کد خبر 599403
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷

حمله جبهه النصره به قرارگاه‌های گروه جیش التحریر وابسته به عربستان در ریف‌های حماه و ادلب، در راستای تلاش قطر برای شکستن شاخ سعودی در شمال سوریه است.

 به گزارش مشرق، منابع محلی در منطقه سهل الغاب واقع بین ریف شمالی حماه و ریف جنوبی ادلب خبر دادند، جبهه النصره با حمله به برخی قرارگاه‌های اصلی شبه نظامیان جیش التحریر در این منطقه، فرمانده کل و شماری از فرماندهان اصلی آنها را دستگیر و مقادیر زیادی از تسلیحاتشان را توقیف کردند.

این منابع افزودند: گروه عقاب وابسته به جبهه النصره در شهر «کفرنبل» به منزل «محمد احمد الغابی»، فرمانده کل شبه نظامیان جیش التحریر حمله کرده و با وی و برادران و اطرافیانش درگیر شدند که به کشته شدن هفت تن از عناصر جیش التحریر و زخمی شدن یکی از جبهه النصره منجر شد.

منابع سوری گفت: پس از درگیری‌ها، الغابی به همراه سه تن از برادران و دایی خود دستگیر و به شهر ادلب منتقل شدند.

فرماندهی جبهه النصره به دستگیری الغابی اکتفا نکرده و توسط تین بزرگ از عناصر خود به منزل «ابو راغب»، معاون الغابی نیز در روستای «معرة حرمة» حمله کردند که او در منزلش نبود و به جای آن «ویس الحموی» فرمانده نظامی جیش التحریر در ریف حماه به همراه تیمی از عناصر این گروه دستگیر شدند.

حمله جبهه النصره به دفتر اطلاع رسانی جیش الاسلام در شهرک حزارین نیز نتیجه‌ای در پی نداشت چرا که عناصر این گروهک شب پیش از حمله، دفتر را ترک کرده بودند.

جبهه النصره همچنین به مقر شبه نظامیان جیش التحریر و جبهه الشام در مناطق «کفرعین»، «الصخر»، «کفرنبودة» و «المغیر» حمله کردند که به کشته شدن شماری از 2 طرف منجر شد.

شاهدان گفتند تیراندازی‌های شدیدی در داخل «مقرهای بن لادن» وابسته به جبهه النصره در شمال غرب  کنصفره در ریف ادلب شنیده می‌شد.

در حالی که تنش امنیتی شدیدی بر مناطق ریف حماه و ریف ادلب حاکم است منابع محلی تاکید کردند  انبارهای سلاح جیش التحریر در منطقه الغاب همچنان ایمن است و شبه نظامیان بیش‌تر عناصر خود را برای حفاظت از این انبارها در برابر هر  حمله احتمالی جبهه النصره اعزام کرده‌اند.

حمله جبهه النصره به مقرهای جیش التحریر پس از آن صورت گرفت که جیش التحریر با پیوستن به عملیات جیش الفتح در ریف حلب و ریف لاذقیه مخالفت کرد و جبهه النصره این مخالفت جیش التحریر را اقدامی خلاف شریعت خوانده بود.

دلیل اصلی حمله جبهه النصره نیاز این گروهک به نیروها و تسلیحات اضافی برای مقابله با عملیات نظامی سوریه در ریف شمالی حلب است علاوه بر اینکه جیش التحریر مایل به انجام حملاتی در ریف لاذقیه و ریف جنوبی حلب است تا  شبه نظامیان محله‌های شرقی حلب را نجات بدهند که طی روزهای آتی با سیطره ارتش سوریه و متحدانش بر جاده کاستیلو که آخرین راه کمک رسانی به این شبه نظامیان است، در محاصره کامل قرار خواهند گرفت.

این در حالی است که جبهه النصره می‌گوید که به درخواست برخی طرف‌های جیش التحریر و به منظور حل اختلاف با کسانی در این گروهک که «تاجر مازوت» خوانده می‌شوند مداخله کرده است.

جبهه النصره، الغابی را متهم به اختلاس مبالغ مالی هنگفتی از تجارت مازوت با ترکیه کرده است و بدین ترتیب جبهه النصره هدف خود از حمله به مقرهای جیش التحریر را حفظ خون مسلمانان خوانده و تاکید کرده که بازداشتی‌های این گروهک به دستگاه قضای شرعی تحویل داده می‌شوند.

گروه جیش التحریر با 5 هزار نیروی شبه نظامی در فوریه گذشته اعلام موجودیت کرده و مرکب از گروه های کوچکی با نام های  گروه 46، گروه 312 و گروهان‌های الحق است که با کمک همه جانبه رژیم آل سعود در منطقه ریف حماه فعال بودند.

این گروه دومین گروهی است که در کم‌تر از یک ماه گذشته هدف حمله جبهه النصره قرار می‌گیرد، پیش از آن «ابومحمدالجولانی» به عناصر خود دستور حمله به مقرهای «جند الاقصی» در منطقه قصر ابن وردان در ریف شرقی حماه را داده بود.

به نظر می‌رسد قطر با کشاندن جبهه النصره به درگیری با گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت عربستان قصد دارد شاخ رقیب سعودی خود را در شمال سوریه بشکند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس