کد خبر 587504
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵

فرمانده میدانی سوریه با بیان اینکه نزاع کُردها و عرب‌های عضو نیروهای دموکراتیک سوریه موجب توقف عملیات این تشکل برای آزادسازی پایتخت داعش شد، گفت: تا زمانی که تروریسم کاملا سرکوب نشود آمریکا از توطئه علیه سوریه ناامید نمی‌شود.

 به گزارش مشرق، فرمانده میدانی سوریه در دمشق تاکید کرد که ورود ائتلافی از نیروهای کُرد و عرب، آشوری و ارمنی و ترکمان به نبرد رقه در راستای نقشه آمریکا با موافقت ترکیه علیه سوریه است.

وی افزود: از جمله دلایل تشکیل این ائتلاف از میان اقوام مختلف سوریه،توافق آمریکا و ترکیه برای مقابله با ایجاد قدرت کُرد یکپارچه‌ای است که می‌تواند در آینده بر همه کُردها مسلط شود.

شبول گفت: حضور کُردها در کنار نیروهای عربی همچنین مانع می‌شود که عرب‌های سوریه اجازه محقق نشدن اهداف آمریکا را بدهند.

فرمانده سوری افزود: در عین حال همین نزاع بین کُردها و عرب‌ها موجب به تعویق افتادن عملیات نیروهای دموکراتیک سوریه در پیشروی به سوی رقه شده و ارتش سوریه توانست از این شرایط برای حرکت به سوی رقه استفاده کند.

وی حمایت روسیه از ارتش سوریه در آزادسازی رقه را نیز طبیعی خواند و گفت: نبرد رقه بیش از نبرد در دیگر مناطق سوریه حائز اهمیت است آن هم از این جهت که نقشه آمریکا را ناکام خواهد گذاشت.

شبول گفت: خاک سوریه صفحه سفیدی است که آمریکا و اطرافیان آن نقشه‌های خود را در آن ترسیم می‌کنند و بر اساس توانمندی خود آن را به اجرا می‌گذارند، بنابراین اگر کمک‌های مالی عربستان و حمایت لجستیک ترکیه به دست مزدوران آنها در منطقه‌ای از سوریه رسید از سرنگونی نظام دمشق سخن می‌گویند و اگر در این امر ناکام ماندند در جستجوی مذاکره هستند.

فرمانده سوری گفت: آمریکا تنها کشوری در جهان است که نه یک نظامی و نه حتی یک دلار برای جنگ در سوریه هزینه نکرد اما به واقع سودهای هنگفتی از تجارت سلاح و سرقت نفت کشورهایی برده که آتش جنگ در سوریه را شعله‌ور کردند.

شبول تاکید کرد: تا زمانی که مزدوران آمریکا در خاک سوریه به طور کامل سرکوب نشود آمریکا دست از حمایت از تروریسم نکشیده و مایوس نمی‌شود.

وی افزود: آمریکا در سال 2015 خود، دستور تشکیل نیروهای دموکراتیک سوریه را به ادعای آزادی رقه تشکیل داد تا خطوط امداد رسانی به رقه از شمال با مرز ترکیه و از شرق با عراق را قطع کند اما ناگهان زیاده خواهی‌های آمریکا متوجه شمال شرق سوریه و به طور مشخص حسکه شد تا درآنجا مدعی مبارزه با داعش شود.

وی افزود: پس از حوادث تروریستی فرانسه، جامعه بین المللی خواستار سرکوب داعش در رقه شدند و این قضیه آمریکا را که حامی اصلی داعش است، در بن بست قرار داد بنابراین هم اینک در نبرد رقه بمباران‌هایی ناکارآمد را ترتیب می‌دهد.


وی دلایل ناکامی آمریکا و نیروهای دموکراتیک سوریه در پیشرفت به سوی رقه را مخالفت نیروهای کُرد با ورود به نبردهایی در مناطقی ناآشنا به جغرافیای آن دانست و اینکه آنها ترجیح می‌دهند حضور خود را در شمال رقه یعنی در تل ابیض حفظ کنند.

شبول گفت: آمریکا تمرکز بر منطقه حسکه در همجواری خاک عراق را بر رقه ترجیح می‌دهد و کُردها نیز با واشنگتن بر سر اهمیت بیش‌تر منطقه نفت خیز حسکه به نسبت رقه توافق دارند علاوه بر اینکه پایگاه کُردها در نوار مرزی را امن خواهد کرد.

در بیست و چهارم ماه مه گذشته نیروی دموکرات سوریه اعلام کرد برای بازپس گیری شهر از داعش، به بخش شمالی رقه حمله خواهد کرد. این مساله با انتقاد نیروهای عرب مواجه شد که اعتقاد داشتند چون رقه شهری عرب است، نباید توسط کردها آزاد شود.

بر اساس گزارش‌ها، اهالی کوبانی ترجیح می‌دهند واحد حفاظت از مردم کُرد به رقه وارد نشود و در عوض گروه‌های مرتبط با ارتش آزاد سوریه این منطقه را تحت اختیار خود بگیرد چرا که در صورت اشغال شهر توسط نیروهای کرد، در آینده شاهد درگیری میان آن‌ها و اعراب خواهیم بود.

آن‌ها در عوض ترجیح می‌دهند مناطق حائل میان شمال غرب و کوبانی که توسط داعش و نیروهای شورشی سوری مورد حمایت ترکیه اشغال شده است آزاد شود و دولت فدرال کردهای سوریه را تکمیل کند.البته مقامات کرد هم اعلام نموده‌اند که در تلاش برای آزادی شهرهای تحت محاصره کردها هستند و تلاش می‌کنند هر طور شده است عفرین را به کوبانی متصل کنند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کارشناس ارشد ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
    0 0
    دلیل عدم پیشروی نیروهای دموکراتیک سوریه به سوی رقه اینکه داعش هنوز با ترکیه در ارتباط و نیروی انسانی - تجهیزات و ادوات نظامی رو دریافت می کنه همین چند روز پیش 25 تریلی مهمات از ترکیه به سوریه وارد شد . اتفاقاکردها هوشمندانه عمل کردن تا جای ممکن در شمال رقه پیشروی کردن و چندین روستا و نقاط مهم واستراتژیکی مانند اطراف عین عیسی را به کنترل در آوردن از اونجا به بعد به جای پیشروی به جنوب به غرب پیشروی کردن(محاصره منبج) تا را نفس داعش که همان ارتبط با مرز ترکیه است را از داعش بگیرند و داعش را از این کمک ها محروم کنن تا تضعیف شود و گرنه چه فایده داره یکی بکشی به جای اون سه نفر دیگر از ترکیه بیاد ؟ بعد از بستن این کریدور اون موقع میرن سراغ رقه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس