مراسم تشییع حمید سبزواری پدر شعر انقلاب با حضور جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و خانواده وی در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش مشرق، مراسم تشییع زنده یاد حمید سبزواری پدر شعر انقلاب در حوزه هنری برگزاری است.

در مراسم تشییع استاد سبزواری چهره‌هایی چون: حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، سید عباس صالحی معوان امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی معاون امور قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین شریعتمداری، عبدالعلی علی‌عسکری رئیس سازمان صدا و سیما، سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، حبیب احمدزاده، علی محمد مودب، حمید رسایی، سهیل محمودی، مصطفی رحماندوست، محسن پرویز، رضا اسماعیلی، وحید یامین پور، محمدحسین صفارهرندی، عبدالرحیم سعیدی‌راد و ... حضور دارند.

بدرقه پدر شعر انقلاب به سوی خانه ابدی  +عکس

سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران درباره شعر و شخصیت سبزواری، گفت: حماسه سرایی در شعر فارسی سابقه طولانی داشته و بزرگانی مانند فردوسی در این زمینه شعر گفته‌اند اما سبزواری تفاوتش در این است که فضای انقلاب را درک کرد.


وی افزود: بسیاری از شعرا چه پیش و چه بعد از انقلاب با او هم‌نوایی کردند. سبزواری از کسانی بود که بین شعر و مردم پل ارتباطی برقرار کرد. او بسیاری از مفاهیم را از مردم گرفت و با شعر بارورتر کرد.

بدرقه پدر شعر انقلاب به سوی خانه ابدی  +عکس

مراسم رسمی تشییع پدر شعر انقلاب با ذکر مناجاتی از او با صدای شمسایی آغاز شد:

دردمندم آه درمانی فرست
مرهمی بر زخم پنهانم فرست

دیده دارم باز از بینش به دور
دیده جان دیده جانم فرست

ای خوشا انسان شدن انسان شدن
عهد بستن بر سر پیمان شدن

وی ادامه داد: در مقابل ما پیکر مردی است که بیش از 70 سال شاعر مردم بود و برای اعتقاداتش و اصلاح جامعه تلاش وافر داشت. حالا امروز در مقابل مردم فرهنگ دوست و در حوار شهدای گمنام تشییع می‌شود.

بدرقه پدر شعر انقلاب به سوی خانه ابدی  +عکس

پس از سخنان شمسایی، پیام مقام معظم رهبری از زبان حجت الاسلام و المسلمین گلپایگانی قرائت شد.

بدرقه مرحوم سبزواری به سوی خانه ابدی  +عکس

متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌شرح زیر است:

با دریغ و تأسف خبر درگذشت شاعر نامدار معاصر جناب آقای حسین آقاممتحنی معروف به حمید سبزواری را دریافت کردم. این نام ماندگار و پرافتخار، یادآور تلاش ارزنده هنرمندی سختکوش و شجاع  در پشتیبانی از انقلاب در عرصه شعر و ادب است. حمید سبزواری، صریح و ثابت‌قدم و موقع‌شناس، هنر والا و فاخر خود را به خدمت گرفت تا انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن را از جنبه اثرگذار شعر روان و جذّّاب، تغذیه و تأمین کند. سرودها و منظومه‌های بلند و غزلها و قصیده‌های خوش‌ساخت و پرمضمون او، ثروت ادبیِ درخوری را تقدیم انقلاب کرد. با انقلاب زیست و برای اسلام و انقلاب سرود و وفادارانه در کنار انقلاب ماند. رحمت و رضوان خدا نصیب او باد. مصیبت درگذشت او را به خاندان گرامی و همه دوستداران به‌ویژه همشهریان قدردان سبزواری‌اش تسلیت عرض می‌کنم.

سید علی خامنه‌ای/ 23 خرداد 1395

بدرقه پدر شعر انقلاب به سوی خانه ابدی  +عکس

حجت الاسلام گلپایگانی در ادامه با اشاره به پیام مقام معظم رهبری درباره زنده یاد سبزواری، گفت: قدر زر زرگر شناسد ، قدر گوهر گوهری. در این پیام نکات صریح و برجسته ای  در وصف این شاعر وجود دارد. شاعری که خدا به او عمر طولانی عنایت کرد و در این مدت حدود 75 سال سرود و زحمت کشید و قلم زد و سخن گفت و جلسات ادبی را اداره کرد و آنگاه که ندای ملکوتی امام در جهت خیزش انقلاب بلند شد، لبیک گفت و بهترین‌ها را تقدیم نظام و انقلاب کرد.

بدرقه پدر شعر انقلاب به سوی خانه ابدی  +عکس

رئیس دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد:سرودهای ماندگاری که با تاریخ انقلاب همره و همگام است. همه ما از کودکی و نوجوانی این سروده ها را در ذهنمان داریم. شعر «خمینی‌ ای امام» و یا آن سروده ماندگار در رثای شهید مطهری از این شاعر است.گاهی یک بیت نه کار یک مقاله که کار صد مقاله و سخنرانی را انجام می‌دهد. بزرگان دین ما و ائمه اطهار همه قدردان چنین شاعرانی بودند.

بدرقه مرحوم سبزواری به سوی خانه ابدی  +عکس

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این مراسم با اشاره به پیام مقام معظم رهبری، گفت: این ضایعه را به رهبر انقلاب و جامعه ادبی تسلیت می‌گویم. بعد از خواندن پیام رهبر انقلاب جای سخنرانی نیست.

وی ادامه داد: استاد سبزواری را بعد از انقلاب و در شورای شعر صدا و سیما شناختم. با شناخت 37 ساله گذشته از ایشان او را چهره‌ای مخلص و همراه با بصیرت و کسی که قلبش برای انقلاب و اسلام می‌تپید، دیدم. استاد 70 سال در راه آرمان‌های انقلاب شعر سرود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اشعار او حماسه‌های ماندگاری در اذهان مردم بود. اشعار ایشان که الآن گوش نواز ماست در حافظه همگان می‌ماند. برای استاد سبزواری از خداوند طلب آمرزش و برای خانواده ایشان طلب صبر می‌کنم.

بدرقه مرحوم سبزواری به سوی خانه ابدی  +عکس

در ادامه این مراسم، محمد گلریز سرود "این بانگ آزادی" را اجرا کرد و گفت: پیام انقلاب در این سرود گنجانده شده است.

همچنین در ادامه این مراسم سرود ماندگار دیگری از استاد سبزواری با عنوان "خمینی ای امام" را تعدادی از دانش‌آموزان اجرا کردند.

سعید حدادیان شاعر و مداح اهل بیت در ادامه این مراسم ضمن ذکر مصیبت اهل بیت، به همراه جمع قطعه معروف یاد امام و شهدا را قرائت کردند.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نهضت جهانی صلوات ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم نثار روح پاکش وادامه راهش 14 صلوات هدیه مینمائیم اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    روحشان شاد
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    شادی روح استاد صلوات بفرستید
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    ادم خوبی بود خدا بیامرزدش
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    کی نوبت ما برسه خدا میدونه
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    امشب نماز لیله الدفن برای شاعر انقلاب اسلامی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس