روزنامه «النشره» لبنان با سرنوشت‌ساز خواندن نبرد حلب، نوشته است که باید دید ترکیه بعد از کودتا حمایت خود از گروه‌های مسلح فعال در این شهر را افزایش می‌دهد یا نه.

به گزارش مشرق، روزنامه «النشره» لبنان در گزارشی به قلم «باسکال ابونادر» به نقش کشور ترکیه در «حلب» سوریه پرداخته و نوشته است که اغلب کارشناسان معتقدند که نبرد در این شهر تکلیف بحران سوریه را روشن خواهد کرد.

 ابونادر طی این گزارش نوشت: «جهان بسیار محتاطانه در انتظار نتیجه نبرد در حب سوریه است، چراکه این جنگ تأثیری مهم و تبعاتی گسترده بر کل سوریه خواهد داشت. در این جنگ عوامل بسیاری به خصوص ترکیه دخالت می‌کنند. کشور ترکیه از ابتدا پای ثابت این درگیری‌ها بوده است، ولی این روزها با کودتایی که در این کشور رخ داد که ناکام هم ماند، اکنون با این سوال مواجه می‌شویم که با پیشامدهای به وجود آمده، نقش ترکیه در بحران سوریه چه می‌شود؟»

«بسام ابو عبدالله» کارشناس و تحلیل گر سیاسی سوری با بیان اینکه «نبرد حلب تأثیری عمیق و اساسی بر اوضاع سوریه خواهد داشت»، می‌گوید: «این تحلیلی است که هم کارشناسان برجسته غربی دارند و هم ایالات متحده‌ای که حساب ویژه‌ای روی این نبرد باز کرده است. نتایج نبرد حلب تأثیر عمده ای را بر شمال غرب این کشور خواهد گذاشت، به خصوص اینکه ایالات متحده تمرکز شدیدی بر این جبهه دارد. ایالات متحده به انحاء گوناگون، از جمله با توسل به باز کردن گذرگاه‌های امن بشردوستانه و روش‌های دیگر، تلاش خواهد کرد تا حملات به حلب را متوقف کند.»

النشره نوشت: «اما در قبال بحث بحران و فتنه حاکم بر سوریه، نمی توان از نقش ترکیه در قبال این موضوع غافل ماند و کودتای ناکام اخیر این کشور را نادیده گرفت. در همین زمینه ابو عبدالله اشاره کرده که این کودتا تأثیر به سزایی بر نقش این کشور در سوریه گذاشته است و بر حسب اطلاعات اخذ شده حکومت ترکیه افسران اطلاعاتی خود را که در اتاق عملیات اردن هستند و در بحران فعلی سوریه دخالت و با تروریست های این منطقه همکاری دارند را از این منطقه خارج کرده است. چرا که دولت ترکیه برای اینکه وابستگان به "فتح الله گولن" (واعظ مخالف اردوغان) را در بین افراد خود شناسایی کند، در حال انجام تحقیقات بر روی آنها است.»

اما در مقابل، «فراس البیبلی» کارشناس سیاسی ترکیه‌ای می‌گوید «کودتای اخیر ترکیه با اینکه شکست خورده، تأثیر خود را بر اوضاع سوریه خواهد گذاشت» و معارضین سوری مناطقی را که در سال‌های گذشته از دست داده‌اند، بار دیگر تحت کنترل درخواهند آورد.

وی افزود: «ترکیه می‌تواند در نتیجه و در واکنش به تلاش برای کودتا، حمایت خود را از معارضین سوری افزایش دهد. این کشور در ابتدا به معارضین روحیه و انگیزه می‌داد، ولی تصورم این است که از این هم فراتر خواهد رفت.»

در مجموع بسام ابوعبدالله معتقد است که تصورات مردم سوریه تغییر پیدا کرده است و کم کم در حال درک این واقعیت هستند که تنها از طریق دولت است که می‌توان بحران این کشور را حل و فصل کرد. وی گفت: «ما می‌بینیم که بسیاری از تروریست‌های سوری به ویژه بعد از اعلام حکم عفو عمومی توسط "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه، خود را تسلیم دولت این کشور کرده‌اند و تعداد آن‌ها هم روز به روز افزایش پیدا می‌کند.»

البیبلی هم در تحلیل سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کشور ترکیه به روسیه، دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور و بحث پیرامون مسائل منطقه و سوریه، گفت: «این جلسه حامل پیام های بسیار مهمی برای کل دنیا به خصوص آمریکا و اروپا است. به ویژه بعد از اینکه روابط حسنه بین این دو کشور تقویت شده است.»

النشره در پایان با بیان اینکه نبرد حلب تکلیف «بقا و تقویت» نظام سوریه را روشن می‌کند، نوشته است که باید دید آیا ترکیه بعد از کودتا حمایت خود را از معارضین افزایش می‌دهد یا نه.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس