شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات کمیسیون‌ها به حدی بود که این جریان از میان 14 کمیسیون تخصصی مجلس تنها توانست به ریاست دو کمیسیون دست یابد.

شکست مفتضحانه‌ای که اصلاح‌طلبان صدایش را درنمی‌آورند / عارف متهم اصلی مغلوب شدن فراکسیون امید
سرویس سیاست مشرق - ادعای پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم خیلی زود رنگ باخت. جریانی که با تمامی نیرو به میدان آمده بود در چندین مرحله در فرایند ساختارسازی دموکراتیک پارلمانی شکست خورد تا وزن واقعی آن آشکار شود.

اما اصلاح‌طلبان در هفته گذشته شکست مفتضحانه‌ای در انتخابات اعضای هیئت‌رئیسه کمیسیون‌های مختلف مجلس که نمایندگان بایستی در قالب این کمیسیون‌ها فعالیت کنند، متحمل شد. شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات کمیسیون‌ها به حدی بود که این جریان از میان 14 کمیسیون تخصصی مجلس تنها توانست به ریاست دو کمیسیون دست یابد که این موضوع برای این جریان سیاسی فاجعه است.

هفته‌نامه صدا، ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران از این موضوع به‌عنوان حادثه تلخی در اردوگاه اصلاحات یاد می‌کند که امیدها را به یاس و ناامیدی بدل کرده است.

این نشریه در این باره می‌نویسد: «انتظار می‌رفت اصلاح‌طلبان ریاست حداقل یک سوم و در حالت طبیعی نیمی از کمیسیون‌های 13 گانه را کسب کنند،‌ اما سهم این فراکسیون به دو کمیسیون برنامه و بودجه و بهداشت محدود ماند. هر چند در نهایت ریاست کمیسیون اصل 90 هم به گزینه مورد حمایت اصلاح‌طلبان رسید؛‌ تا اندکی از ناامیدی حاصل از شکست در کمیسیون‌های کلیدی آموزش و فرهنگی کاسته شود، گرچه ریاست این کمیسیون بی‌مشتری بیشتر به توفیق اجباری می‌مانست تا پیروزی در یک رقابت.» البته این نشریه اشاره نکرده است که «داود محمدی»، نماینده قزوین و رئیس کمیسیون اصل 90 از طیف اصولگرایان و عضو فراکسیون ولایت مجلس دهم است.

این نشریه شکست ژنرال‌های اصلاح‌طلب در رقابت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را تلخ‌ترین شکست در این رده می‌خواند و می‌نویسد: «در کمیسیون آموزش و تحقیقات هم که چند نماینده شاخص تهران ازجمله محمدرضا عارف به عضویت آن درآمده بودند، آن‌طور که خود می‌گویند، بازی طرف مقابل را خوردند و با «مهندسی انتخابات» مواجه شدند. این در حالی است که چهره‌های اصلاح‌طلب مجلس و سران فراکسیون امید به دو پرسش پاسخ نمی‌دهند. اول آنکه، مهندسی، تدبیر و برنامه آن‌ها در برابر رقیب برای کسب کرسی ریاست کمیسیون‌ها چه بود؟ دوم اینکه اگر طرف مقابل با محوریت علی لاریجانی چنین به مقابله با اصلاح‌طلبان روی آورده، که چهره‌هایی چون محمدمهدی زاهدی و نصرالله پژمان فر را بر چهره‌های فرهنگی و علمی اصلاح طلب ترجیح می‌دهد، اصلاح‌طلبان چه کرده‌اند؟»

همه این موارد سبب شده تا سیل انتقادات به‌سوی محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید روانه شود. محمود صادقی، نماینده تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات ضعف تشکیلاتی نمایندگان فراکسیون امید را علت این شکست می‌داند و در گفتگو با صدا به انتقادات نسبت به مدیریت عارف این‌گونه پاسخ می‌دهد: «اکثر دوستان در فراکسیون امید به توصیه‌ها گوش نمی‌کردند و شاید به دلیل اینکه افراد فراکسیون عقبه حزبی و تشکیلاتی نداشته یا افراد چندان التزام یا روحیه تشکیلاتی نداشتند اتفاقی که دیدیم رخ داد.»

وی می‌افزاید:‌ «ما سطح انتظارات را به‌صورت روانی بالابرده بودیم و این مسئله موجب شد در انتخابات هیئت‌رئیسه و هم در مسئله کمیسیون‌ها وقتی‌که انتظارات برآورده نشد، دچار سرخوردگی شویم. من از عملکرد دکتر عارف دفاع می‌کنم، هرچند درمجموع می‌پذیریم که در فراکسیون ضعف‌هایی داشته‌ایم.»

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه می‌کند: «من انتقادی هم به یکی از اعضای فراکسیون که رئیس یکی از شعب بودند، دارم. ایشان در هنگام رأی‌گیری به دلیل اینکه حزب آن‌ها افطار داشتند، جلسه شعب را ترک کردند و هر چه اصرار کردیم نماندند و درنتیجه یک رأی کم آوردیم و خانم سلحشوری حذف شدند. ایشان که یکی از اعضای هیئت‌رئیسه فراکسیون هم بودند در زمان حساس رأی‌گیری جلسه را ترک کردند. این مسئله برای من به‌هیچ‌وجه قابل توجیه نیست و از ایشان نمی‌گذرم.»

احمد مازنی، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید نیز درباره شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات کمیسیون‌ها می‌گوید:‌«تصور افکار عمومی این بود که اکثریت مجلس دهم اصلاح‌طلب است. با کاندیدا شدن دکتر عارف مشخص شد که اکثریت اصلاح‌طلبان نیستند اما جمعی قابل توجه است. بنابراین توقعات و انتظارات افکار عمومی هم باید متناسب با افراد اصلاح‌طلبی باشد که در مجلس حضور دارند نه اعضای لیست امید.»

به هر جهت آنچه از ظواهر امر پیداست شکست دیگر اصلاح‌طلبان در مجلس به سبب اغراق و خودبی‌شمار پنداری جریان اصلاحات صورت گرفته که بعد از مدتی در تلاطم واقعیات رنگ باخت و شکست این جریان سیاسی در کمیسیون‌ها را می‌توان به‌عنوان پایانی تلخ بر پروپاگاندای سیاسی اصلاحات و پروژه «تکرار می‌کنم» در ماجرای مجلس دهم یاد کرد.

شکست مفتضحانه‌ای که اصلاح‌طلبان صدایش را درنمی‌آورند / عارف متهم اصلی مغلوب شدن فراکسیون امید

شکست مفتضحانه‌ای که اصلاح‌طلبان صدایش را درنمی‌آورند / عارف متهم اصلی مغلوب شدن فراکسیون امید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • ali ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    انشاالله که هی طلوع نکنی مشرق برای این تفسیرت .الحق که بازمانده احمدی نزادی
  • فرزند روح الله ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    حزب فقط حزب علی سید ما سید علی خامنه ای حزب واقعی و خدمت گذار فقط حزب الله بقیه رو بریزید توی دریا
  • ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    سعودیا میگن یا با مایید یا مشرکید و باید بمیرید اصلاح طلبا میگن یا ما پیروزیم یا تقلب و مهندسی آرا شده !!!!
  • اشک درار مشرق ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    مشرق لنگی!فعلا شما در انتخابات تهران و انتخابات هیئت رئیسه شکست مفتضحانه ای خوردید
  • ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    خفه شو مشرق ساندیس خور
  • مرتضی ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    حتما تقلب شده.. مگه میشه؟ مگه داریم؟ بریزین توخیابونا
  • روح الله ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    خدا را هزار مرتبه شکر که اصول گراها پیروز شدند
  • ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    فراکسیون ناامید اما پرمدعا و گزافه گو
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    شکست ملازم هر مکتب منحرفی هست و مکتب اصلاح طلبی هم از این قاعده مستثنی نیست
  • امین ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    مشرق نویس عزیز و حقیر دلم برای حقارت و سطح فکری پایینت میسوزه شما تندرو ها و بی فرهنگ ها از ضریب هوشی پایین رنج میبرید، و فکر میکنید بقیه هم مثل خودتون هستن نه عزیز من بقیه میفهمن صد برابر تو هم میفهمن ژنرال های اصلاح طلب در اصل همون هایی هستند که رد صلاحیت شدن نه اون هایی که اومدن تو مجلس باخت شما نه در نتیجه انتخابات و وقایع ما بعد آن، بلکه زمانی که با ترس و وحشت شروع به رد صلاحیت کردین رقم خورد اگر بزدل نبودین که رد صلاحیت نمیکردین
  • علی ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    والله از شکست اصول گرایان در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس مفتضحانه تر نبود ! اصولا باید یه تعریفی از کلمه مفتضحانه داشته باشی ببینیم منظورت چی هست !!!
  • ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    چرا عکس اقای بروجردی رو وسط زدین ایشان تا دیروز اصولگرا بودند!
  • رزمنده ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    حاقل در ماه مبارک رمضان دروغ نگویید. رییس مجلس که کاندیدای اصول گرایان نبود. نواب رییس هم که اصلاح طلب هستند. با این همه کمک جنتی و قلع و قمع اگر تبدیل شدن 15 اصلاح طلب مجلس قبلی به 105 نماینده بیروزی نیست بس چیست. چرا شما ارزشی ها این همه دروغ می گویید.
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    سایت مشرق ! دلتان را خوش نکنید - الکی برای خودتان نوشابه باز نکنید - لیست امید تازه کار است و نیازی نیست تا مسئولیت در دست بگیرند و خود را درگیر کنند - اما رئیس کمیسیون ها بیشتر کار و مسئولیت اداری دارند - در پست های مهم مجلس جایی برای اصول گرایان دیده نمی شود - رییس مجلس و نواب - البته اینها را خودتان هم می دناید اما برای روحیه دادن خودتان به مسائل خنده دار متوسل می شوید
  • جوان اصلاح طلب ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    مشرق تو دشمن اصلاحات هستی ؟ تو ب هموطنای خودت ب خاطر منافع حزبی ب چشم دشمن نگاه میکنی . متاسفم براتون. مهم اینه که دل مردم با اصلاح طلبان هست. شما ها هم هیچ غلطی نمیتونید بکنید. یه روز همه شما رو ب زباله دان تاریخ میفرستیم
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    درودبریاران واقعی حضرت امام که واقعا مظلوم هستند اماملت حتی درواپسین لحظات انتخابات نیز وفاداری خودرا اللخصوص درتهران به نمایش گذاشتند باهمه حق کشی هایی که صورت گرفت ودرنهایت لیستی درتهران نسبتا ناشناخته به مردم وفادارتهران اعلان شد اما این را روشن کرد که هنوز حمایت از مظلوم دراین کشور جایگاهی وحرفی برای گفتن دارد اما مطمئن باشید که این کشور متعلق به مردمی است که عاشق اهلبیت اند انشائالله به یاری امام زمان پیروز اصلی این میدان مردم وخواست مردم است مهم این است که دراین دوره مردم بودند که گوی ومیدان را از افراد افراطی گرفتند
  • مهدی از قم ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    به نظر من اصولگرا درست است که اصلاحات در این مجلس حرفی برای گفتن نداره ولی این مجلس را هم نباید به اصولگرای چسباند.این نمایندگان اکثرا وکیل الدوله هستند.پس خودمان نباید وسیله ای بدست دولت برای توجیح ناکارامدیش بدهیم
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    مگه اينكه اينطوري به خودتون روحيه بدين!
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    هرجا مردم تعیین کننده میشوند اصلاح طلبان پیروزند، اینکه تو مجلس چه اتفاقی افتاده ربطی به محبوبیت آنها در میان مردم ندارد! اتفاقا این موضوعات که آنها همیشه مظلوم واقع میشوند به محبوبیت آنها اضافه میکند!
  • يوسف ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    همشون مفت خورن
  • الهه ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    خودتونو مظلوم نشون دادین تا 40 سال پیش سر مردمو شیره بمالین.
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    خیلی مفتضاحانه بود ؟!دلتو خوش نکن .
  • ناشناس ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    مشرق96هم میبینیم
  • بهزاد ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    مشرق، مثل همیشه عالی بود
  • ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    یه وجب دلخوشی ..
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    میرید بالا با کلاس میشید میایید پایین فحش میدید یه دونه اید تو دنیا ..
  • مهدی از قم ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    اهان بعد چرا در انتخابات ریاست جمهوری 84 و 88 شکست خوردند؟؟؟؟؟؟شما توهم خوداکثریت پنداری دارید
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    خخخخخخخ
  • ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    بذار بگن برندن اینجوری کمتر چوب میذارن لای چرخ دولت! بنده خدا خاتمی رو دق دادن از بس احساس شکست میکردند
  • سرباز ولایت ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    با سلام برای کوته فکری بعضی از احزاب و طرفدارانشان متاسفیم زیرا همیشه به جز حتاکی و بی ادبی چیز دیگری به خورد طرفدارانشان نمی دهند ولی اگه درست فکر کنیم به غیر از تاج گردون بعدا خواهید دید دیگر نماینده امیدی ها در این انتخابات چنان توهینی به طرفداران آنها خواهد بود که طرفدارانشان را از همه چیز بی زار خواهد کرد و در دل خواهند گفت که کاش فقط تاج گردون رئیس فراکسیون از طرف ما می شد نه کس دیگر همان طور که بچه مومن ها ترجیح می دادند نیمی از این نمایندگان رای آورده اصلولگرا رای نمی آوردند زیرا تنها چیزی که برای مردم و رهبری و ایران عزیز مهم است افراد متعهد و با دیانت و تخصص است نه لیست احزاب . ومن الله التوفیق خداوند توفیق خدمت گذاری و افتخار آفرینی برای مردم و کشورمان به همه بدهد انشاالله
  • مهدی از قم ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    یاران واقعی امام؟؟؟؟؟؟؟؟؟شما برای مثال نظر امام را راجع به لیبرالیسم بخوان بعد نظر این اقایان را در همین موضوع.دوستان واقعی امام را بی بی سی توصیه نمیکند.دوستان واقعی امام مثل امام علی وار زندگی میکنند نه در کاخ و قصر
  • مهدی از قم ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    تعریف ما از مفتضحانه این است که یک اصلاح طلب که خودش رو از رهبران اصلاحات میدونه میزان رای که اورد از راری باطله کمتر باشه
  • مهدی از قم ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    دوست عزیز اصلاح طلب از نوشته های شما دقیقا میشه فهمید که سطح ادب و سواد شما در چه حدی است.دوست عزیز اولا حقیر و دون افرادی هستند که مواجب خود را از دربار سعودی و رژیم کودک کش اسراییل میگیردند.دوما بی فرهنگ افرادی هستند که مسجد را اتش میزنند و ادم ها بی دفاع را مورد ضرب قرار میدهند.سوما اگر اصلاحات ژنرال داشت این همه کولی به کاگزارانی و اعتدالی نمیداد.چهارما اگر همه رد صلاحیت شدند پس چجوری اینقدر سروصدا کردید که برنده نهای ما بودیم؟؟؟؟دست از این روش های پیش پا افتاده برای تخریب بردارید.چیزی که انتها نداره جهل جماعت اصلاحات است
  • مهدی از قم ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    دوستان ادب و فرهنگ اصحاب اصلاحات را ببینید.این ها واقعا در همین حد و اندازه هستند.اصلا نمیبینند که بزرگترهایشان دارند مواجبشون را از دربار حقیر سعودی میگیرند
  • مهدی از قم ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    بازمانده احمدی نژاد بودن خیلی بهتره تا جیره خور سعودی و صهیونیسم و امریکا بودن
  • مهدی از قم ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    وقعا شما دیگه خیلی خودتون رو به اون مفهوم بخصوص زده اید.جوان فرصت طلب افرادی هموطنانشون رو به منافع حزبی میفروشند که برای تسویه حساب حزبی به خزانه داری امریکا مشاوره میدهند که کشور را چجوری تحریم کنند.این کاری که اصلاحات برای انتقام از احمدی نژاد کردند از قاجار و پهلوی هم ساخته نبود
  • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    وقتی این سردسته فتنه خاتمی برای یه عده ای محترم حساب میشه تکلیف اون یه عده حتی با خودشون هم مشخصه
  • ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    آفرین به مهدی
  • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    انگار یادت رفته اولین دوره ای بود که هم طیفان دولت وقت نتوانستند اکثریت مجلس را به دست گیرند ضمنا اگر این تاخت و تازی که از سمت جماعت اصلاحطلب به شاکله نظام صورت گرفت را حزبی در یکی از همین کشورهای مترقی انجام میداد به کل از صفحه سیاست محو میشد
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    این مجلس اکثریت مطلق ندارد پس تو هم دلت را خوش نکن هر چند بیشتر به کودکستان میماند
  • ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    شما خوشحال نشید معنیش اینه که ملت کلا دست شستن
  • پرشین ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    مرگ برامریکاواسراعیل مخصوصا ال سعودکه همه ای این گرفتاریهاسرال سعوداست
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    دمت گرم مهدی از قم به خاطر حرفت یه درجه بیش از قبل شهر قم را دوست دارم یعنی n+1
  • ناشناس ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    تندروی بی فرهنگ کسانی هستند که در سال 88 تهمت دروغ تقلب به نظام زدند و مملکت را به آشوب کشیدند و ثابت کردن که معنای دموکراسی و رای مردم را نمی دانند.
  • ناشناس ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    فاطمه حسینی هم جزو لیست امید است که ما را ناامید کرد.
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    اصلاح طلبان فکر کردند با پیروزی در تهران رای تمام ایران رو تصاحب کردند اونم با اانتخاب فله ای
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    چه انتخاباتی بشه ۹۶ !!!!!!!!!!
  • ناشناس ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    هیئت رئیسه کدوم یکیشون اصلاح طلبه ؟؟ یعنی بر اون سرتون با این اطلاعاتتون .
  • ناشناس ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    یکی قاقا لی لی اینو بده دهنشو ببنده .
  • ناشناس ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    یعنی خیلی داغونی علی .
  • ناشناس ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    قشنک معلومه همه اینایی که دارن به طرفداری از اصلاحات نظر میذارن یکین . خودتی بدبخت .
  • ناشناس ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    تویی که به طرفداری اصلاحات هزار تا نظر نوشتی فکر نکن مردم مثل خودت احمقن .
  • مستقل ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    در بهترین فرصت ممکن تاریخی با وجود همه تبلیغات و هزینه ها و فحاشی و ایجاد فضای منفی یاس و هزاران ..... دیگه اصلاح طلبان باختند...........(مشتمل بر اخلاق!)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس