رییس جمهور در روز صنعت دفاعی، از نمایشگاه توانمندی‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حوزه هوایی، سامانه پدافند هوایی برد بلند باور ۳۷۳ و اولین موتور توربوجت ملی بازدید کرد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، حجت الاسلام حسن روحانی روز یکشنبه همزمان با ٣١ مرداد روز صنعت دفاعی، با حضور در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از توانمندی های این وزارتخانه در حوزه هوایی شامل بخش های هواپیماهای جنگنده و ترابری، بالگردها، هواپیماهای بدون سرنشین و فناوری های نوین بازدید و از نزدیک در جریان آخرین دستاوردها و تحولات این حوزه راهبردی از جمله مراحل طراحی و ساخت نخستین موتور توربوجت ملی هواپیما قرار گرفت.

رییس جمهوری در این بازدید که سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح وی را همراهی می کرد، همچنین از بخش های مختلف سامانه پدافند هوایی برد بلند باور ٣٧٣ که به دست توانمند دانشمندان و متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و با همکاری قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) و مراکز علمی و پژوهشی کشور طراحی و ساخته شده است، بازدید کرد.
 
 روحانی در بدو ورود به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در یادمان شهدا، به مقام شامخ شهیدان وزارت دفاع ادای احترام کرد و از یگان تشریفات مستقر در میدان سان دید.
 
رونمایی از اولین موتور توربوجت ملی
 
 حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در مراسم روز صنعت دفاعی که در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع پشتیبانی نیروهای مسلح، جمعی از مدیران ارشد، دانشمندان و متخصصان این وزارتخانه، نیروهای مسلح و شبکه همکاران صنعتی - تحقیقاتی برگزار شد، از نخستین موتور توربوجت ملی هواپیما با نام اوج رونمایی کرد.
 
 موتور توربوجت ملی اوج به عنوان دستاورد درخشان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع که در اجرای فرمان فرمانده معظم کل قوا و با دستان با کفایت دانشمندان، طراحان و متخصصان صنعت دفاعی ساخته شده، یکی از پیچیده‌ترین محصولات هوایی است که بدون هیچگونه مشارکت خارجی چه در حوزه دانش و چه در حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار طراحی و در سال اقدام و عمل اولین نمونه ساخته شده آن به منصه ظهور رسیده است.
 
اولین موتور توربوجت ملی و سامانه باور 373 به نمایش در آمدند+عکس 
 
به گفته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با نهایی شدن ساخت این محصول علاوه بر قطع رشته‌های وابستگی به اینگونه موتورهای هوایی، جمهوری اسلامی ایران در زمره 8 کشور صاحب دانش و طراحی و فناوری ساخت این دسته از موتورها قرار گرفته است.

نخستین موتور توربوجت ملی اوج قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع 50 هزار پا را دارا بوده و مجهز به سامانه‌های متعددی است که در شرایط مختلف عملیاتی و محیطی از توانمندی بالایی برخوردار است و قابلیت نصب بر روی انواع پرنده‌های با وزن برخاست حداکثر 10 تن را داراست.

موتور توربوجت ملی اوج با بیش از 14 هزار قطعه و با فناوری بسیار پیچیده موجب ایجاد یک جهش بلند در دانش طراحی و فناوری ساخت در صنعت هوایی کشور گردیده و به عنوان یک پلتفروم مرجع می‌تواند زمینه ورود کشور به فاز طراحی و ساخت موتورهای توربوفن و توربوشفت نیمه سنگین و سنگین کلاس هوایی و صنعتی را فراهم کند.
 
اولین موتور توربوجت ملی و سامانه باور 373 به نمایش در آمدند+عکس

دستیابی به فناوری تولید پره‌های توربین به روش ریخته‌گری دقیق در خلاء از مهم‌ترین فناوری‌های حاصل شده در روندساخت اولین موتور توربوجت ملی است که بومی‌سازی برخی از سوپرآلیاژ‌های کلاس هوایی از دیگر دستاوردهای نخستین این موتور بومی است.

دستیابی به دانش بومی طراحی و فناوری ساخت قطعات گردنده موتور توربوجت شامل محور اصلی، دیسک‌های توربین، اسپول‌های جلویی و عقبی کمپرسور و دیسک کمپرسور با همت و تلاش دست‌اندرکاران و متخصصان صنایع هوایی کشور گردیده است.

وزیر دفاع پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه با طراحی و ساخت نخستین نمونه موتور توربوجت، جمهوری اسلامی ایران از نظر علمی و فناوری‌های نوین از جایگاه رفیعی در سطح منطقه و جهان برخوردار می‌شود، گفت: افزایش باور و اعتماد به نفس ملی نسبت به دانش فنی جوانان این مرز و بوم و تلاش در جهت تسریع روند پیشرفت‌های دفاعی به منظور صیانت از حریم هوایی و منافع ملی کشور و نیز الهام‌بخشی و امیدآفرینی با عنوان الگوی اسلامی پیشرفت از مشخصه‌های بارز و دستاوردهای کلان طراحی توربوجت ملی اوج محسوب می‌گردد.

وی همچنین ایجاد زنجیره طراحی و تولید متشکل از سازمان‌های زیرمجموعه وزارت دفاع، دانشگاه ها، مراکز علمی و فناوری و شرکت‌های خصوصی دانش بنیان، برای تحقق این دستاورد ملی را نشان از ابعاد گسترده این پروژه و عزم وزارت دفاع برای بکارگیری ظرفیت‌های کشور در راستای تولید قدرت دفاعی، اقتصاد مقاومتی و اشتغال‌زایی ذکر کرد. 
 
 خاطرات روحانی از صنعت دفاعی کشور در دوران دفاع مقدس
 
 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در آئین گرامیداشت روز ملی صنعت دفاعی گفت: سال اول جنگ آمریکایی ها رها کرده و رفته بودند، ما هم نمی خواستیم آنها بالای سر ما باشند. چقدر سخت بود وقتی یک موتور را باز می کردیم و یا می خواستیم جمع کنیم و ببندیم. یک موشک را باز می کردیم و می خواستیم تعمیر کنیم.
 
روحانی با بیان این که من یادم هست سال 1358 قبل از جنگ اولین باری که موتور فونیکس را در اصفهان باز کرده بودند و می خواستند با تعمیرات این موتور کاملا آشنا شوند یادآور شد: خیلی مهم است که ما قدم به قدم توانستیم جلو برویم. یک کامپوننت هایی در هواپیما بود که ما اینها را اصلا باز نمی کردیم. کل کامپوننت عوض می شد چون به ما نمی دادند.
 
وی افزود: اولین باری که می خواستیم آنها را باز کنیم برای ما خیلی عجیب و غریب بود. خیلی از آنها را باز کردیم، تعمیر کردیم بعد اکثر آنها را باز کردیم به تعمیر رساندیم و بردیم رو هواپیما. کار بزرگی بود که در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد.
 
فرمانده پدافند هوایی کل کشور در سال های ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۰ ادامه داد: خیلی مهم بود که ما در هر قدمی بتوانیم به یک بخشی از کار مسلط شویم.لامپ های رادار که دیگر از قدرت افتاده بود و کار نمی کرد، کسی فکر نمی کرد که این لامپ ها را بشود احیا کرد. زمانی به یک افسری می گفتم آنها را می شود احیا کرد، می گفت لامپ خانه شما وقتی می سوزد مگر می شود دیگر احیا کرد چگونه می شود این را احیا کرد.
 
روحانی گفت: زمانی که تلاش و کوشش کردیم به دلیل این که ما نداشتیم. ما بیشتر از یک عدد لامپ نداشتیم و همه لامپ ها از دست رفته بود. گاهی وقت ها ناچار می شدیم لامپ خارک را بیاوریم تهران و یا از تهران به خارک ببریم. شرایط ویژه ای داشتیم.
 
وی اضافه کرد: زمانی ناچار شدیم موشک هاگ تهران را به طور کلی خاموش کنیم. من به کسی نگفته بودم. به مسوولین رده بالای خودم نگفته بودم. خاموش کرده بودیم. چند ماه هم گذشته بود. یک جلسه ای بود با حضور مسوولین رده بالا بحث و صحبت شد که هاگ تهران، گفتم هاگ تهران خاموش است. گفتند هاگ تهران خاموش است؟ از کی(چه زمانی) خاموش است؟ گفتم دو تا سه ماه است. خیلی دچار تعجب شدند.
 
معاون جانشین فرماندهی کل قوا در دوران دفاع مقدس یادآور شد: در آن جلسه رهبر معظم انقلاب به من گفتند تو با چه جراتی این کار را کردی؟ سه ماه هاگ تهران خاموش است!؟ گفتم بله؛ من خاموش کردم با مسوولیت خودم. چون اگر می آمدم مشورت می کردم شما همه تردید می کردید. برای من خارک مهم بود و می خواستم حفظ کنم. قطعه نداشتم این کار را کردم. سه ماه هاگ تهران خاموش بود که البته آن زمانی که من داشتم می گفتم شرایط ما بهتر شده بود.
 
روحانی تاکید کرد: کار عظیم و بزرگی در آن مقطع نسبت به زمان خودش انجام گرفت. آن وقتی که ما توانستیم به این فناوری برسیم که چه کار کنیم که موشک های ضدتشعشع به رادارهای ما نخورد.
 
وی از خدای متعال برای شهیدان ستاری وبابایی علو درجات درخواست کرد و گفت: زمانی که با یکدیگر کار می کردیم، جلسات متعدد و ساعت ها کار؛ برای اولین بار در عملیات والفجرهشت این تلاشها جواب داد که کار بزرگی در آن مقطع بود که توانستیم حراست کنیم وامروز هم آن روحیه باقی مانده است.
 
رییس جمهوری افزود: به نظر من اساس مسئله باور و ایمان است که با این روحیه ایمان می توانیم به همه چیز برسیم. آن هایی که روز اول این موتورها را روشن کردند در چه شرایطی بودند و امروز در چه شرایطی هستیم .
 
روحانی تصریح کرد: استعداد ما ایرانی ها کمتر از دیگر کشورها نیست اگرچه عقب ماندگی تاریخی داریم که با سرعت می توان جبران کرد. روحیه جهاد، ایمان و باور به اینکه قادر هستیم به اهداف بلندمان دست یابیم، اساس کار است.
 
وی با بیان اینکه البته همه چیز و هر موفقیت و پیروزی را از ناحیه خدا می دانیم، ادامه داد: همه جا خدا به ما توفیق و روحیه می دهد و شرایط را اماده می کند و الحمدالله امروز در سی ویکم مرداد که در طول دو- سه سال گذشته خدمت شما رسیدیم، دیدیم یک گام به پیش است و در فناوری های مختلف قدم را پیش گذاشتیم و کار عظیمی انجام شده است.
 
 دستیابی ایران به موشک کروز مافوق‌صوت در آینده نزدیک
 
 سردار حسین دهقان وزیر دفاع  و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم رونمایی از نخستین موتور ملی توربوجت هواپیما به علمرد این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: در بعد و زمینه های موشکی همه آنچه را که دنبال می کردیم طی این مدت به دست آوردیم؛ سیستم های هدایتی آن را چندگانه کردیم و سیستم های ناوبری آن را به گونه ای طراحی کردیم  که دقت اصابت و هدف‌گیری ما را بالا ببرد.

وی افزود:‌ در حوزه موشک های کروز گام های بلندی را برداشتیم و الحمدالله تمام موشک‌هایی که قبلا داشتیم بردشان را دو - سه برابر افزایش دادیم و سعی کردیم آنها را تنوع کاربری ایجاد کنیم یعنی اگر موشکی ساحل به دریا بود و یا از روی شناوری پرتاب می‌شد آنها را هواپایه کنیم و برای عملیات هوایی نیز استفاده کنیم.

وزیر دفاع ادامه داد:‌ توانستیم روی سیستم‌های هدایت آنها تغییر ایجاد کنیم و توان موتورهای آنها را افزایش دهیم و بردشان را زیاد کنیم به‌طوری که اگر در بحث دریا یک زمانی نیاز به کیلومترها مسافت داشته باشیم آن را به 100 کیلومتر برسانیم.

سردار دهقان گفت: توانستیم سرعت موشک‌ها را بالا ببریم و انشالله در آینده ای نزدیک موشک‌های کروز دریایی با سرعت مافوق صوت هم دست پیدا کنیم.

وی افزود:  توانستیم یک نوع یکپارچگی و هم‌پیوندی خوبی را در صنایع دفاعی ایجاد کنیم که منجر به هم‌افزایی و افزایش قابلیت ها شد.

سردار دهقان تصریح کرد:‌ امروز این توفیق را داریم که با بیش از 3 هزار و 150 شرکت در سطح ملی همکاری می کنیم که بیش از 370 شرکت دانش بنیان هستند و بیش از 360 - 370 شرکت نیز صنایع بسیار توانمندی هستند که در صحنه ملی کار می کنند.

وزیر دفاع افزود:‌ در این خصوص بخش‌های خصوصی، دولتی و دانشگاهی نیز همکاری دارند به طوری که امروز با 92 دانشگاه در سطح کشور در زمینه های آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی در جهت اکتساب فناوری ها همکاری داریم.

وی ادامه داد: محصول این نگاه یک نوع نگاه نوآورانه و باز بود و منجر به این شد که در بعضی از فعالیت های تولیدی ظرفیت خود را 4 برابر افزایش بدهیم و در جایی تا 400 درصد رشد داشتیم که ناشی از همین استفاده از ظرفیت های داخلی بود.
 
 باور ۳۷۳ اولین محصول «ورتیکال لانچ» ایرانی+
 
جمهوری اسلامی ایران در کنار تمام ماجراهای دریافت سامانه پدافندی اس300، اما کار ساخت یک سامانه پدافندی به نام باور373 را نیز همزمان با کارشکنی‌ها در تحویل S300، از مدت‌ها قبل آغاز کرده بود که این سامانه، امروز رسما با حضور رئیس جمهور رونمایی شد و به گفته وزیر دفاع، تا پایان امسال عملیاتی خواهد شد.

این سامانه به دست توانمند دانشمندان و متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و با همکاری قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) و مراکز علمی و پژوهشی کشور طراحی و ساخته شده است.

*** لانچرها

امیر اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش (9 شهریور سال 92) درباره روند تولید سامانه موشکی باور، گفته بود: درباره باور 373 باید باور داشته باشیم که به نقاط خوبی رسیده‌ایم. مهمترین اصل این است که باور 373 به مرحله "باور" رسیده و مشکل فنی در این بخش نداریم. زیرسیستم‌های این سامانه نهایی شده و بخشی از تست‌های فنی و تست‌های عملیاتی هم صورت گرفته اما بخش درون سیستمی آن امسال(سال92) انجام خواهد شد.
 
اولین موتور توربوجت ملی و سامانه باور 373 به نمایش در آمدند+عکس

اگر چه هنوز هیچ مسئولی درباره موشک‌ها، رادارها و دیگر سامانه‌های باور 373 سخنی نگفته است اما در جریان رژه روز ارتش در 29 فروردین ماه سال 89، لانچرهایی رونمایی شد که بسیار شبیه لانچرهای سامانه موشکی اس 300 بود و بسیاری از کارشناسان نظامی، آن لانچرها را همان لانچرهای سامانه باور 373 نامیدند.

نکته قابل توجه درباره سامانه موشکی باور 373 این است که لانچرهایی که در سالیان گذشته از این سامانه رونمایی شده بود، با آنچه که امروز به عنوان نسخه نهایی لانچرها رونمایی شد، بسیار متفاوت است. در نمونه اولیه، لانچرها استوانه‌ای بودند اما در نمونه نهایی، لانچرها مکعب مربعی هستند. معمولا از لانچرهای مکعب مربعی برای استفاده پدافندی در ناوها استفاده می‌شود.

** موشک‌ها و رادارها

در جریان بازدید علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع نیز، شبکه خبر سیما فیلمی از این بازدید پخش کرد که در آن موشک و یکی از رادارهایسامانه موشکی باور 373 به نمایش گذاشته شد.

اگر چه این شبکه اعتنایی به این رادار و موشک نکرده بود و تنها، تصاویر آن در حالی که رئیس مجلس در حال بازدید از نمایشگاه بود را پخش کرد اما این، اولین تصاویر از موشک و رادار سامانه باور 373 بود که به نمایش درآمد که البته شاید ناخواسته هم بود.
 
اولین موتور توربوجت ملی و سامانه باور 373 به نمایش در آمدند+عکس 

 
رادار کنترل آتش برد بلند و آرایه فازی معراج 4 متعلق به سامانه باور 373 

بررسی فیلم پخش شده، نشان می‌دهد که موشک‌های باور 373 به همین نام (باور 373) نامگذاری شده است. موشک‌های باور، بسیار به موشک صیاد 3 یعنی همان موشکی که آن هم به طور شاید ناخواسته در همان نمایشگاه توسط شبکه خبر سیما به نمایش درآمد، شبیه است ولی ضخامت بدنه و طول موشک باور، بیشتر از موشک صیاد 3 به نظر می‌رسد.
 
اولین موتور توربوجت ملی و سامانه باور 373 به نمایش در آمدند+عکس 

موشک باور373 (سفید) و موشک صیاد 3 (قرمز)؛ تصویر گرفته شده از فیلم شبکه خبر

ناگفته نماند که خودرو فوق سنگین ذوالجناح نیز اندکی بعد رونمایی شد و تصاویری از همان لانچرها (لانچرهای باور 373) پشت آن نصب شده بود و این یعنی، لانچرهای این سامانه قرار است که توسط این خودرو حمل شود.

باور ۳۷۳ اولین محصول ورتیکال لانچ ایرانی/ پدافند هوایی در کمین پرنده‌های متخاصم+عکس 

ذوالجناح؛ خودروی حامل لانچرهای باور 373

برای این سامانه موشکی، 3 نوع موشک مختلف برای شکار اهداف در بردها و ارتفاع‌های مختلف تولید شده (مشابه S400 با بردی کمتر از آن) است؛ دی ماه سال 93 نیز امیر اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش اعلام کرد که رادارها و موشک‌های این سامانه با موفقیت تست شده است.

غیر از این بخش‌ها، باور 373 از یک پست ارتباطی و یک پست فرماندهی جداگانه نیز بهره می‌برد.

امروز پس از تلاش چند ساله متخصصان کشورمان برای طراحی و ساخت یک سامانه موشکی برد بلند پدافندی، این سامانه رسما با حضور رئیس جمهور و وزیر دفاع رونمایی شده است. با رونمایی از این سامانه، حالا ایران نه تنها یک سامانه قدرتمند، بردبلند و بومی در حوزه پدافند هوایی در اختیار دارد، بلکه "اولین محصول" تماماً ایرانی با قابلیت پرتاب عمودی موشک‌ها (ورتیکال لانچ) که خود از فناوری‌های روز دنیا به حساب می‌آید نیز رونمایی شده است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 66
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 23
  • محمد حسین ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    2 0
    یکی از مهم ترین فرق های جنگنده نسل 3 با 4 در موتور اون هست که نسل 3 موتور توربوجت با سوخت سرسم آور و برد کم داره و نسل 4 موتور توربوفن با برد بسیار بالا و سوخت کم که نقص فنی موتور در اون کمه و اگر یکی از دو قسمت موتور مثل فن یا توربوجت موتور از کار بیفته اون یکی به کار ادامه میده.(موتور توربوفن قابلیت پس سوز هم داره).ما این موتور توربوجت رو برای جت آموزشی کوثر 88 ساختیم و بهتره کار چین رو در ساخت موتور در پی بگیریم مثلا دست به هک بزنیم و اطلاعات سرقت کنیم و از روسیه موتور بخریم و مهندسی معکوس کنیم و از چین و روسیه هم کمک بگیریم تا موتور توربوفن بسازیم.
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    1 0
    سلام. اصلا شبیه سیستم های لخت و گنده روسی نیست ولی از لحاظ ظاهر خیلی شبیه پاتریوت امریکاست. انشالله از اسمان میهن به خوبی محافظت کنه. خسته نباشید به دست اندرکاران
  • مغزمتفکر اورجینال ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    این موتور توربوجت برای ساخت هواپیمای اواکس خیلی بدرد میخوره
  • ناشناس ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    1 0
    ان شاءالله که سامانه پدافندی باور373 سدی نفوذناپذیر برای آسمان سرزمین مقدسمان باش.تا همه ی خریدهای تهاجمی اعرابی که چشم طمع به خاک ایران دارند رو دستشان باقی بماند
  • گمنام ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    مشرق از تانک که فیلمشو گذاشتن علی الظاهر تاک کرار گزارش بزار لطفا
  • ali ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    2 0
    آخه این چه تیتریه؟ استفاده از عبارت ( اس 300 ایرانی)توهین به هویت ماست، مگه اسم (سامانه باور 373 ) چه مشکلی داره که دائم میگید اس 300 ایرانی؟؟!! مشکل دوم تیتر اینه که طبق گفته وزیر موتور رونمایی شده برای پرنده های با بیشینه وزن 10 تن و طبق صحبت های دیروزشون گام بعدی رفتن به سمت ساخت موتور سنگینه
  • ناشناس ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    طبق فرموده مقام معظم رهبری پدافند باید در اولویت باشد.سلاح های پدافندی ما باید لرزه برجان هر پرنده متجاوز بندازند
  • ناشناس ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    2 1
    خدا رحمت کند شهید تهرانی مقدم را
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    1 0
    با درود بر متخصصان صنایع دفاعی کشور. نظر به تهدیدات فرامنطقه ای ضروری است که ضد موشک تاد ایرانی نیز رونمایی شود. / همچنین ملتی که چنین پیشرفت شایانی در صنایع نظامی دارند شایسته نیست که از خودروهایی مربوط به دهه ها پیش استفاده کنند. مناسب است کمی از انتقال تکنولوژی به صنایع در گل مانده خودرویی نیز تزریق شود
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    موتور براي پرنده هاي باوزن ده تن يعني اينكه يك جفت موتور ميتواند پرنده هايي با وزن بيست تن را به پرواز در بياورند واين وزن نزديك به وزن جنگده نيمه سنگين است مثل ميگ ٣٥ و يا ميگ ٢٩ در واقع شك اگزوز موتور هم شبيه به موتور فالكروم هستش البته شايد من اشتباه كنم ولي كار بسيار بسيار بزرگي انجام شده و به همه عزيزان تبريك و خسته نباشيد ميگم
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 1
    این یه موتور کوچیکه برای هواپما کوچک نه آواکس
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    درجواب اون عزیزانی که میگن توربوفن از توربوجت بهتر, باید بگم که برای رسیدن به اوج قله موفقیت ابتدا باید از تپه های کوچک عبور کنی تا برسی به نوک قله, دیگران هم ابتدا از توربوجت شروع کردن تا رسیدن به توریوفن, مطمعن باشید که فناوری ساخت موتور توربوجت در. راه ساخت موتور توربوفن به درد ما خواهد خورد اینو فراموش نکنین که خیلی از کشورها همین و هم نمی توانند بسازند.. گر صبر کنی بعد از توربوجت, توربوفن هم خواهند ساخت.
  • مغزمتفکر ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    مردم این یارو بدل منه.من اصلیه هستم تو تقلبی هستی
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    امیدوارم نظرم منتشر بشه منکر زحمات نیستم و مشخصه که موتور کاملا نو و تازه هستش اما مشخصه که برپایه موتور اف 5 ساخته شده سرچ کنید و مقایسه کنید. ولی بسیار عالیست اگر به تمام فناوری ساخت دست یافته باشیم چون بیس تمام موتورهای کنونی توربوجت است. من از متخصصین وزارت دفاع ممنونم
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    دست مهندسهای مکانیک و برق وزارت دفاع گرم که با وجود اینکه کارانه های نجومی نمیگیرن ولی نشون دادن که نخبه های واقعی چجوری کار میکنن و امنیت میارن برای ما.
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    چقدر بدبختی کشیدیم تا قدرتمند شدیم!
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    شما که باور داشتید چرا اس 300 خریدید؟؟؟
  • حسين ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    كار بزرگي انجام شد واقعا خسته نباشيد عرض ميكنم. به ياري خدا آخرين مانع هم از سر راه توليد انبوه جنگنده صاعقه برداشته شد. اين موتور در كلاس j-85 جنرال الكتريك است و كاملا مناسب براي جنگنده صاعقه است. آن دوستاني هم كه از توربوجت بودن موتور ايراد ميگيرند خوب است بدانند تمام جنگنده هاي اف 4 و اف 5 و حتي ميگ هاي 29 ما با موتور توربوجت پرواز ميكنند. در مرجله بعدي موتور توربوفن ساختن هم كار سختي نيست براي كشوري كه توربوجت را ساخته است.
  • مغزمتفکر اصلی ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    1 0
    شما ها هردو دروغگو هستین من واقعی هستم نه شما جاعل ها
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    1 0
    گنبد ایرانی
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    1 0
    دورد بر علی آقای نکته سنج
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    آقای محمدحسن خان موتور کوثر اینه؟! کوثرو تو کدوم مجموعه طراحی کردین؟! اطلاعات غلط نده برادر!!!
  • ناشناس ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    1 1
    وزارت نفت را زیر مجموعه وزارت دفاع کنید تا آباد شود
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    خدا کنه مثل خودروی ملی در نیاد
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 4
    این موتور ملی فقط برای F5 کاربرد داره، که قبلا هم ساخته شده بود!
  • حسین ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    2 0
    فقط کسانی میتونن عظمت کار انجام شده رو درک کنند که اندکی کار عملی در زمینه الکترونیک ، مکانیک و کامپیوتر کرده باشند.من به شخصه دست همه کسانی رو که این پروژه ها رو به ثمر میرسونند رو میبوسم.منی که برای ساخت یه قطعه مکانیکی هزار بار با شکست مواجه میشم و برای نوشتن یه برنامه برای یه ای سی ساده چند شب بیداری میکشم میتونم تا حدودی زحماتی که این عزیزان میکشن رو درک کنم.همیشه برداشتن اولین قدم سخت ترین مرحله هر کاری هست.شما اولین قدمها رو مکم برداشتین .تبریک میگم به همه این عزیزان
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    در جواب ناشناس از ١٤:٤٤ از امريكا بايد عرض كنم كه موتور اف ٥ حداكثر ٥/٥ تن قدرت داره اما اين موتور ١٠ تن قدرت داره البته قدرت كشش موتور جت به گونه اي ديگر محاسبه ميشود ولي بنده به رقم داده شده توسط وزارت دفاع اكتفا ميكنم
  • امین ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    انشالله سربازان آقا امام خامنه ای در همه عرصه ها خود کفا مون کنند قابل توجه خودرو سازان تکیه به توان و دانش و استعداد داخلی چاره کاره نه قراداد با شرکتهایی که به بهانه تحریم دستتون رو تو پوست گردو گذاشتند
  • سینا ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    متن رو درست خوندی؟ اون موقع که اس 300 خریدن باور نداشتیم :|
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    یه فیلم از عملکرد اراءه میشد تاثیر گذارتر یود تا این همه ادم رو جمع کنید
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    پ ن: فیلم موتور جت رو دیدم
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    احتمالا این موتور جت آموزشی کوثر باشه که قرار بزودی عملیاتی بشود دست همه عزیزان را می بوسم تبریک می گم و خسته نباشید ولی ما منتظر محصولات بهتر آینده هم هستیم مشرق دمت گرم
  • محمد حسین ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    جواب ناشناس-----پس برای چی ساختیم؟برای جنگنده نسل 6 یا موتور جایگزین برای اف 35 و اف 22 یا برای ناو هواپیمابر.برای جنگنده های سبک مثل کوثر 88 و اگر مانور خوب داشته باشه برای قاهر 313 که فقط بدنه نسل 5 داره و بقیه جاهاش نسل 3 و 4 هست.
  • محمد حسین ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    نه بابا؟
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    جفتش رو داشتن بهتره که
  • محمد کلهر ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    به نظر من منظور بیشینه وزن 10 برای هر دو موتور هست نه یک موتور .
  • ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    سلام زمان آقای احمدی نژاد یه جنگنده رو نمایی شد قاهر 313 نهایت اون چی شد؟ ماکت بود نبود؟!
  • سینا ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    1 0
    خوبه ، توربوجت قدم بلندی بود در جنگنده های اف 4 و 5 و صاعقه وشفق قابل استفادس سامانه ی باور هم مدتها منتظرش بودیم که خیلی عالیه میتوان در ناو ها ازش استفاده کرد به خصوص رادارش و همین طور در جنوب کشور چون اعراب از اون طرف میان خسته نباشین غیور مردان
  • ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    این منفیا صهیونیستن یا دشمن ملت؟
  • ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    میشه واسه f5 ، آذرخش و صاعقه استفاده کرد ، یعنی سه نوع هواپپیما رو پوشش میده.
  • ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    ایران بیشتر به نسل سه نیاز داره و نسل 5
  • ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    باور373 کاملا با اس300 متفاوت هست بخصوص در لانچر و رادار
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    ایکاش این وسط از مهندسی متالورژی و مواد هم صحبتی میشد
  • مغز متفکر بزرگ ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    همه ی این مغز متفکر ها دورغ میگن من مغز متفکر اصلی هستم
  • ایران آباد ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    دست این عزیزان در وزارت دفاع درد نکند ما هر روزی که شاهد رونمایی از طرح های این بزرگواران هستیم احساس شور وشعف می کنیم وبه ایرانی بودن خود افتخار می کنیم فقط خواهشی که از این عزیزان داریم روی یک طرح برای همیشه تمرکز نکنند حکایت تولید اتومبیل نباشد مثلا پیکان پنجاه سال بدون تغییر ماند تا از رده خارج شد اگر می خواهید از دانش وتکنولوژی دنیا عقب نمانید سعی کنید با علم روز پیش بروید وطرح های خود را به روز کنید .
  • رضا ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    دوست عزیز ! طرف می تونه بنویسه "راست پرتاب" می نویسه هوریزونتال لانچ! می تونه بنویسه پرتابگر می نویسه لانچر! می تونه بنویسه آزمایش می نویسه تست! می تونه بنویسه زیرسامانه، می نویسه زیر سیستم! می تونه بنویسه پیشرانه می نویسه موتور! بگذریم که عرضه جایگزین معرفی کردن برای "جت" رو هم ندارند!
  • حسین ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    ظاهرا نوع پرتابش هم یک مرحله ای هست مثل پاتریوت و نه دومرحله ای مثل اس300. در واقع میشه گفت پاتریوت ایرانی و نه اس 300 و شاید ترکیبی از هر دو. مبارک باشه ودست عزیزان رو میبوسیم
  • ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    برای اینکه فضولاش رو پیدا کنیم
  • ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    دست تان درد نكند بايد به انبوه برسد و ممكن است كامنت هم داشته باشد ولي در بعدي اصلاح ميشود مهم شروع ساخت است كه شروع شده است و اقتصاد مقاومتي همين است حو
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    یه سوال تو کلیپی که از شبکه یک به مناسبت صنعت دفاعی پخش شد یک تانک سیاه رنگ نشون دادن که خیلیا گفتن کراره ولی کاملا مشخص بود تی نود ام اس ه .حالا سوال اینجاست این تانک به اسم کرار در ایران تولید میشه یا کرار یه تانک دیگس
  • مغر متفکر اول ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    اصلی منم من!!
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    ﻗﺪﺭﺕ ﻣﻮﺗﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﻫﻨﻮﺯ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺑﺎ ﺗﺮاﺳﺖ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺷﺪﻩ ﺑﺮ ﻭاﺣﺪ ﻛﻴﻠﻮ ﻧﻴﻮﺗﻮﻥ اﻋﻼﻡ ﻣﻴﺸﻪ, ﻭﻗﺘﻲ ﺭﻭﻱ ﻫﻮاﭘﻴﻤﺎ ﻧﺼﺐ ﺷﺪ ﺑﺎ ﻣﺎﻛﺰﻳﻤﻢ ﻭﺯﻥ ﺗﻴﻚ اﻓﺰاﺭ ﻣﻴﺘﻮﻧﻲ ﺗﻮاﻥ ﻫﻮاﭘﻴﻤﺎ ﺭﻭ اﻋﻼﻡ ﻛﻨﻴﻢ. اﻣﺎ ﺩﻣﺸﻮﻥ ﮔﺮﻡ ﻛﻪ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻫﻮاﭘﻴﻤﺎ ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ
  • امید تبریزی ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    به کشورم افتخار کردم دست مریزاد نیروهای مسلح
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    در خبر آمده برای پرنده های با حداکثر وزن برخواست 10 تن .گفته پرنده نه موتور که بگیم دوتاش میشه بیست تا.اتفاقا میشه نتیجه بگیریم دوتاش میشه 10 تن. ضمن اینکه اگه موتورهای توربوجت رو اگه دیده باشید از نوع سنگینش دوبرابر اینه حداقل !
  • ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    زدی به هدف.
  • ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    تا حالا فکر کردی چرا هواپیماها معمولا واکثرا دوتا یا 4 تا موتور دارند؟! در هوافضا ودر حوزه طراحی ودر موضوع امنیت پرواز مفهومی حاکم است بنام redundancy ( اگه اشتباه ننوشته باشم) به معنای زیادی یا اضافه یعنی خلاصه زاپاس و اعمال ضریب اطمینان به سیستم که اگه یک موتور دچار نقص شد پرنده سقوط نکند و چه بسا به مانند c130 چهار موتوره حتی با دو یا یک موتورز برزمین فرود آید!!!. عاقلانه نیست که همه فضای کشور را وابسته به یک سیستم غیر بومی کنیم که یک روز سازنده اش با ماست ویک روز علیه ما .واز طرف
  • ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    البته بنظرمیزسه که قدرت موتور همون 5 تن باشه که اگه به متن اظهارات وزیر توجه کنید میگه پرنده های باوزن برخواست حداثر 10 تن نگفته 20 تن که ؟
  • مغز متفکر فرعی ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    من هم اومدم ی گوشه بشینم کاری ب کسی ندارم
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    وقتی بهتر از اس 300 میسازید چرا ضرر به کشور میزنید و وارد میکنید؟!!!
  • مغز متفکر کبیر ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    آقا این چه وضعیه برید برا خودتون اسم انتخاب کنید چرا همش از اسم من کپی میکنید؟ آقا مغز متفکر منم
  • جواد ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 0
    وای خدا تا بحال اینقدر مغز متفکر کنار هم ندیده بودم
  • مغزمتفکر ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    چه خوبه به بقیه احترام بزارید الان خیالتون راحت که اسم منو بدنام کردید .یک کلام خیلی نامردید فقط همین
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    0 0
    فیلم موتور رو ببینید عالیه و کسی که اطلاع داره متوجه میشه که کاملا درسته و هم این موتور تازه هست جدا کار ارزنده ای بود قدم بعدی باید تولید موتور جت سنگین همانند موتور میگ 25 باشه و تولید انواع موتور توربوشفت و توربوپراپ برای تجهیزاتی مثل هلیکوپترها و هواپیماهای ترابری و راه اندازی مجدد شینوک عزیز که چندوقت هست ندیدیم ازش و بعد توربوفن بعد از این باید رادار هواپایه رو توسعه داد
  • سینا ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
    0 0
    عسلویه ، نیروگاه بوشهر ، نطنز ، اب سنگین ، بنادر و .... در صورت حمله هوایی اولین هدفه عرباس پس باید خوب دفاع کرد
  • نوروز علی مهری وکیل دادگستری IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    0 0
    سلام و درود خداوند بر روح شهدا و امام راحل و درود خداوند بر مردان راستین اشک شوق از چشمان آدم جاری می شود لبیک یا زینب خدا یاورتان
  • نوروز علی مهری وکیل دادگستری IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    0 0
    سلام و درود خداوند بر روح شهدا و امام راحل و درود خداوند بر مردان راستین اشک شوق از چشمان آدم جاری می شود لبیک یا زینب خدا یاورتان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس