پس از صحبت های «اوباما» در مورد لزوم موضع سخت ناتو در قبال روسیه سران پیمان آتلانتیک شمالی با استقرار هزاران نیرو برای تقویت این ائتلاف نظامی در لهستان و کشورهای حوزه بالتیک موافقت کردند.

 به گزارش مشرق، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) عصر روز جمعه اعلام کرد چهار گردان مشتمل بر چهار هزار نیرو را به صورت گردشی در شمال شرق اروپا مستقر خواهد کرد تا آمادگی خود را برای حمایت از کشورهای شرقی این ائتلاف در برابر آنچه تجاوز روسیه خواند، نشان دهد.

این تصمیم بعد از آن اتخاذ شد که «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا، در اظهاراتی خواستار مواضع سخت ناتو در قبال روسیه شد.

وی در سخنانی پیش از آغاز نشست ناتو در ورشو، پایتخت لهستان از رهبران ناتو خواست تا در مقابل روسیه به دلیل آنچه «تصرف» شبه جزیره کریمه خواند، محکم بایستند.

روابط ناتو و روسیه پس از آغاز بحران در اوکراین و برگزاری همه پرسی در ماه مارس ۲۰۱۴ در شبه جزیره کریمه و پیوستن آن به فدراسیون روسیه، تیره شد.

اوباما گفت: «در ورشو، ما باید بر عزم خود برای دفاع از تمامی همپیمانان ناتو، مطابق با بند ۵ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، تأیید کنیم. ما باید دفاع از همپیمانان خود در مرکز و شرق اروپا را تقویت کنیم، بازدارندگی را تقویت کنیم و انعطاف پذیری خود مقابل تهدیدات را، از جمله حملات سایبری، افزایش دهیم».

محاصره نامحسوس

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو، در نشستی خبری گفت: این گردان‌ها پرقدرت و چند ملیتی خواهند بود. آنها نشان خواهند داد که حمله به یکی از همپیمانان به منزله حمله به کل ائتلاف تلقی می‌شود.

دبیرکل ناتو همچنین خاطر نشان کرد درخواست‌های رومانی و بلغارستان درباره افزایش نیروهای دریایی و هوایی چند ملیتی در دریای سیاه را مد نظر قرار می‌دهد.

استولتنبرگ افزود این طرح به موجب ماده پنجم پیمان ناتو موجه است؛ بر اساس این ماده اگر «به یک یا چند» عضو ناتو در «اروپا یا امریکای شمالی» حمله شود، این تهاجم مسلحانه «باید به منزله حمله به کل آنها» تلقی شده و تمامی اعضای ناتو باید برای کمک به کشوری که مورد تهاجم قرار گرفته اقدامات لازم را انجام دهند.

بر این اساس، بریتانیا ۵۰۰ سرباز به استونی اعزام می‌کند و کشورهای آلمان و کانادا نیز نیروهای خود را به ترتیب در لیتوانی و لتونی مستقر می‌کنند.

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، نیز در این رابطه گفت که ایالات متحده یک تیپ زرهی متشکل از یک هزار  نیرو را سال آینده در لهستان مستقر خواهد کرد. لهستان شاهد افزایش پرسنل ناتو و امریکا به همراه پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی خواهد بود.

اجلاس دو روزه ناتو از جمعه (۱۸ تیر) در ورشو، پایتخت لهستان، آغاز شده و هدف از برگزاری این نشست تقویت حضور نظامی این ائتلاف در شرق اروپا عنوان شده است.

روابط روسیه و ناتو در سال‌های اخیر به دلیل آنچه مسکو تقویت این سازمان نظامی در نزدیکی مرزهای خود می‌خواند، به تیرگی گراییده است.

کرملین نیز در واکنش به این مساله حضور نظامی در مرزهای غربی خود را افزایش داده است.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس