کد خبر 602275
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰

روسیه موفق به ساخت رادارهای جدید و بسیار پیشرفته شده که قادرند هرگونه جنگنده پنهان کار چون «اف-35 » و غیره را شناسایی و رهگیری کنند.

به گزارش مشرق، ارتش روسیه اخیرا رادار قدرتمندی به نام «گل آفتابگردان» یا (Sunflower) ساخته که قادر است جنگنده رادار گریز و پنهان کار «اف-35 » آمریکا یا هر نوع جنگنده دیگر این‌چنینی را شناسایی نماید.

به نوشته وبگاه «نکست بیگ فیوچر» رادار گل آفتابگردان برد کوتاه را کارخانه  «OJSC NPK NIIDAR» در مسکو ساخته است. وزارت دفاع روسیه قصد دارد چندین نوع از این سامانه جدید راداری را در قطب شمال و نیز مرزهای جنوبی و غربی روسیه مستقر کند.

بر اساس این گزارش، این رادار قادر است اشیا موجود در سطح دریا و هوا را از فاصله حداکثر 500 کیلومتر (بیش از 310 مایل) در ارتفاعات مختلف در خط دید و در افق شناسایی کند. رادار گل آفتابگردان همزمان قادر به شناسایی، رهگیری و طبقه بندی کردن بیش از 300 هدف دریایی و 100 هدف هوایی به طور خودکار است.

این سامانه راداری بسیار پیشرفته همچنین قابلیت آنلاین بودن 10 روزه را داشته و تنها نیاز به تیم سه نفری برای هدایتش دارد. این سامانه نیاز به نیروی زیاد برای راه اندازی ندارد و عملیات راه اندازی آن ساده است. ایستگاه‌های این رادار باید در فاصله 370 کیلومتری دور بوده تا پوشش کامل را ارائه دهند.

F-35 در تله آفتابگردان‌های دریای خزر+عکس

پوشش رادار گل افتابگردان

وبگاه یاد شده با اشاره به وجود مشتریان فراوان برای این رادار قوی از بکارگیری آن در عرصه اقتصادی جهت محافظت از نواحی تجاری دریایی مورد سو استفاده دزدان دریایی و قاچاق کالا و نیز کاربرد نظامی آن در زمینه اعلام هشدار در صورت مواجهه با یک هجوم  یا عملیات خرابکارانه خبر داد.

 در انتهای این گزارش آمده است: اینک سه ایستگاه از رادار‌های گل آفتابگردان در روسیه عملیاتی شده‌اند که در دریای «اکهتسک»، دریای ژاپن و دریای خزر قرار دارند. این در حالی است که پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) نسبت به توانایی جنگنده‌های اف-35 در اجرای قابلیت‌های رزمی اطمینان خاطر دارد.

 از سویی دیگر آشکار شدن مشکل در جنگنده اف-35 نیروی هوایی آمریکا و ضربه وارد شدن به گردن خلبان آزمایشی این هواپیما هنگام خروج اضطراری آزمایشی در سرعت‌های پایین، نگرانی‌هایی را برانگیخته است.

به نوشته «دیفنس نیوز» هنگام آزمایش کلاه جدید خلبان اف -35 جاری به گردن آدمک خلبان هنگام خروج در سرعت‌ پایین ضربه‌ای خطرناک وارد شده است.

منابع مطلع در برنامه‌های ساخت این جنگنده نیز تایید کردند هنگام خروج اضطراری گردن آدمک‌های سبک وزن آزمایشی در اف- 35 دچار آسیب‌های کشنده شده است به همین دلیل ارتش آمریکا تصمیم گرفته مانع پرواز خلبانان زیر 136 پوند وزن با این جنگنده شود.

از سویی دیگر جنگنده اف- 35 با مشکلات دیگری چون موتورها، و سامانه نرم افزاری نیز مواجه شده و پیش‌بینی می‌شود اف- 35 بی، تا سال 2022 به جنگ افزارهای پیشرفته مجهز نشود.

این جنگنده در ژوئن سال گذشته نیز در یک درگیری هوایی نزدیک آزمایشی مقابل جنگنده «اف-16 » از توان کمتری در مانورها برخوردار بوده است.

وبگاه فوق در ادامه ضمن قیاس توانمندی‌های جنگنده اف -35 با اف- 16 نوشت: اف- 16 می‌تواند روزانه یک ساعت و نیم پرواز کند اما اف- 35 قادر به یک ساعت پرواز هر  2 روز یک بار است.

همچنین لازم است خلبانان اف- 35 دستکم ماهی 30 ساعت با این هواپیما پرواز کنند اما اینک تنها می‌توان 15ساعت در ماه با این جنگنده پرواز کرد در حالی‌که با جنگنده اف- 16 می‌توان 36 ساعت در ماه پرواز نمود. همچنین جنگنده اف 35 فاقد فضای دید مناسب در کابین برای خلبان در نبردهای رودروی روی هوایی است. چندی قبل در یک نبرد هوایی (داگ فایت) جنگنده اف-16 آمریکا بر جنگنده اف-35 غلبه کرد.

دیفنس نیوز  نوشته است: در مجموع باید گفت اف -35 از لحاظ  دستگاه‌های هشداری و تجهیزات نظامی بر اف-16برتری دارد در حالی‌که اف-16 از لحاظ قدرت مانور بر این جنگنده برتری دارد.

«مایکل مالوف»، کارشناس ارشد سابق وزارت دفاع آمریکا نیز چندی قبل در گفت‌وگو با شبکه خبری  «پرس‌تی‌وی» گفت: «ثابت شده که سوخو-35 روسیه بهترین جنگنده کنونی بوده و توانمندی‌های تاکتیکی بیشتری نسبت به اف-35 دارد.»

مالوف در انتقاد از عملکرد جت‌های آمریکایی گفت: «آن‌ها می‌دانند توانمندی‌ رادارگریزی اف-35 کامل نیست.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 18
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    فقط دیدن مهم نیست قفل کردن و هدایت موشک به سمت اون هم مهمه
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    دریای خزر یک کلیشه رایج اما از لحاظ حقوقی و منافع ملی اشتباه است از دریاچه مازندران استفاده شود
  • مسعود ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    1 0
    چي ميگيد بابا اف٣٥ رادار گريزه يعني شليك ميكنه و الفرار
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    خخخخخ باشه
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    روسیه هنوز نتونستهb2 رو کشف کنه که مال 30 سال پیشه.f35پیشکش.مشرق هر مطلب توهمی رو نذار
  • aras ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    اسم رسمیش Caspian هست که ما همینو خزر تلفظ میکنیم دریای مازندران برای کشورهای اطراف دریاچه مثل خلیج ع ر ب ی برای ما بی معنی هست و جعلی
  • aras ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    رادار f-35 و rq-170 هم خانواده هستن ، ایران چند سال قبل بهش نفوذ کرد و سالم نشوند مطمئنا تو جنگنده هم نقص های فنی وجود داره
  • حسین ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    یه چیزی شنیدی قفل کردن !!
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    چی میگی سخت ترین قسمت کشف جنگنده است بعد به راحتی روش لاک میکنه
  • سوخو قاتل رپتور ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    ای خدا چی میشه جنگنده محبوب ایران یعنی سوخوي 35 سوپر فلانکر رو بخریم ولو فقط 35 فروند .................. خود آمریکایی ها میگن سوپر فلانکر در صدر همه قرار داره الان باز بعضی غرب پرستا میگن مشرق جیره خواره و یک طرفه به قاضی رفته !! انصافا توبه کنید .............
  • آذرخش ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    تازه برادر این یعنی میگ 35 سوپر فالکروم توانایی درهم کوبیدن رپتور و اف35 رو داره با هزینه تعمیر و نگهداری نصف یا حتی 1/3 به نسبت رپتور ............... باز بگید مشرق جو گیر شده # دست من باشه بهم بگن اون دوتا غربی رو میخای یا این دوتا شرقی با سر میگم دو برادر رو میخام ...............
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    کاسه داغ تر از آش
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    کلا شدید بازار یاب روسها .اینو بدونید روسها نه سیستماشون ونه سیاستمداراشون قابل اعتماد نیستند .
  • فوق تخصص ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    روس ها تو الکترونیک فوق العاده ضعیفند
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    مشرق خوابای خوشی ببینی
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    به راحتی؟! مثلا چقد راحتی!!؟؟ لطفا وقتی از چیزی سردرنمیارین حرف مفت نزنین
  • سروش ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    فوق العاده کلمه ای است که برای بزرگنمایی غرب زیادی توهم زاست و تملق گویانه است و برای حقارت و کشورهایی مثل ایران و روسیه و چین زیادی تفریط درش هست غربیها به اندازه شما شطرنج بازان روس رو دست کم نگرفتند که شما غرب رو حباب گونه فوق العاده فرض کردید من برای غرب نفرینی نمی کنم چون مردمان خوب و فضلای خوبی هم داره ولی از اون روزی باید ترسید که خداوند بخواد برای تربیت و ادب کردن شما کدخدامنشها غرب رو به گرفتاری های خودش مشغول کنه و چنان براش برنامه ای بچینه که حتی دنیا هم اگر بسیج بشه نتونه غرب رو از زوال و نیستی نجات بده و سرعت این زوال طوری خواهد بود که اگر از هر ایالت غرب با بوئینگ ( سند افتخار غرب)پرواز کنی به سرعت این زوال نخواهی رسید.
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    آره کی به کیه میگ22 هم لابد اف22 رو میزنه
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    بله در گذشته بسیار ضعیف بودند ولی امروز این فاصله به حد اقل رسیده
  • محمد حسین ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    دریای خزر از قدیم اسمش هیرکان به زبان پارتی (یکی از اقوام ایرانی-آریایی) بوده که معنیش یعنی ساتراپ گرگان(ایالت گرگان) که یونانی ها ترجمش کردن به زبان خوشون گفتن کاسپین که در جهان غرب به کاسپین معروف شد.
  • محمد حسین ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    سطح مقطع راداری بی 2 و اف 22 از اف 35 کمتره و سطح مقطع راداری RQ 170 (نسخه کوچک بی 2) از اف 22 و بی 2 هم کمتره یعنی سطح مقطع راداری RQ 170 از همه کمتره که ایران موفق به کشفش از لب لب مرز شده.
  • همون ناشناس اولی ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    دوستان و اساتید میشه این حجم علوم رو ذخیره کنید و بیرون ندید؟ برادران گرام توجه داشته باشی رادار ها عملکرد متفاوتی دارند مثلا رادار پیش اخطار رادار کیهانی رادار های کنترل و هدایت آتش دو مورد اول توانایی درگیری با پرنده ها رو تدارن ، رادار کیهانی میتونی ببینی یه چیزی!!!! داره میاد روی سرت ولی نمیتونی کاری در مقابلش انجام بدی پیش اخطار کمی بهتره ولی باز هم نمیتونی باهاش درگیر بشی برای درگیری باید بازتابش راداری داشته باشی یا اثر گرمایی که هیچکذوم رو نداری موشک هم روانه کنی با اخلال سنگین پرنده متخاصم احتمال برخوردش بسیار ضعیفه بسیار ضعیف کلا به این تبلیغات دل نبندید
  • محمد حسین ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    بی سواد سطح مقطع راداری اف 35 0.001 هست و سطح مقطع راداری اف 22 و بی 2 0.0001 هست یعنی و RQ 170 0.00001 هست .
  • حسين ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 1
    مشكلات اين هواپيما خيلي بيشتر از موارد مطرح شده در اين مقاله است. جان مك كين خلبان سابق و رئيس كميته دفاع سنا گفت كه اف 35 يك تراژدي و رسوايي است. فيلم سخنراني جان مك كين و مصاحبه هاي خلبانان و مهندسان آمريكايي در مورد آشغال بودن اف 35 در اينترنت به وفور هست . كانادا سفارش خريد اف 35 را لغو كرد و ارتش آمريكا هم سفارش خود را از 2700 فروند به 48 فروند تا سال 2020 رسانده است.فقط اسرائيل و يك مشت صهيونيست ابله خمار اف 35 هستند.
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    به نظر من علی رغم اتحاد نیم بند فعلی ما با روسیه استقرار چنین سیستم هایی برای ما هم تهدیده یعنی نباید مجانی با استقرار چنین سامانه ای در دریای خزر موافقت کنیم(موافقت از نظر سیاسی، نه حقوقی. زیرا از نظر حقوقی خارج از مرزهای آبی ماست)
  • حسين ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    اصلا معني قفل كردن را ميفهمي؟ اگر ميفهميدي اين جوك را نميگفتي هدف وقتي كشف شد نود درصد كار انهدامش انجام شده است.
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    روسیه هر کاری کنه 20 سال از آمریکا عقب. حالا شما هر چی می خوای بگی، بگو
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    یدالله فوق ایدیهم. مهمترین نکته اینه که قرآن میفرماید : «یدالله فوق ایدیهم»
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    این خبر رو سرچ کن پنتاگون مجددا دستور خرید بیش از 190 جنگنده اف 35 رو صادر کرد
  • منوچهر ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    اولا جنگنده اف ٣٥ كامل رادار گريز هركي ميگه چرت گفته و جنگنده سوخوي 35 فقط مانور بالا داره تو هيچ چيز ديگه اي برتري نداره تو بخش رادار قوي ولي به قوي اف 35 نيست سوخوي ٣٥ توان نقشه برداري دقيق نداره ولي اف سي پنج توان نقشه كشي فول اچ دي و دقيق دارد هيچ جنگنده روسي توان ارتباط با ماهواره نداره ولي اف ٣٥ راداررادارشو خاموش كنه ميتونه با آوامس يا ماهواره ارتباط بر قرار كنه ولي سوخو ها اينطور نيست سوخوي ٣٥ اف سي پنج اف سي پنج تو فاصلهي ٩٠ كيلومتر شناسايي ميكنه اف سي و پنج تو فصله ي ١٥٠ كيلومتر شناسايي ميكنه سو خوي ٣٥قابل توجه دوستان روس در صپرست اس ٤٠٠ كه ميگيد پيشرفتست اف سي و پنج اف ٢٢توي فاصلهي زير ٤٠ كيلومتر شناسايي ميكنه اينم ازاس٤٠٠ دتون تكنولوژي روس ها هميشه از آمريكا عقبتره بوده و هست خودمونم بيخود گول نزنيم
  • ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    مزخرفه کامل....اسمش گذاشته فوق تخصص که بگه من یه چیزی حالیمه
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    مبارک صاحبش باشه به ما چه تنها حسنش اینه که توازن برقرار میکنه
  • ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    دولاب جان رفتی از ویکی پدیا کپی کردی که مثلا رادار میفهمی...تو آخه میفهمیدی دیگه نظر نمیدادی...
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    مسعودجان البته رادارگریز بودن تعریفش این نیستا...
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    من مقاله اصلی رو خوندم آفتابگردون فقط در صورت ورود یک اف-35 الارم میده که همچین هواپیمایی وارد فضای کشور شده ولی نمیتونه بگه دقیقا کجاست. فکر میکنم ما هم همچین راداری داشته باشیم و ورود اف-35 رو بفهمیم ولی مهم مکان لحظه به لحظه هواپیما بمنظور هدف قرار دادن است. تنها فرق آفتابگردون اینه که حجم کمتری داره و راحتتر تجهیز میشه و مدت زمان زیادی کار میکنه. فعلا این نوع هواپیماها قابل ردیابی نیستند. البته فعلا...
  • ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    بیش از 20 سال فقط مقایسه پرنده های طرفین مبین اختلاف فاحش بیناین دو تاست کل ارتش روسیه شاید بتونه با نیرو دریایی امریکا درگیر بشه ، شاید
  • منوچهر ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    کانادا کنسل نکرده عزیز برایبه اینکه گذاشته هزینش بیاد پایین بعد بخره اینو نمیدونی بدون
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخ باز که از آرزوهات نوشتی
  • ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    اون یکی چه باحال گفت به رادارش نفوذ کرده و نشوندش خخخ مگه با رادار میشه خخخ
  • سروش ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    کل آمریکا از حضور یک زیر دریایی روسی که توی آبهای سواحل آمریکا هم کشف نشده بود به لرزه افتاده زیردریایی هسته ای کورسک ابعادی در حد یک استادیوم فوتبال و ارتفاعی برابر با یک ساختمان 8 طبقه داشت. کورسک به موشکهای هسته ای بالستیک و اژدرهای مافوق سریع اشکوال مسلح بود و کمتر زیردریایی هسته ای در زرداخانه غرب وجود داشت که از نظر توان و قدرت آتشی بتواند با آن برابری کند. اشکوال 10 بار از اژدرهای ساخت غرب سریعتر می باشد و شاید تنها ترس از این اژدرهای رعب آور بود که تراژدی کورسک را رقم زد. کورسک زیر دیایی بود که آمریکایی ها توطئه ای رو برای غرق کردن آن ریختند یعنی وحشت غرب از دانش شرق اون هم در نوع روسی پس خیلی زیادی غرب رو بزرگ کردید.
  • علیرضا ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    محمد حسین بی سواد ار کیو 170 پنهان کاریش اونقدر نیست از کدوم منبعی این عدد چرت و در اوردی؟؟
  • علیرضا ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    1 0
    مشکلات واسه همه جنگنده ها بوده و هست و خواهد یود منتها این مشرق و رفقا دست به بزرگ نمایی های مشکلات مشرق زئن کانادا اف 35 رو خواهد گرفت و چیز دیگه تو ظول تاریخ این جنگنده ها مشکلات فراوانی داشتن از جمله اف 16 و حتی اف 14 خودمون یه نگاه به رانش به وزن اف 14 بنداز چیز دیگه این که روس ها همیشه بدتر بودن یه نگاه به جنگنده افتضاح میگ 29 بندازید که مثلا قرار بود رقیب اف 16 باشه واین که با یه سرچ ساده متوجه میشی همین الان نزدیک به 200 اف 35 تولید شده و جالب این جاست که بدونید در سکوت رسانه ای مشرق سو50 که قرار بود امسال به ارتش روسیه ملحق بشه موکول شد به بعد وباز هم جالب تر این که اف 35 نزدیک به 10 مشتری خارجی داره واف 22 با وجود تمایلات برخی کشور ها به هیچ کشوری صادر نشد حتی رریم صهیونیستی و این که جنگنده سوخو 35 امید اول روس ها تو نبرد هوایی به کشور های هند و برزیل و کره پیشنهاد شد که همگی رد کردند اخیرا با تلاش بسیار با چین به توافقات اولیه رسیدند
  • علیرضا ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    خیلی جالبه که چند وقت یه بار شاهد اخباری هستیم که ادعا می کنند برای اولین بار موفق به کشف هواپیماهای پنهان کار شدند و چند ساله که این سامانه ها برای اولین بار رونمایی میشن...عزیز دل من اگه امواج یو اچ اف و وی اچ اف به سمت جنگنده بفرستی شناسایی میشن این رادارهام بیش تر از ده ها ساله که وجود دارن منتهی نمی تونن جای دقیق رو بگن ودر نتیجه نمیشه موشکی شلیک بشه
  • علیرضا ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    حالا بازم یه عده میان میگن باز سوخو35 مشرق لااقل اون یکی نظر منو چاپ میکردی تا همه بفهمن اف 35 یعنی چی
  • رپتور ما فوق کل نیروی هوایی روسیه ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    ببین اینکه بری بگردی 4تا مخالف تو کنگره آمریکاو یه نفر از گروه ظراحی اف 16 پیذا کنی که بیای باش اف35 رو تحقیر کنی هیچ ارزشی نداره همونطور که افراد زیادی داخل امریکا مخالف اف 35 هستند تعداد خیلی زیادی هم تو روسیه مخالف سوخو35 هستند منتهی مشرق و دیگر رسانه ها هیچ تمایلی به پخش اونها ندارند اگه بتونی یه نظر سنجی آماری از کارشناسان نظامی دنیا بیاری که سوخو 35 بهتر از اف 35 هست اون موقع بیا صحبت کنیم در ضمن جناب شرق پرست تاریخ جنگنده های قبل از اف 35 و سو35 رو نگاه کن مثلا میگ 29 و اف 16 یا سوخو27 و اف 15 این جنگنده ها همشون تو میدان اصلی نبرد با هم درگیر شدند اف 15 و اف 16 هر کدوم بیش تر از 100 پیروزی هوایی داشتند و فقط یک شکست برای اف 16 بعد برو آمار شکستهای میگ 29 رو برابر همین جنگنده های غربی ببین و پیروزی سوخو که اتفاقا برابر همین میگ 29 بوده و این رو در نطر بگیر که جنگنده های شوروی 10 سال بعد از جنگنده های غرب بودند وجالب تر این که بعد از فروپاشی شوروی قدرت هوایی شون هم به شدت کاهش یافت و امروز جایی هستیم که امریکا نزدیک به 400 جنگنده نسل 5 داره و روسیه 60-70 تا سوخو 35 وفاقد هرگونه جنگنده نسل 5
  • علیرضا ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    بله روس ها در ضمینه الکترونیک در خیلی موارد در جنگنده ها وابسته به فرانسوی ها وهندی ها هستند
  • ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    روس ها تو کامپیوتر خیلی سطح بالان
  • ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    خييلي خوبه افرين بر متخصصصان زحمت كش اينهمه نظر داديد،كدومتون بلديد فقط يك پيچ ومهره سوخو را باز كنيد وببنديد؟ بريد دنبال كار امروزتون و خدايي امروز مشكل مردم رو حل كنيد اينكار بسيار با ارزش تر از اينهمه حرافي ها است.
  • ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    0 0
    حتما امریکایی ها قابل اعتمادن برجام هم دیدیم. سگ روس ها شرف داره به امریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس