در گفتگوی ویژه خبری امشب به تشریح ابعاد شخصیتی مرحوم حمید سبزواری شاعر انقلابی کشورمان پرداخته شد.

به گزارش مشرق، علیرضا قزوه نویسنده و شاعر انقلاب ، محمد گلریز خواننده انقلابی و حداد عادل رئیس فرهنگستان ادب و زبان فارسی با حضور در گفتگوی ویژه خبری امشب دوشنبه 24 خرداد ماه به تشریح ابعاد شخصیتی مرحوم حمید سبزواری شاعر انقلابی کشورمان پرداختند.

** مرحوم سبزواری بزرگ جماعت شاعران انقلاب بود

در ابتدای این بحث علیرضا قزوه نویسنده و شاعر انقلابی کشورمان در تشریح ابعاد شخصیتی مرحوم حمید سبزواری شاعر انقلابی کشورمان اظهار داشت: استاد سبزواری به حق بزرگ جماعت شاعران انقلاب بود و وی تقریباً در تمام مناسبت های مهم انقلاب شعر دارد و به نوعی روزهای مهم انقلاب با اشعار مرحوم حمید سبزواری گره خورده است.

وی ادامه داد: اشعار استاد سبزواری با روزهای انقلاب گره خورده و در این روزگار که به نوعی ما از سال های اول انقلاب دور شدیم اشعار وی هر زمان که مناسبت هایی چون 22 بهمن یا سالگرد ورود امام خمینی (ره) پیش می آید فضای نوستالژیک ایجاد می کند این نویسنده و شاعر انقلابی با بیان این که مرحوم سبزواری به اندازه تمام شاعران انقلابی شعر گفته و سرود انقلابی تولید کرده که در حافظه تاریخی ما ماندگار خواهد بود گفت: استاد سبزواری به حق یکی از بهترین قصیده سرایان انقلاب است که در فضای سبک خراسانی کارهای استواری آفریده و اگر امروز اشعار انقلابی می درخشد به خاطر وجود مردانی چون استاد سبزواری است.

محمدگلریز خواننده انقلابی بسیاری از سروده های استاد سبزواری نیز با بیان این که بنده توفیق داشتم حدود 300، 400 سروده استاد سبزواری را اجرا کنم اظهار داشت: قبل از انقلاب بنده احمدعلی راغب آهنگ ساز، استاد سبزواری و شادروان مصطفی میرزاده که تنظیم این آهنگ ها و سروده های استاد سبزواری را بر عهده داشت یک تیم بودیم و از همان ابتدا با یکدیگر همکاری می کردیم.

** شکل گیری سروده های انقلابی با اشعار استاد سبزواری بود

وی با بیان این که شکل گیری سروده های انقلابی با اشعار استاد سبزواری بود گفت: وی از واژه هایی که مردم در راهپیمایی ها از خود سر می دادند اشعار انقلاب را سرود که بنده نیز آن ها را اجرا کردم.

این خواننده انقلابی در ادامه به خصوصیات مرحوم سبزواری اشاره کرد و بیان داشت: وی در آن جو خفقان که از سوی طاغوت به ملت ایران تحمیل شده بود با شجاعت و شهامت مثال زدنی اشعار انقلاب را سر دادند و از ابتدا همراه امام خمینی (ره) و مردم در جریان انقلاب حضور داشتند 

حداد عادل در ادامه برنامه با اشاره به شاخصه های استاد حمید سبزواری گفت: حمید سبزواری فردی نبود که یکباره و یک شبه و به صورت خلق ساعه حمید سبزواری شود.

رئیس فرهنگستان ادب و زبان فارسی با اشاره به این که حمید در خانواده ای که به علم و ادب علاقه داشت رشد پیدا کرد گفت: حمید سبزواری 16 ساله بود که حکومت رضا شاه سقوط کرد و لذا ایشان در نهضت ملی شدن صنعت نفت نیز حضور داشت و پس از کودتای 28 مرداد گرفتار دادگاه و مزاحمت های دستگاه شد به طوری که پس از 4 سال سرگردانی ناچار می شود از آموزش و پرورش خداحافظی کند و به سراغ شغل آزاد رود. 

** حمید سبزواری شاعری درد آشنا و دردمند بود

وی با تاکید بر این که ایشان شاعری درد آشنا و دردمند بود عنوان کرد: این فرد ظلم و ستم را بن دندان تجربه کرده بود.
حداد عادل با اشاره به جایگاه سبزواری در شعر انقلاب اظهار داشت: در دوران انقلاب ملت زودتر به راه افتادند و حکومت ستم شاهی را سرنگون کردند لذا در زمانی که نیاز به شاعرانی مردمی، متدین و انقلابی احساس می شد وجود حمید مانند آبی بود که به کام تشنگان می بارید.

رئیس فرهنگستان ادب و زبان فارسی با اشاره به این که ایشان در انجمن های ادبی مشهد تعلیم دیده بود بیان کرد:مرحوم حمید سبزواری بزرگان زمانه خود را دیده بود.

وی استاد حمید سبزوای را در طبقه اول شاعران انقلاب اسلامی دانست و عنوان کرد: حمید سبزواری در میان اساتید دوران خود از جایگاه ویژه ای برخوردار بود
حداد عادل با اشاره به این که حمید سبزواری شعر خود را به کمک انقلاب آورد ادامه داد: حمید سبزواری هم تقدم فضل بر دیگر شاعران انقلابی داشت و هم فضل تقدم بر دیگر شاعران داشت

** مرحوم سبزواری الگوی شایسته برای همه شاعران انقلابی است

رئیس فرهنگستان ادب و زبان فارسی با اشاره به این که مرحوم سبزواری شاعری بود که با ادب و زبان فارسی به خوبی آشنایی داشت گفت: حمید سبزواری الگوی شایسته برای همه شاعران انقلابی است.

وی تصریح کرد: حتی اگر کسی با اعتقادات مرام سیاسی و انقلابی حمید سبزواری موافق نباشد باید بگوییم که در برابر فصاحت و زیبایی شعر او می توان سر تسلیم فرود آورد.
حداد عادل با تاکید بر این که حمید سبزواری با دست پر از دنیا رفت گفت: امروزه شعر در ایران در جایگاه شایسته و امیدواری کننده قرار دارد .

رئیس فرهنگستان ادب و زبان فارسی با اشاره به این که شعر در ایران با انقلاب رشد کرد گفت: خوشبختانه شعر به راهی افتاده که نوید انقلاب خوب است.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس