سخنگوی کاخ سفید می‌گوید یکی از خوبی‌های برجام و بازرسی‌های آن این است که آمریکا می‌تواند اطلاعات خود درباره تأسیسات هسته‌ای و غیرهسته‌ای ایران را افزایش دهد و هنگام اقدام نظامی، آنها را با دقت بالاتری هدف قرار دهد.

سرویس جهان مشرق- آمریکا از روز اول بعد از به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای نشان داد بنا ندارد همان اندازه که از برجام بهره برده، ایرانی‌ها را هم از این توافق بهره‌مند کند. در این گزارش و چند گزارش بعدی تلاش داریم تا به شکلی مختصر مروری داشته باشیم بر اخبار، موضع‌گیری‌ها و اقداماتی که از همان روز اول بعد از توافق، توسط آمریکایی‌ها آغاز شد و نشان می‌داد واشنگتن علاقه‌ای به اجرای تعهداتش در برجام ندارد.

یکی از نقاط قوت برجام کمک آن به گزینه نظامی علیه ایران است/ برداشته شدن تحریم‌ها 4 تا 6 ماه طول خواهد کشید
قول و قرارهایی که روز فرجام برجام به ایران داده شد با آن‌چه از فردای آن روز شروع شد تفاوت زیادی داشت

آن‌چه در این گزارش‌ها می‌خوانید، به اشکال مختلف نشان می‌دهد برجامی که ایران به بندبند آن متعهد بوده است، دست‌کم «روح» آن تا کنون بارها توسط آمریکایی‌ها نقض شده و بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما نیز با توجه به مخالفت‌های کنگره آمریکا، هیچ افساری نمی‌تواند رئیس‌جمهور بعدی این کشور را از زیر پا گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران بازدارد.

مواردی که در گزارش حاضر می‌خوانید از 23 تیرماه 1394 (روز امضای برجام) تا پایان تیرماه 1394 را شامل می‌شوند. گزارش ماه‌های بعد متعاقباً توسط سرویس جهان مشرق منتشر خواهد شد.


23 تیر 94

  • باراک اوباما در نطق تلویزیونی خود پس از اعلام توافق، گفت در صورتی که توافق نقض شود، او یا رؤسای‌جمهور بعدی آمریکا هم‌چنان تمامی گزینه‌هایی را در اختیار خواهند داشت که تا کنون [تا پیش از توافق هسته‌ای] برای رویارویی با ایران داشته‌اند.
  • «اشتون کارتر» وزارت دفاع آمریکا تنها ساعاتی پس از اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای، با صدور بیانیه‌ای به صراحت ایران را به اقدام نظامی تهدید کرد. وی در این بیانیه به متحدان منطقه‌ای واشنگتن اطمینان داد که اگر لازم باشد آمریکا آماده است از «گزینه نظامی» در برابر ایران استفاده کند.
  • «جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به این‌که توافق هسته‌ای ایران و 1+5 رقابت تسلیحاتی در جهان را افزایش می‌دهد، گفت: این توافق «غیرقابل‌قبول» است؛ [در کنگره] هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم تا جلوی آن را بگیریم.
  • «جان آلن» نماینده رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف ضدداعش پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در وین گفت که ایران هم‌چنان برای بعضی از اعضای ائتلاف یک تهدید به شمار می‌رود.
  • «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی و نامزد انتخابات درون‌حزبی ریاست‌جمهوری سال 2016، درباره توافق هسته‌ای گفت: «توافقِ بسیار بدی است. اوضاع را بدتر خواهد کرد و ... باعث می‌شود من در هراس زندگی کنم.»
  • «مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا و نامزد انتخابات درون‌حزبی ریاست‌جمهوری سال 2016، گفت: «رئیس‌جمهور بعدی باید تحریم‌ها را با شدت علیه ایران وضع کند تا این رژیم [ایران] از آرمان‌های هسته‌ایش دست بکشد و دیگر تهدیدی علیه امنیت جهانی نباشد.»
  • «کارلی فیورینا» مدیرعامل ارشد کمپانی «اچ‌پی» و نامزد انتخابات درون‌حزبی ریاست‌جمهوری سال 2016، در زمینه توافق هسته‌ای ایران گفت: «ایران 30 سال است که رفتار بدی داشته و ما می‌دانیم که آن‌ها در تلاش برای فریب‌کاری هستند. ایرانی‌ها در نبردهای نیابتی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و هدفشان بی‌ثبات‌سازی منطقه است.»
یکی از نقاط قوت برجام کمک آن به گزینه نظامی علیه ایران است/ برداشته شدن تحریم‌ها 4 تا 6 ماه طول خواهد کشید
اوباما هم‌زمان با خبر حصول توافق هسته‌ای با ایران، بار دیگر کشورمان را به اقدام نظامی تهدید کرد
  • «کریس کریستی» فرمان‌دار جمهوری‌خواه ایالات نیوجرسی و نامزد انتخابات درون‌حزبی ریاست‌جمهوری سال 2016، گفت: «مراقب امنیت اسرائیل هستم و از کنگره می‌خواهم در مسیر دولت اوباما برای اقدام رو به جلو در این‌باره [پیش‌برد توافق هسته‌ای] مانع‌تراشی کند.»
  • «اسکات واکر» فرمان‌دار جمهوری‌خواه ایالت ویسکانسین و نامزد انتخابات درون‌حزبی ریاست‌جمهوری سال 2016، گفت: «نگران امنیت اسرائیل هستم. کمک‌های مالی گسترده در قالب این توافق، جایزه‌ای به رژیم حامی تروریست‌ها بود. ایران در آینده از این [مبالغ] برای تهدید منافع متحدان کلیدی ما استفاده می‌کند.»
  • «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ضمن «فریب‌کار» توصیف کردن ایران گفت که معتقد است ایرانی‌ها در این توافق تقلب خواهند کرد.
  • «جک لو» وزیر خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای، گفت که پس از اجرا شدن توافق هسته‌ای، صرفاً تحریم‌های هسته‌ای برداشته می‌شوند و تحریم‌های دیگر هم‌چنان پابرجا می‌ماند. وی گفت واشنگتن در صورت پای‌بندی تهران به تعهداتش، به آن‌چه وعده داد، عمل خواهد کرد؛ «با این حال آمریکا توان بازگشت آنی تحریم‌ها را برای خود حفظ می‌کند تا در صورت نقض توافق، برای بازگرداندن تحریم‌ها دست به کار شود... ما به اعمال و اجرای قدرتمند تحریم‌ها برای مبارزه با حمایت ایران از گروه‌های تروریستی، دامن زدن این کشور به خشونت در منطقه و ارتکاب موارد نقض حقوق بشر، ادامه می‌دهیم.»

24 تیر 94

  • باراک اوباما بار دیگر با تکرار اتهاماتی از جمله حمایت از تروریسم، نقش بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای، «فعالیت‌های شرورانه» در سطح جهان، نقض حقوق بشر و غیره علیه ایران، تأکید کرد که هر زمان بخواهد می‌تواند ارتش ایران را نابود کند: «ما می‌توانیم، اگر بخواهیم و تصمیم بگیریم، ارتش آن‌ها را از بین ببریم و من فکر می‌کنم آن‌ها دیده‌اند که من آمادگی و تمایل آن را دارم که هر جا اقدام نظامی را برای منافع امنیت ملی آمریکا مهم بدانم، تصمیم به چنین اقدامی بگیرم.»
  • «مجید تخت روانچی» عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در پاسخ به «ادعا»ی برخی مقامات آمریکا مبنی بر تدریجی بودن لغو تحریم‌ها گفت: «همان‌طور که وزیر خارجه گفتند، در مرحله نخست [و بلافاصله پس از توافق] همه تحریم‌های اقتصادی، مالی، تجاری و بانکی برداشته خواهد شد و این موضوع به طور بسیار روشن در متن توافق مشخص است... آنان در یک روز مشخص تعهد می‌کنند که تحریم‌ها را بردارند و زمانی که این تعهد را ادا کردند، ما کارمان را آغاز می‌کنیم. زمانی که تعهدات دو طرف به انتها رسید تحریم‌ها به طور کامل برداشته خواهد شد.»
  • «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا عاقبت عدم رسیدن به توافق با ایران را «در هم شکسته شدن رژیم تحریم‌ها» دانست و در عین حال تأکید کرد: «هیچ چیز در توافق [هسته‌ای با] ایران نیست که بتواند گزینه نظامی را از روی میز بردارد.»
یکی از نقاط قوت برجام کمک آن به گزینه نظامی علیه ایران است/ برداشته شدن تحریم‌ها 4 تا 6 ماه طول خواهد کشید
 «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید در برجام هیچ بندی وجود ندارد که جلوی حمله نظامی به ایران را بگیرد
  • باراک اوباما ضمن تأکید بر این‌که به دنبال عادی‌سازی روابط با تهران نیست، گفت: «آمریکا حتی پس از اتمام دوره‌های 5 و 8 ساله تحریم تسلیحاتی و موشکی ایران بر اساس قطع‌نامه جدید، باز هم ابزار قانونی لازم برای جلوگیری از ارسال سلاح ایران به حزب‌الله و انصارالله را خواهد داشت.» وی گفت علاوه بر این‌که تحریم‌ها به خاطر نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم هم‌چنان علیه ایران پابرجاست، «اگر ایران پس از اجرایی شدن توافق، مفاد آن را زیر پا بگذارد، آمریکا به تنهایی و بدون نیاز به تأیید روسیه و چین، فسخ قرارداد را اعلام می‌کند و تحریم‌های پیشین [که لغو شده بودند]، به سرعت سراغ اقتصاد ایران خواهند آمد.»

25 تیر 94

  • «آیپک» لابی قدرتمند صهیونیست‌های آمریکا در کنگره این کشور، اوباما را به خاطر عقب‌نشینی از معیارهای تعیین‌شده در مذاکرات، به باد انتقاد گرفت. این لابی در بیانیه خود 5 معیاری را به رئیس‌جمهور آمریکا یادآور شد که پیش‌تر برای یک «توافق خوب» با ایران ترسیم کرده بود، اما در برجام لحاظ نشده بودند. این پنج محور عبارت بود از: عدم تضمین نظارت هرزمان-هرجا، عدم شفاف‌سازی در خصوص لزوم هم‌کاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای مشخص شدن ابعاد نظامی احتمالی پیش از برداشته شدن تحریم‌ها، شروع رفع تحریم‌ها به محض آغاز اجرای توافق‌نامه، برداشته شدن محدودیت‌های اصلی اعمال‌شده بر ایران طی تنها 8 سال، و انبار شدن سانتریفیوژها به جای انهدام آن‌ها. آیپک در انتهای بیانیه خود گفته که باید توافق فعلی رد و بر تنظیم توافقی خوب به جای آن تأکید شود.
  • «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی باراک اوباما با تکرار اتهامات علیه ایران تأکید کرد آمریکا در صورتی که به بخشی از فعالیت‌های ایران شک کند، می‌تواند بدون آن‌که نظر روسیه یا چین را جلب کند، تحریم‌های برداشته شده پس از توافق را برگرداند.

26 تیر 94

  • «وندی شرمن» معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا گفت که برداشته شدن تحریم‌های سازمان ملل علیه قاسم سلیمانی بعد از توافق هسته‌ای، ارتباطی به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه این فرمانده ایرانی ندارد و نام ژنرال سلیمانی در فهرست تحریم‌های ضدتروریسم آمریکا باقی خواهد ماند. وی تأکید کرد که آمریکا قاسم سلیمانی را «به خاطر اقدام به حمایت از تروریسم تحریم کرده و [هم‌چنان] معتقدیم که وی حامی تروریسم است.»
  • هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا با انتقاد غیرمنتظره از توافق هسته‌ای گفت هرگز به ایرانی‌ها اعتماد ندارد و «هیچ‌کس نباید فریب بخورد [و تصور کند] که تهدیدهای ایران در منطقه پایان یافته است.»
  • بیش از 170 قانون‌گذار عضو مجلس نمایندگان آمریکا از قطع‌نامه‌ای حمایت کردند که خواستار رد توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 بود. این قطع‌نامه که توسط «پیتر روسکام» نماینده جمهوری‌خواه ایالت ایلینوی تنظیم شده بود، ایران را به تهدید امنیت آمریکا، تلاش برای دست‌یابی به سلاح‌های اتمی، توسعه زرادخانه‌ تسلیحات موشک‌های دوربرد پیش‌رفته و برخی موارد دیگر متهم می‌کرد. در بخشی از این قطع‌نامه تأکید شده بود که «مجلس نمایندگان آمریکا مخالفت قاطع خود را با برنامه جامع اقدام مشترک ابراز می‌کند.»
یکی از نقاط قوت برجام کمک آن به گزینه نظامی علیه ایران است/ برداشته شدن تحریم‌ها 4 تا 6 ماه طول خواهد کشید
مجلس نمایندگان آمریکا یکی از مهم‌ترین نهادهای این کشور است که رئیس آن قول داده تمام تلاش خود را برای لغو برجام انجام دهد
  • «جان کربی» سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر ایران را به اقدامات ثبات‌زدا در منطقه متهم کرد و گفت واشنگتن چشم خود را بر این اقدامات نمی‌بندد. وی تأکید کرد: «هیچ‌کس چشمان خود را بر روی اقدامات ثبات‌زدای ایران در منطقه و به ویژه حمایت آن‌ها از بشار اسد نبسته است.» کربی هم‌چنین مجدداً گفت که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران به‌رغم توافق هسته‌ای ادامه خواهد یافت.
  • «جاش ارنست» سخن‌گوی کاخ سفید در قالب استدلالی برای کنگره که بتواند رضایت نمایندگان آمریکا جهت تأیید توافق هسته‌ای را جلب کند، تصریح کرد یکی از خوبی‌های بازرسی‌ها از ایران بعد از توافق هسته‌ای آن است که آمریکا می‌تواند اطلاعات خود درباره تأسیسات هسته‌ای و غیرهسته‌ای ایران را افزایش دهد و هنگام اقدام نظامی، این مکان‌ها را با دقت بالاتری مورد هدف قرار دهد. وی تأکید کرد: «گزینه‌های متعددی را که همین الآن [قبل از اجرای توافق] در اختیار داریم، [بعد از اجرای توافق هم] در اختیار خواهیم داشت، خواه بازگرداندن فوری تحریم‌ها باشد، یا استفاده از گزینه نظامی... [پس از توافق] گزینه نظامی تقویت هم می‌شود، چراکه طی این سال‌ها ما جزئیات بیش‌تری از برنامه هسته‌ای ایران جمع‌آوری خواهیم کرد. بنابراین، زمانی که وقت تصمیم‌گیری فرماندهان نظامی آمریکا و اسرائیل در مورد هدف‌گیری می‌رسد، به دلیل اطلاعاتی که طی این سال‌ها به لطف رژیم بازرسی‌ها جمع‌آوری کرده‌ایم، آن تصمیمات به طرز چشم‌گیری مبتنی بر «اطلاعات» خواهد بود.»

27 تیر 94

  • جان کری وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی که نشان می‌داد آمریکا چه اندازه به توافق هسته‌ای با ایران نیازمند بوده گفت: «منتقدان از من می‌پرسند چرا شما ایران را با تحریم شکست نمی‌دهید؟ بگذارید علتش را به شما بگویم: چون آن‌ها با تحریم، شکست نمی‌خورند. این اثبات شده است.» وی درباره دلیل بی‌تأثیر بودن ادامه تحریم‌ها تصریح کرد: «[اگر تحریم‌ها را ادامه می‌دادیم] حمایت افراد دیگری را از دست می‌دادیم که برای ایجاد این تحریم‌ها به ما کمک کرده بودند.»
  • «آیپک» لابی قدرتمند صهیونیست‌های آمریکا در کنگره این کشور، گروه تازه‌ای برای مخالفت با توافق هسته‌ای ایران و 1+5 تشکیل داد. «پاتریک دورتون» سخن‌گوی آیپک گفت که گروه «شهروندان حامی ایران غیرهسته‌ای» گروهی تازه‌تأسیس با هدف اطلاع‌رسانی به عموم مردم درباره «خطرات توافق هسته‌ای با ایران» است. این گروه حدود 20 میلیون دلار برای تبلیغات در 30 تا 40 ایالت آمریکا و جذب حامی هزینه می‌کند.

28 تیر 94

  • روزنامه یدیعوت آحارونوت رژیم صهیونیستی ضمن اشاره به سفر «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا به فلسطین اشغالی برای دادن امتیاز به صهیونیست‌ها در ازای توافق هسته‌ای واشنگتن با تهران، تأکید کرد که لابی آیپک در آمریکا و همین‌طور عربستان هم‌چنان به تلاش‌ها برای به شکست کشاندن برجام ادامه خواهند داد.
  • «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا ضمن طرح این ادعا که معتقد است امکان دارد ایران بخشی از مبالغ آزادشده پس از توافق هسته‌ای را صرف «اقدامات شرورانه» کند، تأکید کرد صرف‌نظر از این‌که توافق هسته‌ای حاصل شده باشد یا نباشد «وظیفه من هم‌کاری با متحدانمان در خلیج [فارس] و هم‌کاری با اسرائیل است تا با هم‌کاری آن‌ها تهدیدی را که ممکن است [از جانب ایرانیان وجود داشته] باشد، کاهش دهیم.»
یکی از نقاط قوت برجام کمک آن به گزینه نظامی علیه ایران است/ برداشته شدن تحریم‌ها 4 تا 6 ماه طول خواهد کشید
 «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا می‌گوید به‌رغم برجام، وظیفه‌اش آمادگی برای حمله به ایران است
  • جان کری وزیر خارجه آمریکا با تأکید بر این‌که اگر تهران دست‌رسی‌های لازم را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندهد، تمام تحریم‌ها بار دیگر اعمال می‌شوند، گفت: «ما همین الآن هم تحریم‌های [غیرهسته‌ای] دیگری داریم و بعداً هم می‌توانیم برای تغییر رفتار ایران [تحریم‌هایی جدیدی را] بر آن‌ها بیفزاییم.»

29 تیر 94

  • «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا ضمن تأکید بر اراده کشورش در حمایت از رژیم صهیونیستی، گفت توافق هسته‌ای با ایران هیچ محدودیتی برای اقدامات واشنگتن در برابر تهدیدات احتمالی علیه متحدانش،‌ ایجاد نمی‌کند. وی با تکرار این تهدید که دولت باراک اوباما هم‌چنان گزینه نظامی را در برابر ایران محفوظ می‌دارد، گفت که آمریکا سال‌هاست در مورد گزینه نظامی علیه ایران با اسرائیل رایزنی دارد. کارتر ادامه داد: «یکی از دلایلی که [برجام] یک توافق خوب است، این است که هیچ کاری در جهت پیش‌گیری از گزینه نظامی آمریکا، که من مسئول آن هستم، انجام نمی‌دهد.»
  • «سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل، پس از تصویب قطع‌نامه برجام در این سازمان طی سخنرانی خود گفت اگر ایران به تعهداتش [طبق برجام] پای‌بند نماند، تحریم‌ها علیه این کشور بازخواهد گشت.
  • دقایقی پس از تصویب قطع‌نامه رفع تحریم‌های ایران که در آن دوره‌ای 10 ساله برای «مکانیسم ماشه» و بازگشت خودکار تحریم‌ها (در صورت نقض برجام توسط ایران) تعیین شده بود، اعضای 1+5 و اتحادیه اروپا با ارسال نامه‌ای به «بان کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل، از توافق خود برای تمدید 5 ساله مکانیسم ماشه خبر دادند. بر این اساس دوره 10 ساله مکانیسم ماشه به 15 سال افزایش پیدا کرد.
  • تبلیغات چند میلیون دلاری گروه‌های پرنفوذ سیاسی در آمریکا با هدف بر هم زدن توافق هسته‌ای با ایران جدیت بیش‌تری پیدا کرد. برخی از این گروه‌ها مانند لابی «آیپک» و «کمیته اسرائیلی‌های مقیم آمریکا» تابع نظرات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هستند و تلاش می‌کنند با تبلیغات درون آمریکا برجام را لغو کنند.
  • «جاش ارنست» سخن‌گوی کاخ سفید ساعاتی پس از تصویب قطع‌نامه رفع مشروط تحریم‌های ایران در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «ما نسبت به رفتار ایران نگرانی‌های جدی داریم. ایران از تروریسم حمایت می‌کند و در خاورمیانه جنگ‌های نیابتی به راه انداخته است.»
  • سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: «در روز توافق، اتحادیه اروپا ... تحریم‌های یک‌جانبه را لغو خواهد کرد. در روز توافق، [هم‌چنین] دولت آمریکا اجرای تحریم‌های کنگره را متوقف خواهد کرد.» وی البته گفت: «چهار تا شش ماه طول خواهد کشید که تحریم‌های اقتصادی رسماً برداشته شود.» عراقچی هم‌چنین توضیح داد: «اگر آژانس یا طرف مقابل دبه در آورده و تعهداتشان را نقض کنند، بازگشت ما به شرایط قبلی ممکن است.» وی در خصوص برداشته شدن تحریم‌ها ادامه داد: «ما در توافق و قطع‌نامه کلمه «تعلیق» نداریم. آن‌چه داریم «لغو» است و توقف.»
یکی از نقاط قوت برجام کمک آن به گزینه نظامی علیه ایران است/ برداشته شدن تحریم‌ها 4 تا 6 ماه طول خواهد کشید
سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه  کشورمان و از اعضای تیم میز مذاکره‌کننده، بیش از یک سال پیش گفته بود برداشته شدن رسمی تحریم‌ها بین 4 تا 6 ماه زمان خواهد بود

30 تیر 94

  • «جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد اوباما با دادن اجازه رأی‌گیری درباره برجام در شورای امنیت، قبل از آن‌که کنگره آمریکا بر این توافق نظارت داشته باشد و رأی صادر کند، کنگره را تضعیف کرده است. وی گفت: «این آغازی بد برای یک توافق بد است. مردم آمریکا انتظار دارند نمایندگانشان این توافق بالقوه را بازبینی کنند و جلوی پیش‌روی ایران به سمت سلاح اتمی را بگیرند. ما به اقدامات اساسی خود در این راستا ادامه خواهیم داد.»
  • «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی و نامزد انتخابات درون‌حزبی ریاست‌جمهوری سال 2016، مدعی شد توافق هسته‌ای با ایران به وقوع حمله‌ای دیگر مشابه 11 سپتامبر به آمریکا منجر خواهد شد. این سناتور جنگ‌طلب آمریکایی طی سخنرانی خود در نیویورک گفت: «فکر می‌کنید آن‌ها [ایرانی‌ها یا دشمنان دیگر آمریکا] بعد از واشنگتن، بیش‌تر از همه دوست دارند به کجا بیایند [و حمله کنند]؟ دقیقاً همین‌جا [نیویورک] که ما نشسته‌ایم. نیویورک مظهر آمریکاست. اگر بخواهند دوباره به ما حمله کنند، [مانند 11 سپتامبر باز هم] همین‌جا را انتخاب می‌کنند.»
  • «ران درمر» سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا طی ماه‌های گذشته برای تضعیف برجام با بیش از 30 عضو «انجمن سیاهان» کنگره آمریکا دیدارهایی ترتیب داده و با آن‌ها لابی کرده است. برخی قانون‌گذاران آمریکایی می‌گویند درمر برای آن‌که اعضای کنگره را با خود هم‌راه کند، سعی کرده بر تاریخ مشترک مبارزات یهودیان آمریکا و سیاهان در این کشور برای حقوق مدنی تأکید نماید.
  • جان کری وزیر خارجه آمریکا از شادی خیابانی ایرانی‌ها از حصول توافق استقبال کرد و آن را «زودرس» ندانست. وی تأکید کرد: «اگر این توافق نهایی شده و به طور کامل اجرا شود، مردم ایران شاهد ارتقای استاندارد زندگی و برچیده شدن تحریم‌هایی خواهند بود که مانع از تجارت، مسافرت و سرمایه‌گذاری و مسائل دیگر شده‌اند. بنابراین اگر این توافق به طور کامل به اجرا گذاشته شود، خیلی اتفاقات خوبی می‌تواند رخ دهد.»
  • باراک اوباما با تأکید بر دست‌رسی 24 ساعته به تأسیسات هسته‌ای ایران به لطف برجام، اتهامات قبلی مبنی بر تلاش تهران برای ساخت سلاح اتمی را تکرار کرد. وی هم‌چنین تصریح کرد که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا به خاطر «حمایت ایران از تروریسم» هم‌چنان باقی است و با توجه به مکانیسم ماشه تحریم‌ها «موضع رئیس‌جمهور بعدی آمریکا در مقابل ایرانی‌ها، از امروز قوی‌تر خواهد بود.»
  • جان کری وزیر خارجه آمریکا بار دیگر اتهامات قبلی واشنگتن علیه ایران را تکرار کرد و گفت اگر کشورش توافق وین با ایران را کنار بگذارد، تهران به سوی ساخت سلاح هسته‌ای خواهد رفت، چون از حمله نظامی آمریکا می‌ترسد.

31 تیر 94

  • «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس و نامزد انتخابات درون‌حزبی ریاست‌جمهوری سال 2016، با هشدار نسبت به توافق هسته‌ای با ایران گفت چه‌بسا رئیس‌جمهور بعدی آمریکا در روز اول با دو گزینه مواجه باشد: پذیرش مسلح شدن ایران به سلاح هسته‌ای یا گزینه مستقیم نظامی علیه این کشور. کروز سپس سناریویی هم برای حمله هسته‌ای ایران به آمریکا تصویر کرد: «ایران با کشتی مستقر در اقیانوس اطلس به سوی آمریکا بمب هسته‌ای پرتاب می‌کند. این بمب با انفجار در جو زمین در شرق آمریکا جریان‌های الکترومغناطیسی تولید می‌کند که تأسیسات برق شهری و دیگر دستگاه‌های برقی را نابود می‌کند.» وی ادامه داد: «طبق این سناریو، ده‌ها میلیون آمریکایی کشته می‌شوند در حالی‌که حتی قادر به تهیه آب و مواد غذایی برای خود هم نیستند. این تهدیدی است که اوباما به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا ایجاد کرده و هر کسی که در آینده فرمانده کل قوا [رئیس‌جمهور] می‌شود باید با اتخاذ تدابیر لازم مانع از به خطر افتادن جان میلیون‌ها آمریکایی شود.»
یکی از نقاط قوت برجام کمک آن به گزینه نظامی علیه ایران است/ برداشته شدن تحریم‌ها 4 تا 6 ماه طول خواهد کشید
«تد کروز» یکی از جنگ‌طلب‌ترین سناتورهای آمریکایی و از سرسخت‌ترین مخالفان توافق هسته‌ای با ایران است
  • باراک اوباما ضمن دفاع از توافق هسته‌ای تأکید کرد: «ما دست‌یابی آن‌ها [ایران] به سلاح [هسته‌ای] را که می‌توانست یک مشکل فاجعه‌بار باشد، از روی میز کنار زدیم.» وی با تکرار این ادعا که ایران به خاطر تحریم‌ها بود که پای میز مذاکره آمد، گفت: «ایران یک کشور ضداسرائیل، ضدآمریکا و ضدیهود است و از گروه‌های تروریستی چون حزب‌الله حمایت می‌کند... ما توانستیم مذاکرات صلح‌آمیزی با ایران در این‌باره داشته باشیم که سلاح هسته‌ای نداشته باشند، اما [ایرانی‌ها] هنوز مشکلات زیادی در حوزه‌های دیگر به وجود می‌آورند و هنوز اختلافات زیادی با آن‌ها درباره مسائل دیگر داریم.»
  • تنها یک هفته پس از توافق هسته‌ای، وزارت دفاع آمریکا با صدور اطلاعیه‌ای ضمن دعوت به هم‌کاری از شرکت‌های خصوصی، از قصد خود برای تقویت بمب‌های سنگرشکن این کشور خبر داد. پیش‌تر مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که یکی از اصلی‌ترین اهداف توسعه و تقویت این بمب‌ها، استفاده از آن‌ها علیه ایران در صورت لزوم و به خصوص برای هدف قرار دادن سایت غنی‌سازی فردو است که زیر زمین واقع شده و به سادگی قابل هدف قرار دادن نیست.
  • «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس و نامزد انتخابات درون‌حزبی ریاست‌جمهوری سال 2016، در اقدامی عجیب تلاش کرد تا در لایحه بودجه بزرگ‌راه‌های آمریکا متممی بگنجاند که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران را منوط به اقدام تهران در به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و همین‌طور آزادی تمام اتباع بازداشتی آمریکا در ایران می‌کرد.
  • جان کری وزیر خارجه آمریکا باز هم ایران را به تلاش برای ساخت بمب هسته‌ای متهم کرد. وی برای آن‌که نشان دهد نگرانی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را درک می‌کند، ایران را به حمایت تروریسم تهدید و تأکید کرد آمریکا در مقابله با تهران در منطقه جدی است. وی ضمن تصریح این‌که «تا وقتی ایران به حزب‌الله کمک کند، آمریکا به مقابله با این کشور ادامه خواهد داد» به حکام عربی اطمینان داد که با توجه به محدودیت‌های اعمال‌شده بر برنامه هسته‌ای ایران در برجام، این کشور نخواهد توانست بمب هسته‌ای بسازد.
  • علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در سخنرانی خود در جمع کارکنان این سازمان گفت: «سؤال می‌شود، اگر این‌ها بدقولی و بدعهدی کردند چه؟ یعنی یک سال دیگر زیر قولشان زدند و گفتند «ایران به عهدش وفا نکرد، تمام تحریم‌ها برگردد.» یک سال امر مهمی نیست. می‌توانیم تعداد سانتریفیوژها را بیش‌تر کنیم و IR1 استفاده نمی‌کنیم و به جای آن IR4 و IR2 استفاده می‌کنیم و تولید را بالا می‌بریم.»
  • «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا با اشاره به اختلاف‌نظر نتانیاهو با سران آمریکا درباره توافق هسته‌ای تأکید کرد: «آمریکا و اسرائیل به صورت مشترک متعهدند که با نفوذ «خبیثانه» ایران در منطقه مقابله کنند.»
  • «جان کری» و «ارنست مونیز» وزرای خارجه و انرژی آمریکا در یادداشتی مشترک تأکید کردند که (در صورت نقض برجام توسط تهران) هیچ کشوری نمی‌تواند جلوی بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران را بگیرد. این دو هم‌چنین ایران را «تهدیدی برای ثبات در خاورمیانه» توصیف کرده و نوشتند: «اوباما به صراحت گفته که ایران به بمب هسته‌ای دست نخواهد یافت، [اما] نه تحریم و نه اقدام نظامی نمی‌توانستند این نتیجه را تضمین کنند. راه‌حل در همان توافق جامع دیپلماتیکی است که در وین به دست آمد.»
  • «جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت این مجلس تمام تلاش خود را برای فسخ برجام به کار خواهد بست. این در حالی است که «ران درمر» سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا به دعوت «استیو کینگ» نماینده جمهوری‌خواه، هم‌چنان مشغول لابیگری در کنگره این کشور است و گفته که کنگره آخرین تکیه‌گاه برای لغو توافق هسته‌ای با ایران است.


گزارش فوق صرفاً مواضع آمریکایی‌ها درباره برجام را پوشش می‌داد و برخی موضوعات مهم دیگر به دلیل محدودیت، در این مطلب گنجانده نشده‌اند. از جمله این موضوعات، فشارهای صهیونیست‌ها و باج‌دادن‌های آمریکایی‌ها به آن‌ها به قیمت تضعیف برجام بوده است. هم‌چنین تلاش شد تا اظهارات مقامات سابق آمریکایی و تحلیل‌های رسانه‌ای (حتی رسانه‌های آمریکایی) جز در موارد ضروری، پوشش داده نشود و صرفاً اقدامات و موضع‌گیری‌های رسمی و متقن به اطلاع مخاطبان محترم برسد. توضیح لازم این‌که گاهی اظهارات مقامات کشورمان نیز لابه‌لای بندهای گزارش، یادآوری شده تا قول‌های دولت درباره تعهدات آمریکا و عمل‌کرد مسئولین در توبیخ واشنگتن به خاطر نقض تعهداتش قابل‌ارزیابی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    1 0
    برجام به همه ثابت کرد که روش دیپلماسی دکتر سعید جلیلی انقلابی و خیلی بهتر از روش ظریف است
  • امیر ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    1 0
    برجام تحقیقا هیچ؛کلاهی بزرگی که سر دولت رفت. مبارک آمریکا باشه برجام
  • حسین ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    1 0
    ای خدا تو این ملک و مملکت را از شر مشرکین و منافقین حفظ کن ...
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    1 0
    زبان حال فتحعلی شاه قاجار: آفرین بر دکتر ظریف بهترین قرار داد را با ممالک فرنگ بست ،ما ملت صلح طلب هستیم.!!!
  • جواد ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    1 0
    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند والسلام
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    0 0
    یعنی از شر امثال تو حفظ کنه؟
  • اسفندیار ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    0 0
    درود بر احمدی نژاد سلام بر مشایی
  • احسان ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    0 0
    هدف آمریکا از برجام محکم تر کردن گره تحریم ها علیه ایران است نه برداشتن آن آماده سازی جهان برای تجاوز به کیان ایران و تغییر نظام تنها کشوری است که تنها سکوی مقاوم در برابر هژمونی فرهنگی و استعماری آمریکا در جهان مدرن است و بدا به حال آنان که با دشمنان این ملک دست دوستی دادند زیرا که روش استعمار را از یاد بردند که دست آهنین را زیر دست کش مخمل پنهان میکند حال باید اندیشید چه دادیم و چه ستاندیم اهرم های عزت و غرور ملی را دادیم رشوه های میلیاردها دلاری به فرانسه باقراردادهای خرید چه وچه دادیم دو میلیارد دلار ناقابل به آمریکا دادیم و امتیازات پنهان بسیار دیگر ،تمام دستاوردهایمان در یمن را رها کردیم تمام دانش مان را در حوزه فضا بایگانی کردیم راکتور هایمان را با بتن پر کردیم و اکنون با قراردادهای جدید نفتی منابع مان راهم به قیمت لگد کوب کردن منافع ملی تقدیم دشمنان میکنیم و ضمینه نفوذ را آماده میکنیم و چه نصیبمان میشود جز تمسخر و بازی با کلمات و پس از این مرحله غوغا ی نفوذی ها شاید ۸۸دیگری و پس از آن اگر به مقصود نرسیدند جنگ و نزاع و پایان ایران مستقل و آزاد این واقعیت برجام است ایجاد نا امیدی نارضایتی و از هم گسستن اتحاد ملی در ایران
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    0 0
    زرشک ! عمو اگه تحریم ها ادامه داشت صادرات نفت قطع و دلار بالای ده هزار تومن بود ! اره داداش
  • ناشناس ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    0 0
    البته آمریکایی ها حرف مفت زیاد می زنند.آنها جرات و توان حمله به ایران را ندارند
  • ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    0 0
    خجالت بکش حرمت کلام را نگهدار و بی ادبانه صحبت نکن خدا از این گناهت نخواهد گذشت
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    0 0
    تحریمها برداشته شده؟؟؟!!!خخخ خواب دیدی خیر باشد
  • مهدی از قم ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    اقای زرشگ اگر مشاوره تحریم جریان اصلاحات به خزانه داری امریکا نبود قیمت دلار تکون نمیخورد.اگر خائنین بحران ارزی در راستای کمک به دشمن ایجاد نمیکردند اوضاع بهم نمیخورد که این اقایان به شکل منجی ظاهر شوند.اره دادا شما خودتان یخشی از مشکل هستید.اول اوضاع را بهم میریزید بعد هم بر مردم منت میگذارید که یک درصد اوضاع را درست کردیم
  • پاسخ به 18:48 ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    ببخشید طبق گزارش آژانس جهانی انرژی، در موقع تحریم ها در حدود یک سال منتهی به مذاکرات ظریف، صادرات نفت ایران تقریبا ثابت بوده، این یعنی تحریم های صدور نفت ایران رو به صفر نمی رسانده ثانیا اواخر دولت احمدی نژاد، دلار شد 2900 تومن در حالیکه سال گذشته آن قیمت 3800 تومن رو هم تجربه کرده بود
  • ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    ناشناس عزیز ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵ شما زرشک فروشی
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    0 0
    صادارات نفت هههههههههههههههههه صادراتی که با چوب حراج زدن به نفت به یک چهارم قیمت فروخته میشه و به جای اینکه شرم کنند از نبود صادرات غیرنفتی و حراج نفت با افتخار از فروش بیشتر نفت صحبت می کنند گویی ارث باباشون رو به خاطر مردم می فروشن. در حالیکه رهبر بر اقتصاد غیر نفتی تاکید می فرمایند اینها فقط به فکر جیب خودشون هستن و مثلا با اینکه اعلام کردن حتی یک گرم به برنج وارداتی نیاز نداریم با واردات برنج باعث می شوند عرق پیشانی برنجکاران خشک نشه. اخه برای این دولت خنده فقط در مقابل خارجی ها خوبه. بذار خارجی ها هم از فروش برنجشان به نان و نوایی برسن بی خیال مردم.؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس