کد خبر 601149
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶

انتظار می‌رود طی روزهای آتی، جبهه النصره برای مقابله با پیشروی‌های ارتش سوریه در محور کاستیلو در شمال و شرق حلب به عملیات‌های انتحاری و حملات خمپاره‌ای در مناطق مسکونی استان حلب بخصوص الفوعه و کفریا و نبل و الزهرا متوسل شود.

 به گزارش مشرق، سیطره یگان‌های ارتش سوریه و متحدانش بر منطقه مزارع جنوبی الملاح و پیشروی یگان‌های سوری در منطقه معامل اللیرمون و ناتوانی تروریست‎ها در استفاده از جاده کاستیلو برای انتقال کمک‌های خود، این محور راهبردی تحت تسلط آتشباری ارتش سوریه قرار گرفته و تروریست‌ها به گروه‌هایی منزوی در داخل مناطق شرق و شمال شرق حلب مبدل شدند.

با این حال تروریست‌ها قبل از ورود به درگیری‌های فرسایشی با نیروهای سوری در داخل محله‌های حلب به دنبال گزینه‌های میدانی جایگزینی هسند، اگرچه با حساب اینکه انبارهای سلاح و مهمات هدف عملیاتی شماره 1 نیروی هوایی سوریه است تا برای مدت مدیدی قدرت تروریست‌ها علیه مقاومت را تضعیف کند نبردهای حلب طولانی مدت نخواهد بود.

از سوی دیگر انتظار می‌رود توافق بزرگی تحت حمایت طرف‌های منطقه‌ای متعددی برای تخلیه محله‌های حلب از وجود تروریست‌ها صورت گیرد چرا که سرکرده‌های ارشد تروریست‌ها در آنجا حضور دارند از جمله افسرانی اطلاعاتی بیگانه که رابط  بین تروریست‌ها و اتاق‌های عملیاتی که عملیات میدانی حلب را از داخل ترکیه هدایت می‌کنند.

تسلط کامل بر اتوبان کاستیلو گام مهم‌تر در عملیات به تنگنا کشاندن تروریست‌هاست تا عملیات نظامی حلب به مرحله حساس خود رسیده باشد به گونه‌ای که جبهه النصره و متحدانش را به عملیات انتحاری برای حمله به خطوط مقدم و پشتی ارتش سوریه خواهد کشاند کما اینکه از تونل‌ها برای انتقال کمک‌های خود استفاده خواهند کرد اما مشکل اصلی در تبادل اتهامات بین تروریست‌ها بر سر این است که طرف مسئول در از دست دادن منطقه الملاح کدام گروه بوده است.

طبیعی است که طی روزهای آتی مناطق مسکونی حلب هدف حملات خمپاره‌ای قرار گیرد تا یگان‌های ارتش سوریه که اقدام به پیشروی کرده‌اند برای حفظ جان غیرنظامیان مجبور به عقب نشینی شوند، تشدید حملات تروریست‌ها به الفوعه و کفریا نیز می‌تواند گزینه کشورهای گرداننده این تروریست‌ها برای باج گیری به تعبیری انسان‌دوستانه مانع پیشروی ارتش سوریه شوند.

در همین حال گروهک جبهه النصره که بسیاری از فرماندهان میدانی خود را در مدت گذشته از دست داده بودند «ابوهاجر الحمصی» را به میدان نبرد بازگرداند، آن هم پس از اینکه اواسط ماه گذشته او را به اتهام اینکه مسبب نفوذ اطلاعاتی از مقر نشست‌های فرماندهی النصره بود، بازداشت کرده بودند چون این مواضع چندین بار هدف گرفته شده بود.

به نظر می‌رسد جبهه النصره به دلیل تجربه الحمصی در تجهیز نیروها برای عملیات انتحاری بزرگ نیاز مبرمی به او در داخل حلب داشته کما اینکه اگر ارتش سوریه به عملیات بزرگ میدانی خود به سمت جبهه ریف شمالی ادامه بدهد و بتواند جاده کاستیلو را با حضور زمینی خود مسدود کند، الحمصی توانایی تدارک حملات هجومی برای مرحله پیش روی جبهه النصره دارد.

بازتاب شکست در محور کاستیلو برای تروریست‌ها آنها را مجبور خواهد کرد نیروهای خود را از چندین جبهه به نبرد نجات عناصر خود در حلب شرقی منتقل کنند و به این ترتیب بخشی از تروریست‌هایی که به سوی ریف شمالی لادقیه پیشروی کرده‌اند مجبور به عقب‌نشینی می‌شوند کما اینکه بخش بزرگی از عناصر تروریست در ریف جنوبی حلب نیز واداربه عقب‌نشینی می‌شوند تا آماده عملیات بزرگ در ریف غربی حلب شوند.

چه بسا نزدیک‌ترین اهداف احتمالی حمله تروریست‌ها، شهرک‌های نبل و الزهراء باشد که حمله به آنجا با هدف اعمال فشار بر متحدان سوریه بخصوص ایران و حزب الله صورت خواهد گرفت تا عملیات به سوی محله‌های شرقی حلب را متوقف کند.

نبرد حلب از آن جهت حائز اهمیت است که چالش مستقیمی برای نیروهای مقاومت اسلامی است تا جایی که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله آن را نبرد سرنوشت ساز توصیف کرد و در مرحله کنونی نیز در سطوح سیاسی و میدانی حائز اهمیت بیش‌تری است.

کشورهای حامی تروریست‌ها در برهه پیش رو به هر صورتی تلاش خواهند کرد عملیات ارتش سوریه را در حلب متوقف کنند چرا که پیروزی در حلب برگ برنده بزرگی برای سوریه در پای میز مذاکرات سیاسی ژنو محسوب می شود
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس