ولادیمیر پوتین در چهارمین سفر خود به چین در دوران ریاست‌جمهوری شی‌ جین پینگ، همکاری‌های بی‌سابقه‌ای را با این قدرت آسیایی کلید زد.

سرویس جهان مشرق- سفر پوتین به همسایه جنوبی خود پیوندهای اقتصادی میان این دو قدرت شرقی را بیش از پیش تقویت کرد. روسیه و چین که در سازمان شانگهای به تقسیم منافع کشورهای اطراف رضایت داده‌ و دو عضو کلیدی پیمان بریکس میان اقتصادهای نوظهور هستند، حالا 58 پروژه تجاری را با مجموع ارزش 50 میلیارد دلار در دستور کار کمیسیون تجاری مشترک خود قرار داده‌اند.

توافقات 50 میلیارد دلاری در سفر پوتین به پکن + تصاویر

پوتین که با سران سیاسی و جمعی از فعالان اقتصادی راهی پکن شده، این خبر را در کنفرانس خبری مشترک با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور و دبیر کل حزب کمونیست چین اعلام کرد و اضافه نمود 12 مورد از پروژه‌های یادشده در دست اجرا است. سرگی ایوانف مدیر کرملین، تعدادی از وزرا و 5 معاون وزیر به همراه رؤسای روس‌نِفت، گزپروم و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ روسی پوتین را در این سفر همراهی می‌‌کنند.

به گزارش راشاتودی، حدود 50 سند برای امضا در این سفر سیاسی-اقتصادی امضا یا آماده امضا شده و دیدارهایی میان رئیس‌جمهور روسیه با سایر مقامات چین مانند لی کِچیانگ نخست‌وزیر و دبیر حزبی شورای دولتی و جانگ دِجیانگ رئیس کنگره ملی خلق این کشور نیز برگزار شد. از سال 2013 میلادی تا کنون، دو رئیس‌جمهور 15 بار با یکدیگر دیدار کرده‌اند. ولادیمیر که شی را «دوست عزیزم» خطاب می‌کرد، علاوه بر گرامیداشت پانزدهمین سال انعقاد پیمان حُسن همسایگی و دوستی میان دو ملت، افزایش روابط میان دو دولت را ناشی از تمایل ملت‌ها به این امر دانست.

جین پینگ نیز به گزارش شین‌هوا سخن از «ماهیت راهبردی» پیوندهای دوجانبه به میان آورد و خواستار افزایش همکاری عملگرایانه در حوزه سیاسی میان دو کشور در موضوعات حیاتی و تقویت تبادلات فرهنگی بین دو ملت شد. وی همچنین بر حوزه‌های جدید جهت همکاری مانند های‌تک و امنیت تأکید کرد. دو پروژه بزرگ کمربند اقتصادی راه ابریشم و راه دریایی قرن 21 که توسط چین در حال تکمیل است، به گفته شی نیازمند همکاری روسیه است.

{$sepehr_media_1626048_400_300}
دانلود

گزارش یورونیوز از سفر پوتین تأکید می‌‌کند روسیه جای عربستان سعودی را به عنوان بزرگترین تأمین کننده نفت خام چین گرفته است

فروش سهام شرکت‌ها و پروژه‌های روسی به شرکت‌های چینی یکی از برنامه‌های این سفر عنوان شده است. روس‌نفت تولید‌کننده اصلی نفت روسیه قرار است 40% از پروژه Far East خود را به چِم‌چاینا بزرگترین پتروشیمی چینی بفروشد. همزمان قرارداد دیگری برای تحویل سالانه 2.4 میلیون تن نفت خام به چم‌‌چاینا امضا شده است.

مقرر شد تبادلات ارزی میان دو کشور افزایش یابد اما شاید برای خیلی‌ها توافق دو کشور در زمینه هوانوردی جذابتر باشد. پس از موفقیت بوئینگ و ایرباس که سرمایه‌گذاری و اداره آن به صورت مشترک توسط دولت‌های غربی انجام می‌شود، پکن و مسکو مدل شرقی آن را در قابل شرکت تولید هواپیماهای بزرگ با بُرد بالا را کلید زدند. 300 مسافر، فعلاً به عنوان حداکثر ظرفیت هواپیماها در نظر گرفته شد.

این توافقات، نشان‌دهنده همان «موازنه منافع» یا بازی برد-برد میان چین و روسیه است که پوتین از آن در کنفرانس خبری نام برد. او اضافه کرد سفرش یک «اقدام معنادار با نتایج» مشخص بوده است که علاوه بر مهمترین حوزه مشترک دو کشور یعنی همکاری اقتصادی، پیامدهایی در سیاست خارجی مانند «تثبیت مواضع» دو کشور نیز خواهد داشت؛ مواضعی که توسط دو کشور به گفته ولادیمیر «بسیار شبیه و همزمان» اتخاذ می‌شود.

توافقات 50 میلیارد دلاری در سفر پوتین به پکن + تصاویر

پوتین با سایر مقامات چینی از جمله جانگ دِجیانگ رئیس کنگره ملی خلق این کشور دیدار و گفتگو کرد


پوتین که در روزهای گذشته نیز شی را طی اجلاس سازمان شانگهای در ازبکستان دیده بود و در آنجا از موافقت مسکو با عضویت ایران در سازمان خبر داده بود، در کنفرانس مشترک خبری پکن بار دیگر خواستار پیوستن کشورهای جدید به این سازمان شده و گفت همکاری چین و روسیه در شانگهای می‌تواند ثبات و امنیت را برای منطقه به ارمغان بیاورد.

همچنین قرار است در سپتامبر آتی اجلاس گروه 20 در چین برگزار شود که دو رئیس‌جمهور در مورد آن نیز به تبادل نظر پراختند. پس از بحران کریمه، روسیه از گروه 8 کنار گذاشته شد (گروه 7 فعلی) اما همچنان در گروه 20 که کشورهای توسعه‌یافته در کنار اقتصادهای نوظهور و یکی‌‌دو کشور ثروتمند مثل عربستان می‌نشینند، عضویت دارد.

منابع

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
  • مهدی ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    خسته نشدید از این همه شعار ؟ خسته نشدید از بس با این کارهاتون بهمون گفتند جهان سومی ؟
  • دامغانی ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    نه شرقی در موقعی که این شعار باب شد به معنای نه گفتن به اتحاذ جماهیر شوروی بود که آن موقع بخصوص در جناح چپ ایران نفوذ داشت حضرت امام ره پایان عمر آن را اعلام کرد.
  • علی ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    اقا مهدی ما انقلابی بودیم هستیم و خواهیم بود و شعار همیشگی ما مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی تا کور شود هر ان کس که نتواند ببیند
  • سدره المنتهی ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    ایران یک ابرقدرت هست و به شرق و غرب محتاج نیست. به شرطی که ایمان به خدا رو درک کنیم.
  • ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    اون عدم پذیرش تفکره برادر ما در مواقعی با غربیشم کار کردیم
  • محمد ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    قابل توجه امثال آدم هایی مثل مهدی نه شرقی و نه غربی فقط جمهوری اسلامی غرب و شرق دو روی یک سکه هستن و عاشق چشم ابروی ما نیستن در ضمن اگه ما جهان سومی باشیم بهتر از اینکه مثل تو عقب مونده ذهنی باشیم که فکر کنیم بیگانه خیر مارو میخواد کمی تاریخ مطالعه کنید
  • کامران ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    همینا شانگهای هم راهمون ندادن. یاد بگیریم مستقل باشیم نه در شعار بلکه در عمل ایران کشور بزرگی ست
  • هوشنگ حاجی زاده ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    ایران هنوز اندر خم یک کوچه است که نفت خود را به غرب آنهم با قراردا،های آنچنانی بفرشد و درواه های غرب را بروی ایران بگشاید
  • ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    برای کسی که برای هدفش میجنگه، مهم نیست یک مشت راحت طلب مستکبر چه متلکهایی بهش میندازن.
  • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    مرده شوی مشرق نیوز و چین و روسیه استعمارگر رو بزنن
  • ارادتمند ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    الان چی به تو رسید مشرق جان که ذوق مرگ شدی؟!!! تو رو به برکت این شبهای قدر قسمت میدم اینقدر روس پرست نباش
  • هوشنگ حاجی زاده ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    ایران هنوز اندر خم یک کوچه است که نفت خود را به غرب آنهم با قراردا،های آنچنانی بفرشد و درواه های غرب را بروی ایران بگشاید
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    کدوم شعار آیا کسب و حفظ استقلال شعار است؟؟؟؟؟؟ درصورتی تعامل با دنیا سودمند است که استقلال و هویتمان حفظ شود وگرنه که وادادگی برای هیچکس فایده پایدار نداشته
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    حالا بگن جهان اولی یا جهان سومی چه فرقی میکنه... واقعیت این که کشور ما تو بعضی چیزها ضعیفه و با ادا درآوردن مشکلات حل نميشه... با اقدام و عمل ميشه کشور رو به سطح جهان اولی ها رسوند نه با شعار دادند!!
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    پسرم! حالت خوش است؟!
  • طلبه سطح عالی ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    هم شرقی هم غربی جمهوری اسلامی. می توانیم ضمن ارتباط با شرق و غرب، مروج اسلام ناب محمدی باشیم.
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    به به تو پولوف چینی چه شود
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    چین و روسیه عقلشون از دولت ما بیشتره چون به مساله همسایگی توجه میکنن و با هم تعامل میکنن اما دولت ما به دنبال تعامل با آمریکا و غربه
  • ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    ارتباط از چه نوعی؟؟؟؟؟
  • رهگذر ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    ظاهرا شما طلبه ی شرق و غربی!!! مرحوم امام که آیت الله العظمی بود می فرمود: "نه شرقی، نه غربی"

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس