کد خبر 607198
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱

برمبنای دو اصل «منافع مشترک» و« رویاروئی با دشمن مشترک»، رژیم سعودی سیاست آشکار کردن تدریجی روابط با رژیم صهیونیستی و گسترش این روابط و تبدیل آن به همپیمانی را ادامه می دهد.

 به گزارش مشرق، روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: رژیم های سعودی و صهیونیستی در سطوح گزینه ها و مواضع در بیشتر پرونده ها و قضایای منطقه هم رای و نزدیک شده اند و برهمین اساس یک هیات سعودی در سطحی بالا و متشکل از بازرگانان و آکادمی ها به ریاست ژنرال بازنشسته سازمان امنیت سعودی « انور عشقی» به تل آویو رفته است.

انورعشقی مشاور سابق شاهزاده « بندر بن سلطان» که ماموریتش آشکار کردن تدریجی روابط نزدیک سعودی – صهیونیستی است، در چارچوب خیانت های آل سعود به جهان اسلام و عرب به ویژه ملت مظلوم فلسطین ، بعداز بارها ملاقات با مقامات رژیم صهیونیستی در کشورهای مختلف این بار با آنها در فلسطین اشغالی ملاقات کرد.

اگرچه گفته می شود این ژنرال سعودی پیشتر هم بارها به فلسطین اشغالی سفر کرده است، اما این سفر آشکارش پیام هایی سیاسی ، منطقه ای و به ویژه در داخل فلسطین اشغالی دارد.

از جمله این پیام ها این است که رژیم سعودی آماده است وارد مرحله روابط علنی با رژیم صهیونیستی شود و در سایه تحولات منطقه ای، همپیمانی دو رژیم به طور رسمی اعلام شود بدون اینکه اسرائیل ملزم باشد در مذاکرات با تشکیلات خودگردان فلسطین کمترین امتیازی را بدهد.

اما پیام این سفر به داخل فلسطین اشغالی، کاملا روشن است که « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی بدنبال این سفر یک موفقیت سیاسی به نام خود ثبت می کند و نشان می دهد که سیاست های او در قبال فلسطین مانعی برای نزدیک شدن روابط اسرائیل با بیشر رژیم های عربی به ویژه سعودی نیست.

آنچه موجب تقویت نتانیاهو و رویکردش می شود این است که گام های رو به افزایش سعودی در گسترش روابط با تل آویو در حالی برداشته می شود که نخست وزیر رژیم صهیونیستی همواره تکرار و تاکید می کند برای حل وفصل مشکلات با تشکیلات خودگران از اصول ثابت خود کوتاه نمی آید.

روزنامه صهیونیستی « هآرتص» نوشت که ژنرال سعودی با مقام های رسمی رژیم صهیونیستی از جمله « دوری گولد» مدیرکل وزارت خارجه این رژیم و ژنرال« یوآف مردخای» هماهنگ کننده امورمناطق اشغالی فلسطین ملاقات کرده است.

انور عشقی و هیات همراه او همچینن با اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی( کنست) و از فراکسیون های مختلف دیدار و گفت وگو کرده اند.

بعداز انتشار گزارش های اسرائیلی و خارجی از وجود روابط سری بین تل آویو و ریاض به علاوه ملاقات های متعدد بین مقامات سعودی و صهیونیستی در خارج از فلسطین اشغالی، سفر آشکار ژنرال سعودی به تل آویو دور از انتظار و تعجب برانگیز نبوده است.

هاآرتص تاکید کرد: با توجه به ملاحظه های مختلف در خصوص سطح مقامات و مکان و زمان ملاقات ها، به نظر می رسد که در سفر ژنرال سعودی به فلسطین اشغالی دو مساله « ابتکار عمل سعودی برای تسریع در روند گسترش روابط بین دو طرف » و« غیررسمی بودن هیات سعودی» مورد اهتمام است.

این روزنامه صهیونیستی خاطرنشان کرد:در هر صورت صفت غیررسمی بودن، حقیقت « استثنائی بودن این سفر» را نفی نمی کند به ویژه اینکه هیات سعودی امکان ندارد بدون اجازه دولت سعودی به تل آویو آمده باشد.

هاآرتص نوشت: هدف این سفر تشویق اسرائیل به پذیرش ابتکار صلح عربی است زیرا نتانیاهو بارها تاکید کرده که اسرائیل نمی تواند این ابتکار را بدون ایجاد تعدیل هائی در آن مطابق با اصول ثابت اسرائیل بپذیرد.

انور عشقی که از او به عنوان معمار عادی سازی روابط رژیم های سعودی و صهیونیستی یاد می شود، پیشتر در گفت وگو با شبکه قطری« الجزیره» گفته است، اگر صهیونیست ها با ابتکار صلح عربی موافقت کنند، رژیم سعودی بدون درنگ سفارت خود را در تل آویو ایجاد می کند.

ژنرال سعودی حدود یک هفته قبل وارد فلسطین اشغالی شد و بعداز ملاقات با مقامات فلسطینی از جمله « محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگران، با دوری گولد و مردخای و اعضای کنست وابسته به احزاب صهیونیستی میرتس و المعسکر الصهیونی دیدار و گفت وگو کرد.

هاآرتص نوشت: هماهنگ کننده این سفر تاکید کرده است که سعودی ها خواستار گشایش بیشتر در روابط با اسرائیل هستند و آن را یک راهبرد اساسی خود می دانند و حتی تصمیم دارند مسیری را که « انور السادات» رئیس جمهوری اسبق مصر شروع کرد، کامل کنند.

این روزنامه صهیونیستی افزود: آن دسته از اعضای کنست که موافق ابتکار صلح عربی هستند به ژنرال سعودی پیشنهاد کرده اند، آل سعود از آنها برای سفر به ریاض دعوت کند.
انور عشقی هم در دیدار با اعضای کنست گفته است، « دوری گولد مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل که پیشتر کتابی تحت عنوان « پادشاهی شر» نوشته و در آن به سعودی حمله کرده است، اکنون پشیمان شده و از این اقدام خود عذرخواهی کرده و خواستار تقویت روابط سعودی و اسرائیل است».

ژنرال عشقی که در ماه ژوئن گذشته با دوری گولد در یک موسسه تحقیقاتی در واشنگتن به طور علنی ملاقات کرد، پیشتر در ارتش و دستگاه امنیتی و وزارت خارجه سعودی سمت های مهمی داشته و اکنون رئیس مرکز مطالعات راهبردی سعودی است.

بسیاری از مقامات رژیم های سعودی و صهیونیستی با یکدیگر به طور سری و یا علنی ملاقات کرده اند که از جمله آنها ملاقات علنی شاهزاده« ترکی الفیصل» رئیس سابق دستگاه امنیتی سعودی با « موشه یعلون» وزیر سابق جنگ رژیم صهیونیستی در ماه فوریه گذشته است.

این شاهزاده سعودی در ماه مه گذشته نیز با ژنرال« یعقوب عمیدرو» مشاور سابق امنیت ملی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در یک موسسه مطالعاتی در واشنگتن ملاقات کرده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس