رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، خواستار اطلاع‌رسانی مسؤولان به مردم در زمینه وجود ریزگردها شد و گفت:‌ باید آمادگی مردم را برای مواجهه صحیح با گرد و غبار بالا ببریم.

 به گزارش مشرق، وضعیت گرد و غبار در کرمانشاه از حد بحران گذشته و شرایط آب و هوایی به حدی آلوده است که شهروندان از رفت و آمد غیر ضروری به بیرون از منازل خویش خودداری می‌کنند و طی روزهای سال جاری بیش از 47 روز (بر اساس اعلام مسؤولان مربوطه) آب و هوای بحرانی به دلیل وجود گرد و غبار در استان کرمانشاه وجود داشته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بعدازظهر امروز در رأس هیأتی متشکل از مسؤولان کشوری و نماینده سازمان ملل متحد به غرب کشور سفر کرده که به دلیل وجود فرودگاه مناسب آغاز سفر وی از استان کرمانشاه انجام گرفته است.

معصومه ابتکار لحظاتی پیش در نشستی که در استاندار کرمانشاه برگزار شد،‌ اظهار کرد:‌ در فاصله زمانی کم به دلیل شرایط استان‌های غربی با هیأتی متشکل از مسؤولان کشوری و بین‌المللی به این مناطق آمدیم تا به مردم اعلام کنیم دولت به فکر مردم است.

ابتکار وجود این هیأت را نشان‌دهنده فرابخشی بودن معضل ریزگردها دانست و گفت: هواشناسی، وزارت کشور، سازمان جنگل‌ها، وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی و وزارت امورخارجه در این موضوع دخیل هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه کانون ریزگردهای  غرب کشور منشأ داخلی ندارد، تأکید کرد: طوفان گرد و غبار طی مدت اخیر روند افزایشی داشته است و دولت در جریان معضلات موجود است و مشکل را پیگیری می‌کند.

ابتکار با بیان اینکه نشست‌هایی با مسؤولان عراقی در زمینه گرد و غبار داشته‌ایم و در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند،‌ گفت:‌متأسفانه بخش عظیمی از کانون گرد و غبار در بخشی است که در تصرف داعش قرار دارد و با عراق مذاکرات را ادامه می‌دهیم.

این مسؤول بدون اشاره به سایر کشورهایی که منشأ ریزگردها در آنجا نیز وجود دارد و در تصرف داعش نیست ادامه داد: امیدواریم کارهایی در جنوب عراق و بصره انجام بدهیم و ایام اربعین فرصت خوبی است تا با کاشت نهال توسط زائران اقداماتی برای مقابله با ریزگردها انجام شود.

ابتکار با تأکید بر اینکه از هر فرصتی برای ریشه‌کن کردن کانون ریزگردها استفاده می‌کنیم،‌افزود: تدابیری باید برای کاهش عوارض بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه اندیشیده شود و دولت دستورالعمل جدیدی مصوب کرده که برای نحوه مقابله با گرد و غبار اقدامات خوبی انجام خواهد گرفت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مورد اینکه اقداماتی برای کاهش عوارض ناشی از طوفان گرد و غبار در بحث خارجی و داخلی انجام شده، گفت:‌ کرمانشاه تالاب خوبی دارد و کانون گرد و غبار در داخل استان نیست.

ابتکار با بیان اینکه در حال مستندسازی وقایع گرد و غبار هستیم، خاطر نشان کرد:‌باید آمادگی مردم را برای مواجهه با گرد و غبار به صورت صحیح بالا ببریم و اطلاع‌رسانی در این زمینه بیشتر شود که مردم در مدت اخیر همکاری خوبی داشته‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از انجام اقدامات کوتاه‌مدت خبر داد و انجام اقدامات بلندمدت برای برخورد با کانون داخلی را منوط به پیش‌بینی بودجه توسط دولت دانست.

گفتنی است معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پایان این نشست به اصرار خبرنگاران استان کرمانشاه که به نمایندگی از مردم این استان معضلات ریزگردها را در قالب سؤالاتی مطرح کردند، تنها به سؤال دو تن از خبرنگاران پاسخ داد و از پاسخ دادن به سایر سؤالات امتناع کرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس