کد خبر 620986
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶

مسکو از ایجاد مکانیزمی ویژه با همکاری ترکیه برای پیشگیری از وقوع حوادث مشابهی که پاییز سال گذشته باعث سرنگونی یک بمب افکن سوخو —24 روسیه در سوریه شد، خبر داد.

 به گزارش مشرق، روزنامه روسی ایزوستیا به نقل از یک منبع مطلع در وزارت دفاع روسیه در این باره می‌نویسد، مقدمات مربوطه طی شده‌ و وزارت دفاع روسیه پاکت پیشنهادات خود را برای ترکیه آماده کرده است که از جمله شامل ایجاد کانال‌های تبادل اطلاعات نظامی دو کشور و تدوین پروتکل فعالیت خلبانان خواهد بود.

به گفته وی حتی نکات مربوط به نشان دادن واکنش در شرایط خطرناک برای خلبانان  مشخص شده است تا از تکرار  تراژدی سال گذشته جلوگیری شود.

روسیه با اسرائیل و آمریکا درخصوص مکانیزم‌های جلوگیری از بروز حوادث در آسمان سوریه توافق‌های مشابهی به امضا رسانده است. به عقیده ناظران وجود این توافق‌ها دست‌کم چند بار مانع از کشته شدن خلبانان و آسیب به هواپیماها شده است.

ایوان کونووالوف، مدیر مرکز وضعیت استراتژیک روسیه اما می‌گوید که مسائل داخلی در ترکیه ممکن است مانع از  اجرای کامل مکانیزم جلوگیری از حوادث شود.

کونووالوف گفت: اردوغان، رئیس جمهور ترکیه باید به ثبات اوضاع در داخل کشور دست یابد و مانع از تلاش‌های جدید برای انجام کودتا شود از اینرو ارتش پاکسازی می شود. این امر  مشکلاتی دربرخواهد داشت زیرا هم اکنون سلسله مراتب فرماندهی در نیروهای مسلح ترکیه دچار اختلال شده است. تا قبل از انجام کودتای نافرجام، مخالفت نظامیان با سیاست اردوغان محسوس بود و حالا بخش بزرگی از ژنرال ها و افسران برکنار شده‌اند و ارتش فاقد فرماندهی است.

او ادامه داد: از یکسو این به معنای آن است که ارتش ترکیه عملا از حالت یک نیروی مستقل خارج شده است و دقیقتر تصمیمات دولت را اجرا خواهد کرد اما از سوی دیگر معلوم نیست در ستاد کل ارتش ترکیه درخصوص مسائل مشخص با چه کسی باید  مذاکره کرد.

به گزارش اسپوتنیک، در ماه‌های اخیر، آنکارا گام‌های نمایشی در جهت بهبود مناسبات با روسیه برداشته است. اواخر ماه ژوئن، اردوغان یک نامه عذرخواهی برای سرنگونی هواپیمای سوخو —24 روسیه برای ولایمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ارسال کرد و بعد از مدتی مقامات ترکیه قاتل مظنون به قتل خلبان روسی را به جرم نگهداری غیرقانونی اسلحه بازداشت کردند.  پس از کودتای نافرجام  نیز خلبانی که با تأیید مقامات رسمی ترکیه تصمیم نهایی درخصوص سرنگونی بمب افکن روسی را اتخاذ کرده بود، بازداشت شد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس