کد خبر 617133
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای خواستار اجتناب روسیه و اوکراین از اقدامات تنش‌زا شد.

 به گزارش مشرق، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه ضمن اعلام حمایت مجدد خود از اوکراین، خواستار اجتناب کی‌یف و مسکو از هرگونه اقدام تنش‌زا شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه ضمن تکرار حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین، از کی‌یف و مسکو خواست از هرگونه اقدامی که امکان تشدید تنش‌ها را در پی دارد، خودداری کنند.

بر اساس این گزارش، اوکراین دیروز جمعه روسیه را به دامن زدن به ناآرامی‌ها در شرق این کشور و کریمه متهم کرد.

فدریکا موگرینی طی بیانیه‌ای با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی خود با «پاولو کلیمکین» وزیر امور خارجه اوکراین درباره اوضاع این کشور، اعلام کرد: «اتحادیه اروپا الحاق کریمه به روسیه را محکوم کرده و الحاق غیرقانونی آن را به رسمیت نمی‌شناسد و حمایت ما از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین زوال ناپذیر و ابدیست.»

وی افزود: «همگان باید از انجام تمامی اقداماتی که ممکن است به بروز تنش‌های جدید در این مناقشه منتهی شود، اجتناب کنند و حل و فصل مسالمت‌آمیز تنها راه‌حل ممکن برای این مناقشه است.»

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد که اتحادیه اروپا همچنان به نظارت خود بر اوضاع اوکراین ادامه می‌دهد و نمایندگان کشورهای عضو این اتحادیه روز چهارشنبه آینده نشستی در این خصوص تشکیل خواهند داد.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا همواره از تلاش‌ها برای پایان دادن به مناقشه میان جدائی‌طلبان طرفدار روسیه و نیروهای دولتی اوکراین که از سال 2014 میلادی تاکنون به کشته شدن بیش از 9600 نفر انجامیده، حمایت می‌کند.

این در حالیست که به رغم آتش‌بس منعقده در مینسک طی سال 2014 میلادی، تنش‌ها میان دو کشور اخیرا تشدید شده و روسیه طی هفته گذشته اعلام کرد که چندین حمله تروریستی را که از جانب سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین طرح‌ریزی شده بوده، خنثی کرده؛ اتهامی که کی‌یف آن را رد کرده است.

روسیه در ماه مارس 2014 پس از آنکه مردم کریمه در یک همه پرسی رأی به استقلال آن از اوکراین دادند، این شبه‌جزیره را به خاک خود ملحق کرد. غرب این اقدام را برسمیت نمی‌‌شناسد و به خاطر آنچه نقش مخرب مسکو در ناآرامی‌های اوکراین قلمداد می‌کند، تحریم‌هایی را نیز علیه روسیه نیز به اجرا گذاشته است.

مقامات کی‌اف در آوریل 2014 میلادی، عملیات نظامی بر ضد استقلال‌طلبان در شرق اوکراین،‌ را آغاز کردند. بنا به بر‌آوردهای سازمان ملل متحد، این درگیری‌ها تا کنون منجر به کشته شدن 9000 نفر شده است.

در فوریه سال 2015 میلادی، گروه چهار جانبه موسوم به «نورماندی» (Normandy Four)‌،‌ متشکل از روسیه،‌ اوکراین، آلمان و فرانسه‌ بر روی چارچوبی برای دستیابی به راه‌حلی برای پایان دادن به بحران، همکاری کردند که مفاد آن در قالب «پیمان مینسک»‌ آورده شد. این پیمان از سوی نیروهای استقلال‌طلب در دونباس و نیز کی‌اف،‌ امضا شد.

علی‌رغم این تلاش‌ها، دو طرف طی سال گذشته، بارها و بارها آتش‌بس و نیز مفاد این تعهدنامه را زیر پا گذاشته‌اند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس