کد خبر 599127
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵

مراسم روز قلم و تجلیل از شایستگان تقدیر جایزه کتاب سال برگزار شد. وزیر ارشاد در این مراسم هم از کم‌عمق شدن آثار خبر داد و هم از کاهش کمیت کتاب‌های منتشر شده نسبت به سال گذشته.

خبر بد وزیر ارشاد برای نشر کشور در سال ۹۵
به گزارش مشرق، مراسم بزرگداشت روز قلم و تجلیل از شایستگان تقدیر جایزه جهانی کتاب سال با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، مجید غلامی جلیسه رییس خانه کتاب و جمعی از اهالی قلم و مفاخر فرهنگی کشور مانند فتح الله مجتبایی، حجت الاسلام سیدمحمود دعایی، جواد محقق و... در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی‌راد، دبیر جایزه کتاب سال در ابتدای این مراسم با اشاره به مبارک بودن تقارن روز قلم در ماه مبارک رمضان گفت: قرآن با تدبر آغاز میشود چرا که همواره همراه با اقرا، تامل نیز همراه است.

وی با اشاره به برایند بررسی پژوهش قبیله قلم در جایزه کتاب سال(ویژه سال‌های 93 و 94) گفت: کتاب‌ها در این دوره بدون در نظر گرفتن زاویه خاص و صرفاً به عنوان کتاب بررسی شد. آنچه از میراث مکتوب و آثار جشنواره ها برمی آید این است که تعداد آثار از نظر کمیت کاهش نداشته اما از لحاظ کیفیت، عمق و زاویه دید جدید تأمل برانگیز است؛ به طوری که در برخی از حوزه هد اثر برگزیده نداشتیم.

دبیر جایزه کتاب سال یادآور شد: هرچند در حوزه تحقیق نصوص، اثر کم نیست اما عمده این آثار از جایگاه بلند برخوردار نیستند. این امر در دیگر جشنواره‌ها هم دیده میشود. این موضوع باید دغدغه اهالی فرهنگ باشد. نقد چرایی این مسئله نباید چندان دشوار باشد، عزمی راسخ می‌طلبد.وضع نشر در کشور خوب نیست و چرایی این موضوع نیاز به پژوهش میدانی دارد. متاسفانه نکته دانی، خلاقیت و ابتکار ضعیف است و همچنین رجوع به منابع به نسبت 30 سال گذشته از اهمیت افتاده است.

گاه در فضای نشر کشور قربة الی الله دزدی می‌شود

مهدوی‌راد افزود: مسئله دیگر نشر الکترونیک در کشور است که می‌تواند چهارچوب خاصی داشته باشد. در حال حاضر رویه این نشر که گاه قربه الی الله دزدی می‌کند، ضربه مهلکی به نشر می‌زند. نگارش یک اثر فاخر نفس نویسنده اش را می‌گیرد اما هنوز به پیشخوان نشر نرسیده در فضای مجازی منتشر می‌شود. در چنین شرایطی چرا ناشر باید سرمایه گذاری کند و آیا نویسنده در جیبش درهم و دیناری دارد که خودش کتاب چاپ کند؟

کتابخانه‌های ما به روز که نه، دیروز و پریروز هم نیستند

به گفته وی؛ ارشاد باید در این زمینه برنامه ریزی کند و هیئت دولت نیز باید مصوبه ای برای قانونی شدن به مجلس بفرستد.
مهدوی‌راد یادآور شد: فرایند دانش نیازمند نیروی انسانی، ابزار تحقیق و فضای آرام است. ما اهل قلم کم نداریم اما در ابزار با مشکل مواجهیم. کتابخانه‌های ما به روز که نه دیروز و  پریروز هم نیستند. باید فضای نشر فضای سالمی باشد یعنی هیچ نویسنده‌ای نباید برای نگارش یک اثر دلهره داشته باشد که مبادا محاکمه اجتماعی شود.

در فضای نقد بیشتر غوغاسالاری می‌کنیم

دبیر جایزه کتاب سال گفت: من از دو مرجع بزرگوار تشکر می‌کنم که در سال ٩٤ نسبت به دو کتاب تذکر دادند که ٢٥ سال منتشر می شد اما فکر نمی کردیم که مشکل داشته باشد ولی داشت و تذکر را پذیرفتیم. متاسفانه در فضای نقد بیشتر غوغاسالاری می‌کنیم. خاضعانه از وزیر ارشاد میخواهیم که با پیگیری به منظور از بین رفتن سنگلاخ‌های حوزه نشر به اهل قلم حرمت گذاشته شود.

جنتی: نویسنده متعهد تک تیرانداز نبرد اندیشه است

علی جنتی وزیر ارشاد نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اهمیت قلم و روز قلم گفت: نویسنده متعهد تک تیرانداز نبرد اندیشه است و برای پیروزی نیازمند لحظه شناسی و سرعت عمل است. قلم مقدس است و حرمت دارد. صاحب قلم به دلیل رسالتی که برعهده دارد وظیفه‌مند است که از قلم خود مراقبت کند و حد اعتدال را نگاه دارد. این به معنای کوتاهی در بیان حقایق نیست چرا که این امر همانقدر بد است که تخریب و دروغ‌پردازی.

وی ادامه داد: قلم نویسندگان واقع‌بین عامل بقای قدرت سالم در حکومت است. اگر قلم نویسنده شکسته شود و زبانشان در کام بماند، شرافت رخت می‌بندد و باطل رشد میکند. امروز ابزارهای جدید ارتباطی به همه ما این امکان را داده است که اندیشه‌هایمان را به جهانیان به اشتراک بگذاریم.

جنتی یادآور شد: هرکسی می‌تواند قلمی در دست گیرد و هر آنچه که از ضمیرش تراوش میکند، بنویسد اما قلم همانطور که می سازد می‌تواند تخریب کند. اگر قلم به دست نااهل بیفتد می تواند نسلی را به سراشیبی و انحراف بکشاند و اگر در دست اهلش قرار گیرد می‌تواند تعالی معنی را رقم بزند. ماندگاری در هر اثری به ریشه داشتنش در صداقت بستگی دارد. اگر ریشه در تدین و صداقت داشته باشد میوه اش شیرین است.

به گفته وزیر ارشاد؛ روز قلم بی‌ارتباط با تاریخ کهن ایران نیست. در ایران باستان نیز این روز، روز تیر می‌نامیدند. بدیهی است ارزش و کرامت اهل قلم بالاتر از آن است که تنها به اختصاص روزی در تقویم بسنده کنیم. این روز نمادی است برای قدردانی گوشه ای از زحمات آنها. در نخستین ارتباط وحیانی رسول خدا سخن از قلم به میان می آید. سوگندخداوند به قلم در قرآن گویاترین شاهد به شرافت آن است. قلم از منظر قرآن نماد تفکر و آگاهی بشر است.

وی با بیان اینکه تکریم به اهالی قلم در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای شده است، ایجاد بانک اطلاعات جامع برای اهالی قلم، صدور کارت اهل قلم برای 10 هزارتن از اهالی این حوزه، افزایش 200 درصدی بن کتاب در نمایشگاه کتاب و برگزاری 1000 نشست نقد کتاب از جمله اموری است که در این دوره به آن اهتمام شده است. از سوی دیگر بیمه تکمیلی اهالی قلم و حمایت از حقوق مادی و معنوی نویسندگان از طریق قانونی از دیگر اموری است که به آن توجه می شود.

خبر بد وزیر ارشاد برای نشر امسال: کاهش 13 درصدی کتاب‌های منتشر شده

وزیر ارشاد همچنین از کاهش 13 درصدی کمیت تعداد آثار منتشر شده در سه ماه نخست سال 95 نسبت به سال پیش خبر داد و گفت: در بخش کیفیت نیز باید توجه بیشتری صورت گیرد؛ چراکه امروزه دسترسی به منابع کتابخانه ای به نسبت گذشته راحت تر شده است.

حنتی همچنین از اهتمام وزارت ارشاد برای دفاع از حقوق اهل قلم خبر داد و یادآور شد: برای این امر چند سال تلاش شد و در این دولت نیز با جدیت پیگیری شد و لایحه‌ای برای مالکیت فکری از سوی دولت به مجلس فرستاده شد که امیدواریم در این دوره جدید مجلس به نتیجه برسد. همچنین امیدواریم این مساله در خارج از کشور با پیوستن به کنوانسیون‌های بین المللی نیز صورت گیرد تا در خارج از کشور نیز حمایت از نویسندگان و پدیدآورندگان کشور صورت گیرد.

محقق: هیچ جامعه‌ای با تحقیر علم جلو نمی‌رود

مهدی محقق رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اهمیت قلم در تمدن اسلامی گفت: قلم تاثیر وسیعی در شکل گیری تمدن اسلامی داشته است. قلم در جامعه اسلامی ارزش خاصی داشته است.

وی ادامه داد: هیچ جامعه ای با تحقیر علم جلو نمی رود از این جهت بزرگداشت بزرگان اهمیت وارد.

در انتهای این مراسم نیز از شایستگان تقدیر جایزه کتاب سال در سال 93 و 94 با حضور وزیر ارشاد تجلیل شد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس