به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده تهران در مطلبی نوشت:

در اقدامی بی‌سابقه کمیته مبارزه با تامین مالی تروریسم عراق نام حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن را در فهرست ‏گروه‌هایی قرار داد که هرگونه تبادل مالی مستقیم یا غیرمستقیم با آن‌ها مشمول انسداد بانکی خواهد شد. این ‏مصوبه، که ذیل بانک مرکزی عراق عمل می‌کند همزمان با تغییرات اخیر از جمله تغییر نام ابومحمد الجولانی به ‏احمد الشرع همراه با حفظ احکام قضایی صادر شد و از همان ابتدا موجی از واکنش‌های سیاسی و رسانه‌ای را ‏رقم زد.‏

‏ شواهد نشان می‌دهد این تصمیم نه از مسیر طبیعی و مرحله‌به‌مرحله روند تروریست‌انگاری در عراق عبور کرده و ‏نه به لحاظ حقوقی با استانداردهای قانونی تثبیت‌شده همخوان است، بلکه در بستری از فشارهای مستقیم خارجی ‏اتخاذ شده است. طی ماه‌های گذشته دولت عراق تحت فشار مستمر وزارت خزانه‌داری آمریکا، وزارت خارجه و ‏فرستاده ویژه واشنگتن در امور عراق، مارک ساوایا قرار داشت تا هرگونه جریان مالی مرتبط با حزب‌الله و ‏انصارالله را قطع کند. تهدید به تحریم بانک‌های الرافدین و الرشید، دو نهاد اصلی پرداخت حقوق کارمندان و ‏بازنشستگان، نقطه اوج این فشارها بود.‏ ‏

تحریم چنین بانک‌هایی به‌طور قطع می‌تواند بحران اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای ایجاد کند و هر دولت را در ‏موقعیتی قرار دهد که تاب‌آوری چندانی در برابر آن نخواهد داشت. این شرایط در زمانی رخ داده که بودجه ‏سه‌ساله عمدتاً عمرانی ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ ساختار مالی عراق و اقلیم کردستان را دچار بی‌ثباتی کرده است و در سال ‌‏۲۰۲۵ چندین نوبت پرداخت حقوق‌ها به تعویق افتاده است. ترکیب فشارهای خارجی و شکنندگی داخلی، ‏زمینه‌ای فراهم کرد تا بغداد به‌سرعت به سمت تصمیم‌هایی حرکت کند که بیشتر از آنکه بر ساز و کار قانونی ‏متکی باشد برای دفع عجولانه و سریع تهدید اتخاذ شود.‏

انتشار رسمی نام حزب‌الله و انصارالله ذیل کمیته فریز یا توقیف اموال حامیان تروریسم در روزنامه رسمی، فضای ‏عمومی عراق را دو قطبی کرد. یک گروه انتشار آن را ناشی از خطای اداری و نبود هماهنگی میان نهادهای ‏بالادستی دانستند و ادعا کردند که قرار بود پیش از انتشار رسمی مصوبه تایید نهایی مقامات ارشد را دریافت ‏کند؛ در مقابل، گروه دیگری معتقد بودند که دولت و بانک مرکزی با استناد به فهرستی که از سوی مالزی و با ‏تکیه بر قطعنامه ۱۳۷۳ سال ۲۰۰۱ شورای امنیت به کشورها ارائه شده، عمداً این گروه‌ها را در فهرست انسداد ‏مالی قرار داده‌اند. این اختلاف روایت‌ها خود نشان‌دهنده ابهام در سازوکار تصمیم‌گیری دولت عراق و نیز ‏پیامدهای ناشی از تلاش برای مدیریت فشارهای خارجی است.‏

قطعنامه ۱۳۷۳ که پس از حملات ۱۱ سپتامبر تصویب شد دولت‌ها را ملزم به اتخاذ تدابیر ضدتروریستی می‌کند ‏اما تنها در دو موردِ داعش و القاعده تعیین تکلیف قطعی کرده و تشخیص سایر مصادیق تروریسم را به کشورهای ‏عضو واگذار کرده است.

قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم(‏CFT‏) عراق نیز تنها داعش و القاعده را به‌طور ‏صریح در فهرست تروریستی داخلی قرار می‌دهد و برای اضافه کردن هر گروه دیگری، یک فرایند مستقل و ‏رسمی طراحی کرده است. بنابراین، اگر عراق قصد داشت حزب‌الله یا انصارالله را به‌طور رسمی تروریستی اعلام ‏کند ابتدا باید این مرحله قانونی طی می‌شد و سپس این گروه‌ها وارد فهرست توقیف اموال می‌شدند. با وجود این، ‏در مصوبه اخیر چنین روندی طی نشده و در متن مصوبه نیز توضیحی مبنی بر اجرای فرایند قانونی وجود ندارد.‏

بنابراین شواهد نشان می‌دهد که این اقدام بیشتر نتیجه نگرانی از تحریم دو بانک بزرگ کشور و تبعات اجتماعی ‏آن است تا اینکه یک تصمیم امنیتی به شمار رود. دولت عراق در موقعیتی قرار گرفته که هرگونه فشار مالی ‏خارجی می‌تواند به سرعت وضعیت داخلی را بی‌ثبات کند و این وابستگی موجب می‌شود ساختار تصمیم‌گیری ‏به سمت اقدامات تدافعی با حالتی عجولانه حرکت کند. به همین دلیل، اقدام مذکور را می‌توان تلاشی برای مهار ‏تهدید تحریم‌ها و ارسال پیام همکاری به واشنگتن تفسیر کرد، بدون آن‌که پشتوانه حقوقی لازم برای چنین ‏اقدامی فراهم شده باشد.‏ ‏

نخست‌وزیر عراق در مصاحبه‌ای اتفاقات اخیر پس از مضوبه مذکور را ناشی از عملیات روانی علیه دولتش ‏خطاب کرد. پیش از مصاحبه محمد شیاع السودانی نیز دولت عراق تصمیم گرفت نام حزب‌الله و انصارالله از آن ‏فهرست کنار بگذارد که با واکنش منفی آمریکایی‌ها همراه بود. این اقدامات نظیر محدودیت‌های شدید مالی و ‏فشارهای مستقیم خارجی، شکنندگی نظام مالی عراق را نشان می‌دهد که با مصوبات مختلفی تحت این امر امکان ‏تغییر جهت به هر سمتی را دارد.‏

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس