کم آبی های اخیر و عدم مدیریت صحیح منابع آبی در کشور در بخش های کشاورزی، صنعتی و شرب سرانجام دامن منابع آبی استراتژیک کشور را نیز گرفت تا دولتی ها با مصوبه ای، استفاده از این منابع حیاتی را کلید بزنند.

به گزارش سرویس جامعه مشرق- شیوه های قدیمی آبیاری در بخش کشاورزی از یک سو و مستهلک بودن شبکه آبرسانی به شهرهای بزرگ و هدر رفتن بخش عمده از با کیفیت شرب در طول مسیر انتقال آب از سوی دیگر و در عین حال کاهش بارش ها طی سال های اخیر، باعث شده تا کشور با بحران کم آبی شدید روبرو شود، بحرانی که دولتی ها برای برون رفت از آن به جای تدوین روش ها و مدل های نوین مدیریت آب و جلوگیری از برداشت های بی رویه از منابع آب های زیرزمینی، به فکر دست اندازی به آخرین منابع آبی کشور بیفتند.
 
بر اساس مصوبه بیست و ششمین جلسه شورای عالی آب که به ریاست جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در تاریخ دوازدهم مهرماه امسال برگزار شده، وزارت نیرو با توجه به مسئولیتی که در مدیرت منابع آبی کشور دارد، مکلف شده تا ضمن استفاده از ظرفیت های سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در مطالعات منابع «آب کارست» کشور، شورایی را با محوریت وزارت نیرو و با عضویت سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی تشکیل داده و به بررسی همه جانبه و دقیق منابع آب کارست در کشور بپردازد.
 
تصمیم دولت برای برداشت منابع فوق استراتژیک آب + سند 
 
 در این مصوبه البته بر این نکته نیز تاکید شده است که اثرگذاری برداشت آب از منابع آب کارست بر سایر منابع آبی در مناطق مختلف کشور باید مورد بررسی قرار گیرد و نقاط اولویت دار برای استحصال این منابع مشخص شود.
 
این درحالی است که شورای عالی آب اولویت استفاده از این منابع را مناطق مرزی ایران تعیین کرده و آب منابع کارست باید ابتدا در مناطق مرزی و جایی که در صورت عدم برداشت از دسترس خارج و به خارج از کشور جریان می یابد استحصال شود اما محدود به مناطق مرزی نشده است.
 
شورای عالی آب گرچه در این مصوبه اولویت استفاده از منابع آب کارست یا همان آب های منابع سخت را در مناطق مرزی تعیین کرده است اما محدودیتی نیز برای عدم برداشت از منابع فوق استراتژیک آب کشور که اخرین منابع قابل استفاده آب در صورت بروز خشکسالی و کمبود های شدید آب است تعیین نکرده و و تنها بر این موضوع تاکید داشته  است که بهره برداری از این منابع آب به دلیل فوق استراتژیک بودن، باید در بخش شرب استفاده شود!
 
البته در این مصوبه اشاره شده است به جهت حفظ حقوق بین نسلی، می بایست استفاده از این منابع در چارچوبی خاص و ضابطه مند توسط وزارت نیرو انجام شود.
 
البته بهتر بود مسئولان این بخش با ارائه آمارهای لازم، مشخص کنند وضعیت منابع آبی در چه وضعیت بحرانی قرار دارد که دولت را به جای مدیریت صحیح منابع موجود و استفاده صحیح از آب های سطحی و زیرزمینی در دشت ها، به فکر استفاده از منابع "آب کارست" انداخته که برای کشورمان حکم منابع فوق استراتژیک و حیاتی را دارد.
 
کارست چیست؟

منابع آب های زیرزمینی در دو نوع محیط یافت می شوند؛ محیط های آبرفتی و محیط سازندهای سخت. محیط های آبرفتی، همان محیط هایی است که کشاورزان با حفر چاه در آن اقدام به استخراج آب می کنند و از نظر هیدرولیکی واکتشاف محیطی شناخته شده است. اما محیط سازندهای سخت به شکل سنگ و شن بوده و از نظر هیدرولیکی و اکتشاف یک محیط ناشناخته محسوب می شوند و از نظر مسایل فنی با آبهای آبرفتی کاملا متفاوتند که به آن کارست می گویند.
 
به عبارت دیگر منظور از "کارست"، سنگهای کربناتی یا آهکی است که انحلال در آنها ایجاد شده و می توان درآنها آب زیر زمینی پیدا کرد.

این درحالی است که قبلا سیاوش بهروز مدیرکل وقت مرکز مطالعات و تحقیقات سازندهای سخت موسسه تحقیقات آب، رسما این منابع را «آخرین منابع آب در ایران» دانسته و صیانت و استفاده از این منابع استراتژیک را برای کشور کم آبی چون ایران لازم توصیف کرده بود.
 
وی در این باره گفته است که "منابع آب کارستی در واقع آخرین منابع آب زیرزمینی است که در اختیار داریم چراکه آبرفتها به شدت مورد بهره برداری قرار گرفته اند و به هیچ وجه وضعیت خوبی ندارند."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • شوش ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    من که باورم نمیشه. اینها نتایج برجامه. آب زیاد شده و برف هم میاد پس از برجام.
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    دور نمیبینم اون روزی که با بروز بحران بسیار شدید کم آبی مهاجرتهای گسترده شکل بگیره حالا هی رو تبل افزایش جمعیت بکوبید ببینیم به کجا میرسه ما که میترسیم ولی امیدواریم توکل شما بر خدا جواب بده...
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    شوش؟
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    زمان برای ایران گذشته است. ایجاد چاههای عمیق ، استفاده وسیع از آب در صنایع و فاجعه موسوم به خودکفایی گندم که با تبدیل زمینهای دیم به آبی و افزیش بی سابقه کشت غرقابی صورت گرفت ایران را نابود کرد. الان اگر هیچ برداشتی از منابع زیر زمینی آبر صورت نگیرد صدها سال وقت لازم است تا به شرایط قبل از خودکفایی گندم برگردیم. همه سفره آبها خالی خالی و ذرات خاک آن طوری به هم چسبیده که حتی در صورت بارندگی دیگر قادر به جذب آب نیست. پس حتی اگر الان ناگهان اقلیم ایران مساعد شود و بارندگی فراوان شود نتیجه آن چیزی جز وقوع سیلهای مهیب و ویرانگر نخواهد بود. شاید فوری ترین راه حل برای ایران توسعه نیروگاههای هسته ای در سواحل جنوبی بود که می توانستند همزمان هم برق تولید کنند و آب دریا را شیرین کنند. در حالی آب شیرین سازهای معمولی سوخت فسیلی بسیار مصرف می کنند و آلودگی شدیدی دارند. متاسفانه با وضعی صنعت هسته ای گرفتارش شده این مساله منتفی است. راه دیگر این است که دو اقدام همزمان انجام دهیم. اول اینکه کشاورزی در نواحی کوهستانی را ممنوع کنیم تا آب به دست های پایین دست برسد. سد ها را باید به تدریج خالی و حذف کنیم تا چرخه طبیعی آب برقرار شود. مجددا روشهای باستانی نظیر قنات و آب انبار و کشاورزی با کوزه را احیا کنیم. و دوم اینکه باید جمعیت کشور را به نصف مقدار فعلی کاهش دهیم. برای اینکار لازم است به بهانه ای وارد جنگ شویم.
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    جمعیت کم شه؟
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    با جنگ موافقم با امریکا و اسرائیل بجنگیم. هم جمعیتمون نصف شه هم عقده امریکا رو از دلمون باز کنیم ببینیم چند مرده حلاجیم. مرگ یه بار شیون یه بار. اصلا همین که بخایم با امریکا بجنگیم 10-20 درص جمعیت مهاجرت میکنن. همینم خوبه
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    :| این آخراش دیگه کاملاً جفنگ نوشتی
  • رضوان ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    بابا قرار بود آب آشامیدنی هم برجام بده، این آب ها رو هم خرج کنیم باید بریم گذایی آب از افغانستان
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    دولت مهرورز احمدی نژاد ایران را تیدیل به کویر کرد
  • ناشناس ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    قرار بود با برجام مشکل آب خوردن مردم حل بشود پس چی شد ؟!
  • مسعود ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    تدبیر و امیدی که میگفتن این بود ؟!!!
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    مشرق این یک اتفاق معمولی نیست فاجعه است دولت مدبرین اصلا می فهمد مدیریت منابع اب یعنی چه؟!! اینها عهد بسته اند کشور را نابود کنند!! مسئولان امنیتی لطفا نگاهی هم به نفوذیهای وزارت نیرو و البته سازمان مدیریت بیندازند! مشرق جان این مجوز وحشتناکه حتما پیگیری کن
  • محمد ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    یکی دلایل جنگ سوریه بحران آب بود و سیل مهاجرت به شهر های بزرگ
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    مشرق جان بررسی کنید مناطق مرفه نشین تهران جند درصد اب مصرف می کنند؟ باید پر کردن استخر در منازل ممنوع شود با جریمه و مجازات مالیاتی و حبس و .. کسی حق ندارد برای شستشوی حیاط و کوچه و ماشین اب هدر بدهد باید جریمه های سنگین شوند
  • ناشناس ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    دولت خاتمی فتنه گر با طرح خودکفایی گندم ایران را تبدیل به کویر کرد.
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    شیرین سازی اب خلیج فارس و انتقال ان به فلات ایران که ساده تر و منطقی تر است.
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    مدیران بی کفایت طی سالهای متمادی کشور رو به قحطی آب سوق میدن
  • مهدیار آستانی ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    عزیز دل برادر! چرا مساله رو عوض میکنی؟ زمین های کشاورزی ما با شیوه های باستانی آبیاری میشه و کشاورزان ما غالبا اعتنایی به دانش های نوبن کشاورزی ندارند . محض اطلاع خدمتتون عرض کنم در خشک ترین مناطق دنیا نظیر آتاکامای شیلی و صحرای مرکزی استرالیا از طریق استحصال رطوبت هوا مزارع کشاورزی و تاکستان دیم ایجاد میشه ولی ما گویا که بر منابع عظیم آب تکیه داده باشیم مشغول ریخت و پاش فراوان منابع آبی هستیم! در پر آب ترین کشور دنیا یعنی روسیه جهت تامین آب سیستم گرمایش مرکزی محلات مسکو از برف انباشته شده در کوچه و خیابان استفاده میشه ولی ما ... سوء مدیریت ها رو چرا به بحران کاهش جمعیت ارتباط میدی؟ تدبر و تعقل در مسائل هم بد نیست
  • سیمرغ ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    کم آبی و بی کاری هیچ ربطی به افزایش جمعیت نداره الکی هوچی گری در نیارید. این جریان بی آبی و کم آبی هم علت مادی داره و هم معنوی که باید این دو علت هم زمان با هم ریشه یابی و حل شود. همواره یکی از سنت های الهی این بوده که هر کسی که تلاش کند نتیجه می بیند خواه یکتاپرست باشد یا بت پرست. متاسفانه مسولین و مردم ما در چندین دهه ی اخیر کار چشمگیر برای حل بحران بی آبی نکردند و در این روزها کاسه چه کنم دستمان گرفتیم. اولا که چقدر حدیث و آیه داریم که یکی از علت های اصلی خشکسالی در ممالک اسلامی (توجه کنید ممالک اسلامی) شیوع گناهان خاص در جامعه اسلامی می باشد. که خوب این از علت های معنوی یا ماورائی خشکسالی در کشور ما است که کمتری کسی در این دوره و زمانه قبول می کند که گناه می تواند عامل خشکسالی شود و بیشتر دوست دارند به مشکل بی آبی با دید علمی و مادی بنگرند. دوما مشکلات مادی همان چیزهایی است که کارشناسان و صاحب نظران این رشته تا به حال گفته اند و می گویند. و کسی به ات ترتیب اثر نمی دهد. خوب است کمی در مورد سلاح (هارپ) که آمریکا روی آن کار می کند تحقیق شود. این تکنولوژی که آمریکا روی ان کار می کند طبق اطلاعات پخش شده در سایت های مرتبط نوعی تکنولوژی است که می تواند جو و اتمفسر منطقه ای خواست را دستخوش تغییراتی قرار بدهد. یا این که در مورد بارور کردن ابرها تحقیق شود که آیا در کشور ما هم جواب می دهد یا نه. خلاصه کلام این که بی خود و بی جهت کم ابی و مشکلات آن را به افزایش جمعیت گره نزنید. شاید کوبیدن بر طبل فرزند کمتر و زندگی بهتر و بی اعتمادی به خداوند یکی از علت های معنوی خشکسالی در مملکت ما باشد.
  • آرش ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    خشکسالی و کمبود آب خطرش از داعش و اسراییل بدتر مخصوصأ در آینده ، ممکنه خدای ناکرده موجب جنگ داخلی بشه ،این همه کارشناسان مثل دکتر کردوانی هشدار میدن ولی کسی جدی نگرفت تا این وضع پیش اومد در بحث کشاورزی در مناطقی که بحران آب جدی ،ولی دارن کشتها ومحصولاتی به عمل میاد که شدیدأ به آب احتیاج دارن مثل یونجه وبرنج ،باید هرچه سریعتر در وزارت نیرو و کشاورزی یه چاره ای اندیشید وگرنه کشور دچار بحران بسیار شدید امنیتی و اجتماعی گرفتار میشه.
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    جناب 13:06 شما و امثالتان که معتقدند ایران ظرقیت تولید عذای300 میلیون نفر را دارا است اون وقت شما که این خشکشالی را مصول خود کفایی میداتید در این موزد نظری دارید؟ ممنون
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    برای جمعیت عظیم ایران اینکار کافی نیست. مگر با داشتن دهها نیروگاه هسته ای در سواحل جنوبی
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    شهرهای اصلی ایران روی بهترین زمینهای کشاورزی بنا شده اند و مردم ایران از قدیم با قنات آب را از کوهستانها به ست این خاکهای غنی از مواد معدنی می بردند. در واقع دلیل تشکیل این شهرها همین بوده است. تهران و قزوین و اصفهان نمونه بارز این شهرها هستند. به جای هدر دادن آب در خاک بی ارزش کوهستانها باید زمینهای کشاورزی را داخل شهرها آزاد کنیم و در عوض شهرها را به مناطق کم ارزش از نظر کشاورزی منتقل کنیم. به این ترتیب با خداقل مصرف آب حداکثر بازدهی کشاورزی محقق خواهد شد.
  • ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    آبی که در عمیق ترین چاه ها بالا کشیده میشود، قطعاً استراتژیک و مرتبط با امنیت ملی ماست. باید در برایر بهره برداری از این آب ها به شدت مقاومت کرد، چه بسا محدودیت و نظارت سنگینی بر آن اعمال کرد
  • ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    به ناشناس 16:40 البته که ایران توان داشتن سیصد میلیون جمعیت را دارد. اما با کشاورزی صحیح و بهبود روشهای آب و اصلاح خاک و نظایر آن. نه با افزایش زمینهای زیر کشت گندم آبی آنهم به روش غرقابی. تعجب نمی کنید دولت اصلاحات که در هیچ زمینه ای اعتقاد به خودکفایی نداشت و ایران را به بزرگترین وارد کننده بنزین تبدیل کرد چه شد که به فکر خودکفایی گندم افتاد؟ چون پشت این عنوان زیبا هدف بسیار شومی بود
  • محمد ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    اصولا چونکه در ایران ومخصوصا در بعضی دولت ها مدیران عادت به تنبلی و سستی دارن راحت ترین راه را برای حل بحران انتخاب میکنن و نتیجش میشه اینکه خود این راه حل در آینده بک بحران بزرگ تر ایجاد میکنه نمونش در برجامه که خالقان برجام هدفشان حل مشکلات اقتصادی بود ولی خود برجام شد بحران دیگه ای که باید با این همه نقض عهد های طرف مقابل چکار کرد
  • ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    بيا كه اتيش زدم به مالم
  • امین12 ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    با سیمرغ صددرصد موافقم کاملا حرفش درسته احسنت
  • ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    انگار مخت در سرمای سوئد یخ زده ها! نصف جمعیت رو کاهش بدیم اونم با جنگ؟!!! فردا نرو سر کار تو خونه بمون پای بخاری!
  • ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    ناشناس از سوئد این پیشنهاد جالبیه ولی چند قرن زمان میبره تا تهران و قزوین و اصفهان رو ببریم توی کوه بنا کنیم! حالت خوبه؟!!!!!!!!!
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    0 0
    به ناشناس 23:57 خیر. انتقال شهرهای بزرگ امروزه بسادگی میسر است البته اگر اراده ای برای اینکار باشد. ببینید چگونه ژاپنیها مردم را در مناطق نامساعد پخش کرده اند اما در عوض وسط توکیو زمینهای بزرگ برنجکاری هست؟ چون مالیات بر برنجکاری در توکبو صفر است در حالی که مالیات و مخارج مسکن فوق العاده بالا است.
  • ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    0 0
    به ناشناس 16:40 خودکفایی کشاورزی از طریق اصلاح آبیاری و اصلاح خاک را ما می خواهیم. نه از مسیر افزایش زمینهای زیر کشت غرقابی. آن کاری که دولت اصلاحات کرد جنایتی سازمان یافته و عمدی بود.
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    0 0
    ناشناس۱۶۴۰ منافاتی بین صرفه جویی و خودکفایی وجود ندارد اگر اجرا درست میبود
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    وقتی اقای رییس جمهور به جای اینکه ابتکار عمل به خرج بده و دلسوزترین متخصصان را برای محیط زیست انتخاب کنه ابتکار حزبی به خرج میده و فردی بیکار که در کابینه خاتمی هم هیچ دستاوردی نداشته رو انتخاب میکنه که نای کار کردن نداشته و حل معضلات زیستی را هم به بعد از برجام موکول میکنه نتیجه همین میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس