با شکست گروه موسوم به ارتش جدید سوریه که هدف خود را مبارزه با داعش اعلام کرده بود، یک ناکامی دیگر برای آمریکا به ثبت رسید.

به گزارش مشرق، در پی شکست عملیات نظامی گروه موسوم به ارتش جدید سوریه که از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی و آموزشی آمریکا برخوردار است و هدف خود را مبارزه با داعش اعلام کرده است، پروژه آمریکا در سوریه ضربه سختی خورد.

هدف از تشکیل ارتش جدید سوریه توسط آمریکا

هر چند ارتش جدید سوریه هدف خود را مبارزه با داعش اعلام کرد اما بر کسی پوشیده نیست که هدف از تشکیل این گروه، تجزیه سوریه است که آمریکا با تمام توان به دنبال محقق کردن آن است.

حمایتهای نامحدود آمریکا از ارتش جدید سوریه بسیار شک برانگیز است. هر چند این گروه هدف خود را مبارزه با داعش اعلام کرد، اما بر اساس اطلاعات به دست آمد، آمریکا هدف بسیار دورتری از مبارزه با داعش را از تاسیس این گروه دنبال می‌کند. بویژه اینکه این عملیات از شهر بوکمال در مرزهای عراق همزمان با تحرکات مشابهی از سوی  برخی از عشایر عراق در نزدیکی مرزهای سوریه در منطقه القائم و شرق منطقه راوه، آغاز شده است.

شکست سنگین ارتش جدید سوریه از داعش

بالگردهای جنگنده آمریکا، 200 تن از مبارزان ارتش جدید سوریه را در اطراف شهر بوکمال هلی برن کردند. سپس این نیروها توسط سه بالگرد جنگنده آمریکا در فرودگاه الحمدان در اطراف این شهر هلی برن شدند. بر اساس اطلاعات به دست آمده افسران اردنی، پیش قراولان این نیروهای مهاجم بودند.  نیروهای ویژه انگلیس و آمریکا تمایلی به مشارکت زمینی نداشتند، بلکه این عملیات را از اتاق عملیات موجود در اردن و عراق اداره می کردند.

ساعاتی بعد از آغاز این عملیات، داعش اعلام کرد که 40 تن از مهاجمان را به قتل رسانده و 15 تن دیگر را به اسارت گرفته است. داعش همچنین از به غنیمت گرفتن 6 خودروی ویژه و 6 کامیون حامل مهمات خبر داد و بدین ترتیب عملیات گروه موسوم به ارتش جدید سوریه شکست خورد.

به عقیده کارشناسان، هدف آمریکا از تأسیس ارتش جدید سوریه، این است که ابزاری بر روی زمین داشته باشد تا بتواند از طریق آن خود را به گونه‌ای جلوه دهد که برای آزادسازی منطقه از دست داعش تلاش می‌کند. اولین هدفی که این گروه مطرح کرد، آزادسازی شهر الرقه بود و در صورتی که این هدف محقق شود، راه به سمت ارتش سوریه و همپیمان روسی آن از سمت تدمر به رقه بسته شده است.

موضوع دیگری که موجب شده است آمریکا گروه ارتش جدید سوریه را تاسیس کند، رقابت با روسیه است که مستقیما با ارتش سوریه در عملیات زمینی هماهنگ است و دائما اعلام می کند تنها نیرویی که با داعش می‌جنگند، ارتش سوریه است. بنابراین آمریکا می بایست ارتشی جایگزین را ایجاد می کرد تا هیاهویی رسانه‌ای ایجاد شود و  از آن به عنوان برگه ای در هرگونه راه حل بحران سوریه استفاده کند.

آمریکا قبل از ارتش جدید سوریه که در عملیات اخیر شکست خورد و بیشتر نیروهایش را از دست داد، برای هموار ساختن پروژه تقسیم منطقه خود، گروههای متعددی در سوریه تشکیل داد و از آنها حمایت کرد.

ارتش جدید سوریه در سبتامبر سال 2015 تاسیس شد و یک هزار عضو دارد که از شبه نظامیان گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه تشکیل پو به دست کارشناسان آمریکایی و اردنی در اردن آموزش دیده اند. همچنین بر اساس اطلاعات بدست آمده، 200 مشاور آمریکایی و اردنی در کنار این نیروها می جنگند و سلاحهای آمریکایی را در اختیار دارند که پیش از این هیچ گروه مسلحی آن را نداشته است.

شخصی به نام مهند الطلاع منصب فرماندهی این گروه را بر عهده دارد که وی پیش از این فرمانده گروه موسوم به شورای نظامی در دیرالزور بود. وی بارها تاکید کرد که عناصرش آموزشهای فشرده‌ای به دست نیروهای ائتلاف آمریکایی در پادگانهای اردن دیده اند و سپس به پادگان شهرک المحروسه سوریه در مرزهای با اردن منتقل شده اند. همچنین این افراد به سلاح و مهمات مجهز شده و دستمزدهای عالی برای آنها در نظر گرفته شد تا همه عملیات آنها از طریق هماهنگی با اتاق عملیات ائتلاف صورت گیرد.

عدم رابطه حسنه ارتش جدید سوریه با یگان‌های حمایت کرد

از اظهارات فرماندهان ارتش جدید سوریه چنین بر می‌آید که این گروه رابطه خوبی با یگانهای حمایت کرد که آمریکا از آن در شمال سوریه حمایت می‌کند ندارد.

در همین راستا مهند الطلاع گفته بود که هیچ ائتلافی بین این گروه و یگانهای کرد وجود ندارد. وی همچنین مدعی شد که هدفش مبارزه با داعش و ارتش سوریه در آن واحد است. این موضوع نشان می دهد که آمریکا به دنبال تخریب چهره ارتش سوریه از طریق قرار دادن آن در کنار گروه تروریستی داعش است. همچنین آمریکا تلاش می‌کند که از گروههای با گرایشات مختلف در مناطق مختلفی در سوریه حمایت کند تا ایده تجزیه را تقویت کند. واشنگتن علاقمند به این است که در ارتش جدید سوریه هیچ گروه غیر عربی نباشد، زیرا نمی خواهد منطقه شرق را به کردها تحویل بدهد بلکه می‌خواهد به قبایل عربی ساکن منطقه بدهد درست بر عکس منطقه شمال که آمریکا در آنجا از کردها حمایت می‌کند.

توافق آمریکا و ارتش جدید سوریه

براساس اطلاعات بدست آمده، توافقی بین آمریکا و فرماندهان ارتش جدید سوریه حاصل شده است مبنی بر اینکه این گروه مبارزه با داعش را در درجه اول قبول کند تا آمریکا به آن اجازه مبارزه با ارتش سوریه را نیز بدهد.

استفاده آمریکا از تجارب قبلی شکست خورده

آمریکا تلاش می‌کند که از تجارب قبلی  شکست خورده خود استفاده کند، لذا تلاش می‌کند که ارتش جدید سوریه را به گروههای اسلامگرایی مانند جبهه النصره مرتبط نکند. 

واشنگتن قبلا گروههای مانند تیپ 30، گروه حزم و گروه جبهه انقلابیون سوریه را تشکیل داد و از آنها حمایت کرد. این کشور همچنان تلاش می‌کند آنچه معارضان معتدل نامیده می شود را تاسیس کند تا از آنها  به عنوان برگه‌ای برای حل سیاسی آینده استفاده کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • امیر ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    اگه ارتش سوریه و جبهه مقاومت با قدرت به پیشروی و بازپس گیری مناطق تحت اشغال تروریست ها ادامه بده و فرصت توطئه و نقشه ریزی شیطان بزرگ رو بگیره خیلی خوب میشه! هرچی این جنگ فرسایشی تر میشه راه های شیطانی و دسیسه های جدید به مغز این آمریکاییا میرسه و هر بار یه تئوری رو عملیاتی میکنن و همینطور مدام تئوری و نقشه جدید تولید می کنن!
  • ایرانی ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    یگانهایی از ارتش سوریه در مرز عراق و سوریه مستقر شوند .و با حمایت ایران و حشد الشعبی و کردها حملات را به ارتش جدید سوری واردنی و داعش آغاز کنند تا دستشان در این زمین خالی نباشد
  • ایرانی ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    یگانهایی از ارتش سوریه در مرز عراق و سوریه مستقر شوند .و با حمایت ایران و حشد الشعبی و کردها حملات را به ارتش جدید سوری واردنی و داعش آغاز کنند تا دستشان در این زمین خالی نباشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس