کد خبر 605402
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به ترکیه هشدار داد که ادامه عضویت این کشور در ناتو ممکن است به خطر بیفتد.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه واشنگتن پست، کری از دولت ترکیه خواست که در تعقیب و سرکوب هزاران مقام این کشور در پی تلاش نافرجام برای کودتا، اصول دمکراتیک را رعایت کند.

وی که در حاشیه نشست فوق العاده مشترک وزیران خارجه اتحادیه اروپا و آمریکا در بروکسل سخن می گفت، در عین حال گفت: ما در کنار دولت منتخب ترکیه ایستاده ایم.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان ،وزیر خارجه آمریکا در نشست مشترک خبری با فدریگا موگرینی در حاشیه نشست فوق العاده وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا درخواستی از ترکیه برای عودت گولن داشته اید ،گفت: آمریکا درخواست رسمی در مورد فتح الله گولن از ترکیه نداشته است.

وی با اشاره به اینکه مسببان این کودتا باید محاکمه شوند در عین حال گفت: تاکید می کنم که اجرای قوانین دمکراتیک (درترکیه) تقویت شود. ما از دولت ترکیه می خواهیم تا مدافع دمکراسی باشد و برآن صحه گذارد.

وزیر امورخارجه آمریکا دراین نشست همچنین به بازنگری در وضعیت سوریه اشاره کرد و گفت که همتایان خود را درمورد دیدار نتایج جمعه گذشته خود از مسکو مطلع کردم . آمریکا و روسیه برای از سرگیری دوباره 'ترک مخاصمه' در سوریه توافق داشتند.

وی افزود: از دیگر مواردی که باوزیران خارجه اتحادیه اروپا درمورد آن بحث شد، جنگ با گروه تروریستی داعش بود. در جنگ با داعش توافق داریم و در بسیاری ازجبهه ها به موفقیت هایی نائل آمده ایم.

وزیر خارجه آمریکا همچنین به حمایت از دولت وحدت ملی در لیبی اشاره کرد و گفت : باید توانایی های ضد تروریستی آنها موردحمایت و بررسی قرار داد.

وی درادامه همچنین گفت که اروپا و آمریکا بر تمامیت ارضی اوکراین تاکید دارند.
در ادامه وزیرخارجه آمریکا بر طرح پیمان تجاری فرا آتلانتیک موسوم به TTIP اشاره کرد و گفت آنچه که منتقدان درمورد این پیمان می گویند را قبول ندارد.

وی بر مزیت های اقتصادی قرار داد توافق تجاری TTIP درجمع خبرنگاران حاضر در بروکسل تاکید کرد که باعث تسهیل تجارت درجهان و ایجاد اشتغال خواهد شد.

کری پیش از پاسخ به خبرنگاران گفت که در گذشته غرب با اتحاد و با اتکا بر ارزش ها و منافع مرتبط و منحصر به فرد توانست فاشیسم را ازمیان بردارند، دیوار برلین فرو ریزد و به اتحاد دو آلمان منجر شود، اتحاد جماهیر شوروی از هم بپاشد و جهان امروز بیش از هرزمان دیگری از دمکراسی برخوردار است.

'فدریکو موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دراین نشست مشترک خبری در مورد احتمال بازگشت حکم اعدام در ترکیه به دنبال وقوع کودتا دراین کشور گفت :هیچ کشوری نمی تواند عضو اتحادیه اروپا شود چنانچه حکم اعدام داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد نگرانی بر سر اینکه آنکارا احتمالا اقدام به بازگرداندن حکم اعدام برای مجازات عاملان ترور نافرجام 26 تیرماه کند،گفت: به صراحت می گویم ، هیچ کشوری نمی تواند عضو اتحادیه اروپا باشد چنانچه حکم اعدام را اجرا کند.
موگرینی افزود: مورد دوم اینکه الزامات کنوانسیون حقوق بشر اروپا، درمورد حکم اعدام کاملا روشن و شفاف است.

نشست فوق العاده 28 وزیر خارجه اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) به درخواست فرانسه و به منظور بحث و گفت و گو درباره مبارزه با تروریسم در بروکسل برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در این نشست از «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه درخواست خواهند کرد در مقابله با ئوطئه گران کودتای شکست خورده در این کشور، به قانون و حقوق بشر احترام بگذارد.

بر پایه این گزارش، محورهای اصلی نشست امروز در بروکسل را سه تحول مهم هفته گذشته تشکیل می دهد که شامل تشکیل سریع دولت جدید انگلیس به ریاست «ترزا می» نخست وزیر و همکاری آینده انگلیس با اتحادیه اروپا به دنبال برگزیت، کشتار 84 نفر از مردم به دنبال حادثه تروریستی شهر نیس فرانسه در روز ملی این کشور و کودتای نافرجام نظامی بامداد شنبه در ترکیه است.

بامداد شنبه 26 تیر ماه شماری از نظامیان ارتش ترکیه با استقرار در ورودی پلهای موسوم به «بوغاز ایچی» و«سلطان محمد فاتح» استانبول، سعی در اشغال نقاط راهبردی زیادی مانند مرکز فرماندهی ستاد ارتش ترکیه، فرودگاه ها و ایستگاه های تلویزیونی درشهرهای مختلف این کشور واجرای یک کودتای تمام عیار راداشتند که با حضور مردم در سطح شهرها به سرانجام نرسید و این کودتا پس از چند ساعت به شکست انجامید.

رویترز به نقل از منابع مطلع در ترکیه از کشته شدن 290 نفر ، زخمی شدن 1440نفر ، بازداشت 3 هزار نظامی، 3 هزار قاضی و دادستان و تعلیق بیش از 8 هزار نیروی پلیس در جریان حوادث مربوط به کودتای نافرجام این کشور خبر داد.
 
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس