کد خبر 586842
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸

سفر اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو مانند سفرهای قبلی وی در چهار ماه گذشته که یکی از اهداف اصلی آنها کسب حمایت روسیه از سیاست های ضد سوری و فلسطینی این رژیم است، بی نتیجه ماند.

به گزارش مشرق، بنیامین نتانیاهو شامگاه دوشنبه در حالی برای مذاکره با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه وارد مسکو شد که سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور و ریاض المالکی وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز انجام مذاکرات را در دستور کار داشتند.

در حالیکه رسانه های روسیه خبر کوتاه و بدون جزییات مذاکرات نتانیاهو و پوتین را به نقل از پایگاه خبری کاخ کرملین منتشر می کردند، نتیجه مذاکرات لاوروف و ریاض المالکی بویژه تاکید مسکو بر لزوم تشکیل کشور مستقل فلسطین بازتاب گسترده ای پیدا کرد.

پایگاه خبری وزارت امور خارجه روسیه دیروز (چهارشنبه) در این باره به نقل از لاوروف نوشت: روسیه به تاسیس حکومت مستقل فلسطین بر مبنای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل پایبند است.

وی همچنین با توصیف بدتر شدن روند حل و فصل مسائل فلسطین و اسراییل گفت: بر این باوریم که طرف های این مساله باید تلاش های لازم را برای بهبود وضعیت را بکار گیرند و روسیه نیز در چارچوب گروه چهار میانجی بین المللی خاورمیانه و چارچوب های دیگر که مسائل فلسطین و اسراییل را بررسی می کند برای حل این مسائل و رفع اختلاف های دو طرف فعالیت می کند.

وزیر خارجه روسیه در ادامه با مهم خواندن گسترش روابط این کشور و تشکیلات خودگردان فلسطین، اظهار کرد: امیدواریم مناسبات دوجانبه که در سال های اخیر به سرعت در حال توسعه است در نتیجه مذاکرات و رایزنی ها شتاب بیشتری بگیرد.

اظهار نظرهای وزیر خارجه روسیه در حمایت کامل از تشکیل کشور مستقل فلسطین و توسعه روابط دوجانبه در حالی مطرح شد که محور اصلی سفرهای مکرر نتانیاهو به مسکو، کسب حمایت های روسیه از سیاست های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و سوریه است که تاکنون در دستیابی به این اهداف ناموفق مانده است.

نتانیاهو بر خلاف سفرهای قبلی خود به مسکو که کوتاه و چند ساعته بود، با حضور دو روزه در مسکو تلاش کرد، اهداف خاورمیانه ای خود را به روسیه بقبولاند، ولی براساس گزارش های انتشار یافته نتیجه مذاکرات امضای یک توافقنامه اقتتصادی و بازرگانی، ابراز تمایل روسیه برای فروش گاز و موافقت برای همکاری فرهنگی بوده است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مانند سفر قبلی خود که برای جلب حمایت مسکو ار ادامه اشغال بلندی های جولان تلاش کرد، ولی ناکام ماند، در مذاکرات اخیر نیز نتوانست به اهداف مورد نظر برسد و حتی با اعلام لاوروف مبنی بر لزوم تشکیل کشور مستقل فلسطین، به سفر بی نتیجه تری پایان داد.

نتانیاهو در سفر چند ساعته اردیبهشت ماه خود به مسکو، آشکارا با طرح همیشگی بودن اشغال بلندی های جولان در صدد کسب حمایت روسیه از این موضوع برآمد که با سکوت پوتین مواجه شد، ولی مدتی بعد، انتشار مواضع قاطع روسیه در این زمینه، شکست کامل سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی را نمایان کرد.

روسیه با اعلام موضع خود در برابر خواسته نتانیاهو مبنی بر غیرقابل بازگشت بودن بلندی های جولان به سوریه، اعلام کرد: موضع مسکو در مورد موقعیت بلندی های جولان تغییری نکرده و در چارچوب مقررات جهانی و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است.

این موضع روسیه واکنش به تاکید نتانیاهو بر ادامه اشغالگری این رژیم بود که گفت: بلندی‌های جولان با توافق یا بدون توافق تحت حاکمیت ما باقی خواهد ماند.

نشریه اینترنتی وزگلیاد به نقل از دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهور روسیه نوشت که موضع مسکو در مورد موقعیت بلندی های جولان تغییر نکرده است و مفاد حقوق بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را ملاک قرار می دهد.

شورای امنیت سازمان ملل نیز ماه گذشته اقدام رژیم صهیونیستی در این منطقه را غیرقانونی نامید.

سازمان ملل اشغال بلندی های جولان را غیرقانونی می داند و براساس قطعنامه های شورای امنیت این سازمان باید به سوریه بازگردد، اما حمایت آمریکا و کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی مانع اجرای این مصوبات شده که خود واشنگتن نیز آن را تایید کرده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس