معمار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا که اکنون مسئول حقوقی بانک غول‌پیکر «اچ‌اس‌بی‌سی» انگلیس شده است، می‌گوید این بانک به‌رغم تعلیق تحریم‌های هسته‌ای، هیچ‌گونه برنامه‌ای برای ورود به بازار ایران ندارد.

سرویس جهان مشرق- یک سال از توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 گذشت و طبیعتاً بعد از گذشت یک سال نتایج این توافق باید برای هر دو طرف ملموس باشد. پیش از امضای سند برجام در تاریخ 23 تیر 94، و در جریان مذاکرات، اظهارات ضد و نقیض از هر دو طرف شنیده می‌شد، تا جایی که هر یک از طرفین می‌گفت ابتدا طرف دیگر تعهدات خود را انجام خواهد داد و سپس ما شروع به اجرای تعهداتمان خواهیم کرد. در کنار این اظهارات ضد و نقیض، عبارت‌هایی مانند «روز توافق»، «روز پذیرش»، «روز اجرا»، و غیره نیز مطرح شد که نتیجه‌ای جز سردرگم شدن مردم نداشت.

حساب‌های خالی و قراردادهای امضانشده؛ سهم ایران از فواید برجام/ مانور آمریکایی برای شانه خالی کردن از تعهدات برجامی/ تعهداتی که انجام دادیم و فایده‌هایی که نبردیم/ چگونه آمریکا با وضع تحریم‌های غیرهسته‌ای برجام را بی‌اثر می‌کند/ چرا «معمار تحریم‌های ضدایرانی» از تجارت بانکش با ایران می‌ترسد/
مذاکرات هسته‌ای عملاً میان تهران و واشنگتن بود؛ بنابراین اگر بعد از عمل ایران به تعهداتش، توافق هسته‌ای به دلیل عهدشکنی طرف مقابل به شکست بینجامد، جز آمریکا را نمی‌توان در این‌باره مقصر دانست

به هر حال، به فاصله چند ماه بعد از امضای توافق نهایی و قبل از آن‌که طرف مقابل دست به اجرای تعهدات خود بزند، ایران همه تعهداتش را اجرایی کرد و حتی این مسئله را به تأیید آژانس نیز رساند. به این ترتیب در تاریخ 26 دی‌ماه سال 94، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن انتشار گزارشی رسماً اعلام کرد که ایران به تمام تعهدات خود تحت توافق عمل کرده است. با این وجود، به محض آن‌که نوبت در عمل به تعهدات، به طرف مقابل رسید، همان بدعهدی‌هایی آغاز شد که از آمریکایی‌ها سراغ داریم.

{$sepehr_media_1691284_400_300}
گزارشی درباره عهدشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام (به زبان فارسی)

بدعهدی‌های هسته‌ای از چه زمانی آغاز شد

تنها 5 روز بعد از تأییدیه آژانس یا همان روز اجرای برجام، سنگ‌اندازی‌های آمریکایی‌ها به طور جدی «ادامه پیدا کرد» (نه این‌که آغاز شد). در اولین روز از بهمن‌ماه، قانون «محدودیت معافیت ویزای آمریکا» که پیش‌تر توسط کنگره این کشور تصویب شده و به امضای باراک اوباما نیز رسیده بود، با ابلاغ رسمی وزارت خارجه لازم‌الاجرا شد. به موجب این قانون، افرادی که بر اساس توافق‌نامه «معافیت ویزا» میان آمریکا و 38 کشور دیگر، تحت شرایط خاصی برای سفر به آمریکا نیازی به اخذ ویزا نداشتند، اگر طی پنج سال اخیر به ایران سفر کرده یا تابعیت دوگانه از ایران داشته باشند، امکان برخورداری از این معافیت را نخواهند داشت.

عهدشکنی‌های آمریکایی‌ها تا کنون هم ادامه پیدا کرده است و تحریم‌های جدید[1] و گاه و بی‌گاه کنگره[2]، شکایت بانک‌های مختلف بین‌المللی درباره ریسک بالای معامله با ایران حتی بعد از توافق هسته‌ای[3]، مانع‌تراشی درباره قرارداد خرید هواپیما[4] از ایرباس[5] و بوئینگ[6]، و موارد دیگر از این دست تنها بخشی از تلاش‌های آمریکایی‌ها برای «خنثی کردن» توافق هسته‌ای بعد از گرفتن نتایج مدنظر خود از آن بوده است.

اگرچه بزرگ‌نمایی است اگر بگوییم با توافق هسته‌ای در روابط دو کشور هیچ تغییری ایجاد نشده، اما واقعیت این است که ذره‌ای از دشمنی آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی کم نشده است. همین دشمنی‌ها (حتی پس از توافق هسته‌ای و آن‌چه تحلیلگران بی‌شمار بین‌المللی «آب شدن یخ روابط» میان دو کشور توصیف کرده‌اند) موجب شده تا نظرات در ایران درباره پیامدهای توافق هسته‌ای، موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن آن، و حتی لزوم یا عدم لزوم «آتش زدن توافق هسته‌ای» (به بیان مقام معظم رهبری) متفاوت باشد.

حساب‌های خالی و قراردادهای امضانشده؛ سهم ایران از فواید برجام/ مانور آمریکایی برای شانه خالی کردن از تعهدات برجامی/ تعهداتی که انجام دادیم و فایده‌هایی که نبردیم/ چگونه آمریکا با وضع تحریم‌های غیرهسته‌ای برجام را بی‌اثر می‌کند/ چرا «معمار تحریم‌های ضدایرانی» از تجارت بانکش با ایران می‌ترسد/
مذاکرات هسته‌ای اگرچه در روابط میان دو کشور تغییراتی ایجاد کرد، اما دشمنی‌های آمریکا با ایران را ذره‌ای کاهش نداده است

توافق هسته‌ای به هم بخورد، آمریکایی‌ها مقصر هستند

چنان‌که در بسیاری از رسانه‌های غربی هم (عمدتاً توسط کارشناسان ایرانی‌الاصل) اشاره شده[7]، فضای داخلی ایران درباره توافق به دو قسمت تقسیم شده است: عده‌ای به دلایل مختلف هم‌چنان قائل به صبر و کوتاه آمدن مقابل آمریکایی‌ها هستند به امید آن‌که واشنگتن «از خر شیطان پایین بیاید» و به تعهدات خود، فراتر از «روی کاغذ» عمل کند تا مردم ایران هم عملاً نتایج مذاکره با بازیگران تأثیرگذار در صحنه بین‌المللی و افرادی را ببینند که ادعا می‌کنند «جامعه جهانی» هستند. در مقابل، عده دیگری هم معتقدند توافق با آمریکا نه تنها تا امروز نتیجه ملموسی نداشته، بلکه در آینده هم آمریکایی‌ها اجازه اثربخشی به آن نخواهند داد و بنابراین باید برجام را شکست‌خورده تلقی و توافق با آمریکا را پاره کرد.

چنان‌که از همان ابتدای مذاکرات نیز مشخص بود، مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 عملاً مذاکره میان تهران و واشنگتن بود و کشورهای دیگر نقش مکمل را برای ایران یا آمریکا بازی می‌کردند. واقعیت این است که اگر ایران یا آمریکا درباره موضوعی تصمیم می‌گرفتند یا به توافق می‌رسیدند، روسیه و چین از یک طرف یا فرانسه، انگلیس و آلمان از طرف دیگر، بنای آن را نداشتند که مخالفتی کنند (موضوع پلیس خوب و پلیس بد و فرانسه[8] در جای خود قابل توضیح است)، بلکه کم و بیش بازیگر نخودی بودند.

همین محوریت ایران و آمریکا در مذاکرات بعد از حصول توافق هم ادامه پیدا کرد. در حالی که چین و روسیه عملاً تعهدی (به سود غربی‌ها) در این مذاکرات نداشتند، ایران به تعهدات خود به طور کامل عمل کرد. در سوی دیگر، کشورهای اروپایی هم تا حدی که انتظار می‌رفت، تحریم‌های خود علیه ایران را لغو یا تعلیق کردند.

حساب‌های خالی و قراردادهای امضانشده؛ سهم ایران از فواید برجام/ مانور آمریکایی برای شانه خالی کردن از تعهدات برجامی/ تعهداتی که انجام دادیم و فایده‌هایی که نبردیم/ چگونه آمریکا با وضع تحریم‌های غیرهسته‌ای برجام را بی‌اثر می‌کند/ چرا «معمار تحریم‌های ضدایرانی» از تجارت بانکش با ایران می‌ترسد/
جان کری در ظاهر به جلسات مختلف می‌رود تا تاجران و بانک‌داران را به تعامل با ایران تشویق کند، اما یک‌جلسه‌درمیان تأکید می‌کند که تحریم‌های باقی‌مانده با جدیت تمام اجرا می‌شوند، تا هیچ‌کس جرأت نکند پایش را در ایران بگذارد

با این حال، آمریکا به عنوان مهم‌ترین مذاکره‌کننده مقابل ایران، چنان‌که توضیح دادیم، به اصطلاح «دَبه» کرد و هنوز هم مخالفان یا منتقدان توافق هسته‌ای در ایران، آمریکا را عامل بی‌نتیجه بودن توافق می‌دانند. بنابراین چنان‌چه توافق هسته‌ای به دلیل تعلل طرف مقابل در لغو و تعلیق تحریم‌ها شکست بخورد و لغو گردد، کسی جز آمریکایی‌ها را نمی‌توان مقصر اصلی دانست.

آیا فقط ایرانی‌ها آمریکا را مقصر می‌دانند؟

ممکن است این‌گونه به نظر برخی برسد که نقض تعهدات آمریکا در مسئله هسته‌ای، صرفاً بهانه‌ای است که دعواهای حزبی درون کشور از آن آب می‌خورد و «چنین ادعاهایی در خارج از ایران مطرح نیست.» این در حالی است که ناظران بین‌المللی نیز تا حد زیادی به این واقعیت واقف هستند که آمریکا در اجرای تعهدات خود و ملموس کردن پیامدهای توافق در اقتصاد ایران به هیچ عنوان جدیتی را ندارد که در نظارت بر اجرای تعهدات ایران در قالب برجام از خود نشان می‌داد.

در ادامه این گزارش، به عنوان مقدمه‌ای بر گزارش‌های آتی، به نمونه‌ای از گزارش‌هایی اشاره می‌شود که کارشناسان بین‌المللی (از غیرایرانی گرفته تا ایرانی‌الاصل) طی آن‌ها به کوتاهی‌های آمریکا در اجرای تعهدات برجامی خود اشاره یا اعتراف کرده‌اند. البته پیش از پرداختن به این موضوع، ذکر دو نکته لازم است: اولاً کارشناسانی که در این گزارش و گزارش‌های بعدی از آن‌ها نام می‌بریم، طبیعتاً ارتباطی با دولت یا نظام ایران ندارند و بنابراین بر اساس شواهد و مدارک موجود اظهارنظر کرده‌اند و نه منافع اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان!

حساب‌های خالی و قراردادهای امضانشده؛ سهم ایران از فواید برجام/ مانور آمریکایی برای شانه خالی کردن از تعهدات برجامی/ تعهداتی که انجام دادیم و فایده‌هایی که نبردیم/ چگونه آمریکا با وضع تحریم‌های غیرهسته‌ای برجام را بی‌اثر می‌کند/ چرا «معمار تحریم‌های ضدایرانی» از تجارت بانکش با ایران می‌ترسد/
سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها سر راه علاقه‌مندان به تجارت با ایران، از جمله ایرباس و بوئینگ، واقعیتی نیست که تنها درون ایران به آن توجه شده باشد؛ کارشناسان بی‌شماری در دنیا می‌گویند آمریکا به تعهدات خود در برجام پای‌بند نبوده است

دوماً نقل‌قول از این کارشناسان به معنای انکار این واقعیت نیست که افراد دیگری در فضای بین‌المللی طرف آمریکا را می‌گیرند، بلکه صرفاً به این منظور است که ناظران داخلی هوشیار باشند و بدانند که مسئله بدعهدی آمریکایی‌ها تنها یک مسئله داخلی، نتیجه دشمنی با آمریکا، یا «ادعایی تحت تأثیر مواضع انقلابی» نیست، بلکه حقیقت آشکاری است که بسیاری از کارشناسان مستقل بین‌المللی به آن اقرار کرده‌اند.

سرویس جهان مشرق در ادامه این گزارش و گزارش‌های بعدی به بیان دیدگاه‌های بین‌المللی درباره بدعهدی‌های آمریکایی‌ها و دلایلی می‌پردازد که موجب شده تا ایرانی‌ها از توافق هسته‌ای راضی نباشند و تأثیری از آن در زندگی خود نبینند. تأکید این سری گزارش بر استفاده از منابع خبری غربی (چه رسانه‌های جریان اصلی و چه رسانه‌های مستقل‌تر) است تا مخاطبان محترم علاوه بر اطلاع از فضای داخلی کشور، بدانند کارشناسان در فضای بین‌المللی درباره توافق هسته‌ای و میزان پای‌بندی آمریکا به تعهداتش تحت این توافق چه می‌گویند.

دست‌آوردهای برجام برای ایران: حساب‌های بانکی خالی و مذاکرات بی‌نتیجه اقتصادی

چنان‌که «میشل کلمن» در پایگاه اینترنتی رادیوی ملی آمریکا توضیح می‌دهد[9]، به گزارش وزارت خرانه‌داری آمریکا، ایران توانسته بیش از 300 حساب بانکی جدید در بانک‌های خارجی ایجاد کند، درباره میلیاردها دلار روش جدید درآمدی مذاکره نماید، و شاهد طرح‌هایی برای افزایش بیش از سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم باشد[10].

{$sepehr_media_1691337_400_300}
تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از عقد قراردادهای ایران برای  خرید هواپیماهای مسافربری از ایرباس و بوئینگ، صراحتاً بر خلاف تعهدات واشنگتن در برجام است

واقعیت این است که هنوز تبادل پول میان بانک‌های ایرانی و خارجی در هاله‌ای از ابهام است و به نظر نمی‌رسد سیستم سوئیفت برای بانک‌ها یا شهروندان ایرانی قابل دست‌رسی باشد؛ اما این پایان کار نیست. انتظار مردم ایران از پیامدهای برجام چیزی بیش از «مذاکره درباره روش‌های جدید درآمدزایی» یا «طرح‌های سرمایه‌گذاری» بود. شاید از نظر آمریکایی‌ها این انتظارات بیش از اندازه باشد، اما «کلمن» اعتراف می‌کند که کنگره در حال تلاش برای بی‌نتیجه گذاشتن مذاکرات میان مقامات ایرانی و شرکت‌های آمریکایی مانند بوئینگ است؛ مسئله‌ای که نه تنها با «روح برجام» که با متن صریح برجام در تناقض است.

در این میان، اظهارات جان کری و برخی دیگر از مقامات آمریکایی در جمع‌های مختلف که مثلاً قرار است حسن نیت طرف غربی را نشان دهد و سرمایه‌گذاران و بانک‌های بین‌المللی را به تعامل با ایران تشویق کند، به شیوه‌ای نه چندان ماهرانه «نقض غرض» است. بیانیه‌های صادر شده (مانند توضیحات وزارت خزانه‌داری آمریکا که پیش‌تر به آن اشاره شد) و «دل‌گرمی»های آمریکایی‌ها همیشه پیچیده در لفافه‌ای از اتهامات و دروغ‌های قدیمی درباره ایران بوده است.

اگرچه جان کری در ظاهر به لندن می‌رود و با بانک‌دارهای اروپایی دیدار می‌کند تا آن‌ها را به تجارت با ایران فربخواند، اما هم‌زمان «جان کربی» سخن‌گوی وزارت خارجه می‌گوید بانک‌دارها صرفاً «در صورتی که دقت‌های عادی و لازم را انجام دهند ... برای برخورد با آن‌ها [و مجازات‌شان] از یک استاندارد مبهم و نامناسب استفاده نخواهد شد[11].» این جملات دوپهلو که بیش‌تر شبیه به تهدید است تا ترغیب، در کنار پدیده دیگری است که بانک‌دارها می‌گویند به شدت از آن می‌ترسند: «مکانیسم ماشه»؛ همان موضوعی که هفته‌ها زمان مذاکرات هسته‌ای را به خود اختصاص داد و اکنون مشخص می‌شود هدف از آن‌چه بوده است.

حساب‌های خالی و قراردادهای امضانشده؛ سهم ایران از فواید برجام/ مانور آمریکایی برای شانه خالی کردن از تعهدات برجامی/ تعهداتی که انجام دادیم و فایده‌هایی که نبردیم/ چگونه آمریکا با وضع تحریم‌های غیرهسته‌ای برجام را بی‌اثر می‌کند/ چرا «معمار تحریم‌های ضدایرانی» از تجارت بانکش با ایران می‌ترسد/
بخشی از دلیل آن‌که ایرانی‌ها آمریکا را «شیطان بزرگ» می‌دانند، عهدشکنی‌ها و کینه‌توزی‌های واشنگتن است؛ چه دلیلی دارد، آمریکایی‌ها در نشست‌هایی که هدف آن‌ها ترغیب تجارت با ایران است، ادعاهای حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر را علیه ایران تکرار کنند

چگونه وضع تحریم‌های غیرهسته‌ای، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را بی‌اثر می‌کند

نتیجه این تهدیدها چیست؟ پاسخ این سؤال را باید از «استوارت لوی[12]» پرسید. وی را طراح اصلی تحریم‌های بین‌المللی آمریکا علیه ایران دانسته‌اند[13]. لوی اولین کسی بود که در پست جدیدی در وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی» مشغول به فعالیت شد و حتی یک هفته هم به طور موقت سکان وزارت خزانه‌داری آمریکا را به دست گرفت. او در زمان جورج بوش به سِمت تازه‌تأسیس خود منصوب شد و به درخواست اوباما، بعد از تغییر دولت نیز در همین سِمت باقی ماند.

استوارت لوی در حال حاضر به عنوان «مأمور ارشد حقوقی» به بانک اچ‌اس‌بی‌سی (چهارمین شرکت هولدینگ بزرگ جهان، مستقر در لندن) پیوسته است و بنابراین هم از تحریم‌های ضدایرانی خبر دارد و هم از ترس بانک‌ها از این تحریم‌ها. وی یک روز پس از دیدار جان کری با بانک‌دارهای اروپایی به صراحت می‌گوید که بانک اچ‌اس‌بی‌سی قصد انجام هیچ‌گونه تجارت جدیدی را ندارد که به ایران ارتباط پیدا کند.

وی طی مقاله‌ای در وال‌استریت‌ژورنال ضمن انتقاد از جان کری به خاطر تشویق بانک‌های اروپایی به انجام کارهایی که بانک‌های آمریکایی هنوز هم مجاز نیستند انجام دهند[14]، می‌نویسد: «دولت‌ها ممکن است تحریم‌ها را بردارند، اما بخش خصوصی هم‌چنان خودش مسئول مدیریت ریسک‌های خودش است. ... هیچ‌کس ادعا نکرده ایران بخش عمده‌ای از اقداماتی از جمله حمایت از تروریسم و ساخت و آزمایش موشک‌های بالستیک را متوقف کرده که به خاطر آن‌ها تحریم شده بود [و بنابراین هر لحظه ممکن است تحریم‌های جدید علیه این کشور وضع شوند].»

حساب‌های خالی و قراردادهای امضانشده؛ سهم ایران از فواید برجام/ مانور آمریکایی برای شانه خالی کردن از تعهدات برجامی/ تعهداتی که انجام دادیم و فایده‌هایی که نبردیم/ چگونه آمریکا با وضع تحریم‌های غیرهسته‌ای برجام را بی‌اثر می‌کند/ چرا «معمار تحریم‌های ضدایرانی» از تجارت بانکش با ایران می‌ترسد/
«استوارت لوی» اصلی‌ترین طراح تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، اکنون مسئول حقوقی یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های دنیا در انگلیس شده و می‌گوید این بانک قصد ورود به بازار ایران را ندارد

نکته‌ای که در این‌جا قابل ذکر است این‌که از ابتدای مذاکرات هسته‌ای تأکید بر این بوده که موضوع مذاکرات، صرفاً برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود و نه هیچ موضوع دیگری. در عین حال، بسیاری از بانک‌دارها با دیدن تحریم‌های جدید ضدایرانی به بهانه‌های موشکی و غیره، جرأت نمی‌کنند وارد بازار ایران بشوند. این یعنی بعد از حصول توافق هسته‌ای، تحریم‌های جدید در زمینه‌های دیگر به طور مستقیم و غیرمستقیم بر اجرای تعهدات آمریکا تأثیر می‌گذارد. اگرچه ظاهراً تحریم‌های هسته‌ای تعلیق شده، اما تحریم‌های دیگر موجب می‌شود تا تعلیق این تحریم‌ها بی‌نتیجه باشد.

البته آمریکایی‌ها هم برای توجیه این اقدامات خود بهانه‌هایی دارند. مثلاً می‌گویند تاجران و بانک‌دارها به خاطر حمایت ایران از تروریسم است که رغبتی به تجارت با این کشور ندارند. اگرچه «تاجران» بین‌المللی که به دنبال کسب درآمد هستند، بدون شک کوچک‌ترین اهمیتی برای ادعاهای بی‌اساس آمریکایی‌ها قائل نیستند، اما این توجیه آمریکایی‌ها خیلی هم دور از واقعیت نیست، به شرط آن‌که «دیدگاه آمریکایی» را درک کنید: آمریکا ایران را به حمایت از تروریسم متهم می‌کند و بر همین اساس، تحریم‌های جدید علیه این کشور وضع می‌نماید. تاجران بین‌المللی هم از ترس «تحریم‌های تروریستی» علیه ایران تمایلی به ورود به بازار این کشور ندارند.

بازی در پازل دشمن؛ افتادن در تله آمریکا

چنان‌که رهبر معظم انقلاب هم صراحتاً گفته‌اند، نباید فریب دشمن را خورد و وارد پازلی شد که او برای اجرای نقشه‌هایش چیده است. اکنون که به اول تا آخر مذاکرات و توافق هسته‌ای نگاه می‌کنیم، می‌بینیم خلاصه‌اش این است: توافق با چراغ سبز آمریکایی‌ها حاصل شد و ایران هم به تعهدات خود عمل کرد. با این وجود، وقتی نوبت به آمریکایی‌ها رسید، تحریم‌ها «روی کاغذ» تعلیق و بر اجرای هرچه سخت‌گیرانه‌تر سایر تحریم‌ها تأکید شد، تشویق‌ها به تجارت در ایران با تکرار ادعاهای قبلی و حتی «هشدار درباره باقی بودن برخی ریسک‌ها» در بازار ایران هم‌راه شد، و در یک کلام: آمریکا به گونه‌ای با استفاده از ابهامات کلیدی در توافق هسته‌ای از جمله «روح برجام»، از زیر تعهدات خود شانه خالی کرد که به سادگی نتوان این مسئله را اثبات کرد.

حساب‌های خالی و قراردادهای امضانشده؛ سهم ایران از فواید برجام/ مانور آمریکایی برای شانه خالی کردن از تعهدات برجامی/ تعهداتی که انجام دادیم و فایده‌هایی که نبردیم/ چگونه آمریکا با وضع تحریم‌های غیرهسته‌ای برجام را بی‌اثر می‌کند/ چرا «معمار تحریم‌های ضدایرانی» از تجارت بانکش با ایران می‌ترسد/
 رئیس‌جمهور ایران از جمله افرادی است که هنوز امیدوارند واشنگتن در ادامه کار، جدی‌تر به تعهدات خود در برجام عمل کند

سرویس جهان مشرق در گزارش‌های آینده خود در همین‌باره به بیان نظرات دیگر کارشناسان غربی خواهد پرداخت که با جزئیات بیش‌تر و با استناد به شواهد موجود نشان داده‌اند آمریکا چگونه تعهدات خود تحت برجام را نقض کرده است.



[1] House Passes New Iran Sanctions, Facing Likely Obama Veto Link

[2] House passes bill again to restrict Obama lifting Iran sanctions Link

[3] U.S. calls for trade with Iran, but European banks fear U.S. sanctions Link

[4] What's holding up Iran's big airplane deals Link

[5] Iran Faces Financial Hurdles for Airbus Orders Link

[6] US aircraft sales to Iran blocked by House, jeopardising $25bn Boeing deal Link

[7] The Divide Over the Nuclear Deal in Iran Link

[8] As Iran nuclear deadline looms, France plays ‘bad cop’ Link

[9] A Year After Iran Nuclear Deal, What Has Changed? Link

[10] Statement by Treasury Secretary Lew on the Anniversary Of The Joint Comprehensive Plan Of Action Link

[11] John Kerry's Awkward Push For Investment In Iran Link

[12] Stuart A. Levey Link

[13] Stuart Levey: The Man Trying to Make Iran Sanctions Work Link

[14] Kerry’s Peculiar Message About Iran for European Banks Link

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • حسین ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    من با ایرانیها چه داخل ایران و چه خارج از کشور چه مدافع حقوق مردم ایران چه افرادی که عقیده سیاسیشون تمایل به غربی‌ها داره صحبت کردم، خوب اینجا اسم نمی‌برم و قضاوت نمیکنم کدوم خوبه و کدوم بد می‌خوام یک تصویر بدون جانبداری ارائه بدم. ایرانیهایی که نحوه صحبت کردنشون و قضاوتشون شبیه اروپاییها و آمریکایی‌ها و به قول معروف غربیهاست میگن دلیل عدم لغو تحریم بانکی‌ شفاف نبودن نحوه بانکداری ما و ور شکسته بودن بانک ما هست که براشون به اصطلاح ال‌ سی‌ (اعتبار نامه ) باز نمیکنن ، خوب روی این نکته زوم کنید ، غربی‌ها منظورشون از شفافیت بانکی‌ چی‌ هست ؟ یعنی‌ دقیقا اعلام کنید چقدر کجا خرج کردید ، معنی‌ این صحبت اینه که بگید چقدر خرج صنایع موشکی کردید ، چقدر در صنایع دفاعی دیگه خرج شده ، چقدر اعتبار خرج پدافند هوایی‌ شده و چه نوع پدافندی برای کجا ساخته یا خریداری شده و..... خوب به فرض محال ما اومدیم این اطلاعات را به اینها دادیم و به اصطلاح گروه ویژه اقدام مالی بعد از دریافت اطلاعات تمامی‌ تبادلات مالی ما و آنالیز اونها به اینکه چه چیزی با چه پولی‌ و در کجا ساخته شده و یا خریده شده و در کجا به کار میره پی‌ برد اون وقت چه اتفاقی‌ میفته؟ همون اتفاقی‌ که برای لیبی‌ افتاد تمام پدافندهای هوایی‌ و مکانیزم دفاعی ما را که شناسایی کردن مورد حمله قرار میدان و حد اقلش اینه که با فهمیدن میزان و نوع ریسک جرات حمله به کشور را پیدا می‌کنن ، خودتون را جای دشمن بگذارید اگر شما بودید این کار را نمی‌کردید؟ آیا اون ایرانیهایی که برای چند دلاری که به خارج بره یا از خارج بیاد توسط اروپا و آمریکا حاضرن قبول کنن این خطر بسیار بزرگ را؟ آیا من که به فرض مشکلات اقتصادی بهم فشار آورده به جای تصحیح مدیریت داخلی‌ و مقاوم سازی اقتصاد باید بیام شرایط لیبی‌ را برای خودم به وجود بیارم که نه تنها وضع اقتصادیم خوب نخواهد شد بلکه امنیت و زندگی‌ هزاران نفر یک شبه نابود بشه و مورد حمله آمریکا قرار بگیریم؟ اگر فردی حتی مسلمون هم نباشه ولی‌ یک ذره وطن پرستی‌ و غیرت و تفکر داشته باشه حاضر نیست حتی به این فکر بکنه چه برسه اون را انجام بده.
  • نکونام ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    مسئولان مربوطه و هوادارانشان اگر سال 92 صبر کرده بودند این همه اسلام ضرر نمی کرد. ما متاسفانه بازی برده را در دقایق آخر باختیم بد جور هم باختیم به لطف برجام
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    0 0
    دقیقا" زمان چیدن میوه ی مقاومت و اقتدار و عقلانیت و درایت و شرافت ، توطئه ی برجامیک !! بر سست عنصران و بی بصیرتان و کدخدائیان متوهم ، تزریق !! و خسارات جبران ناپذیر و فاجعه بار بر ملت شریف و بزرگوار و محجوب ایران اسلامی تحمیل گردید . وای بر برجامیان .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس