کد خبر 607835
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸

منابع رسانه‌ای صهیونیستی اعلام کردند که ریاض و تل آویو در حال مقدمه چینی برای دیدار اعضای کنست از عربستان هستند.

 به گزارش مشرق، شبکه خبری المیادین به نقل از منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی اعلام کرد که  عربستان و اسرائیل در حال کسب آمادگی و زمینه چینی برای بازدید اعضای کنست از عربستان هستند.

عیساوی فریج نماینده کنست به رادیو اسرائیل گفت: در حال حاضر زمینه‌های دیدار تعدادی از نمایندگان کنست از عربستان در حال طرح ریزی است.

در همین رابطه زیپی لیونی عضو فراکسیون اردوگاه صهیونیسم و وزیر خارجه و وزیر دادگستری سابق این رژیم طی سخنانی گفت برخی کشورهای عربی به دنبال ائتلاف با تل آویو  برای مقابله با محور ایران- حزب الله هستند.

لیونی در همایشی که در کفر سابا برگزار شد گفت: کشورهای میانه رو منطقه به دنبال ائتلاف با تل آویو برای مقابله با محور ایران- حزب الله هستند.

وی افزود این کشورها مایلند ابتدا تل آویو گام هایی برای حل مناقشه با فلسطینی ها بردارد.

از سوی دیگر رسانه‌های رژیم صهیونیستی بار دیگر دیدارهای مقام‌های سعودی با اسرائیلی را فاش کردند.

روزنامه «هاآرتص» چاپ رژیم صهیونیستی، روز جمعه اعلام کرد «انور عشقی» افسر سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی، طی هفته جاری جلسات متعددی با مقام‌های اسرائیلی برگزار  کرد.

ابن روزنامه افزود: این مقام سعودی با «دوری گلد» مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل و برخی اعضای اپوزیسیون کنست (پارلمان اسرائیل) دیدار کرد.

به نوشته هاآرتص، انور عشقی در رأس یک هیئت بلندپایه سعودی، که متشکل از دانشگاهیان و تجار بود، وارد سرزمین‌های اشغالی شد.

هاآرتص تصریح کرد: هیات سعودی با اسرائیلی‌ها درباره راه‌های پیشبرد روند سازش در خاورمیانه براساس طرح صلح عربی گفت‌وگو کرد.

عشقی پست‌های متعددی را در ارتش عربستان بر عهد داشت و هم اکنون یک ژنرال بازنشسته است که در وزارت خارجه سعودی و به عنوان رئیس مؤسسه مطالعات استراتژیک عربستان ایفای نقش می‌کند.

هاآرتص خاطرنشان کرد: رابطه بین عشقی و حکومت سعودی و کاخ سلطنتی این روزها روشن نیست، و علی‌رغم اینکه این دیدار غیر رسمی است ولی عجیب و غیر ممکن به‌نظر می‌رسد که بدون موافقت حکومت ریاض صورت گرفته باشد.

طبق این گزارش، عشقی در ژوئن 2015 با دوری گلد، مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل به‌صورت علنی در یکی از پژوهشکده‌های واشنگتن دیدار کرد. این دیدار پس از دیدارهای متعدد غیرعلنی در زمینه دانشگاهی صورت گرفت.

این روزنامه عبری‌زبان یادآوری می‌کند که هیأت عربستانی از تل‌آویو به «رام‌الله» رفت و با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و برخی مقام‌های فلسطینی دیدار داشت.

این روزنامه تأکید می‌کند: دیدار عشقی با دو تن از مسئولان اسرائیلی یعنی گلد و «مرخای» در نهادهای دولتی صورت نگرفته بلکه در یکی از هتل‌های قدس اشغالی بوده است.

هاآرتص در ادامه تأکید کرد: عشقی، روز جمعه 22 ژوئیه (1 مرداد) با نمایندگان احزاب اسرائیلی دیدار کرد. اعضای این احزاب به نوبه خود، به ژنرال بازنشسته سعودی پیشنهاد دادند برای پیشرفت روابط دوجانبه و با هدف پیش بردن روند سازش در منطقه و همچنین تکمیل طرح سازش «انور سادات» رئیس‌جمهور سابق مصر با اسرائیل، در عربستان دیدار داشته باشند.

عشقی در طی دیدار خود با اعضای کنست از روابط خود با دوری گلد سخن گفت و یادآور شد که گلد یک دهه پیش کتابی باعنوان «مملکت شر» چاپ کرد که در آن به عربستان سعودی حمله کرد. ژنرال بازنشسته سعودی در ادامه اشاره کرد مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل طی دیدارهایش، از وی عذر‌خواهی کرده و گفته که در نوشته‌های خود دچار اشتباه شده است و خواستار تحکیم روابط ریاض و تل‌آویو شد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس