رئیس مجلس گفت: سعودی‌ها با برخی از اعضای گروهک‌های ضدانقلاب منطقه شرق و غرب تماس داشته‌اند و با هزینه‌کردن پول‌های کلان، آنها را به ایجاد سر و صدا در ایران تحریک کرده‌اند.

به گزارش مشرق، علی لاریجانی در همایش سراسری قوه قضائیه که با حضور سران قوا برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و یاران باوفایش افزود :‌هر سال قوه قضائیه در همایشی سراسری برای هماهنگی بین قوا برنامه های خوبی را تدارک می بیند که امیدواریم از این شرایط برای ایجاد فرصت های بهتر به منظور خدمت به مردم استفاده کنیم .

وی با اشاره به تلاش آیت الله آملی لاریجانی و همه مسئولان قضائی در سال های اخیر تصریح کرد ‌: تلاش های خوبی برای ساماندهی قوه قضائیه و تحقق بهتر قانون در کشور انجام شده است .

لاریجانی گفت :‌صحبت بنده در این زمان کوتاه بیشتر حول و حوش انتظارات از دستگاه قضا آن هم در شرایط و ظرف زمانی و مکانی امروز است .

وی تاکید کرد : قوه قضائیه در طول این سی و اندی سال پس از انقلاب اسلامی که ظهوری نو در کشور داشته ، از نگاه برجسته ای برخوردار است که این مهم به همت قضات ارزشمند و با وجدان دستگاه قضا تحقق یافته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت‌: این که در سال های اخیر برخی پرونده های مهم و پر سر و صدا که معلوم نیست در سایر کشورهای در حال توسعه دیگر این چنین بررسی شود ، پیگیری شده حکایت از تحقق قانون در کشور دارد .

وی تاکید کرد : در حال حاضر دستگاه قضا در کشورمان مقتدر است .

لاریجانی افزود : بنده نه فقط درباره این پرونده های اخیر بلکه از طریق اطلاعات دستگاه های رسیدگی مجلس نیز مطلع هستم که قضات با وجدانی داریم که با وجود همه مشکلات کشور، قانون را اجرا و در برابر فشارها ایستادگی می کنند.

وی تصریح کرد ‌: این سرمایه ارزشمندی است و باید در برابر این قضات که عامل اقتدار کشور هستند سر تعظیم فرود آوریم و این سرمایه ها را با هر تدبیری حفظ کنیم.

*تدوین نظام جامع داوری در کشور را پیگیری می کنیم

رئیس مجلس از تدوین نظام جامع داوری در کشور با مشاورت قوه قضائیه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه ما در شرایط جدیدی از نظر سرمایه گذاری در کشور قرار داریم، لذا نیازمند ضوابط دقیق تر داوری هستیم.

علی لاریجانی در همایش قوه قضاییه تصریح کرد: در سال های اخیر اقداماتی در این قوه  با کمک بخش های مختلف انجام و بخشی از آنها نیز به قوه مقننه محول شد که در سیمای قانون نیز ترسیم شد.

رئیس مجلس یکی از این قوانین را آیین دادرسی کیفری خواند و افزود: این قانون مادر است و نکاتی که هم اکنون نیز در خصوص حقوق شهروندی مطرح شده در آیین دادرسی کشوری به آن توجه بیشتری شده است.

لاریجانی لایحه مجازات اسلامی را از جمله این قوانین برشمرد و گفت: این قانون موضوع بسیار مهمی برای کشور و قانونی مادر است که تصویب شد.

وی یادآور شد: قانون وظایف و اختیارات رئیس قوه قضائیه نیز از آن جمله بود که البته باید لوایح از طریق دولت به مجلس برسد و گاه در این زمینه سهل انگاری صورت گرفت.

لاریجانی افزود: قانونی مصوب شد که در شرایطی قوه قضائیه مستقیماً بتواند لوایح را به قوه مقننه بدهد.

وی با اشاره به تصویب قانون جرم سیاسی در مجلس نهم گفت: یکی از اصول قانون اساسی روی زمین مانده بود و باید برای آن قانون تدوین می شد که در مجلس گذشته کار دقیقی صورت گرفت و این قانون تصویب شد.

رئیس مجلس ادامه داد: فکر می کنم ساماندهی اجرای این قانون می تواند آرامشی را هم در داخل و هم در برخی مسائل بیرون کشور حاصل کند.

لاریجانی در ادامه به لایحه پلیس قضایی و همچنین لایحه وکالت اشاره کرد و گفت: در مجلس گذشته بررسی هایی در این خصوص انجام گرفت که ادامه کار به این مجلس محول شده که ان شاء الله در دستور کار ما قرار خواهد داشت.

وی با بیان اینکه قانون سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی با کمک قوه قضائیه تدوین شده است افزود: این موضوع در این مجلس به زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت و کارشناسی های زیادی روی آن سامان داده شده است.

لاریجانی قانون اجرای کاداستر یا حد نگار را ازجمله قوانین تصویب شده در سال های گذشته خواند و تصریح کرد: این قانون بسیار مهمی است که می تواند از زمین خواری ها جلوگیری  و مالکیت را در کشور ساماندهی کند که امیدواریم با حمایتی که در قوه قضائیه از این امر هست، این قانون در کشور سامان یابد چرا که خیلی از مشکلات در موضوع مالکیت در املاک مربوط به این موضوع می شود.

وی گفت: ما در حال پیگیری نظام جامع داوری در کشور هستیم که حتماً با قوه قضائیه نیز در این زمینه مشاورت خواهیم کرد.

رئیس مجلس افزود: با توجه به اینکه ما در شرایط جدیدی از نظر سرمایه گذاری در کشور قرار داریم، لذا نیازمند ضوابط دقیقتر داوری هستیم که  بار قضا را کاهش دهیم و این موضوع دقت نظر در امور قضا را بیشتر خواهد کرد.

* در قانون مبارزه با مواد مخدر تجدید نظر می شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : مطالعاتی در مرکز پژوهشهای مجلس صورت گرفته است و با استفاده از تجربیات قوه قضائیه تجدید نظری در قانون مبارزه با مواد مخدر صورت می گیرد.

 آقای علی لاریجانی در ادامه سخنان خود در همایش قوه قضائیه افزود : طرحی در مجلس برای اراضی و منابع طبیعی مورد مطالعه قرار گرفته و کارهای کارشناسی زیادی صورت گرفته است تا وضع نابسامانی که در ساخت و ساز و منابع طبیعی است سامان بگیرد و از نظر کار تخصصی سرمایه گذاری خوبی برای این منظور صورت گرفته و  امسال  در مجلس به این موضوع می پردازیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه از موضوعات دیگری که در مجلس مطرح می شود مبارزه با قاچاق است گفت: قاچاق مشکل مهمی در کشور است  قانون آن در مجلس تصویب شد و این قانون که ساز و کار مهمی را برای مبارزه با قاچاق فراهم می کند  نواقصی دارد اخیرا مسئولان مبارزه با قاچاق گزارش مشکلاتی را در باره این قانون دادند که بازنگری در این امر ضروری است.

لاریجانی گفت: موضوع قاچاق از بخشهای اجرایی است که در آن ضعف داریم و اگر علاج جدی صورت نگیرد اقتصاد پا نخواهد گرفت.

وی تصریح کرد: مناطقی که در مرزها برای تبادل کالا در نظرگرفته شده نوع دیگری عمل می کنند و این نشان می دهد که این مناطق یکی از مسیرهای مهم قاچاق است.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه قانون مبارزه با مواد مخدر از جمله برنامه های کاری مجلس است گفت: دو دهه بیشتر است که  قانون مبارزه با مواد مخدر در حال اجراست و قانون محکمی است اما در برخی موارد نتایج مثبتی نداشته است از این جهت که تنوع مواد مخدر و سرعت قاچاق آن، بیشتر از مبارزه است.

وی ادامه داد: سطح درگیری با مواد مخدر زیاد است و جا دارد با  رویکرد جدیدی به موضوع مواد مخدر بپردازیم.

لاریجانی گفت:‌ مطالعاتی در زمینه سامان دادن به این موضوع در مرکز پژوهشهای مجلس صورت گرفته و از تجربیات قوه قضائیه استفاده می کنیم تا تجدید نظری در این قانون صورت گیرد.

نظام با چشم بینا  مسیر توافق هسته ای را انتخاب کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوعاتی که برای کشورمان پیش آمد، برجام بود که نظام با چشم بینا  مسیر توافق هسته ای را انتخاب کرد اما باید ببینیم که غربیها و آمریکاییها در پس این توافق چه فکری اندیشیده اند؟ آیا همانطور که در گذشته می گفتند امروز هم دنبال می کنند یا جور دیگری به مسئله می پردازند.

 لاریجانی در ادامه سخنان خود در همایش قوه قضاییه گفت: در زمینه محیط زیست و امور زیستی علاوه بر قوانین موجود، احتیاج به قوانین مکمل داریم بعضی از آنها مثل لایحه هوای پاک در دستور کار مجلس است و در زمینه امور زیستی هم قانونی داشتیم که با توجه به تغییراتی که در این بخش رخ داده احتیاج به تکمیل هم وجود دارد اما مهمتر از همه ، سازوکار اجرایی آن در کشور است.

وی افزود: پیشنهاد ما به قوه قضائیه این است که برای این امور و اهمیتی که برای کشور دارد محاکم تخصصی ایجاد کند و امیدواریم که این اقدامات شرایط را برای اجرای بهتر قوانین در کشور فراهم کند.

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از  سخنانش به بیان انتظاراتی که از قوه قضائیه مطرح می شود پرداخت و گفت: نیازمند این هستیم که  تحلیل پایه ای از شرایط کشور و مصافی که کشورمان در شرایط امروز دارد داشته باشیم تا به فهم بهتر شرایط نزدیک شویم.

لاریجانی گفت: به نظر می رسد امریکایی ها در مسیر برجام نقاط ضعفی را برجا گذاشته اند که برخی از آنها مربوط به برچیدن تحریم ها به طور جامع است مخصوصا در بخش  بانک های بزرگ این نقص را می بینیم که در بانک های درجه دو و سه در حال کارکردن هستند اما اشکال همچنان وجود دارد.

وی افزود:‌علاوه بر این  اضطرابی را هم برای سرمایه گذاری در ایران به وجود می آورند که برخلاف توصیه های ظاهری شان، در پشت صحنه ؛ خزانه داری و دیگر بخش ها اضطراب را تشدید می کنند که در ایران سرمایه گذاری صورت نگیرد.

رئیس قوه مقننه در ادامه صحبت های خود گفت: آنچه از لابه لای حرف ها و عمل آنها بر می آید این است که آنها همزمان با توافق هسته ای عملیات دیگری را از نظر سیاسی سامان داده اند که نفوذ نظامی خود را در منطقه بیشتر جلوه دهند و هیمنه کاری خود و تسلط شان را در بین کشورها بیشتر نشان بدهند.

 لاریجانی افزود: آنها نمی خواستند همزمان با برجام تغییراتی در شرایط منطقه ای به وجود بیاید و گاه در بیاناتشان هم این را می گویند که ما نباید بگذاریم نفوذ ایران در منطقه گسترش پیدا کند و باید از هژمونی ایران جلوگیری کنیم به همین دلیل تدارکاتی دیدند .

وی گفت: یک بخش تدارکات امریکایی ها ساماندهی نوعی از تحریم های دیگر است که قطعا باید در مقابل این رفتارها واکنش نشان دهیم، در خود توافق هسته ای هم این مسائل به وجود آمده و باید مراقب بود.

رئیس قوه مقننه افزود: آنها یک طراحی برای این امور در مقابله با ایران دارند و باید این طراحی را شناخت ؛ این یک امر تاکتیکی نیست بلکه یک استراتژی است که آنها در پیش گرفته اند تا مقاصدی را در مورد ایران محقق کنند بنابراین ضمن اینکه توافق هسته ای می خواهد انجام شود نوعی دیپلماسی را برای حضور پرقدرت در منطقه و مانع شدن از نفوذ ایران دنبال می کنند.

 لاریجانی در ادامه خاطرنشان کرد: امریکایی ها تضمین هایی را به متحدانشان به خصوص به سعودی ها و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس می دهند ، حجم عظیمی سلاح به آنها می فروشند و علاو بر این همکاری های دیگر نظیر مانورهای نظامی برگزار می کنند .

وی افزود: گاهی هم این نکته را می گویند که سیاست های فعلی امریکا اشتباه بود که ایران و عربستان را به مشارکت با هم دعوت می کرد، من خیلی باور ندارم که ایالات متحده به دنبال نوعی مشارکت بین ایران و عربستان باشد این آتشی که بین ایران و عربستان به پا کردند خیلی بدشان نمی آید ادامه پیدا کند در ظاهر ممکن است نگرانی هایی را ابراز کنند اما ما اقدامات عملی برای ساماندهی این موضوع نمی بینیم.

علاج تروریسم در منطقه کوتاه مدت نخواهد بود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : روند تروریسم در منطقه هم به صورت کمی و هم به صورت کیفی رو به رشد و گاه همراه با جهش است ، لذا بعید است این پدیده با سازوکارهای موجود در کوتاه مدت علاج پذیر باشد.

علی لاریجانی در ادامه سخنان خود در همایش قوه قضائیه  با اشاره به برخی فعالیتهای ضد تروریستی در منطقه افزود : در ظاهر ممکن است نگرانی هایی ابراز شود ولی ما اقدام عملی برای ساماندهی این موضوع نمی بینیم .

وی اضافه کرد  : مجموع تصویری که ما از رفتار آنها می بینیم ، نشان می دهد که با یک پدیده سیاسی نسبتا میان مدت مواجه هستیم .

لاریجانی در ادامه اظهار داشت : به هیچ وجه ما این تحرکات را تاکتیکی و کوتاه مدت نمی بینیم و از نظر بین المللی ما با رفتارهای شیطنت آمیزی مواجه هستیم .

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقطه اصلی این اقدامات فشار بر ایران در حوزه داخلی و بین المللی است، اظهار داشت : از نظر منطقه ای ، خلق بحران در منطقه ،  سیاست مستمری هم برای کشورهای بزرگ و مخصوصا برای سعودی ها شده است .

لاریجانی افزود :  سعودی ها به دلیل عدم توفیق در یمن و سوریه دچار ناامیدی در رفتار دیپلماتیک خود شده اند و چاره ای جز ایجاد بحران در منطقه نمی بینند .

وی اضافه کرد ‌: نمونه ای از خلق بحران در منطقه ، مسئله تروریسم و تنوع تروریست ها است که برخی اقدامات آنها را در مناطق شرقی و غربی کشور نیز مشاهده می کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بحران آفرینی در کشورهای منطقه نیز از سوی آنها دنبال می شود ، اظهار داشت : آنها موضوع تجزیه برخی از کشورها را نیز دنبال می کنند و این حتما بر کل منطقه تاثیرگذار خواهد بود .

لاریجانی با مطرح کردن این سوال که چرا سعودی ها و برخی کشورها این اقدامات را انجام می دهند، اظهار داشت : این امر دلایل مختلفی دارد اما مهم این است که ما ارزیابی دقیقی از وضع منطقه داشته باشیم .

وی اظهار داشت : سوال این است که آیا علاج این ماجرا در کوتاه مدت خواهد بود و یا این بحران آفرینی هایی که در منطقه صورت می گیرد، کوتاه مدت است یا بلندمدت ؟

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود :‌ مع الاسف باید عرض کنم که به نظر نمی رسد هیچ یک کوتاه مدت باشد و روند جریان های تروریستی در منطقه نشان می دهد که موضوع تروریسم در منطقه هم به صورت کمی و هم به صورت کیفی  روبه رشد و گاه همراه با جهش است .

لاریجانی اظهار داشت ‌: نه اینکه کلاً علاج پذیرنیستند بلکه مجموعه عوامل موثر در منطقه چه قدرت های بزرگ و چه قدرت های منطقه ای نشان می دهد که جریان تروریسم در منطقه کوتاه مدت نخواهد بود .

وی افزود : حداقل به صورت میان مدت با این بحران تروریستی در منطقه روبرو هستیم.

 تلاش دشمن برای مخدوش کردن اقتدار نظام

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دشمنان تلاش می کنند که هیمنه و اقتدار حکومت مرکزی ایران مخدوش شود.

 علی لاریجانی در ادامه سخنان خود افزود: خلق بحران هایی که در حال حاضر در مناطق مختلف انجام و هر روز جلوه جدیدی از آن دیده می شود به نظر می رسد کوتاه مدت باشد.

وی گفت: باید با این پدیده زندگی کرد اما سؤال مهم این است که آیا می توان حدس زد که هدف مهم این افراد در پس بحران ها و جریان های تروریستی و افزایش آن چیست؟ و ما از مجموع این شرایط در جریان های داخلی کشور چه چیزی را درک می کنیم؟

رئیس مجلس افزود:  همه اقداماتی که انجام می دهند یکی از موارد پر اهمیت آن این است که هیمنه و اقتدار کشورمان در داخل دچار تردید شود و شرایطی به وجود بیاورند که حکومت مرکزی ایران از اقتدار لازم برخوردار نباشد.

آقای لاریجانی گفت: اخباری که از حوزه های شرقی و غربی به دست ما می رسد نشان می دهد که دشمنان تلاش می کنند حتی با انفجار یک ترقه بگویند که ایران نیز دچار مشکل امنیتی شده است.

وی افزود: در این سال ها ایران ثبات و امنیت پایدارتری نسبت به کشورهای منطقه و جهان داشته و دارد لذا فشارها را زیاد کرده اند.

رئیس مجلس گفت: سعودی‌ها حتی با برخی از اعضای گروهک های بی آبروی منطقه شرق تماس داشته اند و با هزینه کردن پول های کلان، آنها را به ایجاد سر و صدا در ایران تحریک کرده اند.

آقای لاریجانی افزود: در منطقه غرب هم همین طور ، برخی تلاش می کنند با سوء استفاده از عده ای ضد انقلاب تحرک هایی را در کشور ایجاد کنند که امنیت داخل مخدوش شود.

وی تأکید کرد: قوه قضائیه باید در بخش های امنیتی به این موضوع توجه ویژه داشته باشد چرا که هدف دشمن این است که اقتدار حکومت مرکزی کشورمان مخدوش شود.

رئیس مجلس افزود: باید سیستم ها و یا ساز و کارهای جدیدی که نیاز است برای شرایط امروز در نظر بگیریم و اگر می بینیم دیگران دنبال این هستند که اقتدار کشور را مخدوش کنند باید از سرمایه های قضات و مسئولان امنیتی کشور به خوبی بهره برداری شود.

آقای لاریجانی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب برای حل مشکل بیکاری رشد 8 درصدی را برای سال های آینده تعیین کردند گفت: برای تحقق این مسئله باید به دو بخش سیاسی و اقتصادی توجه شود، در بخش اقتصادی تلاش این است که سرمایه گذاری داخلی و خارجی انجام شود.

وی افزود: برای تحقق سرمایه گذاری داخلی و خارجی قوانین باید تسهیل کننده باشد و در کنار آن باید شرایط امنی نیز داشته باشیم.

رئیس مجلس گفت: تسهیل فضای کسب و کار در شرایط فعلی کشور مطلوب نیست و در تقسیم بندی هایی که برای ان در جهان و منطقه تعیین شده است، کشور ما شرایط مطلوبی ندارد و این در حالی است که برخی کشورها آمده اند و این شرایط را سامان داده اند تا سرمایه گذاری کشورشان محقق شود.

آقای لاریجانی افزود: قوه قضائیه با اطمینان بخشی به سرمایه گذاران می تواند به این مسئله سامان دهد.

تولید‌گران باید در پوشش حمایتی قوه قضائیه قرار گیرند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه غربی ها و کشورهای منطقه دنبال می کنند این است که نابسامانی های اقتصادی را در داخل کشور تثبیت کنند تا سرمایه گذاریهای داخلی صورت نگیرد.

 علی لاریجانی در ادامه سخنان خود در همایش قوه قضائیه افزود: آنچه  در سالهای اخیر دیده شد این است که اگر کسی می خواهد سرمایه گذاری کند باید خیلی مراقب قوانین و  ضوابط  متعدد در کشور باشد که این سخت است اما از آن طرف،  قضیه دلالی سخت نیست و فرار مالیاتی نیز در آن راحت است اما کسی که سرمایه اش را به میدان می آورد و کارخانه ای ایجاد می کند این فرد هم زیر پوشش مالیات قرار می گیرد و هم نظارتهای مختلف و قوانین مختلف در این خصوص وجود دارد.

وی گفت: اگر قوه قضائیه زیربال اینها را نگیرد و به اینها اطمینانی ندهد اینها (سرمایه‌گذاران) ترجیح می دهند  در این بخش وارد نشوند چون زمینه های دیگر برای زندگی اقتصادی آنها ساده‌تر است.

لاریجانی افزود: بنابراین هم  باید  قوه مجریه فضا را سهل کند و هم قوانین لازم برای سرمایه گذاری فراهم شود و هم در مقام عمل این قوه قضائیه است که باید صیانت از مالکیت آنها را انجام دهد.

وی گفت: این صیانت بخشی باید هم در کلام قوه قضائیه موثر باشد و هم در رفتار قضات ما که مراقبت کنند تولید‌گران در پوشش حمایتی قوه قضائیه قرار گیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود:‌ اما آن چیزی که غربی‌ها و برخی کشورهای  منطقه دنبال می کنند تا  علاوه بر اینکه اقتدار سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران را مخدوش کنند این است که  نابسامانی اقتصادی را در داخل کشور تثبیت کنند تا سرمایه گذاری در کشور صورت نگیرد.

وی گفت:‌ اگر ما بخواهیم شگرد آنها را از بین ببریم باید کار آنها را درست بشناسیم و ساماندهی در داخل به نحوی انجام شود که این دو هدف آنها محقق نشود.

لاریجانی افزود: حداقل در پس این بحران سازی های تصنعی که انجام می شود فشارها  را در این دو مولفه سیاسی و اقتصادی می توان دید.

وی گفت: توصیه من این است که برای شرایط آینده کشور، ما برای این دو امر کاملا از نظر داخلی آماده شویم و اراده مسئولان قوه قضائیه باعث می شود که بخشهای دیگر چه در حوزه امنیتی و چه حوزه اقتصادی همراه شوند و توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی  افزود: از اینکه قوه قضائیه در بحث پیشگیری از جرایم تلاشهایی انجام می دهد تشکر می کنم که البته قانون آن زمانی که در مجلس تصویب شد مدتی بخاطر ایراداتش در شورای نگهبان تاییدش طول کشید و به مجمع تشخیص مصلحت رفت و در آنجا تصویب شد.

وی گفت: تصویب این قانون میدان گسترده ای را برای قوه قضائیه فراهم می کند و همه بخشهای کشور به قوه قضائیه کمک می کنند تا بتواند در زمینه پیشگیری از جرم در کشور کار فرهنگی ، آموزشی و ساماندهی در کشور انجام دهد.

لاریجانی افزود: تقاضای ما این است که به این بخش توجه بیشتری شود چراکه یک کار مبنایی است و خیلی از کشورها این سرمایه گذاری را انجام دادند و نتیجه این شده است که این سیر پرونده هایی که وارد دادگستری می شود کاهش پیدا می کند و اهمیت این بخش خیلی مهم است.

لزوم برهم زدن معادله غربی ها در خصوص جو سازی های حقوق بشری علیه  ایران

رئیس مجلس با تاکید بر لزوم برهم زدن معادله غربی ها در خصوص جو سازی های حقوق بشری علیه  ایران گفت: باید با دیپلماسی قضایی پاسخ آنها داده شود.

علی لاریجانی در ادامه سخنان خود در همایش قوه قضائیه با اشاره به رفتار و گفتار غربی ها در موضوع حقوق بشر تصریح کرد : قوه قضائیه دراین زمینه نقش مهمی دارد .

وی افزود : دراینکه ما تفاوت های مبنایی با غربی ها دراین خصوص داریم تردیدی نیست چرا که ما کشوری اسلامی هستیم و باید براساس مبانی اسلامی کشور را سامان دهیم ولی از طرفی آنها در حال استفاده از ابزار حقوق بشر هستند.

لاریجانی با اشاره به تمرکز غرب بر موضوع اعدام ها در ایران خاطرنشان کرد: بیش از 96درصد اعدام ها در ایران  مربوط به مواد مخدر و سرقت های مسلحانه است که احتیاج به دیپلماسی قضایی مناسب دارد تا پاسخ اینها داده شود.

رئیس مجلس وجود ارتباطات در راستای فهم دقیق تر غرب از مسئله اعدام در ایران را نیاز دیگر پاسخگویی دراین زمینه دانست و گفت: ما هزینه سنگینی در حوزه مبارزه با مواد مخدر می دهیم که این مواد  به کشورهای آنها ترانزیت نشود لذا کشورهای غربی باید این موضوع را بفهمند و اگر هم خیلی ناراحت هستند باید راه دیگری برایشان انتخاب کنیم تا متوجه شود.

لاریجانی تاکید کرد: اینکه ایران هم   برای مبارزه با مواد مخدر هزینه دهد وهم این موضوع عاملی برای فشار به ایران از طریق حقوق بشر شود درست نیست لذا این معادله را باید به هم زد .

وی افزود: این موضوع هم نیاز به کار جدی و هم قوانینی در این حوزه دارد تا ما با روش های جدید و مشاوره با قوه قضائیه تمهیدات جدیدی بیندیشیم و هم به لحاظ پاسخگویی به رفتار آنها کار کنیم تا غربی ها خودشان بار مسئولیت را به عهده گیرند وهر روشی هم که دارند به کار گیرند.

لاریجانی تاکید کرد : این نمی شود که ایران  هزینه و شهدای زیادی دراین راه بدهد و  از آن طرف سیل فشارهای حقوق بشری  بخاطر اعدام قاچاقچیان به سوی ایران بیاید.

وی افزود: برهم زدن این معادله احتیاج به تغییراتی در قوانین ما با مشاورت قوه قضائیه دارد و همچنین باید از دیپلماسی فعالی در این زمینه برخوردار باشیم.

لاریجانی در پایان ضمن آرزوی توفیق برای مسئولان و قضات قوه قضائیه تصریح کرد : تلاش های شما باعث اقتدار بیشتر قانون در کشور شده است .

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    همچنان منتظر گشایشهای اقتصادی در دوران پسابرجام هستیم
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    مرگ بر آمریکا، دشمن مردم ایران
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    اقای لاریجانی کمک شما را هم در تصویب برجام نافرجام را فراموش نمی کنیم. الان انتقاد دیگر فایده ای ندارد.
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    درود بر آقای لاریجانی
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    همچنان منتظر تاثییر برجام در جیب خود هستیم
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    آمریکا داره پشت پرده به اروپا فشار میاره
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    :(

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس