کد خبر 575767
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱

روز سه شنبه به صورت همزمان گفت‌وگوهای صلح یمن در کویت و گفت‌وگوهای بین المللی سوریه در وین برگزار شد، که ریاض در هر دو موضوع با شکست قابل توجهی روبه‌رو شد.

به گزارش مشرق، عربستان همانگونه که در کویت مورد سنجش قرار گرفته بود در وین نیز با امتحان مشابهی رو به رو شد که با دست خالی از هر دو خارج شد.

روزنامه لبنانی «البناء»، در شماره امروز چهارشنبه نوشت، عربستان در کویت تلاش کرده بود از طریق هیأت وابسته به عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن نظر خود مبنی بر انتخاب «علی محسن الاحمر» به عنوان رئیس کمیته نظامی ملی متحد کردن ارتش یمن را به کرسی بنشاند که تلاش ریاض با شکست مواجه شد و در نهایت به عقب نشینی هیأت ریاض از مذاکرات صلح یمن در کویت انجامید.

در همین حال عربستان با نا امیدی دیگری در وین مواجه شد؛ در جریان گفت‌وگوهای وین که به بررسی دو پرونده مهم خاورمیانه و آفریقا یعنی سوریه و لیبی پرداخته بود، روسیه و آمریکا مسئولیت پرونده سوریه را برعهده گرفتند در حالی که مسئولیت مبارزه با داعش در لیبی را به فرانسه و بریتانیا سپرده‌اند.

با وجود اینکه «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان بعد از این نشست باز هم اظهارات پیشین خود مبنی بر لزوم کناره گیری بشار اسد را تکرار کرده اما اعلام کرد اگر دولت سوریه به تعهدات خود پایبند نباشد باید به دنبال گزینه‌های جایگزین بود.

این همان چیزی است که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا نیز در تفسیر نقشی که بشار اسد می‌تواند در حل بحران سوریه بازی کند، اعلام کرده بود.

پیش از او نیز «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفته بود همه اتفاق نظر دارند که مسأله تغییر حکومت در سوریه اولویت خود را از دست داده و مهم ترین موضوع در حال حاضر مقابله با تروریسم است.

به این ترتیب عادل الجبیر در این دور از گفت‌وگوها در برابر وزیر خارجه روسیه شکست خورده است؛ اجرایی شدن تفاهم‌های وین در میدان نبرد، نتایجی که می‌تواند از آن حاصل شود و رفتار ریاض و آنکارا و گروه‌های نظامی تحت الحمایتشان [احرار الشام و جیش الاسلام] گام تعیین کننده بعدی خواهد بود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس