمریکاییها 40 سال پیش با موتور روسی رسیدن به ماه؟!
  • احمد ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    من یکی از یک تانک ساخت 50 سال پیش بیشتر از یه ربات آدم نمای ساخت ده سال دیگه می ترسم.
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    دوست عزيزي كه گفتي مهندسس اطلاعات وفناوري هستي..احتمالاليسانسه شما ازاين يكي بخر دوتاببراس!!!!هميشه بايد به دشمن احترام گذاشت ومغرورانه وغرض ورزانه چيزي رو تحليل نكرد..ماايراني جماعت دچار خود بزرگ بيني هستيم..ما اگه علم اونارو داشتيم دنيا رو نابود ميكرديم ..خدايش چندتا ازشاخه هاي علم هست كه ما بخوايم حرف اول روتوي دنيا بزنيم..اقتصاد..كشاورزي..فضا..دارو..خودرو..نرم افزار..سخت افزاركامپيوتر وموبايل!؟؟واقعاچي داريم كه ادااي بزرگي ميكنيم..افتادگي آموزاگرطالب علمي..هرگزنخوردآب زميني كه بلند است..به اميد روزي كه ماهم حرفي براي گفتن درسطح دنيا داشته باشيم
  • میلیتاریست ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    این ترمیناتور به هیچ وجه استراتژیک نیست چون تعدا سلاح هایی که میتوانند این ترمیناتور رو نابود کنند بیشتر از قدرت خود ترمیناتور هست . و در ضمن با پیشرفت امریکا ایران هم پیشرفت میکند و به امید خدا سلاح های زد ترمیناتور هم میسازد . البته در بحث روبات خود ایران کم از امریکا ندارد یه نگاهی به روبات های نظامی و پزشکی ایران بیاندازید این وقت متوجه میشودید که اگه امریکا ده سال بعد ترمیناتور میسازد ایران به امید خدا 10 سال بعد سلاح زد ترمیناتور میسازد یا شاد ابر ترمیناتور . شما فکر کنید که ده سال بعد ترمیناتور امریکا ساخته شد و در جبهه جنگ دارد به مبارزه میپردازد فقط کافی هست که ایران یک بمب الکتورمغناطیسی با قدرت کم منفجر کند ان وقت کل ان ترمیناتور های ان منطقه نابود میشوند یا اصلا ایران کاری کند که در ان منطقه یک منبع برق قوی انرژی ازاد کند اون وقت همه ترمیناتور ها از کار میفاتند و در ضمن اگر انسان هم به صورت انفرادی بخواهد با ترمیناتور وارد جنگ شود به امید خدا پیروز است زیرا چابکی و هوش یک انسان قوی تر از یک ترمیناتور هست و همین برتری دست به دست هم میدهند که یک ترمیناتور با سلاحی مثل نارنجک انداز یا استایپ یا سلاح با کالیبر بالا منهدم شود
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    هوش طبیعی شون دونالد ترامپ!!! هوش مصنوعی شون چی بشه؟!!!!
  • شاپرک ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    ما هم تا 20 سال دیگه پراید وانت هوشمند میسازیم و باهاش به جنگ ترمیناتور میریم
  • ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    بودجه ی دفاعی می خوایم چه کار!
  • نخبه قرن ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    باشـــِـــ ...! داداش این فالانکس ایرونیه هست که میخواید بسازیدش، بی زحمت روش یه دوربین حرارتی هم قرار بدهید که هر جنبنده ی زنده ای که از خودش مادون قرمز متصاعد کنه رو درجا منهدم کنه. یه ربات هم بسازید این فالانکس رو جاسازیش کنید!!
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    اشتباه میکنی، میشه تجربه های جدید رو به الگوریتم اضافه کرد. مدام در حال ارتقا باشه مثلاً. ولی اینکه هوش مصنوعی بتونه از تجربیات و اطلاعات قبلی، به تجربه جدید و تعریف نشده پاسخ بده نیاز به الگوریتمی هست که بتونه با استفاده از الگوریتم های قبلا نوشته شده یک الگوریتم جدید بسازه. بینگو، شدنیست، ولی خطرناک! ترجیح میدم با یک ریاضیدان صحبت کنم نه شما، تو کار خدا موندم چطوری به ما انسان ها اعتماد کرده که خودمون تصمیم بگیریم!!
  • ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    هیچ انسانی پاشو روی کره ماه نگذاشته و همش دروغه !
  • دانشجوی ارشد نرم افزار ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    برای کشتن یک انسان نیاز به مهارت و هوش قابل توجهی نیست، البنه من به همه ی سربازها احترام میگذارم. ولی قرار نیست عملیاتی طراحی بشه و قرار نیست عواطف انسانی مطرح بشه، بلکه هدف فقط کشتن هست. برنامه نویسی فرا بشری نیاز ندارد.
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    شاید اون ترمیناتوری که مورد بحث هست، ربات نباشه، بلکه سیستم متمرکز تصمیم گیر و تصمیم ساز است. ربات میشه دست های سیستم و یا عامل خدمت رسانِ ترمیناتور.
  • انونیموس ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
    0 0
    من میدونم روسیه به شدت دنبال ساخت ربات های برپایه هوش مصنوعی هست که خیلی خیلی خطرناک هستن برای انسان چون اساس هوش مصنوعی یعنی یادگیری ازانسان حالااین انسان میتونه خوب باشه یابد.
  • مغانلو ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    جانم جان جنگ کی راه میفته ما که هشت سال در جنگ بودیم ،این هم جهنم روش.آنهایکه کارت سربازی را خریدند ،برای خودشان جا امن پیدا کنن،چون خودشان و پول باباشون هدر میره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس