کد خبر 587523
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶

رهبر حزب حامی کردها در پارلمان ترکیه ضمن انتقاد از سیاست های حزب درباره وقوع جنگ داخلی قومی در این کشور هشدار داد.

 به گزارش مشرق، روزنامه انگلیسی زبان آیریش تایمز ایرلند، امروز (شنبه) به نقل از صلاح الدین دمیرتاش از شخصیت های برجسته عرصه سیاست ترکیه، نوشت: مادامی که ناآرامی میان کردهای جدایی طلب در ترکیه حل و فصل نشده است، جنگ در سوریه نیز ادامه خواهد داشت.

وی که یکی از رهبران حزب دمکراتیک خلق های ترکیه است، درباره وقوع 'جنگ داخلی قومی در ترکیه ' در نتیجه تشدید اختلاف های میان کردها و ترک ها هشدار داد.

دمیرتاش در مصاحبه با این روزنامه، گفت: جنگ سوریه با درگیری های ترکیه مرتبط است، زیرا دولت ترکیه کردهای کشورش و سوریه را یکی می داند؛ در نتیجه امکان برقراری صلح در سوریه بدون بازگشت آرامش به جنوب شرقی ترکیه غیرممکن است.

آیریش تایمز افزود: آنکارا با دستاوردهای اخیر نیروهای مردمی کرد در شمال سوریه که یکی از موفق ترین گروه ها در مقابله با تروریست های داعش بوده اند، مخالف است و می ترسد که کردهای ترکیه نیز در استقلال طلبی شان از کردهای سوریه الهام بگیرند.

در تابستان گذشته و پس از متهم شدن آنکارا به کوتاهی در محافظت از جان غیرنظامیان کرد در یک حمله انتحاری، آتش بس دو ساله میان دولت ترکیه و حزب کارگران کردستان (پ ک ک) شکسته شد و در نتیجه درگیری های 10 ماه گذشته، صدها غیرنظامی کشته و هزاران نفر دیگر آواره شده اند.

طی هفت روز اخیر، خشونت ها به استانبول نیز سرایت کرده و بمب گذاری روز سه شنبه گذشته با 11 کشته به شبه نظامیان کرد منسوب شد.

دمیرتاش هشدار داد: این جنگ باعث جدا شدن جامعه ترک ها از کردها می شود.

وی و حزب متبوعش در انتخابات ماه نوامبر (آبان/آذر) با شعار نمایندگی کردها، اقلیت ها، چپ گرایان، احزاب سبز و حمایت از حقوق زنان وارد پارلمان ترکیه شدند.

دمیرتاش که سال میلادی گذشته به عنوان یکی از شخصیت های مهم مخالف سلطه جویی رجب طیب اردوغان بر عرصه سیاست ترکیه شناخته می شد، کارزاری را به راه انداخت که باعث شد یک حزب با مرکزیت کردها برای نخستین بار از آستانه 10 درصدی پارلمان عبور و حزب حاکم عدالت و توسعه را پس از سالیان متمادی از اکثریت محروم کند. هرچند، حزب حاکم در انتخابات زودهنگامی که ماه نوامبر برگزار شد، بار دیگر اکثریت کرسی ها را به دست آورد.

از زمان موفقیت در انتخابات تابستان گذشته، دمیرتاش با چالش هایی بزرگ، از جمله ترور نافرجام مواجه شده و شماری از حامیان حزبش در حمله های انتحاری کشته شده اند و از سوی دیگر اردوغان دمیرتاش را به خیانت متهم کرده است.

اکنون 46 عضو حزب دمیرتاش که به عضویت در گروهی تروریستی متهم شده اند، با پیگرد قضایی روبرو هستند؛ اتهامی که این حزب همواره تکذیب کرده است.

مناسبات حزب دمکراتیک خلق ها با گروه های شبه نظامی جدایی طلب، مانند ارسال پیام تسلیت معاون این حزب به خانواده یک بمب گذار انتحاری که در ماه فوریه (بهمن/اسفند) در آنکارا کشته شد، باعث شده است که اتهامات به این حزب افزایش یابد.

دمیرتاش در سخنانش همچنین از سیاست اردوغان انتقاد کرد و خواستار اقدامات بیشتری برای پایان دادن به خشونت در جنوب شرقی ترکیه شد.

وی گفت: تنها کسانی که در این مورد صحبت کرده اند احزاب مخالف در اروپا هستند.

به گفته دمیرتاش، دولت های اروپایی بر سر مسئله بحران پناهجویان به دنبال مناسبات خوب با اردوغان هستند و این 'اشتباهی بزرگ' است.

این عضو پارلمان ترکیه افزود: اکنون بزرگ ترین چالش پیش روی اردوغان وخیم تر شدن اوضاع انسانی در جنوب شرقی ترکیه است که در آن جا بیش از 500 هزار کرد به خاطر درگیری ها آواره و هزاران نفر دیگر بدون سرپناهی امن در چادرها زندگی می کنند.

وی افزود: بیش از 10 منطقه مسکونی اکنون ویران شده است و ساکنان این مناطق به کمک های بشردوستانه فوری نیازمندند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
    0 0
    یعنی اردوغان با سیاستهای احمقانش ترکیه رو به عسل کشید
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    1 0
    ترکیه واذربایجان جعلی باید تجزیه بشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس