کد خبر 587707
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳

حوادث سریع روزهای اخیر در جبهه های شمال سوریه و درگیری بین نیروهای آسایش کرد و گروه تروریستی داعش به مثابه پایان رویای اردوغان برای تسلط بر سوریه و بازگشت امپراطوری عثمانی به جهان از طریق فتح دمشق است.

به گزارش مشرق، منابع فرانسوی آگاه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی العهد گفتند که آمریکا از مدتها قبل تصمیم گرفته است که از لحاظ سیاسی، از دست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه خلاص شود.

این منابع افزودند که اولین آثار این تصمیم واشنگتن، خارج کردن سامانه های موشکی ناتو از ترکیه در حدود یک و نیم سال قبل بود.

توصیه واشنگتن به اوغلو

منابع فرانسوی همچنین به نقل از وزارت خارجه فرانسه اعلام کردند که واشنگتن به داوود اوغلو نخست وزیر سابق دولت ترکیه توصیه کرد که سریعا از کاروان رجب طیب اردوغان قبل از این که غرق شود، بیرون رو و این امر یک ماه قبل رخ داد.

به گفته این منابع، تصمیم آمریکا که کردهای وابسته به سازمان آسایش  آن را از طریق ایجاد یک منطقه حائل کردی در طول مرزهای بین سوریه و ترکیه عملی می کنند، به قطع کامل ارتباط جغرافیایی ترکیه و خاورمیانه می انجامد.

دلایل ناراحتی آمریکا از اردوغان

این منابع فرانسوی در ادامه گفتند که آمریکا به چند دلیل از دست اردوغان ناراحت است. اولین دلیل پایگاه هوایی انجرلیک است که اردوغان قبل از توافق با آمریکا، اجازه استفاده از این پایگاه را به این کشور برای حمله به مواضع داعش در سوریه نداد.

مستندات محکم همکاری ترکیه با داعش

به گفته منابع فرانسوی، دومین اختلاف بین اردوغان و آمریکا، عدم دست برداشتن اردوغان از حمایت سری از گروه تروریستی داعش است. واشنگتن مستندات محکمی دال بر تبانی ترکیه و داعش در اختیار دارد.

این منابع فرانسوی همچنین گفتند که خود فرانسوی ها نیز مستندات مشابهی دال بر همکاری بین ترکیه و داعش در اختیار دارند که سال گذشته هنگام نبرد عین العرب به آن دست یافته اند.

حوادث سریع روزهای اخیر در جبهه های شمال سوریه و درگیری بین نیروهای آسایش کرد و گروه تروریستی داعش به مثابه پایان رویای اردوغان برای تسلط بر سوریه و بازگشت امپراتوری عثمانی به جهان از طریق فتح دمشق است.

عبور کردها از خط قرمز ترکیه

کردها در حالی که از حمایتهای گسترده هوایی آمریکا برخوردار بودند از کرانه باختری رود فرات به سمت منبج و رقه عبور کردند و این در حالی است که ترکیه این منطقه را  خط قرمز خود اعلام کرده بود و آخرین اظهارات در این زمینه اظهاراتی است که از سوی مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه مطرح شد. وی اعلام کرده بود که ترکیه نمی خواهد هیچ مبارز کرد را در کرانه باختری رود فرات ببیند. اگر حمایتهای اشکار آمریکا نبود، کردها نمی توانستند این دستاورد را محقق کنند، امری که ترکیه را در تنگنا و موقعیتی ضعیف قرار داد.

رجب طیب اردوغان همان کسی بود که پرچم بازگشت امپراتوری عثمانی را از طریق جنگ علیه سوریه و پافشاری بر سقوط نظام در سوریه حمل کرد. او بود که در رمضان سال 2013 میلادی اعلام کرد که قصد دارد در مسجد اموی دمشق نماز اقامه کند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شیخ ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
    0 0
    حالا فهمیدم چرا امریکا و اردالاغ آب شون تو یه جوب نمیره! دلیل واضحه !! امریکا مخالف بوجود امدن امپراتوری عثمانی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس