شبکه سی ان ان در گزارشی به بررسی تنش میان آمریکا و ترکیه بر سر استرداد فتح الله گولن از مخالفان اصلی دولت ترکیه مستقر در آمریکا پرداخت.

به گزارش مشرق، شبکه سی ان ان در گزارشی با اشاره به درخواست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از آمریکا برای استرداد فتح الله گولن نوشت که این اصرار برای استرداد گولن بر روابط میان این دو کشور تاثیر خواهد گذاشت. 

ترکیه فتح الله گولن را در پشت پرده کودتای نافرجام این کشور می‌داند و اعلام کرده از واشنگتن می‌خواهد که وی را به آنکارا تحویل بدهد.

سی ان ان نوشت: درخواست ترکیه می‌تواند منجر به بحران در روابط واشنگتن و آنکارا شود چرا که آمریکا فتح الله گولن را بدون ارائه مدارک و شواهد قوی به ترکیه تحویل نخواهد داد.

رئیس جمهور ترکیه درباره ارتباط «فتح‌الله گولن» با کودتای روز شنبه اظهار داشت که وزارت دادگستری نامه رسمی به آمریکا و کشورهای غربی برای بازگرداندن «حامیان تروریست» ارسال خواهد کرد.

اردوغان افزود: من قبلا هم از آمریکا و شخص باراک اوباما خواستم فتح الله گولن را بازداشت و به ترکیه بازگرداند. اما آمریکا گوش نکرد. 

گولن روز شنبه بلافاصله پس از اتهامات مقامات ترکیه هرگونه دخالت و دست داشتن در کودتای ترکیه را رد کرد. 

جان کری وزیر خارجه آمریکا در واکنش به درخواست ترکیه روز یک شنبه به سی ان ان گفت: ترکیه هیچ درخواستی رسمی برای استرداد فتح الله گولن نداشته است. وی از وزیر خارجه ترکیه خواست یک درخواست رسمی ارائه کند. وی تاکید کرد که آمریکا پناهگاه هیچ کس نیست. 

وی افزود؛ ما همیشه گفته ایم مدرک محکم به ما بدهید و به منظور قانع کردن دادگاههای آمریکا معیارهای استاندارد برای استرداد یک فرد ارائه کنید.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه ترکیه هیچ درخواست رسمی در زمینه استرداد فتح الله گولن ارائه نکرده افزود که در چنین شراطی اتهامات ترکیه علیه آمریکا مبنی بر دست داشتن در کودتا غیرمنطقی است.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است که ادعاها درباره نقش آمریکا در کودتای نافرجام ترکیه کاملا نادرست و به ضرر روابط دوجانبه میان واشنگتن و آنکارا است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس