گرچه این لژیون زیرمجموعه ارتش فرانسه است، اما از هر کشور دیگری هم داوطلب می‌پذیرد. هم اکنون حدود یک چهارم کل نیروهای آن را فرانسوی‌ها تشکیل می‌دهند.

سرویس جهان مشرق - زبده‌ترین نیروی رزمی فرانسه احتمالا در کارزار ائتلاف بین المللی علیه داعش به کار گرفته خواهد شد.
نیروی ویژه «لژیون خارجی» فرانسه وارد کارزار ضدداعش می شود؟

به گزارش روزنامه بریتانیایی «اکسپرس»، سربازان عملیات ویژه فرانسه همین حالا هم در لیبی، سوریه و عراق ماموریت هایی را انجام می دهند. حضور آن‌ها در منطقه بعد از آن آغاز شد که رییس جمهور فرانسه، فرانسوا اولاند، بعد از حملات منتسب به داعش در این کشور، علیه گروه «دولت اسلامی عراق و شام»(داعش) اعلام جنگ کرد. این حضور تاکنون کم شمار و محدود بوده است، ولی تقاضاها در این کشور برای استفاده گسترده تر از این نیروی زبده رزمی افزایش یافته است.

نیروی ویژه «لژیون خارجی» فرانسه وارد کارزار ضدداعش می شود؟

سابقه حضور این نیرو علیه افراط گرایان جهادی، به افغانستان و جنگ با طالبان و القاعده بازمیگردد. در 2013، این نیرو برای مقابله با شبه نظامیان گروه «بوکوحرام» در مالی، از مستعمرات پیشین فرانسه، به کار گرفته شد که کد عملیاتی آن‌ها «یوزپلنگ» بود.

5 سال قبل تر، آن‌ها در کنار سربازان اتحادیه اروپا در چاد، و قبل تر از آن، در ساحل عاج جنگیده بودند.

هنوز دقیقا نقش این نیرو در جنگ کنونی با داعش روشن نیست، ولی در فرانسه، فشارها بر دولت این کشور، برای صدور مجوز حضور واحدهای پیاده یا هوابرد این لژیون در کارزار ضدداعش زیاد شده است.

نیروی ویژه «لژیون خارجی» فرانسه وارد کارزار ضدداعش می شود؟

«ژان-مارک ریکلی»، پژوهشگر امنیت اروپا در کینگ کالج لندن می‌گوید، سربازان فرانسوی پیش از این هم به طور گسترده در نبرد با داعش در لیبی، سوریه و عراق حضور داشته اند، مضاف بر این که هزاران سرباز ارتش که در خیابان‌های شهرهای فرانسه در حال گشت زنی و بازرسی علیه عناصر افراطی هستند، نیز همین وظیفه را به عهده دارند.  او این را هم اضافه می کند که فرانسوا اولاند بیشتر مایل بود که بخش کوچکی از این نیرو برای کمک به جنگ ضد داعش اعزام شوند. ریکلی به اکسپرس گفت:

"در حال حاضر توان ارتش فرانسه، به واسطه استقرار نیروهایش در غرب آسیا و داخل خاک فرانسه، محدود است. به نظرم اعزام لژیون خارجی چندان محتمل نیست. اگر هم باشد، شامل شمار کمی از این نیروها خواهد بود."

نیروی ویژه «لژیون خارجی» فرانسه وارد کارزار ضدداعش می شود؟

در آمریکا هم برخی مفسران سیاسی و امنیتی خواهان فراخوان برای پیوستن داوطلبان آمریکایی به این یگان بین المللی فرانسه شده اند.

گرچه این لژیون زیرمجموعه ارتش فرانسه است، اما از هر کشور دیگری هم داوطلب می پذیرد. هم اکنون حدود یک چهارم کل نیروهای آن را فرانسوی ها تشکیل می دهند. با آن که افسران فرانسوی مسوولیت های فرماندهی را در آن به عهده دارند، ولی تنها واحد نظامی ارتش فرانسه است که اعضایش به این کشور سوگند وفاداری نمی خورند. لازم به ذکر است که لژیون خارجی، میراث دوران استعمار فرانسه در کشورهای آفریقایی است که از 1831 فعالیت خود را آغاز کرد. این نیرو که اهالی کشورهای تحت استعمار در قالب یگانی مستقل تشکیل شده بود، در همه جنگ هایی که ارتش فرانسه یک طرف آن بوده، از جمله جنگ های اول و دوم جهانی، حضور داشته است.

نیروی ویژه «لژیون خارجی» فرانسه وارد کارزار ضدداعش می شود؟

در حال حاضر در امریکا هم صحبت هایی از تشکیل یک لژیون خارجی آمریکایی به تاسی از لژیون خارجی فرانسوی است. مثلا «شان مک فِیت»، تحلیل گر ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک معتقد است: "یک لژیون خارجی آمریکایی می تواند بسیاری از مشکلات گریبانگیر ما را در جنگ یک دهه گذشته حل کند... چنین لژیونی پذیرش عمومی بیشتری هم دارد، نیرویی حقیقتا داوطلب برای عملیات های بلند مدت در خاورمیانه."

نیروی ویژه «لژیون خارجی» فرانسه وارد کارزار ضدداعش می شود؟

او اضافه می کند که لژیون خارجی آمریکا راه حل های بسیاری پیش روی ارتش این کشور قرار می دهد، از جمله تدوین یک راهبرد قابل اتکاء برای آمریکا در غرب آسیا.

دولت فرانسه هم در پی حملات پاریس، نیس و نورماندی، تمایل زیادی به اختصاص منابع انسانی و مالی بیشتر به ائتلاف ضدداعش پیدا کرده است. از 2013، جنگنده های فرانسوی برای بمباران مواضع داعش در عراق و سوریه ماموریت هایی را انجام داده اند. پایگاه این جنگنده ها ناو هواپیمابر شارل دو گل فرانسه، مستقر در خلیج فارس است.

نیروی ویژه «لژیون خارجی» فرانسه وارد کارزار ضدداعش می شود؟

دو روز بعد از حملات پاریس، بزرگ ترین حمله هوایی فرانسوی ها علیه اردوگاه های آموزشی و انبارهای مهمات داعش در شهر «رقه» سوریه توسط 12 جنگنده این کشور انجام گرفت.

تاکنون مسوولان لژیون خارجی فراسنه حاضر به اظهارنظر درباره نقش احتمالی آینده خود در ائتلاف بین المللی ضدداعش نشده‌اند.

فارغ از هدف ظاهری که برای حضور این گونه نیروهای خارجی در منطقه ذکر می‌شود (مبارزه با داعش) به نظر می رسد هم آمریکا و هم متحدانش از قبیل فرانسه، راهبرد بلندمدتی را برای حضور نظامی در منطقه، به بهانه مبارزه با تروریزم در نظر دارند و با مطرح کردن مسایلی چون اعزام لژیون خارجی، قصد پیشبرد گام به گام همین رهبرد را دارند، وگرنه، حضور این ائتلاف به اصطلاح بین المللی علیه داعش، تاکنون در عمل نقش چندانی در ضربه زدن به داعش نداشته است، بلکه به عکس در موارد متعدد آب به آسیاب این گروه تروریستی-تکفیری ریخته است.

در هفته های اخیر، منابع کرد، از اقدامات فرانسه برای ایجاد پایگاه نظامی در عین العرب واقع در شمال سوریه خبرد داده اند. فرانسوی هدف اعلام حضور خود ر شمال سوریه را کمک مستشاری به نیروهای کرد بر علیه داعش عنوان کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
    1 0
    سوریه که دیگه مسافرخانه شده از همه جای دنیا میرن میان،دولتش هم هیچ کاری نمیتونه کنه فرانس هم روش!
  • zzz ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
    0 0
    شهر سواستوپول در نبرد کریمه به‌مدت ۳۴۹ روز (در سال‌های ۱۸۵۴ تا ۱۸۵۵) در برابر هجوم انگلستان، فرانسه، عثمانی‌ها و ساردنی مقاومت کرد اما سرانجام روس‌ها شکست خوردند و شهر سقوط کرد.
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
    0 0
    ازالان گفته باشم .بوی جنگ جهانی میاد.واین سوریه دیگه سوریه شدنی نیست.این خط \واینهم نشون+
  • مهدی ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
    1 2
    احتمالا قبرستون فرانسه پرشدمیخادهمونجاقبرسربازاشوبکنه
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
    1 1
    فرانسه هم در طول این دویست سال اخیر تا الان کم به اسلام بدی نکرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس