کد خبر 618552
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴

کردها موصل را جزئی تاریخی از کردستان می‌دانند و مخفی نمی‌کنند که تمایل دارند این شهر را به منطقه خود ضمیمه کنند.

 به گزارش مشرق، جنگ موصل و عملیات پاکسازی آن از دست داعش عرصه کش مکش های نظامی و سیاسی گروه های مختلف سیاسی شده است. هر کس استراتژی خود را ارائه می دهد و به فکر منافع شخصی خود است. همه دعواها بر سر آینده موصل بعد از پاکسازی آن از دست داعش است. ناظران بر این اعتقادند که تصمیم پاکسازی کامل موصل از دست داعش از سوی مسکو و واشنگتن و بغداد و آنکارا نهایی شده و فقط ساعت صفر برای فرا رسیدن زمان آغاز عملیات باقی مانده است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، سیاستمداران عراقی مخفی نمی کنند که بر سر وضعیت موجود در عراق بر سر آزادی موصل با یکدیگر اختلاف نظر دارند. عمده اختلافات بر سر ماهیت نیروهایی است که قرار است در کنار ارتش عراق در عملیات بازپس گیری موصل شرکت کنند. نیروهای پیشمرگ کرد و گروه های داوطلب مردمی یا حشد الشعبی که مورد حمایت ایران هستند تلاش می کنند قبل از هر کسی به موصل برسند تا سد راه رسیدن دیگر مدعیان شوند. مساله ای که بحث و جدل های بسیاری را بر سر آینده سیاسی عراق و حتی منطقه به دنبال داشته است.

دیپلمات ها می گویند که طرف کردی به سمت موصل خیز برداشته و کار خود را آغاز کرده است اما مساله ای که این وسط محل بحث است، حجم و سطح جغرافیایی حضور نیروهای داوطلب مردمی است.

منابع نزدیک به نیروهای پیشمرگ گفتند که کردها توانسته اند پیشروی های بیشتری را در روزهای اخیر علیه داعش داشته باشند و در همین چارچوب چهار روستا را در جنوب شرق موصل، شمال عراق، بعد از یک عملیات نظامی و با حمایت نیروی هوایی پیمان بین المللی مبارزه با داعش به رهبری ایالات متحده، توانسته اند از داعش پس بگیرند.

سرهنگ شیرزاد زاخولی در این باره گفت: «نیروهای پیشمرگ توانستند بر روستاهای ابزخ، تل حمید، قرقشه و حمرا در راه موصل مسلط شوند. عملیات نظامی در محورهای مختلف به پایان رسیده که شامل کویر و مخمور و الخازر می شود. نیروهای پیشمرگ در این سه محور در حال پیشروی هستند. این منطقه اهمیت بسیاری برای ما دارد چرا که داعش از این منطقه نیروهای پیشمرگ را هدف خمپاره های خود قرار می داد.»

منابع کردی می گویند که این عملیات با اشراف مستقیم مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق انجام می شود. وی اخیرا با برت مک گورک، نماینده ویژه باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش دیدار کرد و درباره چگونگی بازپس گیری موصل از دست شبکه تروریستی داعش به بحث و تبادل نظر پرداخت.

برخی از تحلیلگران عراقی هشدار می دهند که بعد از آزادی موصل ممکن است درگیری دیگری میان قدرت های منطقه ای از جمله ایران و ترکیه در بگیرد. در حالی که کردها موصل را جزئی تاریخی از کردستان می دانند و مخفی نمی کنند که تمایل دارند این شهر را به منطقه خود ضمیمه کنند. مساله ای که می تواند کش مکش بر سر آینده موصل را سه جانبه کند.

در همین رابطه روزنامه واشنگتن پست نوشت، یزید صایغ، کارشناس مرکز کارنگی در بیروت در این باره می گوید: «الآن می توانیم بگوییم جمعیتی وجود دارد که می توان آن را جمعیت پیروز بر داعش نامید، پیشمرگ به سمت مناطقی رفته است که قبلا دولت عراق بر آنها مسلط بود، اقلیم کردستان تلاش دارد مناطقی که حداقل 50 درصد بر آنها تسلط داشته است را پس بگیرد و از آن خود کند.»

رویاپردازی کردها می تواند عواقب بسیاری به دنبال داشه باشد. اکثریت جمعیت موصل را اعراب سنی تشکیل می دهد و در صورت ادعای کردها بر موصل این مساله می تواند درگیری های تازه ای را میان سنی های موصل با کردها به وجود آورد.

چندی پیش نیروهای پیشمرگ کرد در شهر طوزخورماتو، شمال عراق با نیروهای داوطلب مردمی درگیر شده بودند که طی آن 27 نفر کشته شدند.

این در حالی است که ایران به مصلحت خود می داند که نیروهای داوطلب مردمی تحت حمایت آن بر شهر موصل که نزدیک به دو میلیون نفر جمعیت دارد، مسلط شوند. در حالی که ترکیه موصل را جزئی از دایره امنیتی خود در شمال عراق می داند و نسبت به این موضوع حساسیت دارد. تهران به دولت بغداد و نیروهای داوطلب مردمی اعتماد کرده و بر سر موصل از مواضع آنها حمایت می کند در حالی که ترکیه تلاش دارد برای مقابله با این موضع بر دو نگرش متمرکز شود؛ یکی حمایت مستقیم از اقلیم کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی و به دنبال آن حمایت از نیروهای پیشمرگ در بازپس گیری موصل، دیگری حمایت از نیروهای شبه نظامی حشد الوطنی یا داوطلب ملی که متشکل از عشایر عرب سنی اهل موصل است که نزدیک به 6500 نفر نیرو دارند و اثیل النجیفی، استاندار سابق موصل فرماندهی آن را بر عهده دارد که در پایگاه نظامی بعشیقه، 30 کیلومتری موصل مستقر است. تبدیل شدن پایگاه بعشیقه به مقر نیروهای عشایر سنی زیر نظر ترکیه و اثیل النجیفی با استقبال مسعود بارزانی مواجه شده در حالی که دولت مرکزی در بغداد با شدت با آن مخالف است. در حالی که در تاسیس این پایگاه با ایالات متحده امریکا نیز هماهنگ شده است.

اسامه النجیفی، رهبر ائتلاف متحدون در مجلس عراق، رئیس سابق مجلس و برادر اثیل النجیفی در دیدار خود با مک گورک گفته است که مواضع او و اهالی نینوا و فرماندهی "پیمان قدرت های عراقی"، مخالف حضور نیروهای داوطلب مردمی در جنگ آزادسازی موصل است.

این در حالی است که آنکارا نیز از این نگران است کردها واقعا به فکر انضمام موصل به اقلیم خود باشند، برای همین به شدت این موضوع را زیر نظر گرفته است. آنها می خواهند موصل کردی نباشد بلکه توسط نیروهای سنی متمایل به آنها اداره شود.
 
منبع: دیپلماسی ایرانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 38
  • ناشناس ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    این قضیه نه به ایران مربوط است و نه به ترکیه . اولا موصل سنی نشین است و فقط به کردها و عربهای سنی مربوط است . پس هیچ دخلی به ایران ندارد . ترکیه هم همینطور . دخالت خارجی محسوب میشود
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    ترکیه چی کارست آخه؟!
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    اتفاقا خیلی هم دخل دارد
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    باهوش خان موصول نزدیک مرزهای ترکیه است و شهری بزرگ استراتژیک محسوب می شه . هر کسی می خواد نفوذش را بیشتر بکنه.
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    کردها به کل شهر موصل چشم ندوخته اند بلکه به شرق آن، اکثریت مطلق مناطق شرق و شمال رود دجله کرد هستند. یا اقوامی هستند که رابطه خوبی با کردها دارند مثل آشوری ها
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    ایران در امور داخلی هیچ کسوری دخالت نمیکنه مثل ترکیه دستور نمیگیره اگه کردها موصلو تصرف بکنن بهتر تا ترکیه و ...
  • محمد حسین ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    در جواب ناشناس 11:03----شیعه و سنی کیلو چنده؟مهم اینه که مسلمونیم و سر جانشینی یه اختلاف کوچیک داریم و اهل سنت امامان رو افراد مهم و هدایت گر مردم میدونن ولی میگن خلیفه کس دیگه ای هست و ما میگیم امامامان باید حکومت کنن.(یه مشت غربی اومدن هی بین شیعه و سنی تفرقه میندازن).
  • اکبر از تبریز ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    بیز آذریلر اوجور که عثمانی ترک لری آدام الردیم بو خردوغان دا آدام الیرم.(ما آذریها همون طور که ترک های عثمانی رو آدم کردیم این خردوغان هم آدم میکنیم).
  • ناشناس ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    از اقای بارزانی بپرس وقتی اربیل داشت سقوط میکرد دست به دامان کی شد، متوجه میشی مسئله کردی به ایران ربط داره وقتی داعش گفت کردها ایرانی و مجوسند شاید مردان بی غیرتی که متاسفانه ناموس ایزدی را قربانی کردند متوجه موضوع نشدند ولی مردان با غیرتی مثل حاج قاسم ها متوجه شدند باید از کردها هم محافظت کنند درباره ترکها باهات موافقم ترک ها به کردها میگند ترک کوهستانی در صورتی که ما به کردها میگیم برادر
  • حسين ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    يكي بگه تركيه مفنگي اين وسط چكاره است؟ چرا اين ها گورشون رو گم نميكنند برگردند مغولستان سرزمين اجداد مغول خودشون
  • رسول ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    شما با کی هستی داداش ؟
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    حشد الشعبی-حشد الوطنی-حشد الیمنی-حشداالسوری-حشد الفلسطینی-حشد البنانی- ایران به کجا می رود؟
  • حسين ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    اكبر آقا عثماني ها ترك نيستند. آنها يوناني هاي ترك زبان شده هستند. يوناني هاي خود ترك پندار
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    به اونجا می ره که توخونت تخت خوابیدی اخبار امروز نگاه کن کرمانشاه چه خبر بوده بعدش هم مسعود بارزانی یک خود فروخته اسرا ییل است وامریکا که اگر ولش کنی فردا برای این مملکت باعث دردسر میشه واینو بدون وای به حال ملتی که بخواد بزاره دشمن بیاد تو خونش بعد باهاش بجنگه
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    درود بر مدافعان حرم-درود برسیاست درست ایران در منطقه- و درود به رهبری بزرگ ایران اسلامی
  • ناشناس ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    موصل مال عراق است و عراق مجلس و دولت و ارتش دارد و آنها از ایران خواسته اند که به آنها کمک کنند.پس بارزانی و ترکیه و آل سعود دهان کثیفشان را ببندند.
  • حسین ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    احمق ما درآینده در امور آمریکا هم دخالت میکنیم
  • صحرا ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    اعتقاد دارم باید ایران می گذاشت اربیل دست داعش بیفته تا درس عبرتی برای بارزانی و ایادیش باشه ولی حیف شد ما اشتباه کردیم. این بارزانی خیلی خطرناکه ما نمی گذاریم اهداف او محقق بشه ما کردیم.
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    داداچ داری اشتباه میزنی. مطمئن باشید اگر کردها این منطقه رو بگیرند، نوبت بعدی، تکه کردن خاک ایران و کردستان ایرانه
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    نه به سنی ربط داره نه به شیعه و نه به کرد و ترک فقط به زور ربط داره هر کی زورش بیشتر باشه به اون ربط داره.
  • علی ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    شمال عراق تورکمان نشین است بخشی از خاک آذربایجان، نویسنده مقاله هیچ اشاره ای به تورکهای موصل نکرده
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    تو دهن کثیفتو ببند ارتش در محورهای عملیاتی با کردها همکاری می کنه - اینکه ترکیه دخالت کنه چیزه دیگه س و دخالت خارجیه
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    اتفاقا دست ایران و ترکیه درد نکنه ایشالله. به هردو کشور مربوطه ایران و ترکیه بیشترین منافع یکسان رو باهم دارن
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    جوک خنده داری بود ههههههههه
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    نفهم اینو بفهمید نژاد ترک همون نزاد آخایی و قفقازی هستش . باقی مانده ها مغول تو افغانستان و قرقیزستان مغولستان زندگی میکنن.
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    موصل شبیه برلین در پایان جنگ جهانی دومه ایران،حشد شعبی و ارتش یه طرف -ترکیه ، حشد وطنی و سایر گروه های سنی طرف دیگر کردها خوهان موصل نیستن و بار اعلام کرده اند که وارد موصل نمی شوند ولی از عملیات آزادسازی حمایت می کنن . کردها خواهان مناطق کردنشین اطراف موصل هستند.
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    احسن بر اکبر
  • وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِين ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    ترکیه بعد از فروپاشی امپراتوری عثمانی هرگز موصل رو به عراق نداد بلکه قیمومیت انگلستان بر موصل رو به رسمیت شناخت
  • مسیب ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    مسئله تجزیه عراق به سه کشور کردستان،دولت مرکزی،ومخالفان است حالا هر کدام سعی در تصرف وسیطره برمناطق بیشتری دارند.این پازل در سوریه تکرار میشه و دولتهای مرکزی درمرحله بعدی مورد حمله قرار میگیرند
  • مجتبی ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    چرا تو این مقاله از ترکمن های موصل که اکثر آنها سنی هستند اشاره نشده است به عقیده آنها موصل وطن اصلی آنهاست و آنها فرزندان عماد الدین زنگی هستند ترکیه نیز از آنها حمایت میکنه از طرفی ترکیب جمیعتی موصل به گونه ایست که بعد از آزادی آن شاهد جنگ های مذهبی و قومی خواهیم بود - بارزانی نیز در پی رسیدن به آرزوی دست نیافتنی خود ( کردستان بزرگ ) بعد از سقوط رژیم صدام بسیاری از کردها را به این شهر کوچانده . جنگ هنوز شروع نشده !!!!!!!!!
  • ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    روسیه، ترکیه و ایران قرارشون را گذاشتند، کجای کارید؟: ترکیه تا موصل میاد جلو، لاذقیه را روسها بر میدارند. ترکیه از سوریه میره بیرون. از حمایت ادلب دست برمیداره. روسیه شهرهای خاصی در سوریه را بمباران سنگین میکنه تا موازنه جمعیتی به نفع گروه خاصی بشه. ایران مرزش را تا دریای سیاه میبره جلو. البته اون آخریش را مطمن نیستم. منبع آخری موثق نبود.
  • ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    این ترکمن های سنی که ازش حرف زدی طرفدار داعش و باهاش بیعت کردن
  • ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    آرزوی دست نیافتنی : جوجه رو آخر پاییز میشمارن
  • ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    کشور عراق یک کشور ساختگی توسط دول پیروز جنگ جهانی بود که مردم منطقه در تشکیل اون نقشی نداشتن شما خودتونو زیاد ناراحت نکنید
  • ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    همون ترکهای داعشی رو می گی؟
  • ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    تشبیه جالبیه برلین بعد از جنگ جهانی
  • ناشناس ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    خدا شما رو از ما نگیره واسه خنده و شادی
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    کردستان که هیچ عراق و ع رستان هم می گیریم.
  • حسين ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    ترك از نژاد قفقاز است؟؟!!!! واقعا جوك جالبي بود. اول برو كمي مطالعه كن بعد بيا دهنت را باز كن. از نژاد شناسي هيچي نميفهمي. وگرنه حاليت ميشد كه ترك از نژاد زرد است ضمنا نفهم هم خودتي
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    بخش بزرگی از موصل ترکمان نشین و سنی مذهب هستند بخاطر این ترکیه دخالت خواهد کرد. مطمئن باشید اگر اسراییل آمریکا و انگلیس از کردها حمایت نمیکردن الان اقلیم کردستانی وجود نداشت چون انصافا شمال عراق منطقه عرب و ترکمان نشینش زیاده که الان با طمع بارزانی جز اقلیم کردستان حساب میشه.
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    چی می گی اینجا ترکمان اونجا ترکمان عراق که قبرس نیست بخش شمالی اونو ترکیه برا خودش برداره در ضمن این ترکمانان داعشی هیچ حقی در اینده سیاسی عراق ندارن
  • اشنا ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    اشتباهی منفی دادم
  • هووم ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    به ما چه مربوط؟مهم اینست که اهالی موصل امنیت داشته باشند حالا از هر طائفه ای.
  • هووم ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    خداوند داعش را لعنت کند.
  • تبریزلی اصل ترکی ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    شمال عراق منطقه ترکمان های سنی هستش وترکیه هم برای این منظور اونجاست وخواهد بود اصلا تو این مقاله به ترکمانهای سنی اشاره نشده مقاله بسیار بسیار مبتدی وبی معنیی بود
  • ناصر ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    عراق بخشی ازامپراتوری عثمانی بود ونزدیک به450سال جزئی ازاین امپراتوری شکوهمند بود لذا الان ترکیه حقدارد ازمنافع اش قدرتمندانه دفاع کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس