کد خبر 660296
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳

پس از اعلام مقامات نظامی ژاپن مبنی بر گفت وگو با آمریکا برای استقرار سامانه موشکی پیشرفته تاد در خاک این کشور، چین به ژاپن هشدار داد که علاوه بر مراقبت از تحرکات نظامی خود و در پیش گرفتن رفتاری همراه با احتیاط، اوضاع منطقه را متشنج تر نکند.

 به گزارش مشرق، پس از آنکه اعلام شد روس ها سامانه های موشکی خود را در جزایر کوریل جنوبی - جزایری که با ژاپن در خصوص آن با یکدیگر اختلاف دارند - مستقر کرده اند، توکیو نیز از احتمال گفت و گو با آمریکا برای استقرار سامانه موشکی پیشرفته «تاد» در این کشور خبر داد.

وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه در بیانیه ای در تارنمای خود تصریح کرد که برنامه های نظامی و امنیتی ژاپن نباید مخل ثبات منطقه باشد.

اگرچه توکیو اعلام کرده، این سامانه پیشرفته را در پاسخ به اقدام روسیه مد نظر قرار داده است اما برد بالای رادارهای تاد همواره باعث نگرانی چین بوده است.

موضوع استقرار سامانه موشکی پیشرفته آمریکا موسوم به «تاد» که پیشتر آمریکا و کره جنوبی برای استقرار آن در شبه جزیره کره به توفق رسیده اند، با اعتراض شدید چین و روسیه مواجه شده است.

به باور کارشناسان نظامی و سیاسی، آرایش تاد در شبه جزیره کره و همچنین وجود چنین سامانه ای در دستان ژاپن در اقیانوس آرام، مواضع چین را در دریای جنوبی و دریای شرقی ضعیف تر کرده و این موضوع مخاطرات امنیتی برای این کشور به دنبال خواهد داشت.

رسانه‌های ژاپنی از جمله تارنمای «ژاپن تودی» اعلام کرده اند، وزارت دفاع ژاپن چندی پیش با تشکیل شورای مشورتی، درباره خرید تجهیزات نظامی جدید آمریکایی از جمله راه‌اندازی سامانه تاد تحقیقاتی انجام داده است و این کشور پیش از فصل تابستان سال 2017، طرح دفاع موشکی را تنظیم خواهد کرد.

وزارت امور خارجه چین انتشار این دست اخبار را نگران کننده توصیف کرده و یادآور شده است: در مواضع مخالفت چین با استقرار تاد در منطقه تغییری بوجود نیامده است و پکن همواره با آرایش این جنگ افزار پیشرفته مخالف است.

چین با اعلام اینکه همسایگان آسیایی و دیگر کشورها تحرکات نظامی ژاپن را به دلیل تاریخ نظامی آن کشور از نزدیک دنبال می کنند، از این کشور خواست دست به اقداماتی نزند که اوضاع منطقه ای را پر تنش تر می کند.

بیانیه وزارت امور خارجه چین همچنین تاکید کرده است: در حال حاضر، اوضاع شبه جزیره کره بسیار پیچیده و حساس است و طرف‌های ذیربط باید با تمرکز بر صلح و ثبات منطقه، برای حل سیاسی و دیپلماتیک مسایل مربوط تلاش کنند نه اینکه با بهره‌ بردن از این بهانه، دست به عملیاتی زد که به ضرر امنیت دیگر کشورها و ثبات منطقه باشد.

«تومومی اینادا»، وزیر دفاع ژاپن نیز پیشتر در خصوص این سامانه گفته بود: اگرچه هنوز طرح قطعی برای استقرار سامانه‌های تاد وجود ندارد اما بکارگیری تجهیزات جدید منجر به تقویت قابلیت‌های ژاپن به ویژه در زمینه مقابله با تهدیدهای کره شمالی خواهد شد.

او گفت که توکیو در حال بررسی سامانه‌هایی برای استقرار در آینده به منظور ردیابی موشک‌های مهاجم است.

ژاین چند سالی بود که مساله بکارگیری سامانه‌های دفاع موشکی را کنار گذاشت تا در نهایت برنامه موسوم به برنامه دفاعی ژاپن توسط دولت این کشور برای بازه زمانی 2019 تا 2023 مورد بررسی قرار گرفت اما بعد از حدود 20 آزمایش موشکی از سوی کره شمالی در سال جاری میلادی و انجام پنجمین آزمایش هسته‌ای این کشور، مقامات دفاعی ژاپن بررسی استقرار سامانه‌های «تاد» را به جلو انداختند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس