یک مسئول اسرائیلی فاش کرد که کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به طور پنهانی در تلاش است املاک یهودیان در کشورهای عربی را باز پس بگیرد.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه القدس العربی، یک مسئول اسرائیلی فاش کرد که کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به طور پنهانی در تلاش است املاکی را که یهودیان پیش از مهاجرت به اسرائیل در سال 1948 در کشورهای عربی در اختیار داشتند، باز پس بگیرد.

در همین ارتباط «آوی کوهین» مدیرکل وزارت مساوارت اجتماعی اسرائیل گفت که این روزها به همراهی وزارت خارجه در تکاپوی تلاش های پنهانی هستیم که بر اساس آن باید املاک یهودیان در کشورهای عربی بازپس گرفته شود و نتایج این تلاش ها در طول یک ماه یا یک ماه و نیم آینده اعلام خواهد شد.

وی گفت که امکان توضیح بیشتر در خصوص این تلاش ها وجود ندارد.

این در حالی است که اسرائیل مدعی است که صدها هزار یهودی از سال 1948 از بسیاری از کشورهای عربی مهاجرت کرده‌اند.

بنابر اعلام کنست (پارلمان) اسرائیل «سیمهویف» از شورای امنیت ملی اسرائیل نیز با تایید این اخبار گفت که تلاش های محرمانه برای بازپس گیری املاک یهودیان در کشورهای عربی با حمایت دفتر نخست وزیر و شورای امنیت ملی در جریان است.

همچنین «ابراهام بیتین» رئیس کمیته مهاجرت کنیست اسرائیل تصریح کرد که یهودیان املاک خود را در کشورهای عربی رها کردند و باید عدالت در مورد آنان اجرا شده و این املاک به آنان بازگردانده شود.

ارتباط دادن مهاجرت یهودیان به پناهندگان فلسطینی

در این میان اسرائیل تلاش دارد موضوع یهودیانی که کشورهای عربی را ترک کرده اند به موضوع پناهندگان فلسطینی که به اجبار املاک خود را ترک کرده‌اند، مرتبط سازد.

وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرده است که در فاصله سال های 1948  تا 1951 حدود 850 هزار یهودی به اجبار خانه و کاشانه خود را در کشورهای عربی ترک کرده و به اسرائیل آمدند و در 1967 اکثریت یهودیان کشورهای عربی از این کشورها بیرون رانده شدند.

بر این اساس ارزش املاکی که پناهندگان فلسطینی از دست داده اند حدود 450 میلیون دلار است حال آنکه ارزش املاک یهودیان در کشورهای عربی بالغ بر 700 میلیون دلار است که با قیمت و ارزش کنونی برابر شش میلیارد دلار است.

وزارت خارجه اسرائیل همچنین مدعی شده است که باید کشورهای عربی و جامعه جهانی برای جبران زیان های پناهندگان فلسطینی و یهودی به یک راه حل دست یابند و به این منظور لازم است یک صندوق بین المللی با مشارکت اسرائیل حتی به شکل سمبلیک تشکیل شود.

وزارت خارجه اسرائیل ضمن تاکید بر بازپس گیری املاک یهودیان در کشورهای عربی اعلام کرده است که حق بازگشت قابل اجرا نیست زیرا یهودیان نباید به کشورهایی که از آن بیرون رانده شده‌اند، بازگردند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس