کد خبر 592957
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰

انتقاد اخیر اشتاین مایر از اقدامات تحریک آمیز ناتو در قبال روسیه با واکنش های مختلف موافق و مخالفی در دولت ائتلافی آلمان و در بین احزاب مختلف روبرو شده و اختلافات در دولت ائتلافی آلمان در این باره را نمایان تر کرد.

به گزارش مشرق، انتقاد اخیر وزیر امور خارجه آلمان به اقدامات تحریک آمیز ناتو علیه روسیه با واکنش های بسیار متفاوتی از سوی سیاستمداران و احزاب مختلف آلمانی روبرو شده است.

حمایت گابریل از مواضع انتقادی اشتاین مایر در برابر ناتو

"زیگمار گابریل"، معاون صدر اعظم آلمان و رئیس حزب سوسیال دموکرات این کشور از موضع انتقادی اشتاین مایر نسبت به ناتو حمایت کرد.

وزیر امور خارجه آلمان اخیرا انتقاد شدیدی به مانور نظامی ناتو در شرق اروپا وارد کرده و آن را اقدامی تحریک آمیز خوانده و به جای آن خواستار همکاری و گفتگو با روسیه شده است.

این رویکرد اشتاین مایر انتقادهایی را در حزب دموکرات مسیحی مرکل به دنبال داشته است.

حالا "گابریل" در این مناقشات و اختلافات درباره چگونگی موضع گیری در برابر روسیه در جبهه اشتاین مایر قرار گرفته و از وی حمایت کرده است.

وی روز گذشته در برلین اظهار داشت که اشتاین مایر کاملا حق دارد زمانی که به این مسئله اشاره می کند که ناتو نباید به دوران جنگ سرد برگردد.

گابریل گفت: ما باید با روسیه در گفتگو باقی بمانیم و این یک نظریه برای تنش زدایی است.

معاون مرکل انتقادهای اخیرا وارد شده به "اشتاین مایر" مبنی بر اینکه وی با اظهاراتش به سمت خارج از اتحاد غربی حرکت می کند را مضحک خوانده و گفت: ناتو ضعیف نیست و روسیه این را می داند.
وی هشدار داد که ابتدا تشدید زبانی برگزار می شود بعد از آن مانورها و در نهایت سلاح های بیشتر خریداری می شود.

گابریل همزمان مجددا درباره کاهش گام به گام تحریم ها علیه روسیه در صورتی که این کشور در راستای اجرای توافق مینسک موفقیت هایی به دست آورد سخن گفت.

خشم احزاب متحد مسیحی از انتقاد اشتاین مایر از مواضع ناتو در قبال روسیه

از طرف دیگر اشتاین مایر با انتقاد از اقدامات تحریک آمیز ناتو علیه روسیه موجبات خشم شریک خود در دولت ائتلافی یعنی اتحادیه احزاب متحد مسیحی را فراهم کرده است. اما از طرف چپ ها و حزب ضد یورو تشویق و هورا دریافت کرده است.

معاون رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان از اشتاین مایر شفاف سازی و روشنگری درباره مواضع اخیرش را خواستار شد. وی در این باره گفت: من اعتقاد دارم که این سیگنال غلطی به پوتین است.

یکی دیگر از سیاستمداران بلند پایه حزب دموکرات مسیحی نیز اشتاین مایر را یک درک کننده پوتین دانسته و گفت: وزیر امور خارجه آلمان با این انتقاد خود راه برای یک اتحاد با حزب چپ را فراهم می کند.

اشتاین مایر از مواضع خود در قبال روسیه عقب نشینی نمی کند

البته اشتاین مایر از مواضع خود در قبال روسیه و ناتو عقب نشینی نکرده و در لوکزامبورگ اظهار داشت: برای وی مسئله تاکید بر اهمیت گفتگو با روسیه مطرح است. به نظر من در حال حاضر گویا ما کاملا ستون دوم را (گفتگو و ارتباط برقرار کردن با روسیه)  فراموش کرده ایم. سیاست بازدارندگی درنهایت کافی نیست.

وی در عین حال تاکید کرد که وی تصمیمات اجلاس ناتو در شهر ولز را زیر سوال نبرده است. شرکای ناتو در سال 2014 در واکنش به درگیری های اوکراین در این نشست توافق کردند که شرق این ائتلاف را کاملا تجهیز کرده و سیاست بازدارندگی را تقویت کنند.

حمایت حزب چپ و ضد یورو از مواضع انتقادی اشتاین مایر در برابر ناتو

چپ های آلمان هم از انتقاد اشتاین مایر به اقدامات تحریک آمیز ناتو علیه روسیه حمایت کردند.

"سارا واگن کنشت"، رئیس فراکسیون چپ ها در پارلمان آلمان در این باره اظهار داشت: بازی های جنگی تحریک آمیز ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه یک ایجاد تهدید غیر مسئولانه برای صلح در اروپا است.

حزب ضد یوروی آلمان هم از انتقاد اشتاین مایر به مواضع تحریک آمیز ناتو در قبال روسیه حمایت کرد.
"سم ازمیر"، رئیس سبزهای آلمان هم بخصوص به نقطه زمانی این بحث ها در آستانه برگزاری همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا انتقاد وارد کرد.

"یوآخیم گاوک"، رئیس جمهور آلمان هم از مواضع گابریل و اشتاین مایر در قبال روسیه حمایت کرده و گفت: اظهارات اشتاین مایر رد توافق مینسک نیست. وقتی سیاستمداران مهم فکر می کنند چگونه یک جو گفتگوی بهتر را می توان ایجاد کرد این به مفهوم فاصله گرفتن ز رعایت قراردادها و توافقات انجام شده نیست.

معاون مرکل به روسیه سفر می کند

در این شرایط رسانه های آلمانی به نقل از محافل دولتی گزارش دادند که "زیگمار گابریل"، معاون صدر اعظم آلمان می خواهد اوایل هفته آینده به روسیه سفر کرده و برای دومین بار در عرض یک سال با رئیس جمهور این کشور دیدار کند.

به نوشته روزنامه "راینیشن پست" آلمان در این سفر مسئله روابط اقتصادی آلمان- روسیه که به دلیل تحریم های اتحادیه اروپا در ماه های گذشته فلج شده است مطرح است.

گابریل در اکتبر 2015 هم به مسکو سفر کرده  با رئیس جمهور این کشور دیدار کرده بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس