کد خبر 621646
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸

یک روزنامه لبنانی گزارش داد که معاون رئیس سازمان اطلاعات ترکیه دیروز با مقامات سوری در دمشق ملاقات کرده است.

 به گزارش مشرق، السفیر روز دوشنبه افزود: از تابستان سال 2011 تاکنون برای نخستین بار یکی از معاونان رئیس سازمان اطلاعات ترکیه به سوریه سفر کرده است.

این روزنامه لبنانی اضافه کرد : آتش بس کردی – سوری در الحسکه شکننده است و معلوم نیست که سرنوشت آن چه خواهد بود اما از نخستین نتیجه های طرح فدرالی این است که ترکیه و سوریه را وادار کرد به طور محرمانه گفت وگو کنند.

السفیر با بیان اینکه « آنکارا به پیام تعدیل همپیمانی ها و ضرورت تسریع در پیوستن ترکیه به محور ایران، روسیه ، سوریه و عراق دو گونه آشکار و محرمانه پاسخ داد»، نوشت: آنکارا ابتدا با اظهارات نخست وزیر بینالی یلدریم به طور آشکار واکنش نشان داد و گام بعدی آن اقدامی محرمانه بود.

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه « ترک ها پیام اقدامات روزهای اخیر سوریه را درک کرده اند»، به نقل از منابع آگاه عربی اضافه کرد:یکی از معاونان رئیس سازمان اطلاعات ترکیه دیروز وارد دمشق شد و با مقامات ارشد امنیتی سوریه در باره تحولات شمال سوریه گفت وگو کرد.

این روزنامه لنبانی افزود: ترک ها پیشتر هم برای گشودن کانال ارتباطی با دمشق تلاش کرده اند و به همین دلیل ژنرال حقی بکین در 27 ماه مه گذشته به سوریه سفر کرده بود.

« حقی بکین یک ژنرال بازنشسته و معاون رئیس دستگاه امنیتی ترکیه از سال 2011 تا 2013 و یکی از ناظران بر توافقنامه امنیتی بین دمشق و آنکارا بوده که در سال 1998 میلادی بین دو طرف امضا شده است».

به نوشته این روزنامه لبنانی، یک مقام ارشد کرد گفته است که « هرگونه تفاهم سوری – ترکی امکان پذیر است زیرا آنکارا اکنون تحت تاثیر نزدیک شدن آمریکا به کردها رفتار می کند.

وی با بیان اینکه« آمریکا پایگاه نظامی هوائی خود را در چهار منطقه تحت سیطره کردها توسعه داده است»، افزود: ترکیه ممکن است برای فعال شدن توافق امنیتی امضا شده با دمشق در سال 1998 میلادی تلاش کند و سوریه هم در را بر روی آنکارا برای ارائه درخواستی دراین خصوص باز گذاشته است.

السفیر ادامه داد: این مسئول کردی گفته که نگران است ترکیه به مناطق کردنشین در شمال سوریه برای مقابله با هرآنچه خطر امنیتی و تروریستی می داند، حمله کند.

این روزنامه لبنانی همچنین تاکید کرد: ماموریت ژنرال روس در فرودگاه القامشلی برای قانع کردن یگان های کرد حمایت مردمی و ارتش سوریه برای تثبیت آتش بس بسیار سخت است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • میثم ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    به به گل بود و با خردوخان هم خوشبوتر شد...ترکیه داعشی بره تو جبهه هر طرفی دیگه معلومه اون جبهه چیکارست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس