معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید هم‌کاری‌های تجاری ایران با کشورهای دیگر، آسیب‌پذیری اقتصادی و مالی تهران را افزایش می‌دهد.

سرویس جهان مشرق- آمریکا از روز اول بعد از به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای نشان داد بنا ندارد همان اندازه که از برجام بهره برده، ایرانی‌ها را هم از این توافق بهره‌مند کند. در این گزارش و چند گزارش بعدی تلاش داریم تا به شکلی مختصر مروری داشته باشیم بر اخبار، موضع‌گیری‌ها و اقداماتی که از همان روز اول بعد از توافق، توسط آمریکایی‌ها آغاز شد و نشان می‌داد واشینگتن علاقه‌ای به اجرای تعهداتش در برجام ندارد.

روحانی: یک راه کاهش فاصله میان ایران و آمریکا هم‌کاری اقتصادی است/ دلیلی ندارد رهبری با توافق هسته‌ای مخالفت کنند/ وزارت خزانه‌داری آمریکا: برجام اقتصاد ایران را آسیب‌پذیر می‌کند/ جاسوسی آمریکایی‌ها از احمدی‌نژاد و روحانی/ رئیس دفتر رئیس‌جمهور: لغو تحریم‌ها به خوبی انجام گرفته است
قول و قرارهایی که طی مذاکرات هسته‌ای به ایران داده شد با آن‌چه از فردای فرجام برجام شروع شد تفاوت زیادی داشت

آن‌چه در این گزارش‌ها می‌خوانید، به اشکال مختلف نشان می‌دهد برجامی که ایران به بندبند آن متعهد بوده است، دست‌کم «روح» آن تا کنون بارها توسط آمریکایی‌ها نقض شده و بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما نیز با توجه به مخالفت‌های کنگره آمریکا، هیچ افساری نمی‌تواند رئیس‌جمهور بعدی این کشور را از زیر پا گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران بازدارد.

مطالب قبلی این سری گزارش‌های مشرق درباره نقض برجام توسط آمریکایی‌ها، از لینک‌های زیر قابل دست‌رسی است:

قسمت اول (23 تیر تا 31 94)؛ قسمت دوم (1 تا 10 مرداد 94)؛ قسمت سوم (11 تا 20 مرداد 94)؛ قسمت چهارم (21 تا 31 مرداد 94)؛ قسمت پنجم (1 تا 10 شهریور 94)؛ قسمت ششم (11 تا 20 شهریور 94)؛ قسمت هفتم (21 تا 31 شهریور 94).

1 مهر 4

  • محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان با انتقاد از عمل‌کرد ضعیف غربی‌ها در قبال برجام گفت: «کشورهای عضو 1+5 و سایر اعضای جامعه بین‌المللی به خصوص کشورهایی که علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام به اعمال تحریم‌های غیرعادلانه کردند، اکنون باید نشان دهند که به آینده‌ای متفاوت نگاه می‌کنند ... آن‌چه در قطع‌نامه 2231 آمده این است که تغییری بنیادین در نحوه برخورد [غربی‌ها با ایران] صورت گرفته است و مردم ایران به ویژه این تغییر بنیادین را باید احساس کنند[1]
  • «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه و نامزد دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، کنگره باید با استفاده از تهدید به تعطیلی کشاندن دولت اوباما، وی را مجبور کند تا اطلاعات بیش‌تری را در رابطه با توافق هسته‌ای با ایران در اختیار کنگره قرار دهد. کروز پیشنهاد داده تا تصویب هر قانونی برای تأمین بودجه دولت آمریکا منوط به ارائه این اطلاعات گردد[2].
روحانی: یک راه کاهش فاصله میان ایران و آمریکا هم‌کاری اقتصادی است/ دلیلی ندارد رهبری با توافق هسته‌ای مخالفت کنند/ وزارت خزانه‌داری آمریکا: برجام اقتصاد ایران را آسیب‌پذیر می‌کند/ جاسوسی آمریکایی‌ها از احمدی‌نژاد و روحانی/ رئیس دفتر رئیس‌جمهور: لغو تحریم‌ها به خوبی انجام گرفته است
مهم‌ترین هدف برجام «لغو» تحریم‌ها بود که محقق نشد/ بانک‌های خارج‌شده از تحریم در صورت حمایت از سپاه قدس دوباره تحریم می‌شوند/ ظریف: اگر طرف مقابل نقض برجام کرد باید برنامه خود را برگردانیم
  • «جان ریتژیمر» عضو سابق ارتش آمریکا گروهی شبه‌نظامی تشکیل داده و به عنوان رئیس معنوی این گروه و به خاطر مواضع ضداسلامی خود تهدید کرده تا اعضای حامی برجام در کنگره و همین‌طور رئیس‌جمهور آمریکا را به خاطر پشتیبانی از توافق هسته‌ای با ایران دست‌گیر خواهد کرد[3].
  • رسانه‌های سوئیس (محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای) خبر دادند که سرویسهای مخفی رژیم صهیونیستی از هتل‌های محل مذاکرات در سوئیس و اتریش، جاسوسی و مذاکرات را شنود می‌کرده‌اند[4]. این اقدام در حالی صورت گرفته است که آمریکایی‌ها صراحتاً می‌گویند بعد از هر دور مذاکره، متحدان صهیونیست خود را در جریان مذاکرات قرار می‌دهند و با آن‌ها هماهنگ هستند. اکنون سؤال این است که چه‌قدر احتمال دارد صهیونیست‌ها بدون کمک آمریکا اقدام به جاسوسی از مذاکرات کرده باشند.
  • شبکه ان‌بی‌سی آمریکا گفت واشینگتن از هیأت اعزامی ایران به نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2007 جاسوسی می‌کرده است. از جمله اعضای این هیأت، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران بود. ان‌بی‌سی می‌گوید همین جاسوسی ممکن است امسال نیز از سران خارجی نظیر حسن روحانی اتفاق بیفتد. این جاسوسی می‌تواند شامل شنود مکالمات تلفنی و کار گذاشتن دستگاه‌های شنود در اتاق‌های هتل محل استقرار مقامات کشورهای مختلف باشد[5]. این گزارش تأییدی است بر این‌که جاسوسی صهیونیست‌ها از مذاکرات هسته‌ای نیز احتمالاً با هم‌کاری آمریکایی‌ها صورت گرفته است.
  • «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا درباره اظهارات نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا درباره پاره کردن برجام گفت: «رئیس‌جمهور بعدی آمریکا به طور قطع می‌تواند از این توافق عقب بکشد ... [اما] صادقانه باید بگویم که این کار به طور قطع یک گام احمقانه خواهد بود.»
  • «پاول رایان» رئیس کمیته «روش‌ها و ابزارهای مالیاتی» مجلس نمایندگان آمریکا از دولت اوباما خواست به‌رغم نهایی شدن برجام، جریمه مالیاتی شرکت‌هایی را لغو نکند که با ایران هم‌کاری می‌کنند. رایان مدعی شد که اوباما باید به جای ارائه راهی به ایران برای پی‌گیری «مقاصد هسته‌ای و تروریستی، باید با کنگره در مسیر تقویت رژیم تحریم‌ها تا زمان تغییر رفتار ایران، هم‌کاری کند.»
  • «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه و نامزد دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بعد از «مارک کرک» و «رابرت منندر» دو سناتور دیگر مخالف برجام، به سومین حامی اصلی طرحی تبدیل شد که اگر در کنگره تصویب شود، لایحه تحریم‌های ایران را زودتر از فرارسیدن تاریخ انقضایش، 10 سال دیگر تمدید خواهد کرد. دولت آمریکا هرچند با تصویب این قانون موافق است، اما اعتراف می‌کند که تصویب زودهنگام آن اقدامی شتاب‌زده و بر خلاف روح برجام است.
  • «رند پال» سناتور و نامزد جمهوری‌خواه در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مدعی شد اوباما به خاطر عدم ارائه متن توافق محرمانه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره بازرسی از تأسیسات نظامی پارچین، قانون «بازبینی توافق هسته‌ای در کنگره» را نقض کرده است، چون این قانون می‌گوید دولت باید همه اسناد موجود درباره توافق هسته‌ای با ایران را در اختیار کنگره قرار دهد. پال هم‌چنین تهدید کرد ممکن است اوباما به دادگاه احضار شود تا بررسی شود که آیا قانون کنگره را زیر پا گذاشته یا نه.

2 مهر 94

  • جدیدترین پیش‌نویس لایحه تحریم‌های سنا علیه ایران در حالی که امکان لغو برخی تحریم‌های هسته‌ای را به دولت آمریکا می‌دهد، اما خواستار اختیار نامحدود کنگره در خصوص تحمیل تحریم علیه ایران به بهانه‌های غیرهسته‌ای است. هم‌چنین در پیش‌نویس جدید آمده است: «رئیس‌جمهور اجازه دارد توسعه سامانه‌های دفاع موشکی [با هم‌کاری اسرائیل] را تسریع بخشد و در بحث‌های تقویت کارآمد بازدارندگی متعارف اسرائیل و تقویت هم‌کاری‌های اطلاعاتی با اسرائیل تعامل داشته باشد[6]
  • «آدام زوبین» معاون موقت وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی تأکید کرد واشینگتن «مقابله جسورانه» با برنامه موشکی ایران را در دوران پس از توافق هسته‌ای نیز ادامه خواهد داد. وی گفت برجام آمریکا را به ابزارهای بهتری برای کاستن از «حمایت دولتی ایران از تروریسم» مجهز می‌کند. زوبین تصریح کرد که اجرای برجام نه تنها مکانیسم ماشه برای بازگشت تحریم‌ها را تضعیف نمی‌کند، بلکه «با تازه شدن روابط تجاری ایران با سایر کشورهای دنیا، تنها آسیب‌پذیری اقتصادی و مالی این کشور در برابر بازگشت آنی تحریم‌ها بیش‌تر می‌شود.»
  • روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال طی گزارشی روش‌های براندازی و تغییر حکومت در ایران بعد از برجام را بررسی و به دولت اوباما توصیه کرده تا در این راه از دیپلماسی عمومی و به خصوص مسائل زنان در ایران استفاده کند[7].

3 مهر 94

  • حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان گفت: «شرایط برای اجرای توافق هسته‌ای مناسب است و این توافق می‌تواند از پایان سال جاری [2015] میلادی، اجرایی شود ... روش اجرای برجام بر نوع نگاه مردم ایران به مذاکرات بسیار مؤثر است و عاملی کلیدی در هم‌کاری‌های مشابه در آینده است ... مطمئناً شرایط تغییر کرده، ما می‌توانیم به موارد ملموس و گام‌های زیادی که رو به جلو برداشته شده، اشاره کنیم ولی هنوز راهی طولانی در پیش است.» روحانی با اشاره به این‌که معنای شعار «مرگ بر آمریکا» مخالفت مردم ایران با سیاست‌های واشینگتن است، تأکید کرد که مشکلات میان ایران و آمریکا یک‌شبه و صرفاً با مذاکره و دست دادن حل نمی‌شود، بلکه نگرش‌ها و عمل‌کردهاست که باید عوض شود[8].
روحانی: یک راه کاهش فاصله میان ایران و آمریکا هم‌کاری اقتصادی است/ دلیلی ندارد رهبری با توافق هسته‌ای مخالفت کنند/ وزارت خزانه‌داری آمریکا: برجام اقتصاد ایران را آسیب‌پذیر می‌کند/ جاسوسی آمریکایی‌ها از احمدی‌نژاد و روحانی/ رئیس دفتر رئیس‌جمهور: لغو تحریم‌ها به خوبی انجام گرفته است
حامیان بمباران ایران از برجام ذوق‌زده می‌شوند/ صالحی: یک سال بعد از برجام حرکت کشور در همه عرصه‌ها شتاب می‌گیرد/ دعای سفیر ایران در سازمان ملل برای خارج شدن پرونده ایران از شورای امنیت

4 مهر 94

  • حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان «یکی از راه‌های کاستن از فاصله میان ایران و آمریکا» را هم‌کاری‌های اقتصادی دانست و تأکید کرد که تهران برای حضور شرکت‌های آمریکایی منعی ندارد، بلکه «این شرکت‌ها می‌توانند در فضایی رقابتی از شرایط پساتحریم، برای سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری به ایران بهره بگیرند.»
  • محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان گفت: «امیدواریم با اجرای کامل این توافق [هسته‌ای]، اجرای با حسن نیت آن، بتوانیم به برخی از بی‌اعتمادی‌ها که دهه‌هاست [میان ایران و آمریکا] وجود دارد، پایان دهیم.»
  • حسن روحانی با تصریح این‌که «بزرگ‌ترین راهنمای دولت افکار عمومی است و مردم عادل‌ترین قاضی در ارزیابی عمل‌کرد دولت هستند» گفت امروز از مراحل سخت و دشوار مذاکرات مربوط به توافق و لغو تحریم‌ها عبور کرده‌ایم: «این توافق ادامه خواهد داشت و موضوعاتی از قبیل برگشتن مجدد به تحریم اجرایی نخواهد بود[9]

5 مهر 94

  • روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست اعتراف کرد به دلیل فشارهای آمریکا بر اروپایی‌ها بانک‌ها و مؤسسات اروپایی حتی بعد از برجام هم ورود به بازار ایران را کاری خطرناک و دارای ریسک بالا می‌دانند. در این گزارش تحت عنوان «به‌رغم توافق هسته‌ای، ایران هم‌چنان برای بانک‌های اروپایی خطرناک باقی می‌ماند» تأکید شده که جریمه‌های میلیارد دلاری آمریکا علیه بانک‌های اروپایی که در گذشته با ایران هم‌کاری کرده‌اند، یکی از مهم‌ترین دلایلی است که این بانک‌ها اکنون حاضر نیستند ریسک ورود مجدد به ایران را به جان بخرند.
  • «بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید تأکید کرد: «گزینه نظامی برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، برای همیشه باقی خواهد ماند و در دست‌رس خواهد بود.»

6 مهر 94

  • «محمد نهاوندیان» رئیس‌ دفتر حسن روحانی گفت اگر آمریکا به تعهدات خود در برجام برای لغو تحریم‌ها عمل کند، ممکن است هم‌کاری میان دو کشور برای مبارزه با تروریسم امکان‌پذیر شود.» وی تأکید کرد: «برای مردم ایران مشاهده لغو تحریم‌ها می‌تواند به نتیجه ملموسی منجر شود. این یک نمایش صداقت است، بنابراین تحقق این مسئله به زمان زیادی نیاز ندارد.» نهاوندیان توضیح داد: «یک بخش مهم از این توافق، لغو تحریم‌ها و حذف کلی نظام تحریم‌ها است. بنابراین از آغاز، کمیته‌ای مسئولیت جنبه اقتصادی مذاکرات را برعهده داشت.» رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: «به طور قطع، مرحله اول اجرا[ی برجام]، لغو تحریم‌هاست. این مرحله تا به حال به خوبی انجام گرفته است[10]
  • محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان پس از دیدار با وزیر خارجه آمریکا گفت چگونگی اجرای برجام، موضوع اصلی این دیدار بود و طرف آمریکایی اطمینان داد متعهد به انجام وظایف خود در برجام است[11].
روحانی: یک راه کاهش فاصله میان ایران و آمریکا هم‌کاری اقتصادی است/ دلیلی ندارد رهبری با توافق هسته‌ای مخالفت کنند/ وزارت خزانه‌داری آمریکا: برجام اقتصاد ایران را آسیب‌پذیر می‌کند/ جاسوسی آمریکایی‌ها از احمدی‌نژاد و روحانی/ رئیس دفتر رئیس‌جمهور: لغو تحریم‌ها به خوبی انجام گرفته است
ژنرال‌های آمریکایی: برجام از گزینه نظامی علیه ایران مؤثرتر است/ ماجرای افشای توافق محرمانه ایران و آژانس/ روایت صالحی از پذیرش برخی محدودیت‌ها برای خرسندی طرف مقابل/ ابتکار: برجام اردوگاه اصلاح‌طلبان را قوی‌تر کرد
  • «سردار مسعود جزایری» معاون ستاد کل نیروهای مسلح درباره تحولات به وجود آمده در زمینه تهدیدها علیه کشورمان پس از برجام گفت: «با توجه به مواضع مقامات آمریکایی، ما در رفتار خصمانه این کشور کم‌ترین تغییری را نسبت به انقلاب اسلامی و کشورمان مشاهده نمی‌کنیم ... زیرا آن‌ها در اوج مذاکرات و حتی قبل و بعد از آن از گزینه نظامی روی میز خود، صحبت می‌کنند و به هر شکل ممکنی در پی ایجاد تغییر در رفتار و سیاست‌های ایران هستند[12]
  • محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان پیش از اولین رایزنی کشورهای طرف مذاکرات هسته‌ای ایران بعد از برجام در نیویورک گفت موضوع چگونگی اجرای برجام را در این جلسه دوباره پی‌گیری خواهد کرد. وی توضیح داد: هم دولت مرکزی و هم ایالت‌های آمریکا باید این اقدامات [لغو تحریم‌ها] را انجام دهند و در این حوزه‌ها بحث کردیم و طرف مقابل اطمینان‌های لازم را داد و باید اقدامات آن‌ها را در عمل ببینیم.»
  • باراک اوباما در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر اتهامات علیه ایران را تکرار کرد و گفت: «بعد از آن‌که روی کار آمدم، به صراحت گفتم که یکی از دست‌آوردهای اساسی این سازمان [ملل]، یعنی نظام منع اشاعه [سلاح‌های هسته‌ای]، به دلیل تخطی ایران از ان‌پی‌تی در معرض خطر قرار گرفته است.» وی مجدداً مدعی شد تحریم‌های بین‌المللی موجب شد تا ایران پای میز مذاکره بیاید و تأکید کرد برای تأمین امنیت کشورش در استفاده از زور تردید نخواهد کرد[13].
  • حسن روحانی در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «توافق هسته‌ای که نمونه درخشانی از «پیروزی بر جنگ» است، توانسته سایه تخاصم و حتی جنگی دیگر و تنشی دامنه‌دار را از سر خاورمیانه دور کند. توافق هسته‌ای می‌تواند و باید، سرآغاز دوره‌ای جدید و موجب نتایجی مثبت برای صلح و ثباتی پایدار در منطقه نیز باشد.» وی ادامه داد: «من خطاب به همه دولت‌ها و ملت‌ها می‌گویم: ما گذشته را فراموش نمی‌کنیم، اما نمی‌خواهیم در گذشته بمانیم. ما جنگ و تحریم را از یاد نمی‌بریم، اما به صلح و توسعه فکر می‌کنیم[14]

7 مهر 94

  • «بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در واکنش به اظهارات حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان که به گفته شبکه سی‌ان‌ان، از تمایل به تبادل زندانی با طرف آمریکایی صحبت کرده بود، این احتمال را رد کرد و گفت: «ما معتقد نیستیم بین آمریکایی‌هایی که ناعادلانه در ایران محبوس هستند و ایرانی‌هایی که این‌جا [در آمریکا] هستند توازن وجود دارد. ما می‌خواهیم اتباعمان در اسرع وقت به کشورشان بازگردند ... اگر ایرانی‌ها می‌خواهند نشان دهند که قصد دارند با جدیت قدم در مسیر متفاوتی بگذارند، انجام این اقدام برای آن‌ها با توجه به توافق هسته‌ای مهم است.»
  • «پاتریک میهان» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا «طرح عدالت برای قربانیان تروریسم ایران» را به این مجلس ارائه داده که بر اساس آن دولت آمریکا موظف است پیش از آزادسازی اموال ایران طبق برجام، 43.5 میلیارد دلار از این اموال را بابت غرامت به «خانواده‌های آمریکایی قربانی اقدامات تروریستی ایران» پرداخت کند[15].
روحانی: یک راه کاهش فاصله میان ایران و آمریکا هم‌کاری اقتصادی است/ دلیلی ندارد رهبری با توافق هسته‌ای مخالفت کنند/ وزارت خزانه‌داری آمریکا: برجام اقتصاد ایران را آسیب‌پذیر می‌کند/ جاسوسی آمریکایی‌ها از احمدی‌نژاد و روحانی/ رئیس دفتر رئیس‌جمهور: لغو تحریم‌ها به خوبی انجام گرفته است
 اوباما: سران ایران، انتظار مردم‌شان از توافق را بالا برده‌اند/ کاخ سفید: به کشورهای اروپایی درباره تجارت با ایران هشدار داده‌ایم/ کارشکنی رابط آمریکایی «میرحسین موسوی» در برجام
  • «ماری هارف» مشاور ارشد جان کری و سخن‌گوی سابق وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد تا زمانی که ایران از حمایت از حزب‌الله کوتاه نیاید، تحریم‌های تروریستی علیه این کشور لغو نمی‌شود.
  • «کریس بک‌میر» معاون سیاست‌های تحریمی وزارت خارجه آمریکا با تأکید بر این‌که پس از برجام «باز هم موانع بسیاری برای جلوگیری از [ورود آمریکایی‌ها به بازار ایران] وجود خواهد داشت» توضیح داد که تخفیف تحریمی در توافق هسته‌ای «بخش بسیار کوچکی از کل تحریم‌ها را شامل می‌شود و هیچ تخفیف تحریم واقعی برای تحریم‌های اولیه ما در این توافق در نظر گرفته نشده است[16]

8 مهر 94

  • «حسین شریعتمداری» مدیر مسئول روزنامه کیهان در انتقاد از نطق حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل نوشت: «انتظار دارید که چند بار دیگر اوباما و جان کری این واقعیت تلخ را تکرار کنند که آن‌چه آمریکا از طریق توافق وین به دست آورده است، هرگز نمی‌توانست از راه جنگ به دست آورد[17]
  • «بیل کلینتون» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در واکنش به اظهارات دانلد ترامپ که کارنامه هیلاری کلینتون در سمت وزارت خارجه را زیر سؤال برده بود، به دفاع از هم‌سرش پرداخت و نقش او را در اعمال تحریم‌های ضدایرانی ستود: «حتی جمهوری‌خواهان هم اقرار می‌کنند که [اعمال] تحریم‌های ایران به خوبی انجام شد و این یک دست‌آورد بزرگ بود که روسیه و چین را به [پای میز برای] امضای این تحریم‌ها و اجرای آن‌ها بکشانیم. او [هیلاری کلینتون] این کار را کرد و این توافق هسته‌ای را ممکن کرد. حتی آن‌هایی که توافق ایران را دوست ندارند، تحریم‌ها را دوست دارند.»
  • «حجت‌الله فغانی» سفیر کشورمان در تاجیکستان گفت تحریم‌های ضدایرانی و حمله صدام به ایران موجب پیش‌رفت اقتصادی و نظامی ایران شده است. وی تأکید کرد: «تحریم‌ها باعث شد که ایران مقاوم‌ترین اقتصاد جهان را داشته باشد و نیروهای نظامی و دفاعی ما نیز در مدت جنگ 8 ساله پخته شدند و در حال حاضر یکی از قوی‌ترین ارتش‌های منطقه و جهان محسوب می‌شوند[18]
  • حسن روحانی در حاشیه هفتادمین نشست سازمان ملل متحد در پاسخ به سؤالی درباره این‌که آیا رهبر ایران حامی توافق هسته‌ای هست یا نه گفت: «نکاتی را ایشان اعلام کردند به عنوان خط قرمزهایی که باید مذاکره‌کننده‌ها مراعات کنند. آن خطوط قرمز هم مورد مراعات مذاکره‌کننده‌ها همیشه بوده و بنابراین دلیلی ندارد که ایشان مخالفتی با توافق هسته‌ای داشته باشند[19]
روحانی: یک راه کاهش فاصله میان ایران و آمریکا هم‌کاری اقتصادی است/ دلیلی ندارد رهبری با توافق هسته‌ای مخالفت کنند/ وزارت خزانه‌داری آمریکا: برجام اقتصاد ایران را آسیب‌پذیر می‌کند/ جاسوسی آمریکایی‌ها از احمدی‌نژاد و روحانی/ رئیس دفتر رئیس‌جمهور: لغو تحریم‌ها به خوبی انجام گرفته است
اوباما تنها رئیس‌جمهوری بود که برای حمله به ایران بمب ساخت/ برجام توافقی نبود که ایرانی‌ها می‌خواستند
  • بعد از آن‌که «بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در واکنش به اظهارات حسن روحانی، تبادل زندانی میان ایران و آمریکا را رد کرد، جان کری وزیر خارجه آمریکا درباره آزادی زندانیان آمریکایی در ایران ابراز امیدواری کرد: «ما در تمامی مذاکراتی که در حال حاضر [با مقامات ایرانی] داریم در این‌باره بحث می‌کنیم. امیدوارم که در چند روز و هفته آینده و هرچه سریع‌تر، شهروندان ما به خانه بازگردند. ما تمرکز خود بر این موضوع را ادامه می‌دهیم.»

9 مهر 94

  • خبرگزاری انگلیسی رویترز نوشت توافق هسته‌ای با ایران به آمریکا و متحدانش اجازه می‌دهد تا از طریق درخواست بازرسی از سایت‌های مختلف در ایران، تشخیص دهند تهران درباره کدام سایت‌ها حساسیت بیش‌تری دارد و بنابراین آن سایت‌ها از اهمیت زیادی برخوردارند: «این بازرسی‌ها به غرب خواهد گفت که کدام تأسیسات هسته‌ای ایران آن اندازه مهم هستند که [ارزش] خطر شروع جنگ را داشته باشند.» رویترز هم‌چنین توضیح می‌دهد که اگر آمریکایی‌ها توافق هسته‌ای را لغو کنند، شناسایی اهداف احتمالی برای حمله به ایران نیز دشوارتر خواهد شد[20].
  • «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه و نامزد دور اول انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با ارائه طرحی به مجلس سنا خواستار قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در لیست تروریسم شد. در مجلس نمایندگان آمریکا نیز «مایکل مک‌کائول» از حزب جمهوری‌خواه در حال پی‌گیری طرحی مشابه است[21].
  • نظرسنجی جدید مؤسسه «ایران‌پل» مستقر در تورنتو کانادا نشان داد حمایت از روحانی در پی توافق هسته‌ای افزایش یافته است. البته این نظرسنجی به این نتیجه رسید که 56 درصد از شرکت‌کنندگان تصور می‌کنند ایران با محدود کردن فعالیت‌های تحقیق و توسعه هسته‌ای خود موافقت نکرده است. 61 درصد فکر می‌کنند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت هیچ شرایطی اجازه بازرسی از سایت‌های نظامی ایران را ندارد. هم‌چنین 59 درصد نیز تصور می‌کنند طبق توافق، تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران حتی تحریم‌های غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای در نهایت لغو می‌شود[22].
  • مجلس نمایندگان آمریکا طرح موسوم به «طرح عدالت برای قربانیان تروریسم ایران» را تصویب کرد. به موجب این طرح، اوباما ملزم است قبل از هرگونه اقدام برای آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران و رفع تحریم‌ها طبق تعهداتش در برجام، ابتدا به شهروندانی که مطابق ادعاها «قربانیان تروریسم ایران» خوانده شده‌اند، غرامت پرداخت کند[23]. مبلغ این غرامت دست‌کم 46 میلیارد دلار برآورد شده است.
  • سناتورهای دموکرات آمریکایی طرحی برای رصد پای‌بندی ایران به تعهداتش در برجام ارائه کردند که به موجب آن، دولت آمریکا می‌تواند بر اموال و دارایی‌های آزادشده ایران به موجب برجام نظارت کند و متوجه شود این دارایی‌ها در چه مسیری صرف می‌شوند[24].
روحانی: یک راه کاهش فاصله میان ایران و آمریکا هم‌کاری اقتصادی است/ دلیلی ندارد رهبری با توافق هسته‌ای مخالفت کنند/ وزارت خزانه‌داری آمریکا: برجام اقتصاد ایران را آسیب‌پذیر می‌کند/ جاسوسی آمریکایی‌ها از احمدی‌نژاد و روحانی/ رئیس دفتر رئیس‌جمهور: لغو تحریم‌ها به خوبی انجام گرفته است
یکی از نقاط قوت برجام کمک آن به گزینه نظامی علیه ایران است/ برداشته شدن تحریم‌ها 4 تا 6 ماه طول خواهد کشید

10 مهر 94

  • باراک اوباما ضمن تأکید بر این‌که «اجرای برجام، در راستای منافع امنیت ملی آمریکا، اسرائیل و در کل، منطقه، است» تصریح کرد: «بگذارید به شما اطمینان دهم که در صورت عدم پای‌بندی ایران به برجام، طیف گسترده‌ای از واکنش‌های یک‌جانبه و چندجانبه وجود دارد که ما و شریکان‌مان می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم[25].» اوباما هم‌چنین امکان جلوگیری از انتقالات صلح‌آمیز به ایران در زمینه هسته‌ای را نیز مطرح و ادعا کرد اروپا برای بازگشت تحریم‌ها در صورت نقض برجام توسط تهران، اعلام آمادگی کرده است[26].
  • جان کری وزیر خارجه آمریکا در عین دفاع از برجام تأکید کرد: «هدف از این توافق هرگز حل تمام مشکلات ما با ایران نبوده است.» کری توضیح داد هدف از توافق جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای بود، چون برخورد با ایرانِ بدون سلاح هسته‌ای از برخورد با ایرانِ دارای سلاح هسته‌ای آسان‌تر است[27].

گزارش فوق صرفاً مواضع آمریکایی‌ها درباره برجام را پوشش می‌داد و برخی موضوعات مهم دیگر به دلیل محدودیت، در این مطلب گنجانده نشده‌اند. از جمله این موضوعات، فشارهای صهیونیست‌ها و باج‌دادن‌های آمریکایی‌ها به آن‌ها به قیمت تضعیف برجام بوده است. هم‌چنین تلاش شد تا اظهارات مقامات سابق آمریکایی و تحلیل‌های رسانه‌ای (حتی رسانه‌های آمریکایی) جز در موارد ضروری، پوشش داده نشود و صرفاً اقدامات و موضع‌گیری‌های رسمی و متقن به اطلاع مخاطبان محترم برسد. توضیح لازم این‌که گاهی اظهارات مقامات کشورمان نیز لابه‌لای بندهای گزارش، یادآوری شده تا قول‌های دولت درباره تعهدات آمریکا و عمل‌کرد مسئولین در توبیخ واشینگتن به خاطر نقض تعهداتش قابل‌ارزیابی باشد. محدودیت در حجم گزارش‌ها ما را بر آن داشت تا در برخی موارد، ضمن ارائه خلاصه‌ای از یک گزارش، امکان دسترسی به متن کامل آن را نیز در قالب پاورقی برای مخاطبان محترم فراهم نماییم.

[1] غرب عزم جدی برای اجرای توافق وین را نشان دهد/ نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۵ برای پیگیری اجرای برجام لینک

[2] جمهوریخواهان دست‌بردار نیستند/ تعطیلی دولت آمریکا در گرو «برجام» لینک

[3] تهدید سناتورها و رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل حمایت از برجام لینک

[4] گزارش‌های جدید از جاسوسی اسرائیل از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 / هکرها قادر بودند از تمام مذاکرات جاسوسی کنند لینک

[5] ان‌بی‌سی: آمریکا در سال 2007 در نیویورک مکالمات احمدی‌نژاد را شنود کرد/ممکن است امسال هم این اتفاق بیافتد لینک

[6] حذف بند امکان تجدید تمامی تحریم‌ها علیه ایران/ حذف بخش لزوم ارائه جزئیات نظارت آژانس به کنگره/ باقی ماندن بند اختیار نامحدود برای تحمیل تحریم‌های غیرهسته‌ای لینک

[7] باید برای تغییر نظام ایران برنامه داشته باشیم/سیاه‌نمایی درباره زنان و دیپلماسی عمومی در دستورکار قرار گیرند لینک

[8] روحانی: مشکلات ایران و آمریکا با دست دادن حل نمی شود/نگرش ها و عملکردها باید عوض شوند لینک

[9] کارآفرینان وسرمایه گذاران ایرانی برای حضوراقتصادی کشوردراولویت هستند لینک

[10] نهاوندیان: همکاری ایران با آمریکا برای مقابله با تروریسم به پایبندی واشنگتن به برجام بستگی دارد لینک

[11] پیگیری‌های سیاسی و حقوقی حادثه منا در دستورکار است/ تعهد کری به انجام وظایف خود در برجام لینک

[12] رفتار خصمانه آمریکا تغییری نکرده/ سناریوهای مختلف آمریکا را بررسی کرده‌ایم/ رژیم صهیونیستی حریف ما نیست لینک

[13] اوباما: برای تأمین امنیت کشورم در استفاده از زور تردید نخواهم کرد/آماده همکاری با ایران و روسیه درباره سوریه هستیم لینک

[14] پیشنهاد روحانی برای ایجاد جبهه متحد مبارزه با افراط گرایی و خشونت لینک

[15] نقشه کنگره آمریکا برای پول‌های بلوکه شده ایران قبل از آزاد شدن لینک

[16] معاون جان کری: اینجا کسی انتظار حضور تجاری در ایران را ندارد/بخش بسیار کوچکی از تحریم‌ها برداشته می‌شود لینک

[17] شأن ایران بالاتر از این بود لینک

[18] تحریم‌ها باعث پیشرفت اقتصادی و نظامی ایران شد لینک

[19] بین ایران و آمریکا فاصله زیادی وجود دارد/حکومت اسد باید بماند/حادثه منا را از نظر سیاسی و حقوقی پیگیری می‌کنیم لینک

[20] اطلاعات خاص برای بمباران اهداف خاص ایران با برجام بدست می‌آید/ با لغو توافق رصد مراکز هسته‌ای دشوار می‌شود لینک

[21] طرح چند قانونگذار آمریکایی برای قرار دادن سپاه پاسداران در لیست تروریسم لینک

[22] ۵۶ درصد ایرانی‌ها فکر می‌کنند ایران محدودیت تحقیق و توسعه را نپذیرفته است/ ۶۱ درصد بی‌خبر از امکان بازرسی از سایت‌های نظامی لینک

[23] طرح برداشت از دارایی‌های مسدودشده ایران در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد لینک

[24] جزئیات طرح جدید سنا برای افزایش فشار بر ایران لینک

[25] اوباما: «برجام» در راستای منافع ملی آمریکا و اسرائیل است/ گزینه‌های متعددی برای فشار بر ایران داریم لینک

[26] اوباما: آمریکا می‌تواند از انتقالات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران جلوگیری کند/اروپا برای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران اعلام آمادگی کرده است لینک

[27] هدف از توافق حل تمام مشکلات با ایران نیست لینک


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 36
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    1 0
    اینکه آمریکاییها در مقر سازمان ملل از تیمهای اعزامی و رییس جمهور ایران جاسوسی کنند چیز عجیبی نیست. به هر حال خاک آمریکا است و آنها از این فرصت استفاده می کنند. عجیب جایی است که در خود ایران جاسوسی صورت می گیرد و خصوصی ترین امور رییس جمهور در تهران و حتی آدامس مورد علاقه اش را ثبت می کنند!
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 1
    می گم کشور را چند سال بدهیم دست دکتر جلیلی و همفکران ایشان شاید اوضاع بهتر شود.
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    1 0
    دلم واسه این بنده خدا جوونهایی که با هزار امید دلبستند به خنده های آقای ظریف و آقای روحانی و عکس یادگاری انداختند میسوزه.
  • بابك باقري ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    1 0
    با سلام و احترام من نمي دانم آقاي روحاني چه جايگاهي براي خود متصور است كه در خصوص مخالفت و يا عدم مخالفت شخص اول نظام او يا دليل ديدن و يا نديدن حضرت آقا اظهار نظر مي كند
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 1
    چرا کامنت من حذف شد مشرق دیگر شورش را در آوردی کاری نکنی بگویم چه پیشنهادی به من کردی تا دآبرویت جلوی کاربران و مخاطبان و هم طیفانت برود
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    1 0
    اعتماد بیش از حد به امریکا و اسراییل و فکر رفیق بی کلک غرب کار دستشون داد غربی ها تقریبا زیر تمام وعده ها با جمهوری اسلامی زدن بعد انقلاب
  • یاس ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    جاسوسی آمریکاییها چیز عجیب و تازه ای نیست اما چرااین چند وقته مشرق هر مطلبی میخواد بذاره میاره میچسبونه به آقای احمدی نژاد عجیبه!!!!
  • ناشناس ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    1 0
    من از ساده لوحی این جوانان خنده ام می گیرد.
  • ناشناس ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    اگر دکتر جلیلی رئیس جمهور شده بود با اجرای اقتصاد مقاومتی الآن هم چرخ سانتریفیوژها می چرخید و هم چرخ کارخانه ها .
  • ناشناس ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    برجام فقط باعث غروب صنعت هسته ای ایران شد و دیگرهیچ !
  • نسل اول انقلاب ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    روحانی و تیم مذاکره کننده در جریان توافق هسته ای داغ بودند اما پخته نبودند و هر داغی سرد می شود اما هیچ پخته ای خام نمی شود .
  • ناشناس ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    درود بر دکتر احمدی نژاد که باعث عزت و اقتدار ایران بود.
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    مشرق روح وجسم وخوب اومدی......
  • شجاعی ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    ما ضرری نکردیم ما میتوانیم ظرف 2 روز غنی سازی را با ماشینهای ir8 به میزان بالا و ظرف یک روز اب سنگین اراک راه اندازی میشه و الان ما با 50 هزار ای ار 8 اماده کار هستیم و 20000 برف اتمی تا سال اینده وارد مدار می کنیم . ما در زمینه ساخت انواع راکتور خود کفا هستیم راکتورهاگروه اصلی رآکتورهای هسته‌ای بر اساس تقسیم‌بندی کاربرد آنها. رآکتورهای قدرت و رآکتورهای تحقیقاتی هستند. رآکتورهای قدرت مولد برق بوده و رآکتورهای تحقیقاتی برای تحقیقات هسته‌ای پایه، مطالعات کاربردی تجزیه‌ای و تولید ایزوتوپها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بر حسب نوع فرایند شکافت، رآکتورها به اقسام حرارتی، ریع و میانی (واسطه)، و بر حسب مصرف سوخت به رآکتورهای سوزاننده، مبدل و زاینده، و بر حسب نوع سوخت به رآکتورهای اورانیوم طبیعی، رآکتورهای اورانیوم غنی شده با ۲۳۵U (راکتور مخلوطی Be)، و نیز بر حسب خنک‌کننده به رآکتورهای گاز (CO۲مایع (آب، فلز)، و بر حسب فاز سوخت کند کننده‌ها به رآکتورهای همگن، ناهمگن و بالاخره بر حسب کاربرد به رآکتورهای قدرت، تولید نوکلید و تحقیقاتی تقسیم می‌شوند
  • ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    نفراتی که گفتی هرکدامشان 50 تا 60 سال سن دارن !!! دیگه کی میخوان پخته بشن ؟؟؟ !!!
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    حالت فکر کنم خوب نیست راکتور اراک رو توش بتن ریختن و به گفته خود آقای صالحی دیگه نمیشه ازش استفاده کرد و کسی که اونو برامون طراحی و ساخته بود شهید شهریاری بود که الان کشتنش و شهید شده بعد تو می گی ضرر نکردیم !!!!!!!!!!!
  • ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    امان از غرب زدگی...
  • ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    دانشمندان بیکار شده ما از امارات به شما سلام می رسانند!
  • امین ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    یادی کنیم از اون دسته از هموطنان ذوق زده دوستی با امریکا
  • رضا ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    دلیل و شما تشخیص مدهید یا رهبری . که پیش داوری هم میکنید.
  • ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    کدام عقل سلیمی قبول میکند که با صحبت کردن و مذاکره در سفره غذا و لبخند زدن جز اینکه طرف مقابل عقبمانده یا مشنگ باشد بشود مسایل پول و اتم را حل کرد؟ حداقل ده سال کشور را عقب بردید.
  • ناشناس ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    فقط بازسازی راکتور آب سنگین اراک حداقل 5 سال زمان می برد حالا چندین میلیارد دلار خسارت تخریب تاسیسات هسته ای بماند.
  • کامران ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    ببین ساختن چقدر سخته ولی ویرانی آسونه .
  • ناشناس ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    برجام ثابت کرد که اعتماد به شیطان بزرگ فرصت سوزی است .
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    جالبه که اصولگراها وقتی تحریمها را بر علیه ایران تصویب میکردند هر شب کارشناساشون می آمدند صدا و سیما و از تبدیل تهدید و تحریم به فرصت و خودکفایی حرف میزدند ،حالا برداشته شدن تحریمها از اولویتهای اینها شده و چماقی برای دولت درست کرده اند والا خوارج هم اینقدر به علی علیه السلام خورده نگرفتند.اینکه انصاف داشته باشیم خیلی بهتر است تا حزب گرا و نامرد باشیم.
  • میلاد کورد ایران ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    در پاسخ به آقا یا خانم شجاعی باید بگم که اطلاعات خوبی داری ، ولی ابتدا باید اون چند متر مربع بتن ریخته شده در قلب راکتور رو در بیاریم....
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    تمام ادعای این دولت همان وعده برداشتن تحریمها بود که عملا به نتیجه ای نرسید پس این دولت بی نتیجه است. انصاف یعنی وعده سر خرمن؟؟؟!!!!
  • علی ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    قرآن می فرماید هرکس به نفس خود بصیر است{خودش را خوب می شناسد} نگاهی بخودت بینداز شاید مرد ونامرد را بهتر می شناسی.
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    و همچنین دوستی با وارث شوروی
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    معلومه خودت چقدر ادب داری، ادب اصلاح طلبا همینه، توهین و تحقیر و برچسب زدن و ادعای روشنفکری و انتقاد ناپذیری و ....
  • محمد ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    تاريخ سرشار از مواردي است كه ديپلماسي وادادگي و ضعف در برابر شيطان تنها به نفع شياطين تمام خواهد شد.
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    آری. برای کسی دنبال بازی است همین سیستم عامل ویندوز خوب است. اما آن کسی که ارزش برنامه نویسی را می می فمند لینوکس بهتر است. خلایق هر چه لایق. کسی که تن پرور باشد البته از تحریم می ترسد.
  • ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    جدا ها از مسامحه که هیچ چیز نماسید. اما از مقاومت و بزرگی و استقلال تا به حال هر چه داریم از اون داریم.
  • ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    باعث تاسفه چرا باید مردم ما ساده لوح باشند؟!
  • ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    آدما وقتی به جاهای بزرگی برسند یواش یواش بزرگان دیگه رو نقد میکنند. اگه مراقب نباشند یک وقت میبینند که تکبر کار دستشان داده
  • ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    پختگی به سن و سال نیست عزیز دلم به عقل و درایت و صبر و مشورت و بزرگ بینی است
  • ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    :))) چی میگی؟! بابا اینا که گفتی درسه؟ تیکه است به آقای صالحی؟ چیه دقیقا؟
  • ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    حداقل از دوستی با وارث شوروی داریم سود میبریم و البته کسی جوگیرانه توی خیابونا نریخت. همه چیز در فضای منطقی انجام میشه و شده و نتیجه رو میتونی مقایسه کنی
  • ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    1 0
    دولت خودش ادعا کرد. دولت خودسرانه عمل کرد. دولت به نقدها توهین کرد. دولت خرابکاری کرد. دولت رو باید مجازات کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس