کد خبر 614053
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۰

تظاهرات لیبیایی‌ها در اعتراض به دخالت بیگانگان، انتقاد رئیس پارلمان لیبی از دولت وفاق، و پیشروی نیروهای دولتی لیبی در مقر اصلی داعش از جمله جدیدترین تحولات این کشور ناآرام آفریقایی است.

به گزارش مشرق به نقل از روسیا‌الیوم، دهها شهروند ساکن شهر طبرق لیبی عصر جمعه با برگزاری یک راهپیمایی، بر مخالفت خود با دخالت خارجی در امور داخلی این کشور تاکید کردند.

تظاهرات کنندگان در این تظاهرات که در میدان الشهدا در طبرق برگزار شده بود، شعارهایی علیه مارتین کوپلر نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی و شعارهایی در حمایت از ارتش این کشور سر دادند.

تظاهرات کنندگان در بیانیه‌ پایانی خود ضمن اعلام مخالفت خود با نتایج گفتگوهای الصخیرات مغرب گفتند که به مارتین کوپلر نماینده ویژه سازمان ملل اعتماد ندارند و پرونده لیبی باید از او گرفته و به دولتهایی که در گفتار و نیت صادق هستند، واگذار شود.

تظاهرات کنندگان همچنین از امت عربی خواستند که لیبی را فردی از اعضای این خانواده بدانند و برای حل بحران و بازگردان ثبات به آن تلاش کنند.

شهروندان لیبی همچنین خواستار وحدت در مبارزه با هجمه وحشیانه علیه کشورشان شدند و گفتند که خروج از این وحدت خیانت است.

همچنین شهر طرابلس پایتخت لیبی روز جمعه برای سومین هفته متوالی صحنه تظاهرات مردمی در محکومیت دخالت فرانسه بود.

تظاهرات کنندگان پارچه نوشته‌هایی در دست داشتند که بر روی یکی از آنها نوشته شده بود، "نه به استعمار فرانسه".

پاریس رسما به حضور نیروهای ویژه‌اش در شرق لیبی اعتراف کرده است. نیروهای فرانسوی از نیروهای هوادار خلیفه حفتر فرمانده کل ارتش لیبی و نیروهایی که دولت الوفاق را به رسمیت نمی‌شناسند، حمایت می‌کنند.

انتقاد رئیس پارلمان لیبی  از دولت وفاق

از سوی دیگر عقیله صالح رئیس پارلمان لیبی در گفتگو با مجله الاهرام العربی ضمن انتقاد شدید از شورای ریاست‌جمهوری و دولت الوفاق و نماینده سازمان ملل گفت که آنها در مأموریتشان شکست خورده‌اند.

وی افزود: کسانی که توافق الصخیرات را امضا کردند، نماینده ملت لیبی نیستند و اتحادیه عرب ضعیف عمل کرده است.

عقیله افزود: کوپلر قصد دارد دولت مد نظر خود را به مردم لیبی دیکته کند و ما تاکید می‌کنیم که تا این لحظه وفاق ملی واقعی و کامل حاصل نشده است.

رئیس پارلمان لیبی در ادامه تاکید کرد: کسانی که توافق الصخیرات مغرب را امضا کردند، از سوی کوپلر نماینده فعلی سازمان ملل و برناردیو لیون نماینده سابق این سازمان، تعیین شده اند.

پیشروی نیروهای دولتی لیبی در مقر اصلی داعش

و خبر دیگر اینکه نیروهای هوادار دولت وفاق ملی روز جمعه اعلام کردند که به پیشروی جدیدی در اطراف مقر اصلی داعش در شهر سرت واقع در 450 کیلومتری شهر طرابلس پایتخت این کشور دست یافته‌اند.

این نیروها گفتند که این پیشروی بعد از نبردهای روز پنجشنبه و جمعه در اطراف سالنهای کنفرانس "واگادوگو" مقر اصلی داعش در شهر ساحلی سرت، حاصل شده است.

نیروهای هوادار دولت وفاق ملی لیبی در راستای عملیات آزادسازی شهر سرت که از ژوئن 2015 میلادی به اشغال گروه تروریستی داعش درآمده است، تلاش می‌کنند که خود را به سالنهای کنفرانس واگادوگو نزدیک و تروریستهای داعشی را از آنجا بیرون برانند.

جنگنده‌های آمریکا طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه گذشته برخی از مواضع تروریستهای داعشی را بمباران کردند که گفته می‌شود این حملات در پیشروی نیروهای دولتی لیبی تاثیر داشته است.

از روز سه‌شنبه تاکنون هیچ حمله جدیدی از سوی آمریکا اعلام نشده است.

نیروهای دولت وفاق ملی لیبی که از حمایت جامعه جهانی برخوردار است از ماه می (22 اردیبهشت 1395) آزادسازی شهر سرت در حاشیه دریای مدیترانه را از لوث گروه تروریستی داعش آغاز کرده‌اند.

سرت پایگاه اصلی گروه تروریستی داعش در لیبی به شمار می رود.

رژیم قذافی با کمک حملات هوایی ناتو سرنگون شد و نهایتاً دیکتاتور سابق لیبی نیز در اکتبر 2011 میلادی کشته شد ولی لیبی از آن زمان تاکنون با هرج و مرج داخلی روبه‌رو بوده است.

گروه‌های مختلف تروریستی به‌خصوص داعش از خلأ دولت مرکزی قدرتمند و مقتدر سوء استفاده و بخشهای مختلفی از این کشور را تصرف کرده‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس