جان کری وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اوباما، تنها رئیس‌جمهوری در آمریکا بوده که سفارش داده تا جنگ‌افزاری ساخته شود که بتواند به طور خاص تأسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار دهد.

سرویس جهان مشرق - آمریکا از روز اول بعد از به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای نشان داد بنا ندارد همان اندازه که از برجام بهره برده، ایرانی‌ها را هم از این توافق بهره‌مند کند. در این گزارش و چند گزارش بعدی تلاش داریم تا به شکلی مختصر مروری داشته باشیم بر اخبار، موضع‌گیری‌ها و اقداماتی که از همان روز اول بعد از توافق، توسط آمریکایی‌ها آغاز شد و نشان می‌داد واشینگتن علاقه‌ای به اجرای تعهداتش در برجام ندارد.

اوباما تنها رئیس‌جمهوری بود که برای حمله به ایران بمب ساخت/ مطمئن باشید برجام توافقی نبود که ایرانی‌ها می‌خواستند/ تهدیدهای نظامی آمریکا نقض منشور سازمان ملل است/
قول و قرارهایی که طی مذاکرات هسته‌ای به ایران داده شد با آن‌چه از فردای فرجام برجام شروع شد تفاوت زیادی داشت

آن‌چه در این گزارش‌ها می‌خوانید، به اشکال مختلف نشان می‌دهد برجامی که ایران به بندبند آن متعهد بوده است، دست‌کم «روح» آن تا کنون بارها توسط آمریکایی‌ها نقض شده و بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما نیز با توجه به مخالفت‌های کنگره آمریکا، هیچ افساری نمی‌تواند رئیس‌جمهور بعدی این کشور را از زیر پا گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران بازدارد.

مواردی که در گزارش حاضر می‌خوانید از 1 مردادماه 1394 تا 10 مردادماه 1394 را شامل می‌شوند. قسمت اول این مجموعه گزارش را می‌توانید از این‌جا بخوانید.

گزارش ماه‌های بعد متعاقباً توسط سرویس جهان مشرق منتشر خواهد شد.


1 مرداد 94

جان کری وزیر خارجه آمریکا بار دیگر ایران را به حمایت از تروریسم و انجام اقدامات مخرب در خاورمیانه متهم کرد و گفت که «برنامه‌های گسترده‌ای» برای مهار این اقدامات و فعالیت‌های ایران دارد. وی سپس توضیح داد که با اعمال تحریم‌های جدید غیر هسته‌ای، توافق نقض نمی‌شود. کری تأکید کرد واشینگتن با کشورهای حاشیه خلیج فارس، هم‌کاری گسترده‌ای برای محدود کردن توان هسته‌ای ایران خواهد داشت.

«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا برجام را برای واشینگتن و متحدانش «خوب» توصیف کرد و افزود: «می‌توانم به شما اطمینان بدهم که این توافقی نبود که ایران می‌خواست.» مونیز هم‌چنین گفت اگر رژیم صهیونیستی به ایران حمله کند، واشینگتن طرف ایران را نخواهد گرفت.

«جک لو» وزیر خزانه‌داری آمریکا که وزارت‌خانه تحت امرش مسئول اعمال و نظارت بر تحریم‌های ضدایرانی است، گفت: «هیچ‌یک از تحریم‌های ایران به صورت فوری برداشته نمی‌شود، بلکه [برداشته شدن تحریم‌ها] روندی تدریجی خواهد داشت ... علاوه بر این، تحریم‌های مربوط به حقوق بشر و حمایت ایران از تروریسم کماکان برجای خود باقی خواهد بود و حتی می‌توانیم در این دو حوزه، تحریم‌های جدیدتری هم اعمال کنیم.»

«جان هفرن» معاون جان کری در امور اروپا و اوراسیا اعلام کرد به‌رغم توافق هسته‌ای با ایران، این توافق شامل موشک‌های تهران نمی‌شود و بنابراین سامانه‌های ضدموشکی آمریکا برای مقابله با تهدیدات موشکی ایران علیه اروپا، قرار است در لهستان مستقر شود.

«اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا پس از دیدار با پادشاه عربستان از «توافق محتاطانه» سلمان با برجام گفت و تأکید کرد واشینگتن و ریاض نسبت به «پتانسیل تهاجمی» ایران نگرانی مشترک دارند.

«ران درمر» سفیر رژیم صهیونیستی در واشینگتن ارتباط با اعضای کنگره برای رد برجام را تشدید کرده و رهبران حزب جمهوری‌خواه هم تمام تلاش خود را می‌کنند تا دست‌کم همه اعضای این حزب، به توافق هسته‌ای رأی منفی بدهند. رژیم صهیونیستی از چهره‌های طرف‌دار خود در جامعه آمریکا نیز خواسته تا مخالفت خود با توافق هسته‌ای را علناً ابراز کنند.

«اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ایران را به نقض تعهدات در توافق‌نامه‌های قبلی متهم کرد. وی با انتقاد از توافق هسته‌ای گفت: «اگر ایران تقلب کند (که در تمام توافق‌نامه‌هایی که من می‌شناسم، چنین کرده‌اند) آیا تحریم‌هایی که سال‌ها ایجاد آن طول کشیده، فوراً برخواهد گشت؟»

اوباما تنها رئیس‌جمهوری بود که برای حمله به ایران بمب ساخت/ مطمئن باشید برجام توافقی نبود که ایرانی‌ها می‌خواستند/ تهدیدهای نظامی آمریکا نقض منشور سازمان ملل است/
«اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید ایران برجام را نیز مانند «توافق‌نامه‌هایی که من می‌شناسم» نقض خواهد کرد

هزاران نفر از مردم آمریکا در میدان «تایمز» نیویورک تجمع کردند تا به برجام اعتراض کنند و از کنگره بخواهند به آن رأی منفی بدهد. این تجمع که «راه‌پیمایی متوقف کردن ایران» نام‌گذاری شده بود، بیش از همه از حامیان رژیم صهیونیستی متشکل می‌شد. گروه‌های صهیونیست و جمهوری‌خواهان در آمریکا از ماه‌ها پیش تبلیغات علیه برجام را آغاز کرده و میلیون‌ها دلار در این زمینه خرج کرده‌اند.

«جان بینر» رئیس اکثریت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «از آن‌جایی که یک توافق بد [مانند برجام]، امنیت مردم آمریکا را تهدید می‌کند، ما همه تلاش خود را [برای متوقف کردن این توافق] به کار می‌گیریم.»

صدها عضو لابی آیپک و فعال سیاسی حامی رژیم صهیونیستی در آمریکا هفته آینده برای مخالفت با برجام به کنگره خواهند رفت.

2 مرداد 94

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا گفت واشینگتن امیدوار است که مسائل باقی‌مانده با ایران از طریق دیپلماتیک حل شود، اما در صورت نیاز هم حاضر است از روش‌های نظامی برای حل مشکلات بهره گیرد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا ضمن تأکید بر این‌که هیچ چیزی در توافق هسته‌ای بر اساس اعتماد نیست، گفت: «ما بر اساس این توافق، اطلاعات کافی از برنامه هسته‌ای این کشور پیدا کردیم و به دست‌رسی‌های خاصی دست یافتیم.» وی هم‌چنین برخی از نقاط قوت برجام برای آمریکا و متحدانش را برشمرد: «بر اساس [این توافق] هر یک از کشورها[ی مذاکره‌کننده، مستقلاً] می‌تواند به شورای امنیت سازمان ملل رجوع کرده و برای بازگرداندن تحریم‌ها رأی‌گیری انجام دهد ... اکنون ما این توانایی را خواهیم داشت که کشورهای منطقه خلیج فارس و اسرائیل را برای به عقب راندن و مقابله با ایران متحد کنیم ... رئیس‌جمهور این موضوع را مشخص و تصریح کرده که ایران به سلاح هسته‌ای نخواهد رسید و اگر ضروری باشد، او از نیروی نظامی [برای جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای] استفاده خواهد کرد.»

«رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ارسال نامه‌ای به مدیرکل آژانس رسماً نسبت به اظهارات غیرمسئولانه سخن‌گوی کاخ سفید اعتراض کرد و درباره سوءاستفاده احتمالی و یا درز اطلاعات از آژانس به بیرون، هشدار داد. «جاش ارنست» سخن‌گوی کاخ سفید پیش‌تر گفته بود مقامات نظامی آمریکا یا اسرائیل با کسب اطلاعات از بازرسی‌های آژانس در ایران طی سال‌های اجرای برجام، می‌توانند توانایی خود برای دقیق‌تر هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای ایران را افزایش دهند.

اوباما تنها رئیس‌جمهوری بود که برای حمله به ایران بمب ساخت/ مطمئن باشید برجام توافقی نبود که ایرانی‌ها می‌خواستند/ تهدیدهای نظامی آمریکا نقض منشور سازمان ملل است/
«رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون بارها نسبت به درز اطلاعات محرمانه ایران از آژانس هشدار داده است

3 مرداد 94

«دیوید کوهن» معاون مدیرکل سازمان سیا گفت جامعه بین‌المللی توان جلوگیری از احتمال تقلب ایران در عمل به برجام را دارد. وی تأکید گرد: «اگر ایران بخواهد از شرایطی که پای آن را امضا کرده منحرف شود، ما آن را کشف خواهیم کرد.» کوهن هم‌چنین به شکل سربسته از «سایر اطلاعات و ظرفیت‌ها»یی گفت که آمریکا برای تضمین پای‌بندی ایران به برجام در اختیار دارد.

«جیمز کلپر» مدیر اطلاعات ملی آمریکا گفت توافق هسته‌ای با ایران، دیدی کامل‌تر از برنامه هسته‌ای این کشور به جامعه اطلاعاتی آمریکا می‌دهد و «با توجه به شروط بازرسی سرزده، برای جامعه اطلاعاتی خوب است.»

4 مرداد 94

کنگره آمریکا شاهد طرح پیش‌نویس دو قانون برای تشدید فشارها علیه برجام بود: طرح اول را سناتور «دیو برات» نماینده ویرجینیا مطرح کرده و در آن خواسته تا از «برداشته شدن تحریم‌های ایران پیش از تصویب برجام توسط سنا» جلوگیری شود. طرح دوم را نیز «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس مطرح کرده که تا کنون چندین لایحه ضدایرانی و ضدبرجام به کنگره آورده است. طبق طرح جدید کروز، در صورت برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران در سازمان ملل، سهم مخارج این سازمان از بودجه آمریکا محدود خواهد شد.

رویترز نوشت به‌رغم توافق هسته‌ای، از آن‌جایی که زمان لغو تحریم‌های ایران نامعلوم است، شرکت‌های بین‌المللی و بزرگ در زمینه بیمه، نگاه محتاطانه و هم‌راه با ترسی به بازار ایران دارند.

«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا برای آن‌که نشان دهد دست‌رسی‌های «هرزمان و هرجا» در برجام حاصل شده، تأکید کرد: «ایران تنها برای دست‌رسی بازرسان خارجی به سایت‌های اعلام‌نشده خود 24 روز فرصت دارد و درِ دیگر سایت‌های اعلام شده همیشه رو به بازرسان باز است.»

«جو مانچین» سناتور آمریکایی به‌رغم حمایت از توافق هسته‌ای ایران، مدعی شد آمریکا ثابت کرده است که هرگاه که بخواهد می‌تواند هر نقطه‌ای را که تمایل داشته باشد، بمباران کند.

«مایک هاکبی» از نامزدهای جمهوری‌خواهان در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ضمن انتقاد از توافق هسته‌ای، سیاست خارجی اوباما را سست‌ترین سیاست خارجی در تاریخ آمریکا و هم‌چنین توافق هسته‌ای با ایران را احمقانه‌ترین توافق دانست و گفت: «توافق صورت گرفته با ایران باید توسط هم جمهوری‌خواهان، هم دموکرات‌ها و هم مردم آمریکا رد شود.»

اوباما تنها رئیس‌جمهوری بود که برای حمله به ایران بمب ساخت/ مطمئن باشید برجام توافقی نبود که ایرانی‌ها می‌خواستند/ تهدیدهای نظامی آمریکا نقض منشور سازمان ملل است/
 «مایک هاکبی» از نامزدهای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌گوید هم اعضای حزبش، هم دموکرات‌ها و هم مردم آمریکا باید برجام را رد کنند

5 مرداد 94

اندیشکده آمریکایی «بنیاد آمریکای نوین» از واگذاری تریبون برنامه‌های تلویزیونی آمریکایی به جنگ‌طلبان حامی رژیم صهیونیستی مانند «بیل کریستول» و «چارلز کروثامر» (که از جنگ عراق هم حمایت کرده‌اند) انتقاد کرد و سکوت مجریان این برنامه‌ها در قبال طرح دیدگاه‌هایی نظیر دیدگاه‌ها قبل از حمله آمریکا به عراق را هدف‌دار دانست.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن ارائه توضیحات درباره ابعاد فنی توافق هسته‌ای تأکید کرد اگر طرف مقابل از وعده‌های خود تخلف کند، چهار آبشاری را که الآن نمی‌چرخند، فعال خواهیم کرد. وی هم‌چنین اظهارات جان کری مبنی بر ریختن بتن در قلب رآکتور اراک را نادرست دانست.

جان کری در اظهارات خود برای دفاع از برجام به انتخابات آینده ایران هم گریزی زد و گفت اگر آمریکا به توافق پشت کند «یک پیام بزرگ به تندروها می‌فرستیم ... چه کسی می‌داند که در انتخابات چه می‌شود؟ اما روحانی و ظریف که خود را با مذاکره با غرب به خطر انداختند و توانستند با غرب مذاکره کنند و به نتیجه برسند... به نظرم [برای انتخاب در دوره دوم] به دردسر جدی می‌افتند.»

به‌رغم آن‌که بسیاری از مقامات ایرانی تأکید داشتند برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران به صورت فوری و یک‌باره رخ می‌دهد، سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای کشورمان گفت: «خروج اسامی افراد [تحریم‌شده] از فهرست تحریم و ارائه خدمات سوئیفت در دو مرحله انجام می‌شود و در نوبت نخست 800 نهاد، ارگان و فرد ایرانی طبق برنامه اجرای توافق و در روز اجرا از این فهرست خارج خواهند شد.» وی درباره برداشته شدن تحریم سوئیفت هم توضیح داد: «سوئیفت، تحریمی علیه ایران و اتباع ایرانی نیست، بلکه شرکت خصوصی است که کار تبادل ایمن بانکی را انجام می‌دهد، اما کسانی که نامشان در فهرست تحریم شورای امنیت یا اروپا و آمریکا بوده است از خدمات سوئیفت محروم شدند.» عراقچی تصریح کرد: «تعدادی معدودی از افراد که [بعد از رفع تحریم‌های مرحله نخست] در فهرست تحریم‌ها باقی می‌مانند، از دریافت خدمات سوئیفت محروم می‌شوند که امر فوق‌العاده‌ای نیست ... در حال حاضر، هیچ تحریم سوئیفتی علیه ما نیست.»

«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا بار دیگر تأکید کرد: «۱+۵ برای اولین بار یک دوره زمانی محدود را برای ایران تعیین کرده تا به سؤالات [مطرح‌شده توسط یکی از اعضای 1+5] پاسخ دهد، دست‌رسی [به تأسیسات مدنظر] فراهم کند، و یا [در غیر این صورت] مرتکب نقض توافق شود.»

«جان کربی» سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «موضوعاتی که در گذشته وجود داشته و هنوز حل نشده [از جمله، به اصطلاح «ابعاد نظامی احتمالی»] در کنار موضوعات حل‌نشده فعلی باید بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل شود و تا این کار انجام نشود، خبری از کاهش تحریم‌ها نیست؛ رضایت آژانس باید جلب شود.»

اوباما تنها رئیس‌جمهوری بود که برای حمله به ایران بمب ساخت/ مطمئن باشید برجام توافقی نبود که ایرانی‌ها می‌خواستند/ تهدیدهای نظامی آمریکا نقض منشور سازمان ملل است/
در حالی که مقامات ایرانی بر خلاف گفته آمریکایی‌ها، بارها بر لغو یک‌باره تحریم‌ها در روز اجرای توافق تأکید داشتند، سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای بالأخره بر لغو تحریم‌ها طی چند مرحله صحه گذاشت

6 مرداد 94

در قالب تلاش‌های گسترده صهیونیست‌ها برای مقابله با برجام، «دور گلد» مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی و «عاموس یادلین» رئیس سابق اطلاعات نظامی وزارت جنگ این رژیم عازم واشینگتن شدند تا با سازمان‌های یهودی در آمریکا دیدار کنند. از جمله، «گلد» قرار است برای مجمع رؤسای سازمان‌های بزرگ یهودی در آمریکا سخنرانی کند.

«الیوت انجل» عضو ارشد دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا ضمن تأکید بر این‌که احتمال غیرقابل‌وتو کردن برجام توسط کنگره کم است، گفت معتقد است این اقدام، غیرممکن نیست.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: «امیدواریم با روش هم‌کاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده و هم‌کاری اتحادیه اروپا و آمریکا برای رفع تحریم‌ها، این توافق [هسته‌ای] جنبه اجرایی به خود بگیرد.» وی در نشست خبری مشترک با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز امیدواری درباره هم‌کاری دو طرف بعد از توافق هسته‌ای در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، حمل‌ونقل، محیط‌زیست، حقوق بشر و مبارزه با مواد مخدر، تصریح کرد: «در رایزنی و گفت‌وگوهای سطح بالای امروز توافق شد که همکاری‌های منطقه‌ای بین ایران و اتحادیه اروپا داشته باشیم.» ظریف تأکید کرد: «پیش‌بینی می‌کنم علاوه بر اقداماتمان در خصوص برجام، درباره سایر مسائل نیز هم‌کاری‌ها بین طرفین شکل بگیرد.» ظریف در پاسخ به سؤالی درباره نگرانی احتمالی‌اش از اجرای برجام گفت: «هیچ نگرانی از این‌که توافق یا برجام پس از گذشتن از مراحل قانونی اجرا شود، نداریم، زیرا به تعهدات خود پای‌بند هستیم.»

جان کری وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به انتقادها از وجود تاریخ انقضا برای توافق هسته‌ای گفت ایران متعهد شد تا پروتکل الحاقی را بپذیرد و در مجلس هم تصویب کند و بنابراین مجوز بازرسی‌های گسترده از برنامه هسته‌ای ایران تاریخ انقضا ندارد. وی تأکید کرد: «اوباما، تنها رئیس‌جمهوری بود که سفارش ساخت جنگ‌افزاری را داد که بتواند [به طور خاص] تأسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار دهد؛ و آن [جنگ‌افزار] را آماده کرد.» کری هم‌چنین گفت به‌رغم آن‌که هیچ‌یک از بازرسین آژانس نباید از کشورهایی باشند که ایران با آن‌ها روابط دیپلماتیک ندارد، «اما آموزش تمام بازرسان با ما [آمریکایی‌ها] خواهد بود.»

«جک لو» وزیر خزانه‌داری آمریکا ضمن تأکید بر این‌که هیچ امتیازی به هنگام امضای توافق به ایران داده نمی‌شود، گفت: «تنها زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید کند که ایران به تعهدات خود عمل کرده است،‌ رفع تحریم‌ها به صورت مرحله‌بندی‌شده آغاز می‌شود.» وی ضمن تکرار اتهامات تروریستی و غیره علیه ایران، تأکید کرد در صورت نقض توافق از سوی ایران «آمریکا به تنهایی می‌تواند بازگشت تحریم‌ها را اجرایی کند.»

اوباما تنها رئیس‌جمهوری بود که برای حمله به ایران بمب ساخت/ مطمئن باشید برجام توافقی نبود که ایرانی‌ها می‌خواستند/ تهدیدهای نظامی آمریکا نقض منشور سازمان ملل است/
«جک لو» وزیر خزانه‌داری آمریکا یکی از مقامات آمریکایی است که بر «رفع تحریم‌ها به صورت مرحله‌بندی‌شده» تأکید کرده است

7 مرداد 94

«اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا طی توضیحات درباره برجام گفت: «خاورمیانه با دو چالش اساسی مواجه است: ایران و داعش.» وی ادامه داد: «ما به حضور قدرتمند خود در منطقه برای جلوگیری از تجاوز، حفظ امنیت متحدان منطقه‌ای خود به خصوص اسرائیل، آزادی تردد دریایی، مقابله با تحرکات مخرب ایران و تضعیف و نهایتاً نابودی داعش، ادامه می‌دهیم.» کارتر تأکید کرد: «همان‌طور که رئیس‌جمهور دستور داده است، ما متعهد به حفظ گزینه قدرتمند نظامی [علیه ایران] هستیم.»

«مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره توافق هسته‌ای و با برشمردن موشک‌های بالستیک، قاچاق تسلیحاتی، نایبان منطقه‌ای، مین‌های دریایی و فضای سایبری به عنوان 5 چالش آمریکا در مقابل ایران، گفت: «توافق نگرانی‌ها ما در این زمینه‌ها را کاهش نداده، [اما] تغییری [هم] در گزینه نظامی‌ای که در اختیار داریم، ایجاد نکرده است.»

«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در مورد دست‌رسی‌های آژانس به تأسیسات ایران گفت: «هدف این است که به سایت‌های مشکوک دست‌رسی وجود داشته باشد. اگر این سایت نظامی هم هست، مهم نیست، آژانس باید به آن دست‌رسی یابد.»

«لیسا مارکوسکی» سناتور آمریکایی طرحی را ارائه داد و خواستار رفع ممنوعیت صادرات نفت خام آمریکا با هدف جلوگیری از منفعت بردن ایران از لغو تحریم‌های هسته‌ای پس از برجام شد. مارکوسکی که نفت را «ابزاری دیپلماتیک» برای فشار آوردن به ایران می‌داند، گفت: «چرا ایران پس از رفع تحریم‌های نفتی می‌تواند نفت خود را بفروشد، اما صادرات نفتی آمریکا با ممنوعیت مواجه است؟»

«دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری، «برجام» را «فاجعه‌بار و وحشتناک» توصیف کرد.

8 مرداد 94

«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا مدعی شد: «بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کم‌تر از 24 ساعت به سایت‌های اعلام‌نشده ایران دست‌رسی خواهند داشت ... بازرسان، کم‌تر از دو ساعت پس از اخطار به سایت‌های اعلام‌شده دست‌رسی خواهند داشت.»

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: «وزیران خارجه اروپا برای سفر به ایران صف کشیده و به ترتیب ایستاده‌اند، اما ... ما هستیم که بر اساس منافع ملی تصمیم می‌گیریم که با کدام‌یک چگونه برخورد کنیم.» وی گفت: «اگر آمریکا به تعهدات خود پای‌بند نباشد ایران ظرف چند سال به حالت قبل خود برمی‌گردد. در آن زمان شاهد خواهیم بود که دیگر ساختار تحریم‌ها شکست خورده و دیگر به حالت قبل بر نمی‌گردد.» عراقچی درباره بازرسی از مراکز نظامی کشورمان توضیح داد: «این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در توافق برجام برطرف شده و ما خوش‌بختانه توانستیم مانع از زیاده‌خواهی طرف غربی شویم و فراتر از قوانین بین‌المللی را نپذیرفتیم؛ و اطمینان داریم در مسیر بازرسی‌ها به هیچ وجه بازرسان به اسناد نظامی و حساس ما دست‌رسی نخواهند داشت.» وی افزود: «در توافق ذکر شده که بازرسان باید از کشورهایی باشند که با ایران روابط دیپلماتیک دارد؛ و به طور مثال بازرسان آمریکایی و کانادایی نمی‌توانند به ایران اعزام شوند.» عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان بار دیگر تأکید کرد که تحریم‌های اقتصادی و مالی در روز اجرای توافق برداشته می‌شود. عراقچی هم‌چنین گفت که سوئیفت کل ایرانیان را تحریم نکرده، بلکه هر کس از لیست تحریم‌های بین‌المللی خارج شود، تحریم‌های سوئیفت هم درباره او لغو می‌شود.

اوباما تنها رئیس‌جمهوری بود که برای حمله به ایران بمب ساخت/ مطمئن باشید برجام توافقی نبود که ایرانی‌ها می‌خواستند/ تهدیدهای نظامی آمریکا نقض منشور سازمان ملل است/
«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا می‌گوید آژانس باید اجازه دست‌رسی به سایت‌های نظامی ایران را هم داشته باشد

«تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس و نامزد دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت توافق هسته‌ای با ایران فاجعه‌بار است زیرا این کشور، گروه‌های تروریستی را تأمین مالی می‌کند و برجام هم به ایران اجازه دست‌رسی به تسلیحات هسته‌ای را می‌دهد. وی سپس دست به خیال‌پردازی هم زد: «یکی از بزرگ‌ترین تهدیداتی که در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متوجه آمریکا است، بمب الکترومغناطیسی است. انفجار یک سلاح هسته‌ای در جو بر فراز سواحل شرقی [آمریکا] می‌تواند به کشته شدن ده‌ها میلیون آمریکایی منجر شود... اگر این توافق به انجام برسد، دولت اوباما به یکی از برجسته‌ترین تأمین‌کنندگان مالی تروریسم اسلام افراطی تبدیل می‌شود. میلیاردها دلار از پول‌هایی که تحت کنترل این دولت [آمریکا] است به دست جهادی‌هایی می‌رسد که از آن پول برای به قتل رساندن آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و اروپایی‌ها استفاده خواهند کرد.»

«جان لارسون» نماینده ایالت «کنتیکت» قطع‌نامه‌ای را به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ارائه کرده که موضوع آن صدور مجوز اقدام نظامی آمریکا در صورت نقض برجام از سوی ایران است. در بخشی از این سند آمده است: «هرگاه رئیس‌جمهور معین کند برنامه هسته‌ای ایران ناقض برجام و تهدیدی علیه امنیت آمریکاست، وی باید برای استفاده از تدابیر مناسبی که تنها به مداخله نظامی محدود نمی‌شود با کنگره با هدف رفع آن تهدید هم‌کاری کند.»

«میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنا با انتقاد از دولت اوباما، خواستار ارائه محتوای مربوط به «توافق محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران» به آمریکایی‌ها شد.

«نوام چامسکی»، اندیشمند، نظریه‌پرداز و تحلیلگر مطرح آمریکایی، تهدیدهای نظامی مقامات کشورش علیه ایران را نقض صریح منشور سازمان ملل متحد دانست: «[مقامات آمریکایی] به صراحت گفته‌اند اگر بخواهیم به ایران حمله می‌کنیم. چیزی به نام منشور سازمان ملل وجود دارد که استفاده از تهدید یا توسل به زور در مسائل خارجی را منع می‌کند. [با این حال،] رهبران سیاسی آمریکا این قوانین را زیر پا گذاشته‌اند. آن‌ها می‌گویند ما مقید به این‌ها نیستیم و اگر بخواهیم از زور استفاده کنیم، می‌کنیم.»

9 مرداد 94

اوباما به‌رغم اعتراف به 20 میلیون دلار هزینه مخالفان برای لابی علیه برجام در آمریکا و انتقاد از این اقدامات، گفت: «رژیم ایران یک [نظام] دین‌سالارِ بی‌رحم، ضدآمریکا و ضداسرائیل است که هولوکاست را انکار می‌کند، از نایبان تروریست خود حمایت می‌نماید، و در منطقه دست به اقدامات ثبات‌زدا می‌زند.» وی ضمن تهدید ایران به برگرداندن تحریم‌ها در صورت نقض توافق، در پاسخ به انتقادها از 15 ساله بودن محدودیت‌ها علیه ایران، گفت پس از گذشت این مدت، «ما رژیم بازرسی و راستی‌آزمایی ایجاد کرده‌ایم و هرآن‌چه لازم است را از برنامه هسته‌ای ایران می‌دانیم. [به این ترتیب] هر رئیس‌جمهوری اگر لازم باشد که برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای دست به اقدام نظامی بزند، در موقعیت به مراتب بهتری [از امروز] خواهد بود.»

اوباما تنها رئیس‌جمهوری بود که برای حمله به ایران بمب ساخت/ مطمئن باشید برجام توافقی نبود که ایرانی‌ها می‌خواستند/ تهدیدهای نظامی آمریکا نقض منشور سازمان ملل است/
 اوباما اعتراف کرده که میلیون‌ها دلار برای لابیگری علیه برجام در آمریکا صرف شده است

«تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس و نامزد دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت از آن‌جایی که کنگره به توافق محرمانه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست‌رسی پیدا نکرده، پس دوره 60 روزه بررسی برجام در کنگره نیز عملاً هنوز آغاز نشده است.

10 مرداد 94

دست‌کم 8 گروه حامی رژیم صهیونیستی در آمریکا خواستار لغو برجام هستند و آمارها نشان می‌دهد این گروه‌ها سال 2013 مجموعاً بیش از 145 میلیون دلار بودجه داشته‌اند. این گروه‌ها عبارتند از «کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل» (آیپک) با بودجه سالانه‌ای بیش از 64.3 میلیون دلار، «اتحادیه ضدافترا» با بودجه‌ای بیش از 58.1 میلیون دلار، «پروژه اسرائیل» با بودجه‌ای بیش از 7.1 میلیون دلار، «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» با بودجه‌ای بیش از 7.1 میلیون دلار، «سازمان صهیونیستی آمریکا» با بودجه‌ای بیش از 3.9 میلیون دلار، «ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه» با بودجه‌ای بیش از 3 میلیون دلار، «متحد علیه ایران هسته‌ای» با بودجه‌ای بیش از 1.2 میلیون دلار، و «کمیته اضطراری اسرائیل» با بودجه‌ای بیش از 700 هزار دلار.

قرار است تقریباً تمامی اعضای جدید کنگره آمریکا در یک سفر یک هفته‌ای که تمامی هزینه‌های آن پیشاپیش پرداخت شده است، به فلسطین اشغالی سفر کنند تا در جلسات توجیهی و لابیگری‌های رژیم صهیونیستی حضور یابند و تضمین دهند که علیه برجام در کنگره رأی خواهند داد. این سفر تفریحی یک مراسم سالانه است که توسط لابی صهیونیستی «آیپک» سازمان‌دهی شده و تنها تعداد بسیار کمی از اعضای جدید کنگره حضور در آن را نپذیرفته‌اند.

«تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه ایالت آرکانزاس گفت: «ایران هسته‌ای خطرناک‌ترین تهدید علیه آمریکا است. ما هیچ منافع و ارزش‌های مشترکی [با ایرانی‌ها] نداریم ... هرگونه توافقی که برای منافع ما مضر نباشد، برای منافع ایران مضر خواهد بود ... ایران دشمن همیشگی و سرکش ماست.»

«رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر درباره افشای هرگونه اطلاعاتی درباره توافق محرمانه میان ایران با آژانس هشدار داد. وی با اشاره به دعوت کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای توضیح درباره برجام، توضیح داد: «قطعاً توافقات بین یک کشور عضو و آژانس که جنبه محرمانه دارد به هیچ وجه نمی‌تواند در اختیار هیچ کشور دیگری قرار بگیرد و همان‌طور که در بحث‌های کنگره هم معلوم شد، متون محرمانه بین ایران و آژانس حتی در اختیار دولت آمریکا هم قرار نگرفته است و لذا قطعاً در اختیار نمایندگان سنای این کشور هم نمی‌تواند قرار بگیرد.» نجفی تأکید کرد آژانس می‌داند که افشا شدن متون محرمانه چه معنی دارد و ایران این موضوع را کاملاً برای آژانس روشن کرده است.


گزارش فوق صرفاً مواضع آمریکایی‌ها درباره برجام را پوشش می‌داد و برخی موضوعات مهم دیگر به دلیل محدودیت، در این مطلب گنجانده نشده‌اند. از جمله این موضوعات، فشارهای صهیونیست‌ها و باج‌دادن‌های آمریکایی‌ها به آن‌ها به قیمت تضعیف برجام بوده است. هم‌چنین تلاش شد تا اظهارات مقامات سابق آمریکایی و تحلیل‌های رسانه‌ای (حتی رسانه‌های آمریکایی) جز در موارد ضروری، پوشش داده نشود و صرفاً اقدامات و موضع‌گیری‌های رسمی و متقن به اطلاع مخاطبان محترم برسد. توضیح لازم این‌که گاهی اظهارات مقامات کشورمان نیز لابه‌لای بندهای گزارش، یادآوری شده تا قول‌های دولت درباره تعهدات آمریکا و عمل‌کرد مسئولین در توبیخ واشنگتن به خاطر نقض تعهداتش قابل‌ارزیابی باشد.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • مجید ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    دیوار بی اعتمادی که طی ۱۰ سال بالا رفته در هفت ماه فرو نمیریزه باید صبر کرد.
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    اتفاقا جدا از این حرفا یه تار موی اوباما به صدتا از این ترامپ اوسکول و کلینتون بوگندو میارزه
  • ناشناس ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    این دیوار بی اعتمادی از کودتای 28 مرداد بالا رفته و خصومت و دشمنی امریکا با ملت ایران سالهای سال است که ثابت شده است .
  • ناشناس ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    1 0
    برجام در ماه های آینده دچار چالش های جدیدی می شود و اگر ترامپ رئیس جمهور بشود برجام را پاره خواهد کرد.
  • ناشناس ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    سیاست مداران امریکا از هردو جناح در مقابل ایران سیاست یکسانی را دنبال می کنند اما در ایران با تغییر رئیس جمهور سیاست ها عوض می شود !
  • مسعود ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    برجام بار دیگر ثابت کرد که اعتماد به شیطان بزرگ فرصت سوزی است .
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    به گواه تاریخ هیچ کس از اعتماد به شیطان خیر ندیده است نتیجه اعتماد به شیطان خسارت محض در دنیا و آخرت است
  • ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    همه روئسای جمهور آمریکا مجری طرحهای لابی سرمایه پرستان جنایتکار صهیونیستی هستند همین اوباما با امضای قرار دادهای فروش سلاح به حامیان داعش دستش به خون هزاران زن و بچه سوریه و یمن و عراق و... آلوده است
  • حسین ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    محال هست کشوری که خودش را تنها ابرقدرت و پلیس دنیا میدونه بیاد به تعهدات و وعده هایی که به دشمن خودش داده عمل کنه اینها به وعده هایی که به همپیمانان خودشون مثل لهستان دادند عمل نکردند اونوقت این ساده لوحانه هست که فکر کنیم آمریکا به وعدهایی که به ما داده عمل میکنه
  • محمد ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    بهترین راهکار تقویت بنیه داخلی به همراه وحدت و همدلی بین مسولین و مردم هست. همون طور که امام خامنه ای همیشه گفتند ما باید چشممون به داخل باشد. شاید اگه خوشبینی رو کنار میزاشتیم این مسائل از دید تحلیل گران قابل حدس بود. اگه این تب خودشیرینی که روزنامه نگارها دلواپسان رو مسخره میکنن و نماینده های مجلس دولت رو دست کم میگیرن از بین میرفت قطعا موقعیت بهتری برای کشور میشد متصور شد.
  • ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    10 سال ؟! مشخصه چقدر می فهمی.
  • ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    دیگه داره حالمون ازاین برجام به هم میخوره.
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    همشون بیشرف و خونریز هستند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس