درحالی که روند خشک شدن هورالعظیم توسط برخی دستگاه‌ها ادامه دارد، مصوبه اخیر شورای عالی آب نیز از پشت گوش انداختن مصوبه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی توسط دستگاه‌های مسئول پرده بر‌می‌دارد.

سرویس جامعه مشرق - نظرات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص نقش کشورهای همسایه در بروز پدیده گرد و غبار در کشور به ویژه استان خوزستان و حتی پیش کشیدن پای داعش به ماجرای گرد و غبار موجود در هوای کشور، آنقدر غیرتخصصی به نظر می رسید که حتی صدای کارشناسان این حوزه را نیز در آورده است.

البته معصومه ابتکار خبرهای خوبی را نیز در ماههای گذشته در خصوص مقابله با گرد و غبار یا همان ریزگردها اعلام کرده بود و بر اساس خبر اعلام شده توسط وی در آخرین روزهای فروردین ماه امسال، ابتکار از احیا تالاب هورالعظیم به عنوان مهمترین منبع داخلی ایجاد گرد و غبار خبر داد.

هرچند انتشار برخی اسناد مهم که نشان از اعترافات عجیب رییس سازمان محیط زیست درباره بی‌توجهی دولت به حل «بحران‌ریزگردها» داشت، با سکوت این سازمان مواجه شد، اما اسناد مذکور به وضوح نشان می داد که مسئولان اصلی دولت در این بخش نه مجوز قانونی برای مقابله با ریزگردها را فراهم کرده بودند و نه اعتبارات!

اما اینبار پای کم کاری دولت به ویژه سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نهادی حاکمیتی به ماجرا باز شده است چراکه بر اساس مصوبه بیست و پنجمین جلسه شورای عالی آب که در تاریخ نوزدهم خرداد ماه و در دفتر معاون اول رئیس جمهوری برگزار شده است، بازهم نشانه هایی واضح از بی توجهی سازمان حفاظت محیط زیست و خواب سنگین برخورد با بحران به وجود آمده در خوزستان به چشم می خورد.

اگرچه پیش از این نیز مشاهدات میدانی برخی رسانه ها و گفتگوهایشان با کارشناسان محلی، حکایت از خشک شدن تالاب هورالعظیم توسط برخی دستگاهها و بی توجهی سازمان محیط زیست به این موضوع داشت، اما رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه درآغاز به کار دولت یازدهم ما در تالاب هورالعظیم با مشکل عدیده‌ای مواجه بودیم، گفته بود: "خشکی این تالاب در سال ٩٢ به کانون اصلی گرد و غبار در آن منطقه بدل شده بود که خوشبختانه با همکاری وزارت نفت و شخص معاون وزیر، تالاب هورالعظیم آبگیری و دریچه ها به روی آن بازگشایی و برخی اصلاحات نیز در این تالاب صورت گرفت. "

حال اما علاوه بر مشاهدات میدانی که حکایت از ادامه دار بودن روند خشک شدن هورالعظیم توسط برخی دستگاهها دارد، مصوبه اخیر شورای عالی آب نیز از پشت گوش انداختن مصوبه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی توسط دستگاههای مسئول پرده بر می دارد.

در این مصوبه که نسخه ای از آن نیز در اختیار مشرق قرار گرفته، توقف اجرای طرح مصوب در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی توسط چند دستگاه اجرایی مورد اشاره قرار می گیرد؛ طرحی که بر انتقال زهاب های حاصل از واحدهای کشت و صنعت نیشکر امیر کبیر و میرزا کوچک خان و انتقال آنها به مخزن شماره 5هورالعظیم تاکید دارد تا درنهایت با اینکار منابع داخلی تولید ریزگرد به کنترل درآید.

بی توجهی ابتکار به ریزگردها ،اینبار با پشت گوش انداختن مصوبه شورای عالی امنیت ملی

در مصوبه اخیر شورای عالی آب، با تاکید بر توقف اجرای این طرح در دولت، درخواست شده است "علت توقف اجرای طرح مشخص شود و اگر تنها دلیل توقف آن عدم همکاری وزارت نفت بوده و سایر ابعاد طرح از هر نظر مطلوب می باشد، پیگیری دوباره طرح در دستور کار دولت قرار گیرد."

حال باید مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست پاسخ دهند، مصاحبه ابتدای سال خانم ابتکار در خصوص حل این مشکل، چقدر با مصوبه ای که با حضور مسئولان ارشد اجرایی در 19 خرداد تصویب شده همخوانی دارد و بالاخره مسئول پیگیری حل مشکلات مربوط به ایجاد کانونهای داخلی ریزگردها، کدام فرد و دستگاه است؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    اون از وزیر بهداشت ، اینم از وزیر محیط زیست.
  • کارشناس محیط زیست ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    ابتکار، مسئول نیست یک سیاسی کار است که به درد محیط زیست نمیخورد
  • کارشناس محیط زیست ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    متاسفم برای دولت روحانی اون از برجام اون از حقوق های نجومی این هم از ابتکار بی مسئولیت ، خدایش میشه به این افراد بگیم مسئول
  • ان جی او ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    یادتون هست به وزیر نفت جایزه ملی محیط زیست را داد. واقعا چه خبر توی این سازمان ؟؟؟؟؟
  • سپهر ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    خود کرده را تدبیر نیست
  • فرهاد ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    دم شما گرم با این اسنادی که به دست میارید، دیگه اینا رو که نمی تونه بگه فوتوشاپه و جعلی
  • حسین ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    متاسفانه سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی‌ همیشه حیات خلوت دولت‌ها بوده و افرادی که به یک نحوی بهشون مدیون بودن ولی‌ مناسب هیچ پست و جایگاهی نیستن مگیذارند در این سازمانها که مشغول باشند ، این فاجعه بار هست. دقیقا نگاه کنید ببینید هم میراث فرهنگی‌ و اثر باستانی ما و هم محیط زیست ما داره به سوی نابودی میره ، خوب نباید رسانه‌‌ها یک عکس‌العمل جدی انجام بدن که باعث تغییر بشه؟
  • رها ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    خانم ابتکار عملکردش چیه؟؟؟؟؟ واقعا سازمان محیط زیست کار هم میکنه؟؟؟ ما که ازش سیاسی کاری دیدیم
  • پری ترشیده ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    0 0
    گل گفتی آبجی
  • پری ترشیده ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    0 0
    تهمت نزن
  • جواب پری ترشیده ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    0 0
    سیاسی کاری ابتکار رو بقال سر کوچه ما هم میدونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس