زنده‌یاد حمید سبزواری

محمدرضا سنگری از پژوهشگران ادبیات گفت: حمید سبزواری ممتحن بزرگی بود که از آزمون انقلاب سرافراز بیرون آمد؛ در حالی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برخی انقلاب را همراهی نکردند و عده‌ای هم آن را رها کردن

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق، یکی دیگر از سلسله برنامه‌های «شنبه‌های انقلاب» با محوریت شعر انقلاب در منزل مرحوم حمید سبزواری برگزار شد.

*یاد مرحوم سبزواری زنده است

علیرضا قزوه در این مراسم با اشاره به شخصیت مرحوم حمید سبزواری گفت: او شخصیتی بزرگی است و با مرگ او بسیاری به خدمات او پی خواهند برد. هر جا پای شعر انقلاب در میان بود مرحوم سبزواری نیز حضور داشت و با وجود سن و سال بسیاری که از او گذشته بود اما به آن توجهی نمی‌کرد و در برنامه‌های ادبی شرکت می‌کرد.

وی افزود: مرحوم سبزواری در یادها زنده و شأن او نزد اهالی شعر محفوظ است. حتی در جلسات شعر نیمه رمضان یاد ایشان گرامی داشته می‌شود. 

*مرحوم حمید برای مردم جان می‌داد

محسن ممتنحی فرزند مرحوم حمید سبزواری با اشاره به اینکه مرحوم حمید حاضر بود برای مردم جانش را نیز بدهد، گفت: از زمانی که یادم می‌آید این اخلاق در او مشهود بود.

*گلایه همسر حمید سبزواری از منتشر نشدن اشعار «حمید»

همسر مرحوم سبزواری در بخشی از این مراسم ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان گفت: مرحوم سبزواری دیگر فراموش شده و نه تنها کتاب‌هایش منتشر نمی‌شود، بلکه از یادها نیز رفته است. در صورتی که او تمام اوقات خود را صرف انقلاب و مردم کرده بود. 

وی با ذکر خاطره‌ای گفت: در سال 32 که هنوز محسن به دنیا نیامده بود در سبزوار سخنرانی کرد که نیروهای رژیم پهلوی می‌خواستند او را بازداشت کنند، اما او را فراری دادیم و به اسفراین رفت و از آموزش و پرورش اخراج شد. روزی که بازگشت دیدم کتک‌ خورده و کوفته است که فهمیدیم مشغول شوراندن کارگران بوده که ریخته‌اند و او را کتک زده‌اند.

*«حمید» از آزمون انقلاب سرافراز بیرون آمد

محمدرضا سنگری در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به اینکه سبزواری «شاعر شاعرآفرین بود»، گفت: انقلاب یک آزمونگاه بزرگ است و در باور دینی ما انسان به حال خود رها نمی‌شود بلکه لحظه لحظه در حال آزموده شدن است. در این آزمون‌ها بسیاری خود را گم می‌کنند.

وی افزود: حمید سبزواری ممتحن بزرگی بود که از آزمون انقلاب سرافراز بیرون آمد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برخی انقلاب را همراهی نکردند و عده‌ای هم آن را رها کردند اما چهره‌های بزرگی مانند استاد اوستا، شاهرخی، مرحوم مشفق کاشانی، مرحوم سپیده کاشانی که مجموعه شعری از او پیش از انقلاب منتشر شده بود و استاد سبزواری با انقلاب ماندند.

این استاد دانشگاه گفت: اینها شاخه‌های تناور جریان انقلاب هستند و چهره‌های امروز برخاسته از زحمات تلاش‌های افرادی مانند استاد سبزواری هستند و از این رو نام حمید سبزواری گم نمی‌شود و در آینده سبزواری حضور دارد.

او اضافه کرد: هزار سرود تعداد کمی نیست که مرحوم سبزواری برای انقلاب سروده بود که در زبان مردم زمزمه می‌شد چه در سال‌های انقلاب و چه در سال‌های دفاع مقدس. او در 29 سالگی مقابل کنسرسیوم نفت ایستاد و این به معنای این است که با وقوع انقلاب، انقلابی نشد. او در دوره‌ای که در زندان به سر می‌برد روشن‌ترین سرودها را سروده و اینها یعنی سبزواری زنده است. 

*حضور سیاسی فعال در شعر

مجتبی رحماندوست در بخشی از این مراسم با اشاره به شعر حمید سبزواری گفت: مرحوم حمید در شعرش یک حضور فعال سیاسی داشت.

قاسم صرافان در این مراسم شعری تقدیم به مرحوم حمید سبزواری کرد که دو بیت آن به شرح زیر است:

من انقلابی‌ام یعنی دلاورم

همدرد مردمم همراه رهبرم

سبز است هر قلم از خون جاری‌ام

سرخ است دفترم من سبزواری‌ام

*سربلندی پرچم انقلاب با فداکاری امثال سبزواری است

حسین اسرافیلی از پیشکسوتان عرصه شعر در ادامه گفت: سربلندی پرچم انقلاب اسلامی مدیون فداکاری‌های امثال حمید سبزواری است.

وی افزود: در خاطرم است که سیدحسن حسینی می‌خواست کاری با عنوان گفت‌وگوی شاعران انجام دهد، وقتی از او پرسیدم اولین نفر سراغ چه کسی می‌روید گفت سراغ حمید سبزواری خواهم رفت و می‌خواهم فقط در مورد سرودهای او گفت‌وگو کنم زیرا ماندگارترین سرودهای بعد از انقلاب است. 

*سبزواری در همه اشعارش به انقلاب اشاره می‌کرد

محمد گلریز در این مراسم ضمن خواندن برخی از اشعار انقلابی که مرحوم حمید سبزواری آن را سروده بود، گفت: در عرصه شعر و ادبیات کارهای بزرگی صورت گرفته؛ این در حالی است که دشمنان انقلاب درصدد القای این هستند که کاری در عرصه ادبیات صورت نگرفته است. 

وی افزود: من از چند ماه پیش از انقلاب در محضر استاد سبزواری بودم و توفیق داشتم که اشعار او را بخوانم، ویژگی اشعار او این بود که سروده‌هایش را مردم زمزمه می‌کردند. شجاعت و شهامت از ویژگی‌های شخصیت حمید سبزواری بود و او شجاعانه اشعار انقلابی می‌سرود و این یکی از ویژگی‌های انقلاب بود. هر شعری که استاد سبزواری می‌سرود حتی در اشعار عرفانی او اشاره‌ای به انقلاب می‌کرد.

در این مراسم عباسعلی براتی‌پور و رضا اسماعیلی نیز اشعاری را قرائت کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس